Iskias (si-nivel pois paikoiltaan vai välilevyn pullistuma)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Piipa75
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Piipa75

Jäsen
11.02.2007
893
0
16
Hei!

Onko kellään muulla tullut synnytyksen, tai tarkemmin vaikean ponnistusvaiheen jälkeen monta kuukautta kestävä iskias?

Esikoiseni synnytyksestä on nyt reilut 4kk. Ponnistuvaihe oli todella hankala ja pitkä lantion ahtauden ja vauvan isohkon koon (3,8kg) vuoksi. Ison epparin ja lisäksi tulleen repeämän lisäksi olen nyt potenut synnytyksestä asti iskiasta. Kerran meni tunto pottuvarpaasta ja viereisestä varpaasta ja kerran olen laskenut yöllä pissat alleni. :ashamed: (Soitin silloin päivystykseen, mutta sanoivat, että jos voin kuitenkin pidätellä normaalisti, ei tarvitse välttämättä tulla).

Lääkäreillä olen ravannut. Fysioterapiassa olen käynyt sähköhoidossa ja syvälämpöhoidossa (ultra) nyt 10 kertaa. Hermoratatutkimus on tehty. Nyt minulla on lähete magneettikuvaukseen, joka toivottavasti selvittää tämän viheliään vaivan syyn, joka estää mm. täysipainoisen vauvan hoidon. Vaivani on pahimmillaan öisin ja istumisen jälkeen, mutta on läsnä koko ajan.

Tähän asti kaikki lääkärit ovat epäilleet välilevyn pullistumaa eli tyrää, joka painaa iskiashermoa. Leikkaukseen en millään haluaisi, sillä se vaikeuttaisi vauvan hoidon täydellisesti.

Viime aikoina vaivani on iskiaksen lisäksi paikallistunut lantion seudulle aivan selkärangan oikealle puolelle. Tietääkseni näillä main sijaitsee suoliluu ja si-nivelet. Luin asiasta netistä ja löysin tietoa, että si-nivelet voisivat mennä pois paikoiltaan synnytyksessä, joka sitten aiheuttaisi tällaisia oireita.

Onko kellään kokemusta vastaavasta? Ja erityisesti, mikä tähän vaivaan auttaisi (muu kuin kirurgin veitsi)? Kiropraktikkoa, naprapaattia yms. olen myös miettinyt, mutta pitänee odottaa kuvausta, että vaivan oikea syy selviää.

Ps. Tietääkö kukaan, saako lannerangan magneettikuvauksessa selvitettyä samalla myös lantion mitat mahdollisia tulevia raskauksia varten?

Hei!!!

Itse en ole synnyttänyt, esikoista vasta odottelen, mutta muuten kyseisestä vaivasta on kokemusta.

Itse liukastuin pahasti, siinä meni alimmat nikamat kasaan ja häntäluu murtui hiukan. Makuuttivat terveyskeskuslääkärin toimesta minua yli puolivuotta kivuissa tutkimatta mitenkään, syöttivät lääkkeitä vaan. Sitten tilanne alkoi pahenemaan rajusti ja parissa kuukaudessa olin liikuntakyvytön kipujen vuoksi, Vasta sitten pääsin lääkä riin, ortopedille ja magneettikuvauksiin.
Tuloksena oli massiivinen pullistuma alimpien nikamien välissä, joka painoi hermon täysin. Viiltävä hermokipu oli sii takaraivosta varpaisiin vasemmalla puolella, päätä ei voinut taivuttaa yhtään alaspäin, koska hermo otti vastaan. Siinä meni kuukausi puolitajuttomana olohuoneen lattialla kivuissa maaten, kaameissa lääkehöyryissä, vasta sitten pääsin "päivystysleikkaukseen" |O

Leikkaus sinänäsä oli ihan mahtava juttu, nousin reilun parin tunnin päästä leikkauksesta pystyyn, ei kipuja, hermo oli vapaa.(tietenkin leikkauksen jälkeen on kipeä, mutta ei samalla tavalla, eikä laisinkaan yhtä paljoa, kuin ennen leikkausta...) Tunne oli ihan mahtava!!! Tilanne meni huonoksi kuitenkin kuukauden päästä, ja hermosärky palasi... Vuoden olin sairaslomalla, mitään ei saanut nosrtaa, ei kiertoliikkeitä, ei mitään fyysistä..Hermovaurio oli jo tullut ja liian nopsa palaaminen normaalielämään leikkauksen jälkeen teki tepposet (ja pää syynä se, ettei kukaan hoitanut minua tuon kipeän vuoden aikana, vaan hermo meni piloille silloinkin jo..)...

Fysioterapiassa kävin ja kävelemällä kuntoutin itse itseni, eipä tullut apua mistään suunnasta, ei läkevieroituksiin, ei kuntoutuksiin... :ashamed: Uusi pullistuma oli tullut jo, mutta ei hermo ei ollut vielä samassa pinteessa... Sitten tulin raskaaksi ja tilanne laukesi, painepisteen muuttuessa ja lantion fysiikan muuttuessa pullistuma imeytyi itsekseen takaisin, eikä ole päivääkään häirinnyt elämääni samalla tavalla. Nyt rv 26 :heart:

Mg-kuvauksissa voidaan käsittääkseni mitata lantion tilavuus, koska siinähän otetaan sellainen tarkka kuva kuitenkin lantiostakin, miksei siitä voisi tarkastaa tätä...

Suosittelen lämpimästi vaatimaan hoitoa HETI ja kunnollista hoitoa pitääkin vaatia, tk-lääkäreihin ei ole luottaminen. Selän kanssa ei leikitä!

Toivon sinulel kaikkea hyvää, pienen vauvan kanssa arki muutenkin on rankaa, saati kivuissa kärvistellen! Voimia ja tsemppiä!!! :heart:

Kiitos vastauksestasi. Minulla on tänään magneettikuvaus, joten toivottavasti vaivani laatu pian selviää. Toivon kuitenkin yli kaiken, että selviäisin ilman leikkausta. Enhän voisi leikkauksen jälkeen käytännössä hoitaa vauvaani ollenkaan, kun nostot yms. ovat kiellettyjä. Olen varannut ajan myös omt-fysioterapeutille. Netin perusteella epäilen myös si-nivelten paikoiltaan poismenoa, sillä minulla on yliliikkuvat nivelet.

Pääasia, että saan itseni kuntoon, jotta voisin omistautua täysin pienen rakkaan nuppuseni hoitamiselle! :heart:

Minulla on vaivaa si-nivelissä. On siis ollut jo ennen synnytystä ja nyt synnytyksen jälkeenkin. Apuna on ollut kiropraktikko jo neljä vuotta. Valitettavasti minulla on niin paljon yliliikkuvuutta, että si-nivelet menevät helposti "lukkoon". Virheasento aiheuttaa mm. vihlovaa kipua, saa jalan pettämään alta... Kipu on minun mittapuuni mukaan kova ja ilmenee hyvin erilaisissa tilanteissa. Välillä käveleminen on todella hankalaa, mutta myös istuminen, nouseminen, kääntyminen jne saattaa aiheuttaa vihlontaa. Voimakkuudeltaan vihlaisut ovat tosiaan sitä luokkaa, että joskus meinaa ihan taju lähteä. Muuten kipu muistuttaa juilimista ja jomotusta.

Toivottavasti magneettikuvaus antaa vastauksen ja saat apua vaivaasi!

No niin, magneettikuvissa on käyty ja vastaukset saatu.
Ensinnäkin minulla on yliliikkuva rakenne, eli niveleni ovat yliliikkuvia, mikä mahdollistaa virheasennot helpommin.

Lisäksi L4- ja L5-nikamien välistä löytyi kohtuullisen suuri prolapsi (pullistuma), jonka voisi leikata, mutta koska hermojuuressa näyttäisi olevan tilaa, leikkaukseen ei ainakaan toistaiseksi ryhdytä. Hyvä niin, miten muutoin hoitaisin pientä vauvaani..

Lisäksi L5- ja S1-nikamien välissä on rappeumaa. Ja ilmeisesti on si-nivelten toimintahäiriö, koska iskiaksen lisäksi oireet paikantuvat si-niveliin kiinnittyvään ristiluuhun.

Että tällaista... Kipulääkkeillä, si-liivillä, kotijumpalla ja tns-hoidolla (sähköhoito) mennään nyt eteenpäin. Kyselin kirurgilta, että mitä jos kävisin omt-fysioterapeutilla. Hän kielsi sen ehdottomasti. Sanoi, että koska mulla on yliliikkuvat nivelet, minut väännettäisiin siellä täysin solmuun, jonka jälkeen olisin valmis suoraan leikkauspöydälle. :o

Samoin kirurgi kirjoitti jo nyt tietoihin, että kun palaan takaisin työelämään, niin Kelan ja työterveyshuollon yhteistyössä Aslak-kuntoutukseen. Sanoi, että tämä vaiva tulee olemaan minulla todennäköisesti aina - välillä olisi parempia aikoja ja välillä huonompia aikoja.

Kaikenlaista. Itkuksi meni tulosten saannin jälkeen kotona. :'( Olen kuullut omt-fysioterapiasta si-toimintahäiriöiden hoidossa kuitenkin niin paljon hyvää, että varasin ajan ensi viikoksi. Toki otan sinne tulokset mukaan, jotta mitään "väärää" ei tehtäisi enkä ihan solmuun joutuisi.

Kohtalotovereita?

Kirurgit ja nämä terapeutit ovat kahta eri koulukuntaa, kummatkaan eivät suosittele missään nimessä toisiaan. Kaikki omt-terapeutit ona puoskareita yms.. :headwall:

Muistathan ottaa selvää minkälaiselle terapeutilla olet menossa, suomessa ei ole montaakaan oikeasti vastuullista ihmistä, joilla olisi pätevyys. Selkäliiton sivuilta löytyy aika kivasti tietoa ja vertaistukea, siellä itse surffasin kriittisimpinä aikoina!

Minulle on sanottu yliliikkuvista nikamista, ettei niitä saa mennä napsuttelemaan minnekään kiropraktikoille tai muille napsuttelijoille. Minulla on tosin se leikkaus takana, voipi olla, ett se vaikuttaa.

Liiku mahd. monipuolisesti ja muista, ettet rasita itseäsi. Koita tehdä vauvan nostot oikein ja minimaalisesti kiertoja. Metsässä/epätasaisella kävely vahvistaa uskomattoman tehokkaasti selkärangan pikku+vinottais lihaksistoa, suosittelen :)

Kuntoutukseen kannattaa mennä, itsekin odottelen josko joskus sinne vauvan jälkeen päsen.

Kaikkea hyvää tulevaan!!

Mymmelis, kiitti vastauksestasi. Pikainen kysymys (hurja kiirus!): ohjeistit välttämään kiertoja. Entäs kun olen tanssinut jo vuosia lattareita.. Niissähän lantiota liikutellaan oikeinkin kovasti jne. Toisaalta lattarit vahvistavat tosi paljon erityisesti alaselän lihaksistoa ja vinoja vatsalihaksia. Joten olisikohan lattarit siis nyt suositeltavia vai kiellettyjä...

Omt-fysioterapeuteista. Huomasin, että niitä on sekä ns. valmiita että erikoistuneita. Itse haluan mennä ehdottomasti jo valmistuneelle.

Minulle suositeltiin välttämään kiertoja, varmasti jokaiselle on se oma hlö.kohtainen ja lääkärin tekemä suositus paras ;)

Miulle toitotettiin ortopedian/traumatologian, sekä fyssan puolelta, että kaikkea saa kyllä tehdä, sikäli mikäli tehdessä ei tunnut kipua, eikä liikeen jälkeenkään. Sillä tavalla saa itsensä kuntoutettuakin, kun oman voinnin mukaan liikkuu. Eli, jos lattarit tuntuu hyvältä, niin liiku ihmeessä, jos vielä lääkärikin tms antaa luvan! Ties vaikka auttaisi vaivaan :p

Muistat vaan puuhata ja tanssia oman voinninmukaan! :hug:

Mie oon huomannut, ett'ä nyt on alkanut massu painamaan sen verran, että alaselkä paukkuu ja menee lukkon, siis niitä fasetti lukkoja :/ kasvanut maha estää ääriasentoihin tapimisen, mikä miulla on avannut lukot j avälillä täytyy ihan pinnistää äärimmilleen, että saa lukot auki nytkäyttämällä esim sohvan selkänojalla käsien varassa... :| On muuten samperin helpottava tunne, kun pystyy liikkumaan sen jälkeen!

Minulla samanlaisia vaivoja... Ollut jo muutaman vuoden... nyt kuulin olevani raskaana.. pelkään hieman, miten käy.. kuulema vaivat voi helpottuakin. Minulla on siis yliliikkuvuutta si-nivelessä ja pieni pullistuma. Niskasta varpaisiin lihakset tukossa. Häntäluuni on kääntynyt ilmeisesti ratsastusonnettomuuden takia sisäänpäin niin, että se pelottaa ajatellen tulevaa synnytystä. Jos on ihmisiä, joilla nämä vaivat todella vavaa ja haluais enemmän vertaístukea, voisin rueta sähköpostin vaihtoon. se olisi kivaa :wave:

Moikka!

Synnytys meni oiekin kivasti, voit lukea sen tuosta onnistuneet synnytkset(tms) kasasta :)

Selkä päivä päivältä huonompi, ristiäisiä edeltävänä päivänä menin kaksin kerroin oikealle tapuneena... :( Yliliikkuvat nikamat poksuu paikoiltaan ja nyt sain lähetteen taas fysioon. Kuulemma, kun raskausaikaan on selkä ollut oireeton siirtyneen painopisteen takia, saadaan fysioterapialla aikaan hyvää jälkeä. tähän uskon ja luotan, kunnes toisin todetaan :p Kipu lääkkeillä pärjjää. Tänäänkin on päivä, jolloin selkä on täysin oireeton, vaikka olen tehnyt vaikka mitä ;)

Päivä kerrallaan, hyvään tuuriin luottaen :laugh:

Mymmelis ja maailman ihanin UppoNalle

Heippa!

Mymmelis: Sellaista vielä kyselen, kun mulla on jo ennestään notkoselkä niin pelkään sen pahentuvan ja sitten kipujen pahentuvan. oliko sinulla ennestään notkoselkä?

Piipa75: miten olet pärjäillyt, minulla lähes samat vaivat eli pullistumaa ja repeämää(kai) samoissa väleissä kuin sinulla...

Haidi, mull aon taas selkä liian suora, (se s-puuttuu kokonaan sivusta katsottaessa), siksi varmasti raskaus ja painopisteen siirtyminen muutti tilanteen hyvään suuntaan! Muistathan jutella fysioterapiassa kunnon tukivöistä?? :) kannattaa hirmuisesti muisrtaa jumpata nyt raskausaikana, niin josko se vähän ehkäisisi vaivoja!

Alkuperäinen kirjoittaja Donu:
Minulla on vaivaa si-nivelissä. On siis ollut jo ennen synnytystä ja nyt synnytyksen jälkeenkin. Apuna on ollut kiropraktikko jo neljä vuotta. Valitettavasti minulla on niin paljon yliliikkuvuutta, että si-nivelet menevät helposti "lukkoon". Virheasento aiheuttaa mm. vihlovaa kipua, saa jalan pettämään alta... Kipu on minun mittapuuni mukaan kova ja ilmenee hyvin erilaisissa tilanteissa. Välillä käveleminen on todella hankalaa, mutta myös istuminen, nouseminen, kääntyminen jne saattaa aiheuttaa vihlontaa. Voimakkuudeltaan vihlaisut ovat tosiaan sitä luokkaa, että joskus meinaa ihan taju lähteä. Muuten kipu muistuttaa juilimista ja jomotusta.

Toivottavasti magneettikuvaus antaa vastauksen ja saat apua vaivaasi!

Mulla on tätä samaa :/ Pääseeköhän tästä koskaan eroon... Ilmeisesti aina jossain muodossa haittana...?

Yhteistyössä