isä ja isäpuoli?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja niiskuneiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

niiskuneiti

Jäsen
27.06.2004
115
0
16
Miten teidän perheissä on ratkasitu tai selitetty lapselle näitä nimityksiä?

Minulla siis yksi lapsi ja uusi mies ja nyt on tulossa yhteinen lapsi. no Lapsini kutsuu mistäni etunimellä ok mutta kun puhutaan että hänestä tulee vauvan isä lapsi kovasti väittää vastaan että ei käy kun se on `` veikko` ja isi onj isi.

Miten näitä olette selittäny?

ja mitäs sitten jos lapsi rupeaa ajan mittaan kutsumaan isäpuoltaan isäksi siitä kyllä ex repis pelihousut vaikka muuten ohan ok välit onki. :o

Meillä esikoinen ei sano pahemmin biologosta isää isäksi vaan nimellä tai sit sana "kyyti". Hän hakee esikoisen joka toinen viikon loppu. Nykyistä miestäni sanoo isäksi. Meillä on myös 2 yhteistä lasta. Ja mahottoman hyvin on toiminu tällanen homma. No sillo ku alettiin seurustelemaan, puhuttelin nykyistä miestäni nimellä esikoiselleni mutta nyttemmin esikoinen puhuttelee häntä isänä. Mieheni on ollu suurin osa ajasta hänen kans. :) :heart:

miehelläni on kaksi lasta.mulla on pistänyt korvaan pahasti kun nämä kutsuu meillä ollessaan isäänsä nimellä. ja taas äitinsä uutta miestä isäksi (siellä on myös yksi yhteinen lapsi). välillä on pekka-isi ja matti-isi. sitten välillä on se isi joka asuu siellä kaukana. itse en haluaisi lapselleni kun yhden isän, isä on isä ja matti on matti. tämä on kantani nyt kun ollaan yhdessä ja meilla on yhteinen poika. mutta paha mennä sanomaan kun eihän nuo miehen lapset asu meillä kokoaikaisesti. ja mielestäni asia on muuttunut lasten kasvettua. enemmän heidän suusta kuule nykyään isää kun ovat meillä. ymmärtävät asian ehkä jo paremmin. tiedä häntä...

lapsi voi kutsua isäpuoltaan isäksi ihan siitäkin syystä että hän tuntee olonsa turvalliseksi jne.
Itse olen kahden lapsen äitipuoli ja nuorempi (ollessaan 5v.) kutsui minua äidiksi muutamia kertoja....sanoin että jos hänestä siltä tuntuu niin saa sanoa, mutta sinulla on jo äiti. Tätä kesti hetken.
Suokaamme lapselle se, mikä hänestä hyvältä tuntuu

Kyl meillä isompi sanoo isäpuoltaan isiksi ihan yhteisestä sopimuksesta nyt, kun pienempi opettelee puhumaan. Tää pienempi kun rupes jo kutsumaan isäänsä etunimellä isomman perässä. Yhdessä sovittiin, että niin kauan kuin pienempi ei vielä oikein tajua (reilun vuoden ikäinen nyt) puhutaan isistä. Muuten puhuu kyllä ns. oikeesta isästään iskänä. Meille tää sopii hyvin näin.

Minulla on edellisetä liitosta tyttö ja nykyisen mieheni kanssa kaksi poikaa. Tyttö on alusta asti kutsunut ns.isäpuoltaan nimeltä ja isäänsä isäksi. Alussa huoletti et miten pojat rupeaa puhuttelemaan isäänsä kun muut perheessä eivät häntä isäksi kutsu. Pojille hän kuitenkin on isä ja tyttö kutsuu edelleen nimeltä.

Meillä isi on isi ja "kakkosisä" on etunimellä kutsuttava, eli lapsi siis kutsuu isäpultaan hänen nimellään. Joskus kyllä tulee sanoneeksi isi eiku ainiin se ja se =) Saa nähdä miten sitten muokkautuu kun pikkusiskonsa oppii puhumaan ;)

Minusta taas tuntuu pahalta, kun mieheni poika puhuu meillä ollessaan isäpuolestaan isänä. Poika on jo 11-vuotias, ja asunut isänsä kanssa kahdeksanvuotiaaksi asti, pari viimeistä vuotta isäpuolen kanssa. Tuntuu tosi pahalta mieheni puolesta, kun tiedän kuinka tärkeitä lapset ovat hänelle, ja lasten tapaaminenkin on eksän puolelta yritetty tehdä vaikeaksi. Tulee mieleen, että äiti haluaa lapsen kutsuvan uutta rakastaan isäksi. :whistle: Vielä pahemmalta tuntuu se, että lapsi todella kokee "uuden isän" läheisemmäksi, vaikka se toisaalta luonnollista onkin. Kuitenkin, kun tiedän, että mieheni haluaa olla lapsilleen isä, särähtää korvaan kun poika kertoo juttuja isistä. :(
Kyselin varovasti pojalta tuosta puhetavasta, ja luulen, että hän ymmärsi tai "muisti", että isi on sama kuin ennenkin.
Kaamea purkaus, jotenkin on niin surullisia ja vaikeita nämä asiat, vaikka alussa niin helpolta vaikuttikin... :/ :hug: (Halaa "unohdettua isiä lohdutukseksi, kun ei oikeassa elämässä viitsi tehdä tästä miehelle suurta numeroa.)

Yhteistyössä