Iski järkyttävä ylämahakipu tai siis illan ollut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja *
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

*

Vieras
Illan on ollut ylämaha kipeä, ilmavaivoja kans ollut. Olen kyllä syönyt paljon kuituja ja laihdutankin siis. Nyt yhtäkkiä mulla tuli ripuli. Onkohan tämä jotain vatsatautia. Odottelen tässä, mikä tuleman pitää ennen nukkumaan menoa. On niin kipeä vatsa, että melkein kaksin kerroin vetää ihmisen.

Ei tunnu kuin vatsassa vain. Vatsa on kuin pallo. Ollut tällaista joskus aikaisemminkin. Ainut poikkeava mitä söin oli kaupasta otetun (vanhaksi todetun) letun maistelu ja sitten magnesiumtabletti.

Vatsalaukku oireilee / tulehtunut? Mulla tulehtu laihtumisen myötä, kun söin pieniä määriä ruokaa, ja sitten jossain vaiheessa yritin syödä isomman satsin niin tuntu ettei henkeä saanu moneen päivään kun kivisti ylävastaa ja pallea oli pinkeenä.

Huomasin tän ketjun just. Meillä murrosikäisellä pojalla ollut samanlaista vatsakipuilua nyt viikon. Onko kukaan teistä ketjussa olevista käynyt lääkärissä vaivojensa takia? Me kävimme, koska lapsi konttasi (ei pystynyt kivulta kävelemään) ja makasi sikiöasennossa. Lääkäri meinasi että vatsavirusta, kenties (?!) Onko kellään muulla ollut samanlaista? Missä päin Suomena, olisiko kyseessä saastunut vesijohtovesi? (me asumme itäiselläm uudellamaalla, porvoon suunnalla)

meillä siis myös ilmaa vatsassa runsaasti ja kipujen lisäksi ensi alkuun pahoinvointia ja ripulia kunnes vatsa,joka aina toiminut normaalisti, menikin ummelle! Ja on sitä vieläkin ja ylävatsakipu jatkuu.

Huomenta. Yöllä tuli vavottua melko lailla kun kipu oli niin kova. Yritin rupsutellakin. Otin särkylääkkeen olo helpottui aamuyöstä. Nyt taas aamukahvin ja voileivän jälkeen alkoi kipu uudelleen. Söin kuitenkin jogurtin, josko tuo maito vähän helpottaisi oloa. Tarkoitus olisi lähteä reissuun iltapäivällä, joten saa nähdä millaiseksi olo muuttuu. Lääkäriin en vielä viitsi. Minulla on aikaisemminkin ollut tällainen, mutta menee ohi kuitenkin. Kainuusta ollaan.

Minä veikkaan ainakin tuon konttaavan teinin kohdalla sappikohtausta! Voi olla nuorellakin ihmisellä ja sikiöasennossa maatessa olo alkaa pikkuhiljaa helpottaa. Yleensä vain voimakkaat kipulääkkeet auttaa tuohon kipuun.

Itselläni lähes päivittäin. Ollut jo vuosia, mutta sappea ei leikata kun ei ole KUNNON KIVIÄ!?? Eli pitää odottaa kitulehtien niin kauan että tulee kunnon kivet ja sitten vasta leikataan.

Alkuperäinen kirjoittaja toinen ihmettelijä:
Mulla kans. Kipu on vaan ylävatsassa vasemmalla puolen siinä kylkikaaren alla ja takana. Mitähän lie

Juuri samat oireet. Lääkäri epäili mahalaukun tulehdusta tai sappikiviä (vaikka ne yleensä oireilee niin että kipu tuntuu oikealla puolella). Tässä odottelen aikaa mahan alueen ultraan josta toivottavasti selviää mistä tuo kipu johtuu. Odotellessa syön jotain tulehduslääkettä eikä ole ainakaan enää kipu ollut niin kovaa.

Yhteistyössä