I
"Isosisko"
Vieras
lapsuuskotini eteiseen. Ihme kyllä sisko jäi eloon, mutta pahinta tässä on se, että minä, 4 vuotta vanhempi isosisko näin kun sisko syntyi. Huoneeni ovelta näki suoraan eteiseen ja totta kai minä heräsin kun äiti huusi kun sisko syntyi. Se näky ei lähde pois mielestä ikinä kun näin huoneeni oven raosta kuinka äiti makasi eteisen lattialla alapää paljaana jalat levällään ja isä veti veristä pikkusiskoani äidin verisestä emättimestä ulos. Minä pelästyin näkyä niin kovasti, että juoksin äidin ja isän luoksen, itkin ja huusin, että "Eihän äiti kuole".
Ehkä kuitenkin kaikkein kamalinta oli se, että äiti ja isä suuttuivat kun tajusin, että minä näin siskoni syntymän. He kielsivät minua ehdottomasti puhumasta asiasta kenellekään ja antoivat minulle piiskaa, kun oirehdin siskon syntymän jälkeen järkytystäni esimerkiksi piirtämällä verisiä kuvia verta vuotavista naisista ja vauvoista sekä siten, että heräilin öisin itkien ja huutaen, että "Äiti kuolee, äitiin sattuu paljon ja äiti kuolee".
Ehkä kuitenkin kaikkein kamalinta oli se, että äiti ja isä suuttuivat kun tajusin, että minä näin siskoni syntymän. He kielsivät minua ehdottomasti puhumasta asiasta kenellekään ja antoivat minulle piiskaa, kun oirehdin siskon syntymän jälkeen järkytystäni esimerkiksi piirtämällä verisiä kuvia verta vuotavista naisista ja vauvoista sekä siten, että heräilin öisin itkien ja huutaen, että "Äiti kuolee, äitiin sattuu paljon ja äiti kuolee".