Isäpuolesta tulossa isä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tuku

Vieras
Hirvittää... Laskettu aika lähestyy, ja isäpuolesta on tulossa isä ensi kertaa. Hän ei luonteeltaan ole mikään lapsirakas, mutta on kohdellut mun 5-vuotiasta poikaa kuin omaansa, tosin on ankara ja vaativa, tyly jos poika käyttäytyy huonosti, mutta pojan käyttäytyessä hyvin hyvä isähahmo. Ajattelee pojan kasvatusta pitkällä tähtäimellä, elättää, vie harrastuksiin.. Mitäs nyt kun hänelle tulee oma poika? On luvannut nähdä vaivaa kohdellakseen poikia samanarvoisesti, mutta mahtaako onnistua? En sietäisi hetkeäkään tilannetta jossa hän syrjisi esikoista, ja toivon ettei siihen mennä. Isäpuoli vihaa pojan isää, ja toivoisi ettei se olisi kuvioissa, mutta antaa mun sopia tapaamiset niinkuin parhaaksi näen. On sanonut myös että jos isä ei olisi kuvioissa, voisi adoptoida pojan, lisäksi on tehnyt testamentin jossa mun poika otetaan huomioon jne...
Onko kokemusta, miten sujuu, ja miten voin auttaa uutta isää pitämään pojat samalla viivalla? Onko edes mahdollista?

Hienoa, jos vastaisuudessa miehesi osaa kohdella poikia tasapuolisesti. Se ei aina suju meiltä äideiltäkään, joten ei välttämättä suju iseiltäkään. Oma lapsi on oma. Kaikki mikä lapseen liittyy, on juuri minun vastuulla - näin ei ole toisen lapsen kohdalla.

Lasten ikäero on iso. Voi olla ett vauvan synnyttyä miehesi alkaa vaatia 5-vuotiaalta semmoista käytöstä ja toimintaa, mikä on liikaa ikään nähden.

Miehesi kohtelee lasta hyvin JOS hän käyttäytyy hyvin!!!!???!!!! mutta on tyly jos poika ei toimi isäpuolen odotusten tai toiveiden mukaan. Aika kurja juttu.
Jos poikasi kiukuttelee tai kun hän alkaa uhmaamaan, ei isäpuoli sitä suvaitse. Rakkaus lapseen loppuu silloin. Vaarana on, että lapsi alkaa käyttäytyä ylikiltisti eli tukahduttaa itsestään paljon tunteita, joita pitäisi kuitenkin osata kohdata ja käsitellä jo lapsena.

Näin kävi omalle pojalleni: perhetilanteemme oli vaikea ja toinen lapsi oli aina kovin hankala. Poika käyttäytyi aina mallikkaasti ja hyvin ja kiltisti. Välit isäpuoleen oli hyvät, toisin kuin tällä uhmakkaalla lapsella.
Vasta kun erosin miehestä (lasten isäpuoli) poika pysty uhmaamaan ja inttäämään vastaan, olemaan eri mieltä, kiukuttelemaan. Se alkoi samantien, kun muutimme toiseen osoitteeseen. Ja kyse oli jo yläasteikäisestä pojasta (jonka elämään isäpuoli tuli kun hän oli n. 5 v.....)

On hyvä luvata, aina sitä voi puhua vaikka mitä. Käytännössä vasta tilanteet tulee eteen, että miten miehesi alkaa kohdella lapsia. On myös helppo sanoa, että jos ei kohtele hyvin, lähden. Sekään ei niin helppoa ole, kun rakastaa molempia ja sitten luvoii siinä välissä ja toivoo, että tilanne helpoittuisi.
Jos kuitenkin miehesi kohtelee epäoikeudenmukaisesti tai liian ankarasti isompaa lasta kohtaan, on vakavasti keskusteltava asiasta, ettei vanhempi lapsi jää " lapsipuolen " asemaan.
Silloin myös kontaktit biologiseen isään olisi pojan kannalta tosi tärkeitä.
Perheen sisäinen adoptio on mahdollista, mutta se ei välttämättä tuo mitään rakkautta poikaa kohtaan, vaikka se pyyhkiikin bio-isän kuvioista pois. Lapsi ei kuitenkaan ole omaa lihaa ja verta ja muistuttaa koko ajan siitä, että sinulla on joskus ollut onnellinen ja rakkauden täyteinen aika jonkun toisen miehen kanssa ja olette yhdessä kokeneet asioita, esim. lapsen syntymän.

Inho pojan isää kohtaan voi olla inho poikaa itseään kohtaan, on vaan kanavoitu "mukamas muualle". Inho voi olla tukahdetettua mustasukkaisuutta sinun menneisyyttäsi kohtaan...

Mutta palaan vielä tähän, että miehesi kohtelee poikaa hyvin, jos tämä käyttätyy hyvin ja oikein mutta on tyly, jos poika toimii kuten ihminen ja lapsi toimii eli välillä on huono päivä, kiukuttaa ja suututtaa, välillä uhmaa, hakee etäisyyttä aikuisiin, inttää vastaan, on sotkuinen tai ei tee niitä asioita mitä on käsketty tai miten pitäisi.... todella huono juttu, kannattaisi keskustalla!! Lapsi tarvitsee ja hänellä on oikeus saada rakkautta ja hyväksyntää myös silloin kun hän käyttäytyy huonosti! Huono käytös ei ole hyväksyttävää, mutta lapsi itse kyllä on !! Ikävää, että mies antaa lapselle rakkauttaan ja hyväksyntäänsä vain silloin kun lapsi toimii hänen toivomallaan tavalla: äänetön, hajuton, näkymätön??? :ashamed:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.09.2005 klo 15:05 skeptikko kirjoitti:
Hienoa, jos vastaisuudessa miehesi osaa kohdella poikia tasapuolisesti. Se ei aina suju meiltä äideiltäkään, joten ei välttämättä suju iseiltäkään. Oma lapsi on oma. Kaikki mikä lapseen liittyy, on juuri minun vastuulla - näin ei ole toisen lapsen kohdalla.

Lasten ikäero on iso. Voi olla ett vauvan synnyttyä miehesi alkaa vaatia 5-vuotiaalta semmoista käytöstä ja toimintaa, mikä on liikaa ikään nähden.

Miehesi kohtelee lasta hyvin JOS hän käyttäytyy hyvin!!!!???!!!! mutta on tyly jos poika ei toimi isäpuolen odotusten tai toiveiden mukaan. Aika kurja juttu.
Jos poikasi kiukuttelee tai kun hän alkaa uhmaamaan, ei isäpuoli sitä suvaitse. Rakkaus lapseen loppuu silloin. Vaarana on, että lapsi alkaa käyttäytyä ylikiltisti eli tukahduttaa itsestään paljon tunteita, joita pitäisi kuitenkin osata kohdata ja käsitellä jo lapsena.

Näin kävi omalle pojalleni: perhetilanteemme oli vaikea ja toinen lapsi oli aina kovin hankala. Poika käyttäytyi aina mallikkaasti ja hyvin ja kiltisti. Välit isäpuoleen oli hyvät, toisin kuin tällä uhmakkaalla lapsella.
Vasta kun erosin miehestä (lasten isäpuoli) poika pysty uhmaamaan ja inttäämään vastaan, olemaan eri mieltä, kiukuttelemaan. Se alkoi samantien, kun muutimme toiseen osoitteeseen. Ja kyse oli jo yläasteikäisestä pojasta (jonka elämään isäpuoli tuli kun hän oli n. 5 v.....)

On hyvä luvata, aina sitä voi puhua vaikka mitä. Käytännössä vasta tilanteet tulee eteen, että miten miehesi alkaa kohdella lapsia. On myös helppo sanoa, että jos ei kohtele hyvin, lähden. Sekään ei niin helppoa ole, kun rakastaa molempia ja sitten luvoii siinä välissä ja toivoo, että tilanne helpoittuisi.
Jos kuitenkin miehesi kohtelee epäoikeudenmukaisesti tai liian ankarasti isompaa lasta kohtaan, on vakavasti keskusteltava asiasta, ettei vanhempi lapsi jää " lapsipuolen " asemaan.
Silloin myös kontaktit biologiseen isään olisi pojan kannalta tosi tärkeitä.
Perheen sisäinen adoptio on mahdollista, mutta se ei välttämättä tuo mitään rakkautta poikaa kohtaan, vaikka se pyyhkiikin bio-isän kuvioista pois. Lapsi ei kuitenkaan ole omaa lihaa ja verta ja muistuttaa koko ajan siitä, että sinulla on joskus ollut onnellinen ja rakkauden täyteinen aika jonkun toisen miehen kanssa ja olette yhdessä kokeneet asioita, esim. lapsen syntymän.

Inho pojan isää kohtaan voi olla inho poikaa itseään kohtaan, on vaan kanavoitu "mukamas muualle". Inho voi olla tukahdetettua mustasukkaisuutta sinun menneisyyttäsi kohtaan...

Mutta palaan vielä tähän, että miehesi kohtelee poikaa hyvin, jos tämä käyttätyy hyvin ja oikein mutta on tyly, jos poika toimii kuten ihminen ja lapsi toimii eli välillä on huono päivä, kiukuttaa ja suututtaa, välillä uhmaa, hakee etäisyyttä aikuisiin, inttää vastaan, on sotkuinen tai ei tee niitä asioita mitä on käsketty tai miten pitäisi.... todella huono juttu, kannattaisi keskustalla!! Lapsi tarvitsee ja hänellä on oikeus saada rakkautta ja hyväksyntää myös silloin kun hän käyttäytyy huonosti! Huono käytös ei ole hyväksyttävää, mutta lapsi itse kyllä on !! Ikävää, että mies antaa lapselle rakkauttaan ja hyväksyntäänsä vain silloin kun lapsi toimii hänen toivomallaan tavalla: äänetön, hajuton, näkymätön??? :ashamed:

Tähän ei voi muuta kommentoida kuin todella hyvin pähkäilty ja kirjoiteltu!!!
Lapsella on OIKEUS tuoda kaikki tunteensa ja olotilansa esille-olipa sitten oma tai lainalapsi..... ;) ;)

Kuulostaa aika huonolta tuo, että pojan käytös vaikuttaa lapsesta pitämiseen. Lapsella oikeus näyttää kaikki tunteesa, toki aikuisten tulee sieträä niitä mutta ohjailla. Lapsi on lapsi ja ailiinen on aikuinen, eli aikuisella on se vastuu.

Pelkona kuvaamassasi tilanteessa on, että pieni poiikasi joutuu todella lapsipuolen asemaan kun vauva tullut. Mies odottaa varmasti pojalta liikaa eikä hyväksy sisarkateutta tai "taantumista" kehityksessä (joka mahdollista uuden lapsen tullessa). Kun tuonkin verran ikäeroa on, vaatii vanhempi eristyisen paljon huomiota ja rakkautta vauvan tullessa.

On myös arvelluttavaa, jos miehesi inhoaa lapsesi isää. Lapsen isää ei saa haukkua/osoittaa inhoa tämän läsnä ollessa, lapsi ei ole valinnut vanhempiaan ja on kuitenkin aina lojaali näille.

Minkä verran biologinen isä välittää lapsestaan?

Miehesi käytös ei ole fiksulle aikuiselle tyypillistä.

Älä laita lastasi kärsimään. Itse laittaisin miehen mieluummin pihalle.

Koeta keskustella ja koeta järjestää ihan omaa aikaa sinulle ja pojallesi jotta hän ei tunne itseään hylätyksi. Sisarkateutta aina toki esiintyy, mutta kuvaamasi tapaus on hankala jo lähtökohdiltaan ja pelkään, että pieni poikasi saa kärsiä kauaskantoisesti.

Toivon parasta teille, sinulle ja pojallesi.

Aika rankalta tuntui toi "heitä mies pihalle".. mies kuitenkin elättää minut ja pojan, ja kohtelee poikaa kuin omaansa, kaipaa poikaa kun poika on pidemmän jakson isällään. niin joo, lisäksi rakastamme toisiamme... ;)
Pojalle oikea isä on myös tärkeä, siksi mieheni ei hauku oikeata isää pojan kuullessa. Ja syy miksi inhoaa exääni, on se että exä oli väkivaltainen minua kohtaan. Kun sanoin että mies on joskus tyly poikaa kohtaan, tarkoitin ettei palkitse kiukuttelua ja vauvailua, vaan ottaa huomioon vasta kun poika osaa käyttäytyä fiksusti. Hän on itse saanut vaativan kasvatuksen, ja vaatii paljon varmasti myös omalta lapseltaan..
Tuntui aika kamalalta lukea kommenttejanne raskausajan hormonimyrskyissä, onko perheemme tulevaisuus tosiaan näin hataralla pohjalla teidän mielestä??? En ole ikinä ajatellut ettei miehen käytös ole aikuisen ihmisen käytöstä, vaan ollut (ainakin tähän mennessä) onnellinen siitä että vihdoin voin tarjota esikoisellekin turvallisen kasvuympäristön.. :(

Lisään vielä sen verran, että mies ei vaadi lasta käyttäytymään kuin enkeli. Riitelevät, leppyvät ja ärisevät puolin ja toisin, ja poika uskaltaa kyllä näyttää tunteensa isäpuolelle. Ei siis tosiaan pelkää! Ensimmäisen vuoden ajan käyttäytyi kuin pikkuenkeli, ei uhmannut isäpuolta, nykyään uhmaa kyllä siinä missä äitiään.

Ei, ei kiukuttelua tai vauvailua tarvitsekaan palkita.
Minusta on kuitenkin julmaa ja välinpitämätöntä se, että lapsi huomataan vasta sitten kun hän käyttäytyy toivotulla tavalla ja jätetään huomiotta kun käyttäytyy ei-toivotulla tavalla. Minusta se on hylkäämistä. Itse en toimi näin, huomaan ja huomioin myös huonon tai ei-toivotun käytöksen. Minusta lapsen huonoonkin käytökseen siis tulee puuttua siten että lapsi huomataan. Ei vain silloin, kun käyttäytyy hyvin. Huonosta ja ei-toivotusta käytöksestä jutellaan: miksi noin ei toimita yms.
Eikä vain sivuuteta siten, ettei huomata.
Lapsi ei osaa erottaa omaa käytöstään ja itseään eli kun vauvaileva tai kiukuttelee eikä häntä noteerata, hän ajattelee että HÄNESSÄ ITSESSÄÄN on vikaa eikä hänestä pidetä. Hän ei tajua, että kyse on KÄYTÖKSESTÄ:
nyt on vaarana että lapselle tulee viesti: en pidä sinusta
kun viestin pitäisi olla: en pidä käytöksestäsi
siksi se ei-hyväksyttävä käytös pitää noteerata.

Tämä on äärimmäisen vaikea juttu ja vaatii tietoista opettelua, ja mieheni osaa sen, hän on saanut sellaisen kasvatuksen. Hän komentaa: teit tyhmästi. Kun minä taas ärähdän: olet tyhmä.

Vaativa kasvatus voi olla myös hyväksyvää... kts. edellä: lapsi on ok, käytös ei.

Miehesi ei kannata kantaa vihaa tai inhoa exääsi kohtaan. Se on turhaa negaatioenergiaa. Ja se on mennyttä. Miehesi ei välttämättä ole enää väkivaltainen, tai ei ole sitä muita kohtaan. Kun väärät ihmiset on yhdessä, tulee esille tätä hävettävää ja ikävää käytöstä. :ashamed:

Nämä mun ajatukset on tämmösiä juttuja, mitä täältä sivusta, pelkän kirjoituksen perusteella ja toista tuntematta tulee mieleen. Omasta kokemuspohjastanihan nämä kumpuaa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.09.2005 klo 14:43 tuku kirjoitti:
Aika rankalta tuntui toi "heitä mies pihalle".. mies kuitenkin elättää minut ja pojan, ja kohtelee poikaa kuin omaansa, kaipaa poikaa kun poika on pidemmän jakson isällään. niin joo, lisäksi rakastamme toisiamme... ;)
Pojalle oikea isä on myös tärkeä, siksi mieheni ei hauku oikeata isää pojan kuullessa. Ja syy miksi inhoaa exääni, on se että exä oli väkivaltainen minua kohtaan. Kun sanoin että mies on joskus tyly poikaa kohtaan, tarkoitin ettei palkitse kiukuttelua ja vauvailua, vaan ottaa huomioon vasta kun poika osaa käyttäytyä fiksusti. Hän on itse saanut vaativan kasvatuksen, ja vaatii paljon varmasti myös omalta lapseltaan..
Tuntui aika kamalalta lukea kommenttejanne raskausajan hormonimyrskyissä, onko perheemme tulevaisuus tosiaan näin hataralla pohjalla teidän mielestä??? En ole ikinä ajatellut ettei miehen käytös ole aikuisen ihmisen käytöstä, vaan ollut (ainakin tähän mennessä) onnellinen siitä että vihdoin voin tarjota esikoisellekin turvallisen kasvuympäristön.. :(

Älä turhaan ota paineita toisten kommenteista. On todella vaikea saada asia kirjoitettua juuri niin kuin se oikeassa elämässä tapahtuu. Tämä on väärinkäsitysten täydellinen "maailma". Tuntuu että osa vastaajista halusi ymmärtää ongelmasi väärin.. Vai olenko se sitten minä joka ymmärsin väärin? Itse käsitin tekstissäsi pointtina olevan se miten suhde sinun poikasi ja miehesi välillä mahdollisesti muuttuu eikä se että miten miehesi kohtelee poikaasi. Itse pohdin osittain samaa asiaa, miten mahdollisesti tilanne muuttuu jos tulee yhteinen lapsi. Minusta teidän tilanne kuulostaa hyvältä ja uskon että itse tiedät onko miehesi kasvatusperiaatteet hyväksi sinun ja teidän lapsille. Voisin lyhyen kuvauksesi perusteella löytää miehessäsi myös niitä positiivisia piirteitä kuten sanojen takana seisominen ja perheensä suojeleminen (eikö nämä synny "tiukan" kasvatuksen tuloksena?). Jokaisessa ihmisessä on niitä virheitä mutta ei minusta niitä tarvitse ainoastaan kaivaa esille. Tuskin tuo huomioimattomuus ihan sitä tarkoittaa että kun lapsi käyttäytyy huonosti, miehesi sulkeutuu ja lapsi on hälle ilmaa? Vai tarkoittaako? Tarkoitus ei nyt ole väheksyä edellä kirjoittaneita vaan korostaa että täällä on todella suuri mahdollisuus käsittää väärin ja kirjoittamalla ei välttämättä saa asioista sitä todellisuutta oikealla tavalla esille. Mutta näin minä asian pointin ymmärsin. Onnellista raskauden loppuaikaa teille! :flower:

Ei kaikki välttämättä mene huonost!! Mun miehellä heräsi isätunteet vahvempina kun yhteinen lapsemme syntyi. Oli aluksi tietysti aikoja, jolloin tuntuu, että onkohan vaan noin ankara "omaa"lastansa kohtaan, kuin on minun!? Mutta sama linja hänellä on molemmilla lapsilla. En ainakaan minä huomaa, että hänellä olisi enemmän tunteita nuorempaan lapseen. Tyttäreni oli kuitenkiin vasta puolivuotias, kun aloimme seurustella, joten hän sai luotua tosi hyvän suhteen häneen heti alkumetreiltä asti!

Kiitos viimeisille kirjoittajille, rauhoititte taas mieltäni. Uskon ettei perheemme onneen tule suurempaa säröä vauvan syntymänkään jälkeen, vaikeudet on tehty voitettaviksi. Tärkeintä kai on että keskusteluyhteys pelaa. Toki uusioperheessä ongelmat voivat olla isompia kuin tavallisessa, mutta kyllä me tiedettiin mihin lähdettiin, eikä kaduttu ole kumpikaan. Se mikä ei tule muuttumaan, on isäpuolen suhtautuminen pojan isään, mikä on harmi. Mutta lapsi pidetään erossa niistä sotkuista!!

Miestä ei kyllä saa suostuteltua kasvatustyyliänsä muuttamaan kovin paljoa, joten mun tehtäväksi jää sitten siihen huonoon käytökseen reagointi.Isäpuoli kyllä osoittaa teoillaan että rakastaa mun poikaani, mikä on tärkeintä. Itse vaan vaadin kai täydellisyyttä mieheltä kaikessa, ja välillä alan kuvittelemaan tai huolehtimaan turhia. Ne on kai ne hormoonit... ;)

Minusta lähtökohdat on kunnossa, koska miehesi kohtelee nyt jo poikaasi kuin omaansa ja on luvannut näin jatkaakin. Varmasti erimielisyyksiäkin tulee, mutta jos on halu yrittää niin kyllä niistä selviää. En tiedä oletko törmännyt kirjoituksiini aiemmin, mutta minulla on poikapuoli, joka on nyt 16-vuotias ja on asunut meillä n. viisi ja puoli vuotta ja nyt voin sanoa ja olen sen myös pojalle sanonut, että hän on minulle kuin oma poika. Meillä on mieheni kanssa myös kolme yhteistä lasta. Ei muuta kuin onnea ja tsemppiä!

mun kummilapsi sai pikkusiskon,joka siis oli tämän isäpuolen ensimmäinen oma lapsi. Ja siitä saakka tämä "mies" kohteli pientä nuppuani kuin kasaa p**kaa.Haukkui idiootiksi,ei ottanut syliin ja oli muutenkin käytökseltään todella kylmä pientä lasta kohtaan :'(
Onneksi ovat eronneet nyt.
Tarkoitus ei siis ollut säikyttää,kerroimpahan että näinkin voi käydä.
Toivottavasti ei teille kuitenkaan :hug:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.10.2005 klo 00:13 Pidä varasi kirjoitti:
mun kummilapsi sai pikkusiskon,joka siis oli tämän isäpuolen ensimmäinen oma lapsi. Ja siitä saakka tämä "mies" kohteli pientä nuppuani kuin kasaa p**kaa.Haukkui idiootiksi,ei ottanut syliin ja oli muutenkin käytökseltään todella kylmä pientä lasta kohtaan :'(
Onneksi ovat eronneet nyt.
Tarkoitus ei siis ollut säikyttää,kerroimpahan että näinkin voi käydä.
Toivottavasti ei teille kuitenkaan :hug:

Hyvä että erosi. Lastaan ei saa uhrata.

Meillä on nyt 2 vuotias miehen ensimmäinen biologinen lapsi. Olimme olleet yhdessä 5 vuotta joista avoliitossa yli 4 vuotta kun lapsi syntyi. Miehelle oli alusta asti lasten kuuluminen elämään itsestään selvää. Tinteet ja siteet kehittyivät omalla painollaan. Hän on aina kohdellut isompia kuin omiaan. Ikäero tietysti vaikuttaa siihen, että isommilta odotetaan ja vaaditaan eri asioita. Meillä ei ainakaan miehen suhtautuminen muuttunut millään tavalla lapsen syntymän myötä. Edelleen toimimme niinkuin yksi kokonainen perhe :D . Raha-asioissakaan ei mitenkään erotella lapsia.
Tietysti kokemus oman lapsen syntymästä on mahtavaa ja siihen kuuluvat tuntemukset kun näkee tavallaan oman elämän jatkuvan. Minusta nämä tunteet ja hehkutukset eivät kuitenkaan ole isommilta lapsilta pois. Eikä heitä se häiritse. Onhan heilläkin oma bioisä vaikka ei elossa olekkaan. Minä olen myös isommille kertonut paljon miten heidän isä hehkutti heidän syntyessä jne

Mul heräs kysymys että jos ap kerran siloitteli vielä ensimmäistä kirjoitustaa miehensä kohdalta,mikä yleensä sai sut epäröimään kyseistä asiaa?Jos miehesi on niin täydellisen hyvä isä kun esittelit hänet,eihän tollaista kysymystä olisi ikinä pitänyt päähäsi noustakaan.Ei todellakaan.vai kaipasitko vain ruusunpunaisia rauhotteluja epäilyksiisi?Turhasta tollaiset epäilykset eivät tule,niihin on ihan varmasti syynsä jos on kerran mieleen tullut.jos ihmettelit "rankkoja" kannanottoja,se johtuu varmasti siitä että meitä on täällä paljon äitejä jotka ovat olleet samassa tilanteessa,ja jotkut meistä olemme tehneet ratkaisun jättäää mies.Se ratkaisu on tullu ttoisilla aikaisemmin,toiset ovat olleet sitkeämpiä.Mutta yksikään meistä ei takuulla kadu ratkaisuaan.Jos mies osoittaa merkkejä tollaisesta mistä aluksi kerroit,ei hyvää seuraa.Siinä jää naisen oma lapsi yleensä TÄYSIN ILMAN HUOMIOTA.Jollekin sellainen kohtelu on ihan ok,et eipähän ole mies "pahakaan" lasta kohtaa,mut eipä ole mitään muutakaan.Kylhän nyt lapsi on aina parempaa ansainnut!Äiidin silua se raastaa katsella,ainakin pitäisi raastaa.Mä tein itse kyseisen jättämisratkaisun,enkä ole hetkeäkään katunut.Ei ollenkaan isää on parempi kuin välinpitämätön tai muuten huono isä.Välinpitämättömyys on muuten henkistä väkivaltaa...Tiesitkö?Ja luuletko että lastasi voi huiputtaa tuossa asiassa,vaikka sinä huijaisitkin itseäsi ja ummistaisit silmäsi tosiasioilta?Koska olen varma että juuri niin sä teet,ummistat silmäsi.Sen huomaa noista kirjoituksistasi,siitä miten vedät takaisin sanomisiasi ja vähättelet ongelmaa ja perut pelkosi ym.Voi voi,ei hyvä...Enkä lainkaan mollaa sua tässä,olisi vaan lapsen edun mukaista että katsoisit totuutta silmiin,koska sun sydämes näkee aina totuuden kun lapsestasi on kyse,ja joku päivä se voi pamahtaa rankasti silmille.Parempi että aikaisemmin.vaikka en usko että tämä mitään siihen auttaa,olenpa vaan sanonut mielipiteeni perustuen kokemukseeni elämästä,parisuhtesta ja miehistä yleensä.Ja lapsista.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.10.2005 klo 22:19 anne-68 kirjoitti:
Mul heräs kysymys että jos ap kerran siloitteli vielä ensimmäistä kirjoitustaa miehensä kohdalta,mikä yleensä sai sut epäröimään kyseistä asiaa?Jos miehesi on niin täydellisen hyvä isä kun esittelit hänet,eihän tollaista kysymystä olisi ikinä pitänyt päähäsi noustakaan.Ei todellakaan.vai kaipasitko vain ruusunpunaisia rauhotteluja epäilyksiisi?Turhasta tollaiset epäilykset eivät tule,niihin on ihan varmasti syynsä jos on kerran mieleen tullut.jos ihmettelit "rankkoja" kannanottoja,se johtuu varmasti siitä että meitä on täällä paljon äitejä jotka ovat olleet samassa tilanteessa,ja jotkut meistä olemme tehneet ratkaisun jättäää mies.Se ratkaisu on tullu ttoisilla aikaisemmin,toiset ovat olleet sitkeämpiä.Mutta yksikään meistä ei takuulla kadu ratkaisuaan.Jos mies osoittaa merkkejä tollaisesta mistä aluksi kerroit,ei hyvää seuraa.Siinä jää naisen oma lapsi yleensä TÄYSIN ILMAN HUOMIOTA.Jollekin sellainen kohtelu on ihan ok,et eipähän ole mies "pahakaan" lasta kohtaa,mut eipä ole mitään muutakaan.Kylhän nyt lapsi on aina parempaa ansainnut!Äiidin silua se raastaa katsella,ainakin pitäisi raastaa.Mä tein itse kyseisen jättämisratkaisun,enkä ole hetkeäkään katunut.Ei ollenkaan isää on parempi kuin välinpitämätön tai muuten huono isä.Välinpitämättömyys on muuten henkistä väkivaltaa...Tiesitkö?Ja luuletko että lastasi voi huiputtaa tuossa asiassa,vaikka sinä huijaisitkin itseäsi ja ummistaisit silmäsi tosiasioilta?Koska olen varma että juuri niin sä teet,ummistat silmäsi.Sen huomaa noista kirjoituksistasi,siitä miten vedät takaisin sanomisiasi ja vähättelet ongelmaa ja perut pelkosi ym.Voi voi,ei hyvä...Enkä lainkaan mollaa sua tässä,olisi vaan lapsen edun mukaista että katsoisit totuutta silmiin,koska sun sydämes näkee aina totuuden kun lapsestasi on kyse,ja joku päivä se voi pamahtaa rankasti silmille.Parempi että aikaisemmin.vaikka en usko että tämä mitään siihen auttaa,olenpa vaan sanonut mielipiteeni perustuen kokemukseeni elämästä,parisuhtesta ja miehistä yleensä.Ja lapsista.

Samaa mieltä kuin Anne. Aina voi nainen selitellä itselleen, että kuinka hyvä se mies on ja että parempi näin kuin ilman jne. Mutta ajattele lapsesi tulevaisuutta. Jos kotona pienestä pitäen poljettu itsetunto alas, niin eipä hyvää seuraa. välinpitämättömyys ja rakkaudettomuus ja eriarvoisuus on pahinta lapselle. Ei siinä auta jos vain äiti hieman yrittää panostaa.

Itsekin mietin em. asioita, kun tilanteessa, jossa oma pieni lapsi ja yhteisestä puhutaan. Nyt kaikki hyvin, mutta toki pelko nakertaa. Monia ihmisiä muuttanut kun se oma lapsi saapuu, niin muista tulee jopa "vihollisia".

Anne 68 puhui välinpitämättömyydestä.

Rakkauden vastakohta ei ole viha.
Rakkauden vastakohta on välinpitämättömyys.

Se on sitä, kun ei kiinnosta, ei välitetä, ihan sama. Siihen ei voi edes vastata mitenkään, koska yli ja ohi kävellään eikä toisella ihmisellä ole mitään merkitystä.

Mieheni vkl-lasten suhtautuminen toisinaan minua kohtaan ja meidän yhteistäkin lasta kohtaan on tommonen.
Välinpitämätön.
Ei kiinnosta.
Ihan sama.
Joojoo.
Mies selittelee, ja minäkin: kun kotona äidillään on semmosta ja se on aivopessyt lapset meitä vastaan; ottavat käytäntöön vain sen äitinsä ajatukset meistä, ja ei ne itse oikesti ole tätä mieltä ja ei ne ajatelleet ja se oli vahinko ja ensi kerralla sitten....

Ei semmosia lapsia jaksaa montaa vuotta rakastaa, ei niitä enää oikein siedäkään. Toivoo vaan että koittaa aika etteivät enää tulisikaan, ja olisivat täällä mahdollisimman vähän.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.10.2005 klo 17:37 niin kirjoitti:
Anne 68 puhui välinpitämättömyydestä.

Rakkauden vastakohta ei ole viha.
Rakkauden vastakohta on välinpitämättömyys.

Se on sitä, kun ei kiinnosta, ei välitetä, ihan sama. Siihen ei voi edes vastata mitenkään, koska yli ja ohi kävellään eikä toisella ihmisellä ole mitään merkitystä.

Mieheni vkl-lasten suhtautuminen toisinaan minua kohtaan ja meidän yhteistäkin lasta kohtaan on tommonen.
Välinpitämätön.
Ei kiinnosta.
Ihan sama.
Joojoo.
Mies selittelee, ja minäkin: kun kotona äidillään on semmosta ja se on aivopessyt lapset meitä vastaan; ottavat käytäntöön vain sen äitinsä ajatukset meistä, ja ei ne itse oikesti ole tätä mieltä ja ei ne ajatelleet ja se oli vahinko ja ensi kerralla sitten....

Ei semmosia lapsia jaksaa montaa vuotta rakastaa, ei niitä enää oikein siedäkään. Toivoo vaan että koittaa aika etteivät enää tulisikaan, ja olisivat täällä mahdollisimman vähän.

Totta on. Vanhojako lapset ovat? vaikka itse olet vanhempi (kuin miehesi lapset) niin välinpitämättömyys ja ulkopuolelle jättäminen on julmaa ja myös yhteistä lasta, siis miehesi lasten sisarusta kohtaan. Lapset tekevät siinä todella pahasti ja jotain olisi tehtävä.

Mutta palatakseni siis aiheeseen. Ketään lasta ei saisi kohdella julmasti tai välinpitämättömästi tms. Toivottavasti kukaan uusperheenäiti ei anna lastaan kohdella sillä lailla keskustelun aloittaneen kohdalla säilyttääkseen miehen.

Minusta sinun miehesi , (siis ap:n) vaikuttaa kivalta ja vastuun tuntoiselta mieheltä. Tuli lähinnä sellainen ajatus että hän ei tiedä kuinka suhtauhua lapseen riita tilanteessa eikä haluaisi alkaa huutamaan tai sättimään lastasi vaan sulkee korvat koko asialta ja on vaan itsekseen.

Ehkä keskustelemalla siitä mitä näissä tilanteissa pitäisi tehdä ja kannustamalla rohkeasti ottamaan härkää sarvista voisitte saada ratkaisun asiaan.

Minä sain sellaisen kuvan että miehesi aidosti välittä teistä molemmista, eikä sellaista kannata heittää hukkaan yhden ongelman vuoksi. Mielestäni olet onnekas ihminen... hyvää jatkoa ja toivottavasti saatte selvitettyä asiat.

Kai joka parisuhteessa on ongelmansa, ja koskaan ei kahdella aikuisella voi täysin samat kasvatusmenetelmät olla.. Tietyt asiat miehessäni mua häiritsevät ja ärsyttävät, mutta loppujen lopuksi ne on pieniä asioita. Ehkä hormonimyrskyissäni välillä ylireagoin, mutta loppujen lopuksi, eiköhän meidän uusperhe ole ihan onnellinen.. poika tietää että on isäpuolelle tärkeä, vaikka mies ei sitä osoitakaan samoin kuin esim. äiti, vaan omalla kömpelöllä tavallaan... Joten kiitos kommenteista, ja erilaisista mielipiteistä!!

Yhteistyössä