Isoäiti pyytää maksamaan vaipat..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Eli siis lapsi oli menossa yökylään ja vaippapaketti unohtui matkasta. Isoäiti kävi sitten ostamassa pienen pakkauksen ja nyt pyysi meitä maksamaan sen. Ok, meidän lapsihan se on tietenkin ja meidän moka, ettei ollut vaippoja matkassa. Mutta mun mielestä tää on ihan naurettavaa. Me ollaan opiskelijoita molemmat, joten vaikka mummo onkin eläkkeellä (ok eläke), niin hän kuitenkin meistä ansaitsee enemmän ja asuu velattomassa asunnossa jne. Anoppi on kyseessä ja oma äitini jopa ostaa vaippoja mummolaan ihan tarkoituksella ja käyttää vain niitä, vaikka otamme omat mukaan (nyt unohtui siis). Jotenkin tuntuu niin naurettavalta. Me saadaan myös aina maksaa esim. hänen ruokailunsa ravintolassa, kun appiukko (eronneet) ja toiset isovanhemmat aina vaativat saada tarjota. Hänellä ei ole muita lapsenlapsiakaan eikä mitään isoja rahareikiä. Jotenkin vain lapsellista minusta alkaa tilittää yhtä vaippapakettia. Vaikka meidän lapsi niihin vaippoihin toki kakkaakin.

Oonko nyt vain herkkis anopin jutuille?

Minusta et ole herkkis. On kummallista touhua. Meillä sama juttu anoppilan väen kanssa. He tarjoavat vain rikkaammille lapsilleen kaiken, mutta köyhemmillle (me) ei.

No en tiedä... Mut itse lähden lähtökohtaisesti siitä että jos hoidatan lastani jollain muulla niin silloin kyllä olen valmis maksamaan vaipat/ruokia/ huvituksia jne. Suurin osa isovanhemmista olisi varmaan ostanut vaipat, mutta se ei tarkoita sitä että mummo olisi mitenkään velvoittettu eikä sinulla ole mielestäni oikeutta loukkaantua siitä. Vaikka olettekin opiskelijoita.

Itse ostimme aina vaipat mummolaan. Tosin olimme jo työelämässä.

Ehkä anopin taloudellinen tilanne ei ole niin hyvä kuin luulette, tai sitten anoppi on tottunut ex-miehensä kanssa ollessaan erilaiseen elintasoon kuin mihin nyt on sitten yksin ollessaan "joutunut".

[QUOTE="vieras";24874899]No en tiedä... Mut itse lähden lähtökohtaisesti siitä että jos hoidatan lastani jollain muulla niin silloin kyllä olen valmis maksamaan vaipat/ruokia/ huvituksia jne. Suurin osa isovanhemmista olisi varmaan ostanut vaipat, mutta se ei tarkoita sitä että mummo olisi mitenkään velvoittettu eikä sinulla ole mielestäni oikeutta loukkaantua siitä. Vaikka olettekin opiskelijoita.[/QUOTE]

Meilläkin lähtökohtaisesti pakataan lapselle mummoloihin mukaan vaipat ja soseikäiselle soseet ja tarvittaessa korvikkeet. Ihan jo senkin takia, ettei tarvitse mummojen miettiä kaupassa asiaa ja toki myös sen takia, että ei haluta ylimääräisiä kuluja kenellekään. Mutta en sentään yli 1-vuotiaalle ruokia pakkaa mukaan tai mummon kotiruuista erikseen maksa.
Nyt oli vain vaipat unohtuneet ja mieheni äiti ei siis voi lapsenlapselleen yhtä vaippapakettia ostaa.
ap

Meillä oma äitini on aina ostanut heille omat vaipat, peppupyyhkeet, rasvat ja jopa liivisuojia minulle. Anoppilaan aina vien kaikki mukana. Asiasta ei ole sen enempää keskusteltu, sillä itse oletan ilman muuta, että vien kaikki lapsen mukana. Oma äitini nyt vaan on sen sorttinen, että haluaa touhuta ja ostella. Anoppi onkin melkoisen nuukaa sorttia, mutta suotakoon se hänelle.
Voi myös olla, että anoppi ei oikein tiedä mitä hankkia, mutta ei kehtaa kysyäkään.

Silti hassua, että teillä maksatettiin yksi vaippapaketti. ;o/ Mutta näitä tarinoita riittää.

olka vaan kiitollisia että hoitaa lasta eikä siit vaadi vaivanpalkkaa. minusta se joka kutsuu ravintolaan voi tarjoutua maksamaan, älkää siis kutsuko anoppia ulos syömään. tuskin noppi niin röyhkeää on että itse ehdottaa ravintolassa syömistä ja maksattaa teillä? ja jos tuntuu että on niin röyhkeä niin jos ehdottaa niin ilmoittakaa vaan että ei oo nyt rahaa lähteä ravintolaan.

On tuo minunkin mielestäni nipotusta, itse en viitsisi pyytää vastaavassa tilanteessa rahaa jos ostaisin vaikka kaverin lapselle vaippoja, jos ja kun se vaippapaketti ei omaa taloudellista tilannettani heilauttaisi juuri suuntaan tai toiseen...

Toisaalta äitinä tarjoutuisin maksamaan vaipat ilman erillistä pyyntöä, enkä miettisi että kuka tienaa mitäkin ja kellä on velaton asunto. Vaikka mulla olisi sukulaisina miljonäärejä, en oleta kenenkään makselevan lapseni vaippoja. Saattoihan anoppi pyytää rahaa ihan periaatteesta, jos pelkää esimerkiksi että alatte jatkossakin ostattaa vaipat hänellä jos olisitte ne tämän kerran ilmaiseksi saaneet.

Mun mielestä on muuten mautonta tarjota ensin ravintolassa ruokaa toiselle ja jälkeenpäin jossain tällaisessa tilanteessa vedota siihen, kun me ollaan hänelle tarjottu, ihan kuin tämä mun rahoilla syönyt olisi sittenkin jotain velkaa... Jos jotain tarjoan tai annan, en todellakaan muistele ja laskeskele sitä jälkeenpäin. Jos harmittaa tarjota kun itse ei saa vastineeksi mitään (ap kuitenkin ilmeisti saa esim. hoitoapua, kun lapsi kerran oli menossa yökylään), kannattaa jatkossa maksaa vain omat ruuat :)

Hassu anoppi sinulla.
Ja noin tuumii isoäiti, jolla ei ole kahteen vuoteen ollut omaa vaippaikäistä, mutta joka vähintään kerran kuussa ostaa silti kotiin yhden vaippapaketin.
:)

Hassua minustakin. En ole loukkaantunut, vain huvittunut.
Minustakin vaipat ovat sellaista mummolavarustusta, että niitä voi siellä olla muutenkin. Mutta tyylillään kaikki..

Ehkä on totta, että anopin rahatilanne on huonompi kuin luulemme. Ei eläkkeellä nyt mitään hurraamista ole, mutta ei käsittääkseni ole mitään velkoja eikä muita.
ap

[QUOTE="vieras";24874934]Mistäpä sinä oikeasti tiedät hänen raha-asioitaan? Ei kannata huudella ilman totuutta[/QUOTE]

mutta miten sillä mummolla on sitten varaa ruokkia tämä lapsi??? :O Tuli vaan mieleen pieneen.

[QUOTE="vieras";24874899]No en tiedä... Mut itse lähden lähtökohtaisesti siitä että jos hoidatan lastani jollain muulla niin silloin kyllä olen valmis maksamaan vaipat/ruokia/ huvituksia jne. Suurin osa isovanhemmista olisi varmaan ostanut vaipat, mutta se ei tarkoita sitä että mummo olisi mitenkään velvoittettu eikä sinulla ole mielestäni oikeutta loukkaantua siitä. Vaikka olettekin opiskelijoita.[/QUOTE]

itsekin toimin näin kaikkien muiden paitsi lasten isovanhempien kanssa. Jotenkin tuntuu hullulta, että omat vanhemmat pyytävät velkaisilta lapsiltaan rahaa kun itse tulevat hyvin toimeen, hyvät eläkkeet, velattomia asuntoja, muuta omaisuutta...

Sen sijaan esim. sisarelleni olen maksant kaiken lapsiin liittyvän, jos ovat olleet kylässä. Siitä en kuitenkaan pitänyt, kun hän kertoi, että piti itsellään lopun rahan, joka säästyi, kun eivät tehneetkään jotain mitä oli suunniteltu. Tuli vähän sellainen olo, että jouduin maksaa siitä, että lapset siellä. Se ei tuntunut kivalta.

No teidän lapsi se käyttää ne vaipat, ei mummo niitä mihinkään tarvitse.

Itse en olisi maksattanut vaippapakettia vanhemmilla. Mutta toisaalta et voi tietää mikä hänen taloudellinen tilanne oikeasti on. Jospa asunnosta onkin enemmän kuluja kuin luulet, ja eläke pienempi. Tai on jo tässä kuussa tuhlannut eläkerahat, ja ruokaan ei riittäisi rahaa jos maksaa vaipat.

Minusta tuosta on turha pillastua. Mutta miksi se anoppi pitää ravintolaan viedä?

[QUOTE="vieras";24874954]

Mun mielestä on muuten mautonta tarjota ensin ravintolassa ruokaa toiselle ja jälkeenpäin jossain tällaisessa tilanteessa vedota siihen, kun me ollaan hänelle tarjottu, ihan kuin tämä mun rahoilla syönyt olisi sittenkin jotain velkaa... Jos jotain tarjoan tai annan, en todellakaan muistele ja laskeskele sitä jälkeenpäin. Jos harmittaa tarjota kun itse ei saa vastineeksi mitään (ap kuitenkin ilmeisti saa esim. hoitoapua, kun lapsi kerran oli menossa yökylään), kannattaa jatkossa maksaa vain omat ruuat :)[/QUOTE]

Lähinnä toin tämän esiin sen takia, että toinen mummo ja appiukko ovat ihan erilaisia tässä asiassa. On totta, että on mautonta muistella vanhoja tarjoamisia.

Saadaan hoitoapua noin neljä kertaa vuodessa häneltä.

Te sinne ravintolaan yhdessä pädytte menemään syömään? jos anoppi sitä ehdottaa, vastatkaa ettei teillä ole varaa. käytte sitten joskus vaikka miehenne kanssa syömässä.
Tai kutsukaan anoppi teille syömään perus kotisafkaa.

No on outoa minusta, että alkaa yhtä vaippapakettia perimään takaisin :D Minun vanhempani, sekä miehen vanhemmat tosin onkin sellaisia, että ostavat vauvalle milloin mitäkin, ja ihan ilman että me sitä pyydämme. Tykkäävät touhottaa, ja tavaraa tuodaan kasseittain. Mutta, se ei tietenkään ole oletusarvo, pakkaan silti vauvalle aina kaiken mukaan, enkä suinkaan vaadi heitä ostamaan mitään tai maksamaan mistään. Minusta tuntuu kyllä muutenkin, että olemme harvinaisen onnekkaita, sillä molempien vanhemmat haluavat hoitaa vauvaa, sekä muutenkin tavata usein, ja rahaakin tuputetaan joka suunnasta. Palstalla saa usein lukea mitä hirveimpiä tarinoita anopeista sekä omista vanhemmista. Silloin sitä muistaa aina miten hyvn itsellä asiat onkaan, ja miten paljon huonommin ne voisi olla!

Mut ajattelisin ettei mun anoppikaan olis ostanut. Sille pitää kaikki maksaa aina takasi. Mun äiti on ostanu ite ja yleensäki ostais, mut mä en oikeen kauheesti anna sen ostaa, kun se on työtön eikä saa rahaakaan mistään.

[QUOTE="vieras";24874994]No teidän lapsi se käyttää ne vaipat, ei mummo niitä mihinkään tarvitse.

Itse en olisi maksattanut vaippapakettia vanhemmilla. Mutta toisaalta et voi tietää mikä hänen taloudellinen tilanne oikeasti on. Jospa asunnosta onkin enemmän kuluja kuin luulet, ja eläke pienempi. Tai on jo tässä kuussa tuhlannut eläkerahat, ja ruokaan ei riittäisi rahaa jos maksaa vaipat.

Minusta tuosta on turha pillastua. Mutta miksi se anoppi pitää ravintolaan viedä?[/QUOTE]

Hän on kuitenkin mieheni ÄITI, joten raha-asioista on jonkinlainen kuva. Voi toki olla menoja vaikka mitä hänellä. En usko, ettei rahat riittäisi vaippoihin, mutta mistäs sitä tietää.

En ole pillastunut, vain hämmästynyt ja huvittunut. Se on kuitenkin oma lapsenlapsi, joka niitä vaippoja käytti. Mutta ei toki isoäiti itse. Maksettiin kyllä, mutta nauratti kotona.

Yhteistyössä