isovanhemmat ei halua osallistua lastenhoitoon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mämys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No ensinnäkin leffakäynnin ajan hoitaminen on ihan toinen juttu, koska sehän vaatii vain 2-3 tunnin hoitovastuuta, ei yön ja kellon ympäri vauvan hoitamista. Joten vaikka ei olisi mitään periaatteellista alkoholivastaisuutta, voi siis isovanhempi suostua tuohon, vaikka ei yökylään vauvaa ottaisi. Me annettiin aikoinaan vauvaa just muutaman leffakäynnin ajaksi isovanhemmille hoitoon, yökylään ei oltu itsekään valmiita lasta ihan pienenä laittamaan. Ehtii sitä myöhemminkin.

Voisihan siellä baarissakin olla vaikka vaan neljä-viisi tuntia, niin se ei kovin paljon leffakäyntiä pitempi aika ole.

Toisekseen sinä itsekin hyväksyt rajoitteet omasta arvomaailmastasii käsin, jopa alkoholiongelman perusteella kieltäytymisen. Mikä sitten on alkoholiongelma? Jonkun mielestä humalahakuinen juominen on jo ongelma ja niinhän se ihan virallistenkin suositusten/rajojen mukaan on, eli nainen saisi juoda korkeintaan 5 annosta yhden illan aikana, mies 7.

Ei pidäkään lähteä siitä, mikä "jonkun mielestä" on ongelma, koska kaikki asiat ovat ongelma aina jonkun mielestä. Lähinnä tarkoitin sitä, jos lapsen äiti olisi alkoholisti. On se nyt vähän eri asia kuin se, että joku haluaa pitkästä aikaa mennä vähän bilettämään.

Väitän, että bilettämiseen kuuluu useimmilla huomattavasti reippaampi juominen.

Joko kuuluu tai ei kuulu, mutta ei se reippaampi juominen harvakseltaan tarkoita kuitenkaan mitään alkoholiongelmaa. Voihan sitö toki olla fiksua vähän rajoittaa (siis itse, ei äidin toimesta!), kun on pikkuvauva, jota pitää seuraavana päivänä jaksaa hoitaa. Mutta ihan yhtä lailla jotkut bilettävät parin, kolmen kaljan kanssa. Ei bilettäminen edes ole juomisen synonyymi. Voi bilettää vaikka ilman alkoholiakin.

Huumeongelma sitten taas, joidenkin mielestä hasiksen pössyttely on ihan ok, jopa pienempi paha kuin alkoholi. Saako siis isovanhemmat kieltäytyä, jos vanhempi olisi mennossa johonkin hasiksen poltteluiltamaan? Entä, jos vanhempi olisi menossa pettämään kumppaniaan eli pyytäisi vaikka hoitoapua puolison ollessa työmatkalla mennäkseen tapaamaan rakastajaansa?

Hasiksen suhteen pitää voida kieltäytyä, koska tuollaisten lievien huumeiden käyttö ja välittäminen ovat lailla kiellettyjä. Ei toki voida edellyttää, että joku vasten tahtoisesti on "osallisena" laittomuuksissa. (Sinänsä itse en pidä noita mietoja huumeita niin pahana, mutta se on toinen juttu.) Pettäminen taas on pariskunnan välinen asia, mutta toki vanhempi voi sanoa asiasta samalla lailla kuin joku muu läheinen (tyyliin "onko toi nyt järkevää, mieti vielä voisko asian hoitaa fiksummin, tuo on kuitenkin kumppaniasi kohtaan väärin") mutta siinä kohtaa ei silti pitäisi puuttua aikuisen lapsen tekemiseen. Pariskunnan tilanteesta ei voi ulkopuolinen tietää kaikkea, joten tässä kohtaa pätee sama kuin baariin menemisessä: ei pitäisi puuttua eikä vain sen perusteella evätä hoitoapua.

Minusta ulkopuolinen ei voi määrätä näitä, vaan jokaisen arvomaailmaa pitää kunnioittaa, kun heiltä jotain pyytää. Parempi olla edes pyytämättä, jos tietää että pyydetty asia on toisen arvomaailman vastaista. Lastenhoitoon liittymätön esimerkki: kaverini on aina käynyt usein Virossa ja on hyvin tupakointivastainen. Hän ei ole siksi koskaan suostunut tuomaan tupakkaa sieltä kenellekään. Minusta asia on ok ja kun sen tiesin, en koskaan edes pyytänyt silloin kun poltin. Sen sijaan överiksi se arvomaailman toteutus meni joskus aikoja sitten, kun kaveri katkoi tupakoitani yrittäen siten estää minua polttamasta. Samoin isovanhemmat voivat kieltäytyä lastenhoidosta, jos pyyntö liittyy johonkin toimintaan jota he eivät hyväksy. He eivät saa kuitenkaan kontrolloidakseen aikuista ihmistä laittaa kapuloita rattaisiin, jos lapsensa tekevät laillisia, mutta isovanhempien tuomitsemia asioita siten, että isovanhemmilta ei edellytetä mitään osallistumista asiaan. Eli esim. nalkuttaa, soitella muille lastenvahdeille yrittäen vaikuttaa heidn päätöksiinsä tai tehden perusteettomia lasu-ilmoituksia. Mutta se, että oman arvomaailmansa pohjalta kieltäytyy itse tukemasta asioita, joita ei hyväksy, on minusta aivan ok.

Ymmärrän sen, ettei osta toisille tupakkaa. En minäkään ostelisi liharuokia, kun olen kasvissyöjä. Mutta voisin hoitaa jonkun lasta sen aikaa, kun nämä käyvät syömässä liharuokaa. Eli olisi värin pytää niitä alkoholivastaisia vanhempia tuomaan alkoholia, mutta lastenhoidossa heiltä pyydetään vain lastenhoitoa. Tässä on se ero. Ei ole minun asiani yrittää estää toisia pääsemästä pihviravintolaan eikä jonkun isovanhemman asia ole estää lastaan pääsemästä baariin.

Kännääminen tarkoittaa käsittääkseni sitä, että juodaan niin paljon, että ollaan kännissä. Pienten lasten vanhempien, kuten muidenkin on ihan järkevä opetella juomaan siten, ettei kittaa niin paljon, että tulee känniin. Ja kyllä aikuisiakin saa rajoittaa, jos he pyytävät sinulta palvelusta. En minäkään suostuisi lapsenlapselleni lapsenvahdiksi noin vain, jos vanhemmat aikoisivat tehdä jotain, mitä en itse hyväksy..

Kai sitä voi vähän kännissäkin olla, mitä se haittaa. Onhan humalassakin eri asteita.

Voisihan siellä baarissakin olla vaikka vaan neljä-viisi tuntia, niin se ei kovin paljon leffakäyntiä pitempi aika ole.

Ei pidäkään lähteä siitä, mikä "jonkun mielestä" on ongelma, koska kaikki asiat ovat ongelma aina jonkun mielestä. Lähinnä tarkoitin sitä, jos lapsen äiti olisi alkoholisti. On se nyt vähän eri asia kuin se, että joku haluaa pitkästä aikaa mennä vähän bilettämään.

Joko kuuluu tai ei kuulu, mutta ei se reippaampi juominen harvakseltaan tarkoita kuitenkaan mitään alkoholiongelmaa. Voihan sitö toki olla fiksua vähän rajoittaa (siis itse, ei äidin toimesta!), kun on pikkuvauva, jota pitää seuraavana päivänä jaksaa hoitaa. Mutta ihan yhtä lailla jotkut bilettävät parin, kolmen kaljan kanssa. Ei bilettäminen edes ole juomisen synonyymi. Voi bilettää vaikka ilman alkoholiakin.

Uskoakseni tässä tarkoitettiin ihan perinteistä bilettämistä, johon kuuluu runsaahko alkoholinkäyttö. Jolloin vauvaa ei tietenkään voida palauttaa kotiinsa saman illan aikana, olivat vanhemmat baarissa sitten minkä ajan tahansa. Mutta jos kumpikin on sieltä palattuaan humalassa, vasta seuraavana päivänä, eikä silloinkaan heti aamusta, ovat taas lastenhoitokunnossa.

Onhan tästä alkoholinkäytöstä se oma neuvolassakin käytetty testinsä, jonka tuloksiin muuten vaikuttaa myös se, miten läheiset ovat alkoholinkäytön kokeneet ja ovatko olleet siitä huolissaan. Jos on aiemmin käyttänyt runsaasti, läheiset olleet asiasta huolissaan ja edelleenkin harrastaa humalahakuista juomista, pisteet kyllä varmasti paukkuu rajojen yli. Jolloin on ihan perusteltua sanoa, että henkilöllä on jonkinasteinen alkoholiongelma.

Hasiksen suhteen pitää voida kieltäytyä, koska tuollaisten lievien huumeiden käyttö ja välittäminen ovat lailla kiellettyjä. Ei toki voida edellyttää, että joku vasten tahtoisesti on "osallisena" laittomuuksissa. (Sinänsä itse en pidä noita mietoja huumeita niin pahana, mutta se on toinen juttu.) Pettäminen taas on pariskunnan välinen asia, mutta toki vanhempi voi sanoa asiasta samalla lailla kuin joku muu läheinen (tyyliin "onko toi nyt järkevää, mieti vielä voisko asian hoitaa fiksummin, tuo on kuitenkin kumppaniasi kohtaan väärin") mutta siinä kohtaa ei silti pitäisi puuttua aikuisen lapsen tekemiseen. Pariskunnan tilanteesta ei voi ulkopuolinen tietää kaikkea, joten tässä kohtaa pätee sama kuin baariin menemisessä: ei pitäisi puuttua eikä vain sen perusteella evätä hoitoapua.

Ai asian laillisuusko asian ratkaisee? Eli voisi kieltäytyä lastenhoitoavusta siksi, että vanhemmat ovat menossa koiran kanssa metsälenkille ja aikovat pitää koiraansa vapaana? Mutta ei saa kieltäytyä, jos lastenhoitoavulla mahdollistetaan tapaaminen rakastajan kanssa?

Ymmärrän sen, ettei osta toisille tupakkaa. En minäkään ostelisi liharuokia, kun olen kasvissyöjä. Mutta voisin hoitaa jonkun lasta sen aikaa, kun nämä käyvät syömässä liharuokaa. Eli olisi värin pytää niitä alkoholivastaisia vanhempia tuomaan alkoholia, mutta lastenhoidossa heiltä pyydetään vain lastenhoitoa. Tässä on se ero. Ei ole minun asiani yrittää estää toisia pääsemästä pihviravintolaan eikä jonkun isovanhemman asia ole estää lastaan pääsemästä baariin.

Minä en näe tuossa eroa. Tai oikeastaan liharuokien ostamatta jättäminen voi joissain tilanteissa olla jo nillittämistä. Esim. jos lapsesi olisi sairaana ja kotona vauvan kanssa, eikä pystyisi käymään kaupassa. Vauva, eli lapsenlapsesi olisi sekasyöjä, jonka päivittäiseen ruoka-valioon olisi kuuluneet liha-kasvissoseet, jotka olisivat kotoa loppu. Sinä et voisi niitä Pilttipurkkeja vauvalle ostaa, vaan sairaan äidin pitäisi alkaa kehittelemään vauvan kanssa jotain uusia ruokavaliokokeiluja. Tällaisessa tilanteessa avusta kieltäytyminen omaan arvomaailmaan vedoten olisi jo minusta jo toisten kiusaamista. Pihviravintolassa ei ole pakko käydä, mutta vauva tarvitsee ruokaa.

Onhan tästä alkoholinkäytöstä se oma neuvolassakin käytetty testinsä, jonka tuloksiin muuten vaikuttaa myös se, miten läheiset ovat alkoholinkäytön kokeneet ja ovatko olleet siitä huolissaan. Jos on aiemmin käyttänyt runsaasti, läheiset olleet asiasta huolissaan ja edelleenkin harrastaa humalahakuista juomista, pisteet kyllä varmasti paukkuu rajojen yli. Jolloin on ihan perusteltua sanoa, että henkilöllä on jonkinasteinen alkoholiongelma.

Joku läheinenhän voi olla jatkuvasti huolissaan kerran viikossa juodusta saunakaljastakin, joten ei läheisten huolta voi pitää alkoholiongelman saati alkoholismin kriteerinä.

Ai asian laillisuusko asian ratkaisee? Eli voisi kieltäytyä lastenhoitoavusta siksi, että vanhemmat ovat menossa koiran kanssa metsälenkille ja aikovat pitää koiraansa vapaana? Mutta ei saa kieltäytyä, jos lastenhoitoavulla mahdollistetaan tapaaminen rakastajan kanssa?

Koiran pitäminen vapaana julkisella paikalla on selkeästi pahempi asia kuin rakastajan tapaaminen. Jo sen vuoksi, että koira voi aiheuttaa haittaa sivullisille.
Laillisuus siinä mielessä, että esim. siinä huumejutussa vanhempi voi pelätä saavansa itse seuraamuksia (vaikka ei tietysti saisikaan). Tuossa koirajutussa lakiin vetoaminen olisikin vähän nillittämistä, joten sama asia kuin pettämisen suhteen, eli voi tulla lastenvahdiksi, mutta on ok huomauttaa, että "tiesittehän, että koiraa ei saa pitää vapaana".

Minä en näe tuossa eroa. Tai oikeastaan liharuokien ostamatta jättäminen voi joissain tilanteissa olla jo nillittämistä. Esim. jos lapsesi olisi sairaana ja kotona vauvan kanssa, eikä pystyisi käymään kaupassa. Vauva, eli lapsenlapsesi olisi sekasyöjä, jonka päivittäiseen ruoka-valioon olisi kuuluneet liha-kasvissoseet, jotka olisivat kotoa loppu. Sinä et voisi niitä Pilttipurkkeja vauvalle ostaa, vaan sairaan äidin pitäisi alkaa kehittelemään vauvan kanssa jotain uusia ruokavaliokokeiluja. Tällaisessa tilanteessa avusta kieltäytyminen omaan arvomaailmaan vedoten olisi jo minusta jo toisten kiusaamista. Pihviravintolassa ei ole pakko käydä, mutta vauva tarvitsee ruokaa.

Sairastapauksessa voisin kyllä tuoda lihaa sisältäviä ruokatarvikkeita kaupasta, jos niitä nyt pyydettäisiin. Tarkoitin sitä, että en lähtisi tuomaan pyydettyjä liharuokia esim. laivalta tms (vrt se tupakkaesimerkki) tai en toisi niitä esim. illanistujaisiin. Olen samaa mieltä, että tuollaisessa tilanteessa se olisi kiusaamista - ei siksi, että vauva muka tarvitsisi lihaa (ihan hyvin pärjäisi ilman pari päivää eikä se tarkoittaisi mitään ruokavaliokokeiluja), vaan koska silloin se olisi samanlaista vallankäyttöä kuin tämän ketjun aihekin. Joskus olin menossa kaverini luo, jolla oli pikkuvauva, ja pyysi minua tuomaan kaupasta jotain valmisruokaa, jossa oli lihaa. Toin sen, koska tiesin että hänen on vauvan kanssa hankala käydä kaupassa.

Meillä aikalailla sama tilanne! Oma mutsi vaan yrittää aina keksiä kaikkia tekosyitä, tyyliin, ottaisin niin mielelläni, mutta kun.. Oma 2,5 -vuotias ei ole kertaakaan ollut hänen luonaan hoidossa. Turha sitten vanhainkodissa ihmetellä, kun lapsenlapset eivät käy katsomassa, kun itse ei ole ollut heidän elämässäân, silloin kun olisi tarvittu! Ja toki, kuten joku kirjoittikin, isovanhemmilla ei ole velvollisuutta, mutta tuntuuhan se pahalta, kun apua ei saa vaikka oma jaksaminen on tiukilla. Ap:lle voimia!

Meidänkään 2,5-vuotias ei ole ollut kertaakaan isovanhemmillaan yksinään. Aina ollaan oltu koko perhe käymässä. Ja lapsi tykkää isovanhemmistaan ja selvästi viihtyy siellä. Ei suhteiden luonti pelkästään ole sitä, että lapsi työnnetään hoitoon ja sillä luodaan sitten niitä suhteita isovanhempiin. Itselleni ei tulisi mieleenkään vaatia yli 70-vuotiaalta ihmiseltä, että sinun pitää hoitaa minun lastani. Apua saataisiin ihan varmasti jos pyydettäisiin, mutta mielestäni vastuu on myös pyytäjällä. Ja itse on lapset päätetty tehdä, joten pitää varautua myös hoitamaan lapsensa itse.

Mitä mieltä olette tästä? Minulla on kohta vuoden ikäinen tyttö ja olen hoitanut hänet joka päivä. Nyt kesän aikana olen kerran päässyt mieheni kanssa kahdestaan "bilettään", silloin siskoni hoiti lasta
Nyt kun kysyin isovanhemmilta ens kuuksi vahtimaan lastamme, hän kieltäytyi koska sanoi että kun on pieni lapsi ei tarvi lähtiä mihinkään, eikä viinaa saa ottaa..

Äitilläni on siis 6 lasta ja hän ei Ole ottanut viinaa, eikä vienyt lapsia ikinä yöksi hoitoon niin ei ymmärä mua.
Mutta minusta tuntuu, et hän on katkera, ja haluaa kostaa.
Ikävä sinänsä, ettei halua olla lapsenlapsen kaa tekemisissä ja mun jaksamisella ei Ole mitään väliä.. Monesti sanonutki ku olen valittanut väsumystä et "vauva" on 1 ja sinä oot 2.

Kylläpä on katkeraan sävyyn kirjoitettu ;)
Se että isovanhemmat ei halua ottaa lastasi hoitoon jotta saat "levätä"
juoden viinaa ja mennä bailaamaan on minusta ihan hyvä.
Ehkä nyt olisi viimeistään hyvä ottaa vastuu siitä lapsestakin ja noin pienen lapsen äidin olisi syytä ainakin muutamaksi vuodeksi unohtaa se viinan juonti.
Äitisi on siinäkin minusta oikeassa että lapsi on nyt nro 1 ja sinä 2 ;)
Jos oikeasti olisit väsynyt ei varmasti sinulla olisi ensimmäisenä mielessäsi jonnekin bailaamaan meno ;)
Vai kuinka se väsymys katoaa jos viinaa saat juoda?
Se että äitisi ei ota sinun lasta yökylään hoitoon niin tekeekö se äidistäsi huonon isovanhemman?
Eikö hyvä isovanhempi voi olla jos ei hoida lapsenlasta yön yli jotta vanhemmat saavat mennä ryyppäämään.
Jos nyt oikeasti olet väsynyt ja kaipaat miehesi kera kahdenkeskistä aikaa niin kysykääpä äidiltäsi uudemman kerran apuja jos muutaman tunnin hoitaisi ;)
Voihan jopa olla niinkin että isovanhempia jännittää ottaa vastuuta pienestä kokonaiseksi yöksi,
olisi varmasti helpompaa sopia muutamasta tunnista jossa ajassa kyllä kerkeää nukkua ja vaikka seksiä harrastaa.
Mutta jos se ryyppääminen on ainut keino rentoututa niin ymmärrän isovanhempia täysin että siksi haluaa yrittää edes jollakintavalla ohjata sinua oikeaan suuntaan vastuullisena vanhempina ;)

No, se pitää kuitenkin hyväksyä, että se oma lapsi ei ole enää teini, jota vanhempi voi yrittää kontrolloida ja ohjailla.

Te, joiden mielestä tuollainen on ihan ok, niin onko kaikki muukin oman näkemyksen tuputtaminen ja sillä kiristäminen mielestänne ok? Esimerkiksi seuraavat:
"Voin tulla hoitamaan lastasi, mutta..."
- koska olen kasvissyöjä, ette sitten saa sinä aikana syödä lihaa
- koska olen vanhoillislestadiolainen enkä hyväksy TV:n katselua, ette tekään saa sitten sinä aikana katsoa televisiota tai mennä elokuviin
- ai niin, vastustan myös tanssimista, joten ette siis voi mennä tanssitunnille tai tanssia keskenännekään
- en pidä rock-musiikista, joten en voi tulla, jos ajattelitte kuunnella musiikkia jossain tai mennä katsomaan bändiä
- edelleen uskonnollinen vakaumukseni kieltää koristautumisen, joten et voi mennä kampaajalle
- vastustan maahanmuuttoa, joten et voi mennä tapaamaan parasta ystävääsi, koska hän on muuttanut Suomeen muualta
- kannatan keskustaa, joten et voi mennä vasemmistotovereittesi tapaamiseen
- en hyväksy kahviloita, joten et voi mennä kahvilaan
- boikotoin Stockmannia, joten et voi mennä sinne
- vihaan kirjoja, joten et voi lukea
- vastustan homoja, joten et voi tavata ei-heteroita kavereitasi
- jne, keksi itse lisää!

Jos vauvan äiti sattuu olemaan sinkku, sehän antaisi loistavan mahdollisuuden puuttua jopa puolisonvalintaan, kun voi kieltäytyä hoitamasta silloin, jos aikuisen lapsen treffikumppani ei satu miellyttämään. Tai jos vaikka vastustaa vaikka sitä, että leski/eronnut aloittaa uuden suhteen, voi torpata koko hankkeen.

Miten nuo esittämäni esimerkit eroavat siitä, että sanoisi "voin tulla hoitamaan lasta, mutta koska itse en hyväksy alkoholinkäyttöä, edellytän sitten ettet juo sinä aikana yhtään"?
Hitto sä oot tyhmä :D :D
Ja viinan juonti pää täyteen :O sehän onkin rentouttavaa touhua väsyneelle äidille.
Ap:han juuri valitti kuinka on väsynyt ja jos se on nuoren äidin ensimmäinen ajatus mennä baariin on syytä miettiä koko äitiyttä.
Jos on väsynyt niin silloin käydään nukkumaan eikä menojalka vipattamaan. Joten epäilen onko mitään väsymystä.

Hitto sä oot tyhmä :D :D
Ja viinan juonti pää täyteen :O sehän onkin rentouttavaa touhua väsyneelle äidille.
Ap:han juuri valitti kuinka on väsynyt ja jos se on nuoren äidin ensimmäinen ajatus mennä baariin on syytä miettiä koko äitiyttä.
Jos on väsynyt niin silloin käydään nukkumaan eikä menojalka vipattamaan. Joten epäilen onko mitään väsymystä.

On kahdenlaista väsymystä, toiseen auttaa nukkuminen ja toiseen jokin muu. Kyllähän moni kokee väsymystä arkeen ja hakee siihen helpotusta vaikka harrastuksista, elokuvissa käymisestä, kavereiden tapaamisesta tai vaikka siitä, että käy baarissa parilla. Joku voi kokea sen rentouttavaksi, että voi mennä bilettämään.

On kahdenlaista väsymystä, toiseen auttaa nukkuminen ja toiseen jokin muu. Kyllähän moni kokee väsymystä arkeen ja hakee siihen helpotusta vaikka harrastuksista, elokuvissa käymisestä, kavereiden tapaamisesta tai vaikka siitä, että käy baarissa parilla. Joku voi kokea sen rentouttavaksi, että voi mennä bilettämään.
Ja seuraava päivä meneekin sitten vielä kätevästi krapulan voimin nukkuessa ja sitten valitetaan kun lapsi tuodaan illalla että en ole saanut levättyä :D
Ihan kokemuksella kun aikoinaan lastenhoitajan keikkoja tein ja alkuun nuorempana en kehdannut sanoa pienten lasten vanhemmille että en voi/halua jäädä ylimääräisiksi tunneiksi hoitamaan vaikka kuinka lupasivat maksaa ;)
Kyllä tuo viinan juonti on rehellisesti semmoista hommaa että odottasitte nyt vaan sen lapsen kasvavan vähän isommaksi.

Ja seuraava päivä meneekin sitten vielä kätevästi krapulan voimin nukkuessa ja sitten valitetaan kun lapsi tuodaan illalla että en ole saanut levättyä :D
Ihan kokemuksella kun aikoinaan lastenhoitajan keikkoja tein ja alkuun nuorempana en kehdannut sanoa pienten lasten vanhemmille että en voi/halua jäädä ylimääräisiksi tunneiksi hoitamaan vaikka kuinka lupasivat maksaa ;)
Kyllä tuo viinan juonti on rehellisesti semmoista hommaa että odottasitte nyt vaan sen lapsen kasvavan vähän isommaksi.

En ymmärrä, mitä tarkoitat. Jos itse olen vaikka istunut iltaa kavereiden kanssa, niin ihan hyvin olen jaksanut seuraavana päivänä olla lasten kanssa. Jos olen valvonut, on kuitenkin kiva nukkua vähän pitempään, jolloin isä herää lasten kanssa. Mutta 9-10 aikoihin kun herään, olen ihan normaalin pirteä. Krapula tulee vain liiallisesta juomisesta, ei suinkaan aina kaikesta juomisesta.

Joku läheinenhän voi olla jatkuvasti huolissaan kerran viikossa juodusta saunakaljastakin, joten ei läheisten huolta voi pitää alkoholiongelman saati alkoholismin kriteerinä.

No se nyt kuitenkin on yksi virallisista kriteereistä. Jos tosiaan ihminen juo vain sen yhden saunakaljan viikossa, ei läheisen huolestuminen nosta pisteitä riskirajojen yläpuolelle. Mutta kyllä se siis vaikuttaa ja minusta ihan perustellusti, se että alkoholinkäytöstä aiheutuu haittaa sosiaalisille suhteille on yksi alkoholiongelman/alkoholismin tunnusmerkeistä.

Koiran pitäminen vapaana julkisella paikalla on selkeästi pahempi asia kuin rakastajan tapaaminen. Jo sen vuoksi, että koira voi aiheuttaa haittaa sivullisille.
Laillisuus siinä mielessä, että esim. siinä huumejutussa vanhempi voi pelätä saavansa itse seuraamuksia (vaikka ei tietysti saisikaan). Tuossa koirajutussa lakiin vetoaminen olisikin vähän nillittämistä, joten sama asia kuin pettämisen suhteen, eli voi tulla lastenvahdiksi, mutta on ok huomauttaa, että "tiesittehän, että koiraa ei saa pitää vapaana".

Ai pettämisestä ei voi aiheutua haittaa sivullisille, tuohan nyt on jo naurettava väite! Ja koiran metsälenkittäminen vapaana sitä pahempi asia, no jo on sulla ajatukset. Minä luulin, että kasvissyöjänä ole eläinrakas ja minusta ainakin koiran pitäminen syyttä suotta aina kytkettynä on suorastaan eläinrääkkäystä. Kiltin ja hallinnassa olevan koiran vapaana pitämisestä voi aiheutua haittaa korkeintaan siten, että koirapelkoinen hetkeksi pelästyy nähdessään koiran vapaana. Sekin lienee useimpien mielestä huomattavasti pienempi paha, kuin se että selviää puolisolla olevan sivusuhde. Tuo kommenttiehdotuksesi on myös naurettava, kai nyt jokainen koiranomistaja kiinnipitosäännökset tietää. Mutta perheenjäsenen hyvinvointi vaan menee ohi sen, että joku saattaisi joskus hetkellisesti pelästyä tai periaatteessa voi saada pienen rikesakon (ei käytännössä, jos koira on vapaana vain metsissä, ei aiheuta mitään vahinkoa ja kytketään, kun joku tulee vastaan).

Ja etkö muka ole koskaan kuullut, että petetylle aiheutuu usein suurta tuskaa pettämisestä? Perheetkin sellaisen takia usein hajoaa ja lapsetkin kärsii, mutta tämä on sinulle ihan uusi juttu? Appivanhemmat saisi itsekin tod.näk. vihat niskaansa, jos olisivat tienneet suhteesta ja mahdollistaneet sen toteutumisen lastenhoitoapua tarjoamalla. Mikä muuten olisi suhtautumisesi, jos lapsesi puoliso pyytäisi lastenhoitoapua päästäkseen tapaamaan lapsesi selän takana rakastajaa/rakastajatarta? Suostuisitko silloinkin ja pitäisit salaisuuden lapseltasi? Täytyy sanoa, että vaikka muuten olen samaa mieltä siitä että nämä asiat ovat pariskunnan sisäisiä, en minä kyllä tuollaiseen voisi suostua, koska varmasti avunantoni asiassa loukkaisi syvästi lastani.

Se taas, että joku kuvittelisi, että itselle aiheutuu jotain seuraamuksia siitä, että lapsen vanhempi pössyttelee lapsenvahtivuoron aikana, on ihan absurdi ajatus. Eiköhän tuossa tapauksessa jokainen vanhempi murehdi vaan sitä, mitä lapselle ja lapsenlapselle huumeiden käytöstä voi seurata. Eli sitä, että käytöstä tulee ongelma tai siirrytään vahvempiin aineisiin, tai että lapsenlapsi voidaan ottaa huostaan jos vanhempien huumeidenkäyttö paljastuu viranomaisille.

Pihviravintola -esimerkissäsi lastenhoitoavun tarjoaminen ei vaikuta perheen lihankulutukseen, koska voisivat aivan yhtä hyvin paistaa ne pihvit kotona. Biletys -esimerkissä asia on toinen, ainakin ylenpalttinen ryypiskely jää väliin, jos lastenhoitoapua ei saada ja vanhemmissa on tippaakaan vastuuntuntoa. Sinun pitäisi siis miettiä joku sellainen esimerkki, jossa lastenhoitoapu ratkaisee sen, toteutuuko arvomaailmasi vastainen asia vai ei. Minun(kin) arvomaailmani on varsin liberaali, eikä sellaisia tilanteita ole kovinkaan paljon, ainakaan jos selkeästi rikollinen toiminta jätetään pois laskuista. Mutta silti, jos tulee tilanne jossa minun pitää valita avustanko sellaisen asian toteuttamisessa joka on jyrkästi arvomaailmani vastaista vai en, tietysti valitsen olla avustamatta. Ja hyväksyn myös konservatiivisemmat arvomaailmat ja niiden aiheuttamat suuremmat rajoitteet siinä, millaista toimintaa voi hyvillä mielin olla mahdollistamassa.

No se nyt kuitenkin on yksi virallisista kriteereistä. Jos tosiaan ihminen juo vain sen yhden saunakaljan viikossa, ei läheisen huolestuminen nosta pisteitä riskirajojen yläpuolelle. Mutta kyllä se siis vaikuttaa ja minusta ihan perustellusti, se että alkoholinkäytöstä aiheutuu haittaa sosiaalisille suhteille on yksi alkoholiongelman/alkoholismin tunnusmerkeistä.

No, ei välttämättä. Erään ystäväni puoliso suhtautui äärimmäisen kielteisesti alkoholiin ja heille tuli aina riitaa, jos ystäväni oli juonut vaikka vaan yhden oluen. Puolisonsa uskoi vakaasti yhdenkin saattavan johtaa alkoholismiin - mikä on ihan älytöntä vainoharhaisuutta. Tämä siis tosiaan aiheutti heille riitoja, koska ystäväni ei halunnut suostua siihen, että puolisonsa voi kontrolloida ja kieltää juomasta ollenkaan. Erohan heille sitten tulikin. Tuo kiista siitä, onko kohtuullinen juominen ok, oli yksi merkittävä syy siihen, ettei suhde kestänyt.

Ai pettämisestä ei voi aiheutua haittaa sivullisille, tuohan nyt on jo naurettava väite! Ja koiran metsälenkittäminen vapaana sitä pahempi asia, no jo on sulla ajatukset. Minä luulin, että kasvissyöjänä ole eläinrakas ja minusta ainakin koiran pitäminen syyttä suotta aina kytkettynä on suorastaan eläinrääkkäystä. Kiltin ja hallinnassa olevan koiran vapaana pitämisestä voi aiheutua haittaa korkeintaan siten, että koirapelkoinen hetkeksi pelästyy nähdessään koiran vapaana. Sekin lienee useimpien mielestä huomattavasti pienempi paha, kuin se että selviää puolisolla olevan sivusuhde. Tuo kommenttiehdotuksesi on myös naurettava, kai nyt jokainen koiranomistaja kiinnipitosäännökset tietää. Mutta perheenjäsenen hyvinvointi vaan menee ohi sen, että joku saattaisi joskus hetkellisesti pelästyä tai periaatteessa voi saada pienen rikesakon (ei käytännössä, jos koira on vapaana vain metsissä, ei aiheuta mitään vahinkoa ja kytketään, kun joku tulee vastaan).

No, sitä vaan, että koirat pidetään kiinni sellaisilla alueilla, joilla niitä ei saa pitää vapaana. Vapaana olevat koirat voivat aiheuttaa ongelmia paitsi koirapelkoisille myös allergisille ja muille eläimille, esim. linnuille. Ainahan kaikkien koirat ovat "kilttejä ja harmittomia", ja sillä verukkeella jotkut idiootit antavat niiden juoksennella vapaana lenkkipoluilla ja häiritä muita kulkijoita ("se on tosi kiltti, se haluu vaan tutustua suhun!").

Tarkoitin lähinnä, ettei ulkopuolisten kannata kauheasti sekaantua pariskunnan välisiin asioihin, kun ei voi kokonaistilannetta tietää. Ei voi esim. tietää ns. pettämisen syistä - joskus ne syyt voivat olla ihan inhimillisiäkin ja jopa ymmärrettäviä, vaikkei teko sinänsä olisi oikein. Koiran vapaana pitäminen sen sijaan on selkeä asia, jossa ei ole mitään syvällisiä tulkinnan mahdollisuuksia tai epäselvyyksiä. Se on simppeli juttu: koirat kiinni.

Ja etkö muka ole koskaan kuullut, että petetylle aiheutuu usein suurta tuskaa pettämisestä? Perheetkin sellaisen takia usein hajoaa ja lapsetkin kärsii, mutta tämä on sinulle ihan uusi juttu? Appivanhemmat saisi itsekin tod.näk. vihat niskaansa, jos olisivat tienneet suhteesta ja mahdollistaneet sen toteutumisen lastenhoitoapua tarjoamalla. Mikä muuten olisi suhtautumisesi, jos lapsesi puoliso pyytäisi lastenhoitoapua päästäkseen tapaamaan lapsesi selän takana rakastajaa/rakastajatarta? Suostuisitko silloinkin ja pitäisit salaisuuden lapseltasi? Täytyy sanoa, että vaikka muuten olen samaa mieltä siitä että nämä asiat ovat pariskunnan sisäisiä, en minä kyllä tuollaiseen voisi suostua, koska varmasti avunantoni asiassa loukkaisi syvästi lastani.

No, itse en varmasti suostuisi lapseni puolison kanssa tuollaiseen junailuun, koska tietysti olisin lojaali lapselleni, en hänelle. Mutta mitä tuohon kärsimykseen tulee, niin yleensä nuo kriisitilanteet eivät sillä parane, että mukaan tulee anoppi sekoittamaan soppaa entisestään. Parempi pysyä pariskuntien asioista ulkopuolella. Keskusteluapua voi tarjota samalla lailla kuin ystäväkin. Ei yksikään parisuhde sillä pelastu, että joku ulkopuolinen yrittää sulkea pettäjän kotiin. Tuossa vaiheessa ongelma on jo kärjistynyt ja päällä. Voi neuvoa ratkaisemaan ongelman itse ja puolison kanssa, mutta turha siinä on yrittää muiden asioita ratkoa.

Se taas, että joku kuvittelisi, että itselle aiheutuu jotain seuraamuksia siitä, että lapsen vanhempi pössyttelee lapsenvahtivuoron aikana, on ihan absurdi ajatus. Eiköhän tuossa tapauksessa jokainen vanhempi murehdi vaan sitä, mitä lapselle ja lapsenlapselle huumeiden käytöstä voi seurata. Eli sitä, että käytöstä tulee ongelma tai siirrytään vahvempiin aineisiin, tai että lapsenlapsi voidaan ottaa huostaan jos vanhempien huumeidenkäyttö paljastuu viranomaisille.

Totta, ehkä tuo huostaanoton pelko olisi todennäköisempi kieltäytymisen syy. Mutta ainahan jotkut keski-iän ylittäneet voivat pelätä jotain absurdia tyyliin "saan myös rikossyytteen avunannosta" tms älytöntä.

Pihviravintola -esimerkissäsi lastenhoitoavun tarjoaminen ei vaikuta perheen lihankulutukseen, koska voisivat aivan yhtä hyvin paistaa ne pihvit kotona. Biletys -esimerkissä asia on toinen, ainakin ylenpalttinen ryypiskely jää väliin, jos lastenhoitoapua ei saada ja vanhemmissa on tippaakaan vastuuntuntoa. Sinun pitäisi siis miettiä joku sellainen esimerkki, jossa lastenhoitoapu ratkaisee sen, toteutuuko arvomaailmasi vastainen asia vai ei. Minun(kin) arvomaailmani on varsin liberaali, eikä sellaisia tilanteita ole kovinkaan paljon, ainakaan jos selkeästi rikollinen toiminta jätetään pois laskuista. Mutta silti, jos tulee tilanne jossa minun pitää valita avustanko sellaisen asian toteuttamisessa joka on jyrkästi arvomaailmani vastaista vai en, tietysti valitsen olla avustamatta. Ja hyväksyn myös konservatiivisemmat arvomaailmat ja niiden aiheuttamat suuremmat rajoitteet siinä, millaista toimintaa voi hyvillä mielin olla mahdollistamassa.

No, voisin mennä lastenvahdiksi, jos lapsen vanhemmat ovat menossa oman vakaumukseni vastaiseen uskonnolliseen toimintaan tai esim. oman puoluekantani vastaiseen tapahtumaan, esim. puuhaamaan jotain oikeistopuolueen vaalitilaisuutta.

Sitäpaitsi saahan sitä alkoholia kotiinkin ostettua, eli jos vain siitä juomisesta on kyse ja kukaan ei tule lastenvahdiksi, niin voi sitä kotonakin dokailla.

Äidilläsi ei ole velvollisuutta hoitaa lastasi.Se hänelle suotakoon.
Jos tahdot jonnekkin mennä,ota hoitajaksi esim. mll:n hoitaja,joku muu luotettava aikuinen perhepiiristäsi,ystävistäsi...Joku naapurin tyttö,jos oikeasti osaa,kykenee kantaa vastauun tuon ikäisestä..

Ja jos et saa hoitajaa mistään,niin se on vain oijoi...

Ei kai nyt unohdeta sitä, ettei isovanhemmilla ole mitään pakkoa ottaa lapsia hoitoon. Kieltäytymiseen ei tarvitse olla mitään syytä tai siihen voi olla syy, jota ei haluta kertoa.

Lastenhoitoa ei voi käyttää myöskään kiristyksenä siihen, että jos et hoida lapsia, niin ei sitten käydä katsomassa sinua vanhainkodissa. On isovanhempia, jotka ovat hoitaneet lapsenlapsia vanhempien töissä ollessa vakituiseen. Silti lapset eivät ole käyneet katsomassa vanhempiaan heidän ollessaan sairaalahoidossa tms.

• Tykkää
Reactions: tukisielu ja Wolt
Kyllä, tottahan se on ettei kenelläkään ole velvollisuutta hoitaa toisten lapsia. Edes niitä lapsenlapsia. :)

Mutta jos syynä onkin vanhempien hoitotarpeiden syyt omien periaatteiden vastaisuuden tms vuoksi niin eihän se kivalta kuulosta. Vähän kiristyksen makua ja toisten elämäntyylin hallintaahan se on.
Ikävä juttu. Joskos AP voisit löytää jonkun kivan avarakatseisen lapsenhoitajan? :)

Vuoroviikko-mammana kun olen, niin tapana on ollut auttaa läheisiä lastenhoidossa.
Nykyään en juurikaan itse juo mutta ymmärrän hyvin, että ihmiset "lataa akkujaan" eri tavoin. Jollekin se on sitä nukkumista mutta joku latailee itseään ja hoitaa samalla parisuhdetta käymällä ulkona. Olipa se sitten syömistä, leffaa tai baareilua. Aivan sama minulle.
Näemmä monella on kovat alkoholistiperheen taustat, joista jäänyt traumoja. Useimmat osaavat ottaa kohtuudella vaikka hilluisi ulkona pilkkuun asti. Kuskina sitä tulee usein nähtyä ja kuultua kaikenlaista ;)
Se on se sosiaalinen ympäristö minne hakeudutaan. Vaikea toki käsittää joidenkin.. enhän itsekään ymmärrä pihvin syömistä mutta ei se haittaa muiden nautintona. Sallittakoon meille omat paheemme muita tuomitsematta.
Olen se tyyppi, joka voi ne tupakatkin tuoda jollekin laivalta vaikken polta. Voin ottaa ne lapset hoitoon vaikka vanhemmat menisivätkin kunnolla "nollaamaan" :D

Ajattelen niin, että eiköhän aikuiset itse tiedä mikä on heille parasta ajanvietettä eikä minun omat periaatteeni tai moraalikäsitykseni vaikuta siihen. Pahoittelen, tunsin vähän tekopyhää mielihyvää kun tätä ketjua luin ja tajusin ehkä olevani hiukan edellä osaa henkisen kehityksen suhteen.. :D On täällä sentään pari muutakin samoin ajattelevaa sentään.

Kyllä mulle tulee aina huomattavasti parempi olo ja stressi vähenee, kun käy ulkona puolison tai kavereiden kanssa. Mitä sitten jos on darra, sehän menee päivässä parissa ohi, mutta se vapauden tunne jonka sai illaksi/yöksi pysyy mielessä pidempääkin ;)
Tämä on varmaan asia jota ei tylsät/ihmiset joilla ei ole kunnolla kavereita ymmärrä.

Mulla on taapero ja silti olen lähdössä risteilylle kaverin kanssa ja on vielä hotellimatkakin varattu vielä samalle kuulle toisen frendin kanssa. Miehenkin kanssa tuli käytyä pitkän kaavan mukaan ulkona ja lapsi oli mummin kanssa yötä. Kaikki voi hyvin ja me vanhemmat saamme viettää sitä aikuisten aikaa. Kaikki eivät vaan elä niille lapsille tai unohda omaa elämää niiden takia. Kannattaisi pitää mielessä, että jos sen elämän unohtaa niin se ei ole enää siellä odottamassa, kun lapset lentää pesästä.
Pari/ystävyyssuhteista pitää pitää huolta.

Kyllä mulle tulee aina huomattavasti parempi olo ja stressi vähenee, kun käy ulkona puolison tai kavereiden kanssa. Mitä sitten jos on darra, sehän menee päivässä parissa ohi, mutta se vapauden tunne jonka sai illaksi/yöksi pysyy mielessä pidempääkin ;)
Tämä on varmaan asia jota ei tylsät/ihmiset joilla ei ole kunnolla kavereita ymmärrä.

Mulla on taapero ja silti olen lähdössä risteilylle kaverin kanssa ja on vielä hotellimatkakin varattu vielä samalle kuulle toisen frendin kanssa. Miehenkin kanssa tuli käytyä pitkän kaavan mukaan ulkona ja lapsi oli mummin kanssa yötä. Kaikki voi hyvin ja me vanhemmat saamme viettää sitä aikuisten aikaa. Kaikki eivät vaan elä niille lapsille tai unohda omaa elämää niiden takia. Kannattaisi pitää mielessä, että jos sen elämän unohtaa niin se ei ole enää siellä odottamassa, kun lapset lentää pesästä.
Kännissä ja darrassahan sitä parisuhdetta onkin hyvä hoitaa :D Taitaa olla jo parisuhde menetetty jos muuten ei osata olla kuin kännissä ;)

Elämä ilman alkoholia ja baareja ei ole tylsää. Lisäksi se on terveellisempää kuin liuottimen juominen.

Elämästä ei selviä hengissä vaikka kuinka terveellisesti eläisi. Harmi jos susta kavereiden kanssa terdellä istuminen ei ole hauskaa ja mieltä piristävää, kertoo kyllä todella tylsästä luonteesta.

Ja pikkuisen outoa että joku ajattelee elämää NOIN suppeasti, että esim. kaikki absolutistit ovat tylsiä. Et ole paljoa tainnut elämää vielä nähdä.

Ja pikkuisen outoa että joku ajattelee elämää NOIN suppeasti, että esim. kaikki absolutistit ovat tylsiä. Et ole paljoa tainnut elämää vielä nähdä.

Sen verran on elämää tullu nähtyä, että absolutistit on tylsintä kastia mitä löytyy. Niillä jopa seksielämäkin on perseestä eikä liitot säily. Tiukkapiposta porukkaa josta ei ole iloa muuta kuin niille lapsille. Mitäs sitten, kun lapset lähtevät pesästä. Istutaa tuolilla ja tehdään ristikoita. Me vielä siinäkin vaiheessa naidaan kun puput ja miehen kanssa nautitaan toistemme seurasta.

Yhteistyössä