Isojen kaupunkien julkisten liikennevälineiden käyttö, auttakaa mua. :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
En kehtaa ikääni kertoa, mutta tarvitsisin apua julkisten liikennevälineiden käytössä, bussien, junien ja metron ym.
Olen jo sen ikäinen, etten kehtaa enää kysyä sitä käytösetikettiä keneltäkään.

Eli miten toimii isossa kaupungissa bussit?
Sanonko vain kuskille minne olen menossa ja kuski sanoo summan ja minä annan rahat?
Täytyykö minun näppäillä jotain johonkin laitteeseen?
Näkyykö jostain seuraavan pysäkin nimi vai pitääkö vain itse tietää koska jäädä pois?
Mihin aikaan oikeaoppisesti painetaan sitä stoppia?

Entäs miten paikallisjunaliikenne toimii? Mistä lippu hankitaan?

Vittuilkaa vaan, tiedän jo että olen juntti ja mun kysymykset on noloja.
Tiedän vaan että on vielä nolompaa, että rajoitan tekemisiäni koska en osaa näitä elämän perusasioita. :(

Yleensä kuskille vaan annetaan tasaraha, ei tarvitse sanoa mihin on menossa. Ei tarvitse näppäillä mitään mihinkään, pistää vaan sen rahan siihen kuskin tiskille. Stoppinapissa ole muuta ku et painaa sitä sopivan matkaa ennen pysäkkiä. Jos on pysäkeillä tiuhat välit niin edellisen pysäkin jälkeen jo. Joissain busseissa on näyttö joka kertoo pysäkit, useimmiten vissiin ei.

Yleensä kuskille vaan annetaan tasaraha, ei tarvitse sanoa mihin on menossa. Ei tarvitse näppäillä mitään mihinkään, pistää vaan sen rahan siihen kuskin tiskille. Stoppinapissa ole muuta ku et painaa sitä sopivan matkaa ennen pysäkkiä. Jos on pysäkeillä tiuhat välit niin edellisen pysäkin jälkeen jo. Joissain busseissa on näyttö joka kertoo pysäkit, useimmiten vissiin ei.

Paitsi jos tarvitsee seutulipun, pitää se mainita.

Hesan liikenne on ainakin aivan sikasekava ja neuvoa ei saa vaikka kysyy. Mulle yhet pojat valehteli bussin ja jouduin Olariin vaikka piti päästä Käpylään. Ihan sekasin menee kaikki. Parempi ottaa taksi.

Metro on iisi muut ei.

[QUOTE="vieras";28586948]En kehtaa ikääni kertoa, mutta tarvitsisin apua julkisten liikennevälineiden käytössä, bussien, junien ja metron ym.
Olen jo sen ikäinen, etten kehtaa enää kysyä sitä käytösetikettiä keneltäkään.

Eli miten toimii isossa kaupungissa bussit?
Sanonko vain kuskille minne olen menossa ja kuski sanoo summan ja minä annan rahat?
Täytyykö minun näppäillä jotain johonkin laitteeseen?
Näkyykö jostain seuraavan pysäkin nimi vai pitääkö vain itse tietää koska jäädä pois?
Mihin aikaan oikeaoppisesti painetaan sitä stoppia?

Entäs miten paikallisjunaliikenne toimii? Mistä lippu hankitaan?

Vittuilkaa vaan, tiedän jo että olen juntti ja mun kysymykset on noloja.
Tiedän vaan että on vielä nolompaa, että rajoitan tekemisiäni koska en osaa näitä elämän perusasioita. :([/QUOTE]

Moi!

Pääkaupunkiseudun bussiliikenteen reitit, aikataulut ja lippujen hinnat löytyvät
Hsl.fi

Jos sinulla on päivälippu hankittu esim. R-kioskilta tai lippuautomaatista tai olet hankkinut lipun yhteispalvelupisteestä, näytät korttia laitteelle. Ohjeet laitteen käyttöön hsl.fi sivuilta tai kuskiltakin voi kysyä miten se tapahtuu.

Mikäl maksat rahalla, annat rahaa kuskille. Tervehdit lyhyesti ja sen jälkeen sanot mihin olet menossa. Jos olet menossa esim. Helsingistä Espooseen/ Vantaalle silloin se on seutulippu. Jos olet helsingin sisällä, se on halvempi, voi pyytää yksi lippu kiitos.

Tärkein neuvo: kysyvä ei tieltä eksy :) ei tarvitse hävetä. Kerta se on ensimmäinenkin.

Kaikissa isoimmissa kaupungeissa löytyy netistä hyvät sivut hinnoittelusta yms, mistä voit katsoa millaisen lipun tarvitset. Kertalippu, seutulippu, matkailijalippu jne. Jossain voi olla matkanpituuteen perustuva hinnoittelu, silloin kerrot määränpään lippua ostaessasi.

Joissakin busseissa on pysäkkinäyttö, jos se toimii, niin kannattaa painaa siinä vaiheessa, kun se haluamasi pysäkin nimi ilmestyy näkyviin. Muuten voit painaa pysäytysnappia, kun bussi on päässyt edelliseltä pysäkiltä kunnolla liikkeeseen, hyvissä ajoin ennen pysäkkiä, eikä vasta ihan kohdalla, jolloin kuski joutuu äkkijarruttamaan tai vaihtoehtoisesti ajaa vasta seuraavalle pysäkille. Tosin jos pysäkkiväli on kilometrinkin, niin silloin tuo edelliseltä lähtiessä on hieman aikaista.

Itse pyrin oudommissa paikoissa katsomaan jonkin selkeän maamerkin etukäteen ja katson monesko pysäkki siitä eteenpäin on se oma. Aina voi kysellä muilta matkustajilta apua.

Sellainen kommentti vielä, että bussikuskit jne. ovat asiakaspalvelussa, ja vastaavat kyllä yleensä ystävällisesti. Auttavat pysäkillä poisjäämisessäkin, oikealla siis. Nähty monta kertaa ja itsekin kerran kysynyt kun ei ollut aavistustakaan mihin olin menossa (ja mun suunnistustaitoja nyt mainitsemattakaan).

Kysyä saa, ja normaali, hyväkäytöksinen kyllä auttaa ja vastaa. Jos bussikuski on tyly, on hän mulkku ja sitten hänen häpeänsä.

Kiitos, kun ette mua täysin teilanneet.

Löysinkin paikallisliikenteiden sivuja ja siellä oli hyviä ohjeita.
En tiennyt että se lippu on melkein aina samanhintainen ja opin että siinä on joku tunnin voimassaoloaika, jolloin samalla saa vaihtaa toiseenkin bussiin ilmaiseksi.
Miten se käytännössä toimii?
Sanonko toisen bussin kuskille että vaihto ja näytän sitä ensimmäiseltä matkalta saatua lippua?

[QUOTE="vieras ap";28587011]Kiitos, kun ette mua täysin teilanneet.

En tiennyt että se lippu on melkein aina samanhintainen ja opin että siinä on joku tunnin voimassaoloaika, jolloin samalla saa vaihtaa toiseenkin bussiin ilmaiseksi.
Sanonko toisen bussin kuskille että vaihto ja näytän sitä ensimmäiseltä matkalta saatua lippua?[/QUOTE]

Tossa ei tarvii sanoa mitään, näytä vaan sitä lippua.

[QUOTE="vieras ap";28587011]Kiitos, kun ette mua täysin teilanneet.

Sanonko toisen bussin kuskille että vaihto ja näytän sitä ensimmäiseltä matkalta saatua lippua?[/QUOTE]

Uskaltaako tässä kysäistä mikä kaupunki on kyseessä? :o)

[QUOTE="vieras ap";28587011]

Tervehdit kuskia ja näytät sen lipun. Tuplaovisessa bussissa menet silloin sisään oikealta puolen, kuten myös käteisellä maksaessa. Vasenta reunaa käyttävät etäluettavaa korttia käyttävät.

[QUOTE="vieras ap";28587042]Tampere ja Helsinki. :)[/QUOTE]

Hee, ainakin Tampere on helppo. TKL:n kyytiin on helppo päästä :o) Raha vaan kuskin eteen pöydälle, ei tarvitse tosiaan edes sanoa mihin menee. Ja kuitti talteen, tunnin sillä saa matkustella.

Kiitos neuvoista kaikille!

Teen niin että ostan sellaisen vuorokauden voimassa olevan kortin, jolla voi sitten kulkea kaikilla välineillä.
Sitten ei tarvitse tajuta noita seutualueita, eikä lipunlukijalaitteita, ilmeisesti riittää vain kun bussissa näyttää sille lukijalle korttia ja odottaa piippausta.
Mä ehkä selviän siitä. :D

Ja jos (kun) menen harhaan, niin mulla on vuorokausi aikaa ajella niillä busseilla sinne oikeaan osoitteeseen.

[QUOTE="vieras ap";28587050]Kiitos neuvoista kaikille!

Teen niin että ostan sellaisen vuorokauden voimassa olevan kortin, jolla voi sitten kulkea kaikilla välineillä.
Sitten ei tarvitse tajuta noita seutualueita, eikä lipunlukijalaitteita, ilmeisesti riittää vain kun bussissa näyttää sille lukijalle korttia ja odottaa piippausta.
Mä ehkä selviän siitä. :D

Ja jos (kun) menen harhaan, niin mulla on vuorokausi aikaa ajella niillä busseilla sinne oikeaan osoitteeseen.[/QUOTE]

Loistava suunnitelma :oD

Kohteliasta on tervehtiä kuskia ja kertoa haluaako Helsingin sisäisen vai seutulipun, jos on pk-seudulla liikenteessä.

Automaateilta saa lippuja helposti metroon tai junaan mennessä.

Jos puhutaan ihan ulkomaiden isoista kaupungeista niin sama juttu, automaatit on aika helppoja käyttää ja liput ostetaan etukäteen. Usein et edes metroon pääse ilman että näytät lippua koneelle jolloin ovet aukeavat.

[QUOTE="vieras ap";28587053]Kiva kuulla että on helppo systeemi.

Kulkeeko Tampereella muuten raitiovaunu tai joku vastaavankaltainen?
Turistijuna? :D[/QUOTE]Ei kulje Tampereella. Tampereella on käytössä Nysse, sillä pääsee kätevästi liikkumaan ympäri kaupunkia. Menet vain pysäkille odottamaan, on helppo tietää milloin liikenneväline saapuu koska joku pysäkilläolijoista aina ilmoittaa ääneen että Nysse tulee.

PK-seudulla ei kyllä tarvitse mitenkään hävetä osaamattomuuttaan julkisissa, koska aina joku kysyy jotakin. Enimmäkseen jopa kaupunkilaiset itse, jos käyttävät julkisia vain harvoin tai heti jos on joku uusi reitti millä ei ole kulkenut aikaisemmin. Se kysyminen ei ole noloa eikä junttia, jonon jatloksi vain :).

Mä joudun työni vouksi reissaamaan tuolla eteläisessä hiilisatamakaupungissa. Yleensä etukäteen tsekkaan reitin, bussin ja summittaisen pysäkin tai matkan keston. Sitten menen toivottavasti oikeaan bussiin, pyydän kuskia huikkaamaan oikealla pysäkillä ja istun rauhallisin mielin. Tämä kuskilta kysyminen tuntuu olevan "stadilaisille" se kynnyskysymys. Jossain semi-Leppävaarassa kokoustetaan, ja keskustasta eivät uskalla tulla bussilla, kun eivät osaa. Minusta fiksu kysyy jos ei tiedä.

Yhteistyössä