Isän etsiminen

Jos kerta tällä miehellä on aina ollut osoite ja puh. nro tiedossa mistä lasta kysellä, niin eiköhän se jo sinällään kerro tilanteen haluaako vai eikö halua olla yhteydessä.

Sanoisin, että selität pojalle, että hän voi sitten 18 vuotta täytettyään ottaa itse isästään selvää. Itse olet valintasi tehnyt aikanaan isyydentunnustuksen kanssa ja nyt sen päätöksen kanssa on vaan elettävä. Selvästikkään isäkään ei ole ollut kiinnostunut teidän elämästä.

[QUOTE="siis";24571970]Jos kerta tällä miehellä on aina ollut osoite ja puh. nro tiedossa mistä lasta kysellä, niin eiköhän se jo sinällään kerro tilanteen haluaako vai eikö halua olla yhteydessä.

Sanoisin, että selität pojalle, että hän voi sitten 18 vuotta täytettyään ottaa itse isästään selvää. Itse olet valintasi tehnyt aikanaan isyydentunnustuksen kanssa ja nyt sen päätöksen kanssa on vaan elettävä. Selvästikkään isäkään ei ole ollut kiinnostunut teidän elämästä.[/QUOTE]

Höpö, höpö, tuommoinen, että aikoinaan olet valintasi tehnyt.
Kyllä ihminen voi korjata virheitään mitä on joskus tullut tehtyä.
Voihan sitä kasvaa ja muuttua ihmisenä ja alkaa ajatella toisella tavalla.

[QUOTE="vieras";24572010]Höpö, höpö, tuommoinen, että aikoinaan olet valintasi tehnyt.
Kyllä ihminen voi korjata virheitään mitä on joskus tullut tehtyä.
Voihan sitä kasvaa ja muuttua ihmisenä ja alkaa ajatella toisella tavalla.[/QUOTE]

Totta kyllä tuokin... ja ap kuitenkin ollut "vasta" 19 lapsen saadessaan, kuka voi rehellisesti väittää olleensa elämästä perillä jo silloin...

[QUOTE="siis";24571970]
Sanoisin, että selität pojalle, että hän voi sitten 18 vuotta täytettyään ottaa itse isästään selvää. Itse olet valintasi tehnyt aikanaan isyydentunnustuksen kanssa ja nyt sen päätöksen kanssa on vaan elettävä. Selvästikkään isäkään ei ole ollut kiinnostunut teidän elämästä.[/QUOTE]

Äiti teki väärin, jos ei aluksi antanut isälle ja pojalle mahdollisuutta tutustua toisiinsa. Isä teki väärin perhettään kohtaan, kun ei ole kertonut. Miksi pojan pitäisi nyt kärsiä vanhempiensa virheistä? Sisarpuolet voivat haluta tutustua veljeensä ja uusi perheenjäsen voi olla rikkaus, tai sitten salailun paljastuminen aiheuttaa perheessä kunnon mylläkän ja vaimo suuttuu ja lähtee, mutta ei se ainakaan isättömän pojan vika ole.

Ex vaimoni oli myös ns. vahinko. Hän kyllä tiesi isänsä mutta ei koskaan tavannut tätä ja se näytti vaivaavan häntä. Isän kuoltua asia tuli hänen sukulaisilleen julkiseksi, kun tämä lapsi oli isän virkatodistuksessa. Ei se siellä mitään katastrofia aiheuttanut. Yhden näistä sukulaisistaan hän tunsi ja he olivat oikein hyviä ystäviä. Muiden sukulaisten tapaamiseen ex vaimoni rohkeus ei riittänyt, vaikka hänet kutsuttiin käymään.

Yhdellä minun sukulaisellani oli lapsi, joka adoptoitiin heti sairaalasta. Pojalle lapset oli koulussa vihjailleet etteivät kasvattivanhemmat olleet hänen oikeita vanhempiaan. Hän ei niitä vihjailuja lapsena oikein ymmärtänyt ja vasta armeijasta päästessään luki sotilaspassistaan oikean äitinsä nimen. Hän otti yhteyttä äitiinsä, joka kielsi ottamasta yhteyttä sukulaisiin. Suvussa kulki epämääräisiä huhuja tuosta lapsesta ja tämäkin lapsi tuli julkiseksi äidin kuoltua. Sen jälkeen tavattiin ja nyt ollaan ihan hyviä ystäviä ja tavataan useita kertoja vuodessa vaikka välimatkaa on satoja kilometrejä. Ollaan ystäviä myös tuon pojan lasten ja lastenlasten kanssa.

Nämä piilotetut lapset syntyivät kymmeniä vuosia sitten, jolloin avioliiton ulkopuolella syntyminen oli häpeällistä. Nyt suhtautuminen on muuttunut paljon, enkä usko mitään kummempaa seuraavan yhteydenotosta ja tämän "kadonnen" lapsen löytymisestä. Lapsihan sai alkunsa ihan tavallisesta suhteesta eikä muita suhteita silloin ollut. Molempien keromieni tapausten yhteydessä olen nähnyt kuinka tärkeää lapselle on tuntea vanhempansa.

Väestörekisterikeskuksessa on kaikkien suomalaisten osoitteet. Ne saa, ellei niitä ole luokiteltu salaisiksi, jopa netin kautta.
http://www.vaestorekisterikeskus.fi/default.aspx?id=87

Lapsellasi on oikeus isään ja tuntemisesta voi seurata paljonkin hyvää.

Onnea matkaan!

Yhteistyössä