Isofix-istuimet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sintti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sintti

Vieras
Olen aika etuajassa tämän kanssa, meillä varmaan käytetään kaukaloa vielä pitkään, mutta ajattelin ruveta selvittelemään.

Eli meillä on Britaxin kaukalo Isofix-alustalla, eli siis kaukalo aina napsautetaan paikoilleen. Samaan alustaan saisi kuulemma aikanaan myös turvaistuimen. Siinä vaiheessa helppo kiinnitys ei liene olennainen, kun istuinta ei oteta useinkaan pois, toisin kuin kaukalo. Kuitenkin mielellään alustaa käyttäisi, kun tuntuu turvallisemmalta tuo rautoihin kiinnittäminen kuin turvavöihin.

Mutta... ainakin silloin kun kaukalo ostettiin, sanoivat, että siihen alustaan ei saa kiinni mitään yhdistelmämallia (siis sellaista, joka voidaan asentaa molempiin suuntiin), eli jos alustaa käyttää, pitää ostaa erikseen selkä menosuuntaan -istuin ja kasvot menosuuntaan -istuin.

Mitä mieltä olette, kannaattaako käyttää alustaa jatkossa, ja investoida kahteen eri istuimeen (onko ne jotenkin miellyttävämpiä käyttää, kun muutenhan kaikki varmaan ostaisi yhdistelmistuimen?) vai myydä alusta pois kaukalon mukana ja ostaa kaksisuuntainen istuin? Käyköhän muuten viimevuotisen kaukalot tänä vuonna myytäviin alustoihin? Siis jos myy pelkän kaukalon, niin saako ostaja siihen kaupasta alustan?

Tiedän, että selviäisi menemällä lastentarvikeliikkeeseen, mutta a) tunnustelen vasta, osto ei vielä ajankohtainen sekä b) se on turhan iso projekti lähteä sinne katselemaan vauvan kanssa tässä vaiheessa.

Kuvittelen tilannetta omalle kohdalleni...
Eli mä varmaan möisin koko jalustakaukalo-hässäkän pois ja ostaisin "tavallisen" kahteen suuntaan menevän turvaistuimen (eli niin myös olen tehnyt :)). Käytössä tuntuu siltä, että vauvan ollessa pieni on jotenkin tärkeämpää, että kaukalo on helposti irroitettavissa ja kiinnitettävissä, mutta kun lapsi kasvaa, niin se istuinkin pysyy kiinteästi autossa eikä tarvitse tällaista helposti irroitettavuutta. Sekavaa? Mutta näinpä minä ajattelin toimia...

Meillä on myös Isofix-mekanismilla Britax Baby Safe Plus-turvakaukalo. Samaa asiaa täälläkin pohditaan, että mikä istuinmalli seuraavaksi. Olen lukenut, että nykytutkimuksien mukaan suositellaan, että lapsi matkustaa selkä menosuuntaan aina 3-4-vuotiaaksi asti. Me aiomme ostaa ehkä Britax Secura-istuimen, joka on nyt uusi ja kovasti kehuttu, siinä tosin ei ole isofix-jalustaa.

Kaukalon voi isofix-jalustoineen myydä aikanaan pois, sillä varmasti on hyvä jälleenmyyntiarvo, mutta vielä ei myydä sitä kun saattaa jossain vaiheessa pikkukakkonen olla ajankohtainen ja sitten kaukalo on hyvä olla olemassa.

No minä käyttäisin ilman muuta tuota jalustaa, siihenhän saa tuon Britax Fixway -istuimen selkä menosuuntaan. Sitä voi käyttää n. 3-4 -vuotiaaksi, minkä jälkeen lapsi voi siirtyä turvavyöistuimeen. En ymmärrä mihin sitä kasvot menosuuntaan -istuinta tarvitaan? Meillä oli käytössä Britax Freeway -istuin, joka on hyvin paljon samanlainen kuin tuo Fixway mutta ilman isofix-jalustaa. Tykkäsin istuimesta tosi paljon, lapsi istui siinä reilu 3v:ksi ja sitten ostimme turvavyöistuimen.

Alkuperäinen kirjoittaja Cheri :
No minä käyttäisin ilman muuta tuota jalustaa, siihenhän saa tuon Britax Fixway -istuimen selkä menosuuntaan. Sitä voi käyttää n. 3-4 -vuotiaaksi, minkä jälkeen lapsi voi siirtyä turvavyöistuimeen. En ymmärrä mihin sitä kasvot menosuuntaan -istuinta tarvitaan? Meillä oli käytössä Britax Freeway -istuin, joka on hyvin paljon samanlainen kuin tuo Fixway mutta ilman isofix-jalustaa. Tykkäsin istuimesta tosi paljon, lapsi istui siinä reilu 3v:ksi ja sitten ostimme turvavyöistuimen.

Eikö tuo Fixway ole vain 18 kg asti? Meidän lähes 10 kk:mme painaa jo nyt 10,5 kg eli taitaa kyllä 3-4 vuotiaana olla toisenlaisissa painolukemissa...

Sen takia itse mietimme sellaista mallia, joka käy ainakin 25 kiloon jottei heti jää pieneksi. Sitä paitsi Fixway näyttääkin ahtaalta, ehkä se sopii pienille siroluisille vaaveille.

Itse taisin vain tyytyä tilanteeseen ja ostaa kaksi istuinta jos olisi tarvetta. Eli ensin ostaisin selkä menosuuntaan istuimen tuolla isofix kiinnityksellä. Ja jos näyttää myöhemmin, että tarvitaan, niin ostaisin kasvot menosuuntaan istuimen. Voihan ne aina myydä käytettynä.

Kiitos vastauksista. Olen ymmärtänyt, että se kasvot menosuuntaan -istuin on "pakollinen", siis että kaikki siirtyvät siihen jossain vaiheessa. Mutta jos niin ei ole, niin ehkä voisi tehdä niinkuin Jeps vanhempi sanoi. Painorajat tuskin tulee vastaan, poika on ainakin toistaiseksi hoikka tapaus (puolivuotiaana sai juuri 7kg rikki). Sitä tosin en tiedä, miten viihtyy jatkossa selkä menosuuntaan, kaikki kaverit sanovat, että joskus kaksivuotiaana on joutunut kääntämään, kun ei ole muuten tullut matkanteosta mitään. Mutta eihän siitä toisaalta meinaa tulla nytkään, siihen on tottunut :)

Tietääkö kukaan, sopiiko vanhat kaukalot uusiin alustoihin? Pikkukakkosta ei tiedossa vielä aikoihin, joten kaukalo menisi myyntiin. Mutta jos alusta jää meille, niin ostaakohan kukaan kaukaloa ilman sitä. Toimiihan tuo tietty vyökiinnitykselläkin...

Tarvii tutustua malleihin tarkemmin jahka kerkiää.

Yhteistyössä