Isän oikeudet

Horuksen silmä

Aktiivinen jäsen
21.11.2008
10 741
-1
36
Tampere
Toisesta ketjusta tuli mieleen. Mitäs mieltä olette niiden isien oikeuksista, jotka ovat tuleet omasta tahdostaan isäksi. Mutta vaimo on lähtenyt lätkimään raskausaikana tai myöhemmin lapsen kanssa. Eikä nainen salli isän tavata lastansa. Muistaa kyllä lypsää elatusmaksuja.

Sitä mieltä, että nainen on sieltä ja syvältä.
Ellei sitten tuohon ole syynä vaikkapa miehen väkivaltaisuus tai jokin muu seikka, miksi lapsen on parempi olla tapaamatta isäänsä.

Mua välillä niin ketuttaa kun naisilla on niin paljon valtaa noissa lapsi asioissa. Toki se on hyvä asia että naisella on valtaa, jos mies on ihan renttu, mutta on myös monia tapauksia joissa nainen vain on kusipää :headwall:

Niin usein nainen on se katala.
Mä olen kuullut mm tapauksesta jossa eron tullen nainen syytti miestä omaan lapseen sekaantumisesta. Joten mies ei saanut tavata lapsiaan. (Mikä sitten oli totuus, miehen mukaan soopaa koko juttu).
Tiedän myös että sukulaismies maksaa elatusmaksuja yhden yön suhteessa alkunsa saaneesta lapsesta, jota ei saa tavata kun valvotuissa olosuhteissa todella harvoin. Miehen vanhemmat eivöät ole saaneet koskaan nähdä lapsenlastaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Raffel:
Alkuperäinen kirjoittaja pata akka:
Ei kai sitä nyt ihan syyttä voi estää isää tapaamasta lapsiaan?
Tai jos niin yrittääkin tehdä, niin voihan sen asian viedä oikeuteen.

Kyllä se vaan kuule onnistuu. Nähty on ja läheltä!

No sitten ei muuta kun asia eteenpäin ja tapamiset oikeuden päätettäväksi.
Sillähän se selviää.

Sillähän se selviää.
Paitsi että se ei välttämättä ole lapsen etu. Lapselle kun voi olla äärimmäisen rankkaa mennä isänsä luokse, jos lapsen äiti vastustaa asiaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Sillähän se selviää.
Paitsi että se ei välttämättä ole lapsen etu. Lapselle kun voi olla äärimmäisen rankkaa mennä isänsä luokse, jos lapsen äiti vastustaa asiaa.

No eiköhän ne siellä oikeudessa sen päätä sitten mikä on lapsen edunmukaista ja miten sen eteen pitää kenenkin toimia.
Mutta ei pidä jäädä tuleen makaamaan ja antaa toisen päättää yksinään tapaamisasioista, etävanhemmalla on oikeus tavata lapsiaan, mikäli siitä ei ole haittaa lapsen/lasten kasvulle ja kehitykselle tai vaaraa terveydelle.

No entä tapauksessa jossa isä ei ole tunnustanut isyyttään? Ei omasta tahdosta vaan siitä syystä et lapsen äidille eei koskaan "sopinu" lähtä paikalle! Tuskin enää tässä tilanteessa lahteekään ku ero jokatapauksessa tulos.

No eiköhän ne siellä oikeudessa sen päätä sitten mikä on lapsen edunmukaista ja miten sen eteen pitää kenenkin toimia.
Mutta ei pidä jäädä tuleen makaamaan ja antaa toisen päättää yksinään tapaamisasioista, etävanhemmalla on oikeus tavata lapsiaan, mikäli siitä ei ole haittaa lapsen/lasten kasvulle ja kehitykselle tai vaaraa terveydelle.
Ei ne siellä oikeudessa mahda mitään sille, miten lähivanhempi antaa lapsen ymmärtää asian. Totta on, että ne tapaamisoikeudet etä saa. Ja sen lähivanhemman on lapsi etävanhemmalle annettava. Mutta kun lähivanhempi muutamia kertoja sanoo, että "sun pitää nyt mennä isällesi, me mennään pikkusiskon kanssa Linnanmäelle" yms, niin pian se lapsi ei enää halua mennä isälleen. Kuinka moni lapsestaan välittävä isä haluaa aiheuttaa lapselleen jatkuvaa pahaa mieltä? Eli aina, kun on isän viikonloppu, äiti päättää tehdä perheen muiden lasten kanssa asioita, joita tämä isälleen menevä lapsikin haluaisi tehdä. Tietty se isäkin voi viedä lapsen Linnanmäelle, mutta näitä asioita, millä lapsen mieleen voi vaikuttaa, on paljon muitakin.

avioliitossa ei noita ongelmia kyllä tule, vaikka mies olisi juoppo ja väkivaltainen yksinhuoltajuutta ei saa. mutta törkeää ja itsekästä tuo aloituksessa ollut toiminta, kyllä lapsella on oikeus isäänsä.

Ei ne siellä oikeudessa mahda mitään sille, miten lähivanhempi antaa lapsen ymmärtää asian. Totta on, että ne tapaamisoikeudet etä saa. Ja sen lähivanhemman on lapsi etävanhemmalle annettava. Mutta kun lähivanhempi muutamia kertoja sanoo, että "sun pitää nyt mennä isällesi, me mennään pikkusiskon kanssa Linnanmäelle" yms, niin pian se lapsi ei enää halua mennä isälleen. Kuinka moni lapsestaan välittävä isä haluaa aiheuttaa lapselleen jatkuvaa pahaa mieltä? Eli aina, kun on isän viikonloppu, äiti päättää tehdä perheen muiden lasten kanssa asioita, joita tämä isälleen menevä lapsikin haluaisi tehdä. Tietty se isäkin voi viedä lapsen Linnanmäelle, mutta näitä asioita, millä lapsen mieleen voi vaikuttaa, on paljon muitakin.

On varmasti, mutta mä puhunkin nyt tapauksesta että yksinkertaisesti vaan kieltää tapaamiset ilman mitään syytä.
Se miten lapsia manipuloidaan suuntaan tai toiseen, on asia erikseen.

Tiedän tapauksen jossa äiti teki kaiken mahdollisen estääkseen lastaan tapaamasta isäänsä....asia meni oikeuteen ja tilanne muuttui....
Toisessa tapauksessa tytär kun täysi-ikäisenä selvitti kuka on isi ja kuuli myös isän version niin ei ikinä enää ole ollut tekemisissä äitinsä kanssa.
Lapset eivät ole tyhmiä vaikka niille syöttäisi mitä pajun köyttä, he kasvavat ja alkavat miettiä ja kyseenalaistaa.
Ja myös tuossa ylemmässä tapauksessa tulee lopputulos olemaan se, että lapsi on mieluummin isänsä kuin äitinsä kanssa vaikka äiti on yrittänyt mustamaalata isää kaikella mahdollisella tavalla....

On varmasti, mutta mä puhunkin nyt tapauksesta että yksinkertaisesti vaan kieltää tapaamiset ilman mitään syytä.
Se miten lapsia manipuloidaan suuntaan tai toiseen, on asia erikseen.
Aivan. Mutta kuten sanoin, asian vieminen oikeuteen ja niiden tapaamisoikeuksien saaminen - tai paremminkin käyttäminen - ei välttämättä aina ole lapsen edun mukaista.

Alkuperäinen kirjoittaja Raffel:
Mua välillä niin ketuttaa kun naisilla on niin paljon valtaa noissa lapsi asioissa. Toki se on hyvä asia että naisella on valtaa, jos mies on ihan renttu, mutta on myös monia tapauksia joissa nainen vain on kusipää :headwall:

aika monesti se mieski on täys mulkku; isähän ei tartte olla kun paperilla ja eikun seuraavan panon luo

Täällä tilanne päällä että lapsen isä jätti kun olin rv 12 ja sanoi että ei halua lasta (suhteen ajan petti, valehteli, manipuloi, löi ja ryyppäsi) eikä halua olla koskaan missään tekemisissä. Nyt sitten uuden akkansa pakottamana hakee isyyden tunnustusta ja tapaamisia. (tilanne ei ole muuttunut, edelleen juo ja on psyykkisiä ongelmia). Minä olen ollut uudessa suhteessa uuden (syksyllä syntyvän lapseni isän) kanssa ihan raskauden alkupuolelta alkaen (olin rv 14 kun tavattiin) ja tämä uusi mies on ottanut poikani omaksi lapsekseen ja kutsuu itseään isäksi eikä poika muita isiä tunne kun tämä biologinen ei ole koskaan mitään yhteyttä pitänyt eikä nähnyt poikaa. Minusta levittelee paskapuheita pitkin kaupunkia ja levitellyt koko kaupungille olemattomien dna-testien tuloksia että MINÄ olen käynyt vieraissa. Haluaisin odottaa noita tapaamis juttuja kunnes poika osaa itse päättää että haluaako tavata isäänsä vai ei, mitään mustamaalausta en harrasta vaan kerron asiat niin kuin ne ovat sitten kun lapsi ne ymmärtää (poika 2v)... Mitä asiasta mieltä? Mitä minun pitäisi tehdä?

Yhteistyössä