Mulla oli aivan ihana äitiysneuvolan th. Muakin jännitti ennen ekaa käyntiä ihan hirveästi mun melkoinen ylipainoni, painoindeksi varmaan lähemmäs 38. Mä kyllä otin aika tosissani pelottelut sokeriongelmista, ja laihduinkinnjärkevästi koko raskausajan, ihan vain sokereita tarkkailemalla. Painoindeksin vuoksi jouduin sokerirasitukseen, ja joku arvoista oli koholla. Siitä selvisin ruokavaliolla ja omaseurannalla.
Neuvolassa siis kaikki meni tosi kivasti, mutta äippäpolilla oltiin sitä mieltä, että olen suurinpiirtein kuusikiloista diabeetikkoa synnyttämässä. Olen itse aika isokokoinen muutenkin kuin painoni puolesta, joten en nyt mitään pikkukirppua odotellutkaan. Mutta kieltämättä koko ajan pelotti, että millainen pontso sieltä tulee. Kontrolleissa joskus rv 30 kohdilla ennusteltiin 4,5-kiloista, vähintään. Loppujen lopuksi lapsen syntymäpaino oli 3,2. Että ihan turhaan siis huolestuin, tavallaan. Mä olen sittemmin laihtunut aika lailla, mulla auttoi imetys ja allergiaepäilyjen vuoksi ylläpidetty dieetti.
Ole rohkeasti oma itsesi. Kaikenlaiset ihmiset ovat ennenkin saaneet lapsia. Ja kaikenlaisilla naisilla on oikeus olla raskaana ja nauttia siitä. Komplikaatioita voi tulla täydellisissä mitoissakin oleville (tosin ylipaino tietty lisää riskiä - tää pitää näissä keskusteluissa aina sanoa, muuten joku terveysfasisti parahtaa).