Isot lapset hyppii leikkipuistossa liukumäen tms. katolta pienten päälle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Ongelma on siis otsikossa kuvattu. Isot lapset arviolta noin 5-8v kiipeilevät usein leikkipuistossa esim. liukumäkikatoksen katolle ja hyppivät sieltä alas. Nämä lapset ovat pihalla aina ilman vanhenpaa. Sitten kun saavut puistoon tai olet ehkä saapunut sinne ennen isompia lapsia tulee ongelma. Pieni 1-3 -vuotias temmeltää myös liukumäellä ja voin sanoa, että katse ei saa herpaantua sekunniksikaan vanhemmalta tai iso lapsi hyppää katolta pienen niskaan ja sitten sattuu pientä ja säikähtää. Mitä mieltä olette, olisiko oikein komentaa näitä isoja vieraita lapsia lopettamaan katolta hyppely, kun puistossa on pienempiä? Kerran yksi iso lapsi hyppäsi pieneni niskaan kun vilkas pieneni juoksi suoraan alle ison hypätessä. Iso itku tuli, mutta onneksi selvittiin tällä kertaa vain säikähdyksellä. Tässä tilanteessa oli kyse ihan sekunneista. Kokoajan pientä vahdin. Vahtimisen taso on tässä vain sama, kuin ottaisi katolta putoavia vesipisaroita kiinni ympäri taloa, suorastaan mahdotonta. Pientä ei muualkekaan saa puistossa menemään tai alkaa huuto, kun haluaa myös liukumäelle, jossa muutkin ovat. Miten toimisitte?

Minä kävisin karjahtamassa kakaroille muutamaan otteeseen, ettei muiden päälle hypitä. Pitäisin kyllä huolta, ettei oma pääsisi juoksemaan arvaamatta alle, silloin kun hyppivät. Varoittelisin kiipeilijöitä, että nyt on tulossa, että osaavat olla hyppimättä juuri silloin. En katso asiakseni kiellellä sitä kiipeilyä, enkä hyppimistäkään, kunhan siitä ei ole vaaraa muille.

Aika monta kertaa olen ollut liukumäen allakin komentelemassa, ettei toisten päälle lasketa ja ne kakarat ovat saaneet kuulla kunniansa, jotka lähtevät kiipeämään takaisin liukuosaa ylöspäin, kun muut jonottavat mäen päällä laskuvuoroaan. Mäen päällä olijaa, oli sitten oma tai jonkun muun, olen käskenyt odottamaan ennenkuin laskee, että edellinen pääsee edestä pois. Siinä käy äkkiä huonosti, kun joku pikkuinen seisoo suoraan mäen alla ja isompi mätkähtää mäestä vauhdilla päälle. Omat olen aina opettanut heti ensimmäiseksi liukumäkeen mennessä siirtymään reippaasti sivuun laskun jälkeen.

Kyllä mä komennan varomaan pienempiä. Kuten jo joku sano, en kieltäisi hyppimistä kokonaan, vaan hyppimisen silloin kun pienet haluaa laskea liukumäkeä ja hyppimisen päälle.
Ihmetyttää nykyään kun muut aikuiset ei uskalla komentaa tuntemattomia lapsia. Mihin "koko kylä kasvattaa" on kadonnut? 8v menee jo yksin kouluun, joten pakko liikkua yksin ja todella toivon, että muut aikuiset komentaa lastani sitten jos ei muuten ymmärrä.

Tottakai saa komentaa vanhempia varomaan pienempiään, mutta sinun tehtävä on varmistaa, ettei se pienempi jää alle. Kaikki siellä saavat leikkiä, etkä voi olettaa, että toiset lapset lopettavat leikkinsä sinun lapsen saapuessa paikalle.

Voi Jestas, tarviiko tuota kysyä???!!! Kylä kasvattaa.

Minulla on juuri tuollaisia "isompia" lapsia jotka saattaisivat hyppiä liukumäen katolta. Toivon että joku heitä kieltäisi jos aiheutuu vaaratilanteita muille. Toisaalta ei sillä sinunkaan "pienelläsi" ole yksinoikeutta ryntäillä puistossa. Kakkien sinne pitäisi mahtua leikkimään." Isojen" isojen leikkejä ja "pienten" pienten leikkejä.

Sinulla aikuisena on eniten järkeä päässä, joten tarvittaessa voit käskeä.

Tästä lähtien komennan :)

Viimeiseen vastaukseen kommenttia. Ei sitä pientäkään voi kieltää menemästä liukumäelle, ku sinne tietysti haluaa isojen perässä. Kaikki siellä saavat leikkiä, toki niin ettei keneenkään satu pahasti.

Yhteistyössä