Isäkuukausi ja äiti työttömänä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kyselijä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kyselijä"

Vieras
Hei tietääköhän kukaan, voiko äiti olla isäkuukauden ajan työttömänä työnhakijana? Meil ois keväällä edessä tilanne, että pitäisi palata mammalomalta töihin, mut kun ei ole sitä työpaikkaa mihin palata. Niin voiko isä kuitenkin pitää isäkuukauden ja saada ne ekstrapäivät vanhempainvapaata, vaikkei äiti olisikaan töissä? Tietty onhan mahdollista että löydän myös työtä siihen päivään mennessä, mutta jos en, niin työkkäriin käy tie... Mietin vaan tuota isäkuukauden mahdollisuutta.

Kelan sivuilta: Äiti voi isäkuukauden ajan olla kotona, palkallisella vuosilomalla tai mennä esimerkiksi töihin tai opiskella. Äidin ei tarvitse ilmoittaa Kelaan, mitä hän tekee isäkuukauden aikana. Vuosilomasta, työskentelystä yms. äiti sopii työnantajansa kanssa.

isäkuukauden voi aina pitää, eihän se äidin vika oo että on työttömänä, ei siitä oikein voi rankaistakaan. ei multa ainakaan kukaan oo kyselly mitä teen isäkuukauden aikana, eka kerralla olin viikon kotona omalla lomalla, sitten kolme viikkoa töissä. nyt taas isäkuukaudella ja oon koko kuus viikkoa töissä.
ja luulen että saat ihan normit työttömyyskorvaukset jos sulla ei oo vanhastaan mitään karenssia päällä

Mut sitä vielä mietin, että pitäiskö työkkäriin olla yhteydessä jo vanhempainvapaan aikana. Mulla päättyi määräaikainen työsuhde viime kesänä ja jäin saman tien (seuraavana arkipäivänä) äitiysvapaalle, enkä ilmoitellut mihinkään silloin työsuhteen päättymisestä.

Yhteistyössä