Vanhempamme ovat itse kasvaneet aikana, jolloin uhkailu ja selkäsaunat olivat ihan normaaleja ja hyväksyttyjä kasvatustapoja. Vähitellen nämä kasvatusnäkemykset ovat muuttuneet, mutta muutos on todella hidasta. Osoittaahan sen nyt lähiaikoina tehdyt tutkimuksetkin, joissa nuorista vanhemmista vielä aika iso prosentti piti fyysistä kurittamista ihan hyväksyttävänä joissain tilanteissa. Ja tämä on tulos vaikka lapsen fyysinen kurittaminen on ollut rangaistava teko jo monta vuotta Suomen lain mukaan.
Itse pidän sukupolvien erilaisia näkemyksiä pääsääntöisesti rikkautena. Olen varmasti monesta asiasta vanhempieni kanssa eri mieltä ja meillä tehdään eri tavoin asioita kuin lapsuuden kodissani, eikä se silti tarkoita meidän olevan parempia kasvattajia kuin omat vanhempani aikoinaa. Kukin vanhempi tekee omista lähtökohdistaan useimmiten vain parhaansa ja sen mihin kykenee sillä hetkellä. Olen jo 35-vuotias ja ikä on tuonut suvaitsevaisuutta suhteessa omien vanhempieni heikkouksiin. Samoin minä tiedän, etten aina toimi lapsiani kohtaan täysin oikein tai ratko tilanteita parhaalla mahdollisella tavalla. Olen myös joutunut opettelemaan anteeksiantoa siis itseäni kohtaan. Itse ap:n tilanteessa ottaisin yhteyden äitiini siten, että lapset eivät olisi läsnä ja keskustelisin näistä näkemyksistä. Tarvittaessa tätä pitäisi tehdä useita kertoja ja eri näkökulmista. Mikäli keskenään tämä ei onnistu, niin aina voi esim. psykologipalveluilta pyytää apua keskustelutilanteisiin. Lapsille on rikkaus saada eri sukupolvien näkemyksiä asioihin, mutta toki heitä suoranaiselta väkivallalta tulee suojella.