isomman lapsen kaipuu hoitoon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kotiäippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Hae vaan hoitopaikkaa, sillä sen saaminen saattaa kestää, kun et itse ole menossa töihin/opiskelemaan. Kyllä kolmivuotias jo tosiaan kaipaa seuraa toisista lapsista ja onhan hänen hyvä päästä harjoittelemaan heidän kanssaan vuorovaikutustaitojakin :)

siis mulla on työpaikka, johon palata äippälomalta. en halua kuopusta viä hoitoon heti äippäloman jälkeen ku ois alta 9 kk. kai mulla silti on oikeus hoitovapaaseen, vaikka veisinki isomman hoitoon 10 pv kuussa??

Kyllä, sulla on oikeus hoitovapaaseen, koska pienempi on kotona - sen perusteellahan kotihoidontuen saa. Ja isommalla lapsellasi on subjektiivinen oikeus hoitopaikkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja eikös joo:
luuleko että kunta hyötyy jotain siitä että viet lapsen hoitoon?? no ei! yleensä hoito tulee maksamaan kunnalle enemmän kuin se mitä me maksetaan... siksi moni kunta/kaupunki maksaakin kuntalisää, nille jotka hoitaa lapset kotona. Koska se tulee halvemmaksi kuin se että vähävaraiset tuo lapsen hoitoon kuntaan. ja yleensä se onkin niin että jos toinen on kotona niin tulot on senvarran pienet, että se hoitomaksu ei varmaankaan ole sitä max 200e, vaan ehkä enemmänkin sen 20e kk.
meidän kunnassa on ainakin jonoa. haettiin tuohon lähihoitoon..100m päähän. ei saatu paikkaa, mutta naapurin kotiäiti vie muksunsa siihen... se vie jo 2 paikkaa. me viedään kauvemmas hoitoon.. raskaan työpäivän jälkeen hakemaan kaukaa ja aamulla herätä kukonpierun aikaan että kerkiää viiä.. jes... että näin täällä!!

ps.. ja on niitä kerhoja yms jokapaikassa.. ehkä ei ihan naapurissa mutta väitän että joka kunnassa on jotain. mäkin luulin että täällä ei oo mitään. mutta oli ja paljon.. kannattaa kysyä neuvolasta. joka kunnassa semmonen ainakin on!!! jos jaksaa ja viittii... jos ei sit oo niin sit ei oo.. ompa kunta järkännyt hyvin asiat.. huh.. kirkkokin häpeäis sillon.. tai mitäs niitä kerhoja pitämään jos ei oo miniöitä.. kun kaikki vie lapset hoitoon...

en todellakaan luule kunnan hyötyvän siitä, et vien lapseni hoitoon! ja ei täällä kuntalisiä makseta...
[/quote]

mutta jos maksettas et kyllä veisi sillon, et edes harkitsisi vieväsi.. ainakin niin kauvan kun rahaa maksettaisiin.. [/quote]

jaapa jaa...on meillä talous tiukalla ku tänä vuonna valmistunu talo ja lainaa on. ja kyllähän se maksaa paljon meile ku viemme hänet hoitoon, prkl, mut en todellakaan tarkota et ilmaseks pitäs sinne päästä. mut rahallisesti jos vain aattelisin, niin en veis hoitoon. elämässä on muutaki ko raha, ja minusta se muu on paljon tärkeämpää!

Alkuperäinen kirjoittaja EllaDonna:
Kyllä mä ainakin vien isomman lapsen päiväkotiin muutamana päivänä viikossa, vaikka itse jään äippälomalle. Siellä on kavereita, ohjattuja lauluja ja leikkejä ja muuta mukavaa. Ei tarvitse kotona kökkiä katsomassa kun äiti vaan imettää vauvaa, tekee ruokaa, siivoaa ja lepäilee.

Ei siinä ole mitään pahaa, että lapsi pääsee tarhaan leikkimään välillä ja äiti voi sillä aikaa puuhastella muuta. Mäkä mäkä -tyypit vaan on tyytymättömiä omaan elämäänsä ja kiukuttelevat, jos muilla on paremmat järjestelyt. Ei niistä tarvitse välittää.

on se jännä että kotiäiti saa "puhastella muuta" jos olet töissä joudut hakemaan muksun heti jos pääset aikasemmin.. ei anneta aikaa esim siivoamiseen työpäivän jälkeen.. itse olen monesti ottanut omaa aikaa, päässyt aikaisemmin mutta en ole ilmoittanut asiasta.. ehkä moraalisesti väärin. mutta tekeehän sit muutkin.. kotiäitinä kyllä kerkesin siivoilla vaikka olikin lapsikotona

^ Miksi pitäisi hakea heti, jos pääsee aikaisemmin? Silloinhan on hyvää aikaa lenkittää koirat metsässä (kun on vielä valoisaa), siivota ja hoitaa paperihommia. Kenelle siitä muka pitäisi ilmoittaa? Mä pääsen tänäänkin töistä 14.30, mutta haen lapsen joskus neljän aikaan. Hän saa nukkua päikkärit rauhassa, syödä välipalaa ja ulkoilla kavereidensa kanssa. Sitten on loppuilta aikaa olla yhdessä, kun mä olen hoitanut omat hommat rauhassa ennen hakua.

Yhteistyössä