Isoja vauvoja muilla...?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Meillä tosi iso vauva 4kk neuvolassa nyt 8.7kg ja 68cm. Syntymäpaino 3.8kg. Olen ihan ihmeissäni tämän kuopuksen kanssa kun kaksi aiempaa lastamme aivan päinvastaisia. Hyvä kun mikään maistuu, sellaisia hoikkia ja pitkiä ovat. Ei ole koskaan ruuan perään huudelleet.
Nyt tämä kolmas on jatkuvasti nälkäinen eikä mikään riitä. Pullolla alusta asti menty kun minulla ei kunnolla maito noussut (pitkä tarina). Syö joka syötöllä 200ml, enempää en ole antanut ettei vatsa veny entisestään. Mutta tuntuu että söisi vaikka 3dl kerralla. Sitten huutaa jo 2t kuluttua nälkäänsä, mutta olen pitkittänyt syöttövälejä aina jotenkin. Vuorokausiannos 1200ml maitoa!!! Nyt ollaan maisteltu kiinteitä ja toivottavasti ne pudottavat nopsaan tuota maitomäärää.

Muilla kokemusta isoista ja nälkäisistä vauvoista:)? Paljonko maitoa kuluu jos pullolla ovat? Pitäisikö minun antaa huutaa nälkäänsä ja antaa vain vähemmän? Antakaahan vinkkejä ja kertokaa miten teillä!?

No et tietenkään pidä nälässä!! Ethän nyt ihan tosissasi kait ole...Noh, jos vaikka et olekaan provo, niin tietysti sä annat lapselle ruokaa niin paljon että on kylläinen ja tyytyväinen. Toiset lapset vaan syövät enemmän kuin toiset. Meilläkin on yksi linnunluinen tapaus, joka söi jo vauvana "huonosti", 2 muuta ovat olleet suursyömäreitä. ikinä en ole ainakaan tarkoituksella ketään nälässä pitänyt. Meillä mentiin rintamaidolla ja tissiä saivat aina kun nälkä oli.

tyttö 4 kk iässä 66 cm ja 8785g. Syntyessään 52 cm ja 4195g. Esikoinen (poika) aikanaan oli 71 cm ja painoi 8460g (synt. 55cm ja 4700g). Rintamaitoa saivat n. 4 kk kunnes otettiin kiinteät mukaan kuvioihin. Poika oli selvästi nälkäisempi.

Mun keskimmäinen lapseni on aina ollut iso. Ei syntyessään (3590 g & 54 cm) mutta vauvasta asti kuitenkin.

4 kk neuvolassa mitat oli 8080 g & 67,6 cm. Esikoinen ja kuopus oli pari kolme senttiä lyhyempiä ja yli kilon kevyempiä.

Täysimetyksellä tuo 'jättivauva' oli 6½ kk, söi 3-5 h välein ehkä 10 minsaa kerrallaan, eli ei mitenkään usein tai paljon mun mielestä.

Pitäisikö sun antaa vauvan huutaa nälkäänsä? Ei tietenkään pitäisi! :O Anna soseita, anna maitoa, anna toisen syödä sen minkä syö. Kyllä se paino tasaantuu, kun lapsi lähtee liikkeelle tosissaan :)

Iso tuo mun keskimmäiseni on edelleen; tänään lääkärissä mitattiin ja oli 130 cm pitkä & painoi 31 kg suunnilleen, ikää on 6 vuotta. Ei oo häpeä olla iso :)

Meidän kuopus paino 3 kk neuvolassa 7930g ja saa nähdä mitä 4 kk:n iässä sitten. Syö myös paljon kerralla ja usein. Kohta ajattelin ruveta soseita tarjoamaan.

[QUOTE="vieras";27490642]No et tietenkään pidä nälässä!! Ethän nyt ihan tosissasi kait ole...Noh, jos vaikka et olekaan provo, niin tietysti sä annat lapselle ruokaa niin paljon että on kylläinen ja tyytyväinen. Toiset lapset vaan syövät enemmän kuin toiset. Meilläkin on yksi linnunluinen tapaus, joka söi jo vauvana "huonosti", 2 muuta ovat olleet suursyömäreitä. ikinä en ole ainakaan tarkoituksella ketään nälässä pitänyt. Meillä mentiin rintamaidolla ja tissiä saivat aina kun nälkä oli.[/QUOTE]

Tähän piti lisätä, että meillä isoin oli 4kk neuvolassa 8755g ja 68cm. Syntyessään reippaasti yli 4kg.

Anteeksi, kirjoitin vähän ajattelematta tuon että pitäisikö antaa huutaa nälkäänsä... Tarkoitin että pitäisikö korvikkeen määrää kerralla vielä lisätä vai antaa tuo 200ml max. kerralla ettei maha nyt ihan mahdottomaksi veny.. En tietenkään nälkäisenä pidä, mutta en halua ylisyöttääkään. Tuntuu että vaikka miten paljon antaisi niin vauva vielä haluaa lisää. Ja kuten noista mitoista voi päätella, ei meillä aliravittuja olla:) Kiva kuulla että muillakin isoja vauvoja kun tuntuu että kaikki kauhistelee tämän meidän vauvan kokoa!

En muista pituutta, mutta yksi meidän lapsista oli 9.7kg 4kk iässä. Syntymäpaino oli tosin 4.6kg.
Söi reippaasti maitoa, kyllä tuo litra ylittyi ja kiinteät aloitettiin tuossa 3.5kk-4kk iässä. Olihan se pyöreä, mutta tasoittui, kun alkoi liikkumaan ja 2v olisi jo saannut olla enemmänkin painoa. Ja nyt 14v on liiankin hoikka.

[QUOTE="vieras";27490833]Anteeksi, kirjoitin vähän ajattelematta tuon että pitäisikö antaa huutaa nälkäänsä... Tarkoitin että pitäisikö korvikkeen määrää kerralla vielä lisätä vai antaa tuo 200ml max. kerralla ettei maha nyt ihan mahdottomaksi veny.. En tietenkään nälkäisenä pidä, mutta en halua ylisyöttääkään. Tuntuu että vaikka miten paljon antaisi niin vauva vielä haluaa lisää. Ja kuten noista mitoista voi päätella, ei meillä aliravittuja olla:) Kiva kuulla että muillakin isoja vauvoja kun tuntuu että kaikki kauhistelee tämän meidän vauvan kokoa![/QUOTE]

Jos korviketta menee päivässä yli litra, niin antaisin tuhdimpaa tavaraa; velliä, soseita.

(ja annoinkin, esikoiselle)

Pieniäpä on teidän muksut.Tuossa ollaan jus sairaalasta kotiutumassa
ron-mueck-artwork-sculpture-31.jpg

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Esikoinen oli 4kk yli 8 kiloa. Aloitin vellin, joka vähensi hyvin maitomäärää ja lopetti yösyönnin. 5 kk meni jo hyvin kiinteitä ja liha rauhoitti sit kunnolla sen maitomäärän.

Meidän keskimmäinen oli 4kk:n iässä 10,89kg ja 68cm. Siihen asti olin täysimettänyt ja kun alkoi tuntua, että oma maito ei enää riitä, niin sain neuvolasta ohjeen, että kiinteden aloitus ennemmin kuin lisämaito.

Mulla kuopus syntyessään 4610g, nyt 5kk neuvolassa 67cm ja 7535g.

Kerralla juo 220ml maitoa, mutta aloitellaan kiinteitä, joten maitomäärä tulee todennäköisesti vähenemään. Et tietenkään pidä vauvaa nälässä, annat sen verran ruokaa ja juomaa että tulee kylläiseksi :)