Isovanhemmat ja ensimmäinen vierailu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kumpi parempi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kumpi parempi

Vieras
Voinko vaan kieltää vierailut sairaalassa ja kotona synnytyksen jälkeen vai aiheutanko turhaan vuosisadan riidat??? Onko joku "rauhoittanut" kodin vaikka viikoksi ja sallinut vieraat vasta sitten, ilman, että asiasta on tullut kummempaa sanomista. Mulla sellanen olo, että isovanhemmat ei asiaa hyväksyisi/ymmärtäisi ja oisi vaan helpompi päästää ne vauvaa katsomaan, vaikka itse ehkä haluaisinkin olla vaan perheen kesken. En tiedä, mistä on tullut tämä olo, etten halua ihmisiä heti kotiimme. Lapsi ei ole ensimmäinen ja aiemmin olen vierailut sallinut. Oman sukuni voisin vielä päästää, mutta siitä nousisi jo niin kamala kohu, että tasapuolisuuden nimissä sitten on kiellettävä kaikkia. Saahan aikuinen ihminen nyt tehdä, mitä haluaa, mutta en jaksaisi asian takia riidelläkkään. Kumpi siis mahtaa olla helpompi, sallia vieraat vai ei?

Me olemme kaikkien 3 lapsen kohdalla ilmoittaneet sukulaisille, että kutsumme kotiimme vauvaa katsomaan sitten kun olemme toipuneet. Minulla ongelma oli, etten halunnut missään nimessä sairaalaan ketään vieraita. Esikoisen kohdalla ensimmäiset vieraat kutsuimme vauvaa katsomaan viikko kotiutumisen jälkeen. Siinä vaiheessa tuntui jo ihan kivalta nähdä ihmisiä. Seuraavien lasten kohdalla vauva on ollut n. 3 päivän ikäinen ja olimme jo kotiutuneet kun ensimmäiset vieraat saivat luvan tulla.

Eivätkö voisi käydä sairaalassa katsomassa tulokasta?

Ajattele, ettet itse pääsisi katsomaan uutta lapsenlasta kuin vasta karenssin jälkeen, tuntuisi mukavalta. Tuppaavat olemaan isovanhemmille lapsoset kultaakin kalliimpia.

Eivätkö voisi käydä sairaalassa katsomassa tulokasta?

Ajattele, ettet itse pääsisi katsomaan uutta lapsenlasta kuin vasta karenssin jälkeen, tuntuisi mukavalta. Tuppaavat olemaan isovanhemmille lapsoset kultaakin kalliimpia.

Ei se vauva viikossa miksikään muutu. Kyllä tuoreen äidin vointi on paaaaaaaljon tärkeämpi kuin se että isovanhemmat saa katsoa vauvaa.

• Tykkää
Reactions: rockyroad
Antaisin tulla, mutta pistäisin miehen huolehtimaan kaikesta. Saisi ostaa pullat ja keittää kahvit ja hoitaa juttelemisen suurimmaksi osaksi. Luultavasti pyytäisin vielä miestä sanomaan suoraan, että ette halua vieraiden viipyvän kuin pienen hetken kerrallaan.

[QUOTE="mie vaan";27729784]Antaisin tulla, mutta pistäisin miehen huolehtimaan kaikesta. Saisi ostaa pullat ja keittää kahvit ja hoitaa juttelemisen suurimmaksi osaksi. Luultavasti pyytäisin vielä miestä sanomaan suoraan, että ette halua vieraiden viipyvän kuin pienen hetken kerrallaan.[/QUOTE]

Mulle oli sairaalassa tunnin vierailut liian pitkiä. Sitten en kehdannut sanoa kuitenkaan että voisitteko poistua jo. Kotona vierailut venyy helposti yli kahden tunnin, mikä oli taas mulle raskasta. Olin ihan poikki niistä, enkä olisi jaksanut että olisi ollut kahta ihmistä enempää kerralla.

On se synnytys ja kaikki siihen liittyvä kyllä useimmille tosi raskasta.

Edellisillä kerroilla olen jotenkin kokenut ne sairaalavierailut inhottavina... Vaikka kukaan ei mua ole sinne katsomaan tullutkaan, vaan sitä vauvaa, niin silti on inha olo. Maitoa alkaa valumaan ja tissit turvottaa, alapää vuotaa jotain ja istuminenkin on ihan tuurista kiinni... Ja niitä kuvia, kun olen katsonut, mitä sieltä on otettu. Mä en todellakaan oo mikään hehkeä vastasynnyttänyt äiti, vaan ihmeellinen turvonnut ihrakasa (juu, mulla ehkä itsetunto-ongelmia :D )... Mutta siis, haluaisin vaan saada itseni tolpilleni ensin kunnolla ja sitten vasta ottaa vieraita vastaa. Ja kun mä vielä jotenkin vierastan miehen äitiä ja mammaa (sisaruksia ja isää en), ni tuntuu entistä kurjemmalta ottaa "pakkovieraita". Kuitenkin mietin, että selviänkö loppupeleissä helpommalla, jos vaan sallin ne vierailut ja vältyn selittelyiltä ja mielenpahoittamisilta...

[QUOTE="mie vaan";27729784]Antaisin tulla, mutta pistäisin miehen huolehtimaan kaikesta. Saisi ostaa pullat ja keittää kahvit ja hoitaa juttelemisen suurimmaksi osaksi. Luultavasti pyytäisin vielä miestä sanomaan suoraan, että ette halua vieraiden viipyvän kuin pienen hetken kerrallaan.[/QUOTE]

Meiltä on turha ollu tarjoilua odotella!! Ja lähinnä on vaan ottanu päähän ne muiden raahamat kakut ja pullat... Hyväähän he tarkoittavat, mutta mä en jaksa mitään kahveja keitellä ja tiskejä laitella. :D

Tottakai teet juuri niin kuin sinusta parhaalta tuntuu! Jos et halua ketään kotiisi viikkoon niin sitten sanot että ette halua vielä vieraita. Jos aikuiset ihmiset loukkaantuu siitä ettei saa tulla toisen kotiin niin sitten loukkaantuu. Sinun ja vauvan vointi on paljon täkeämpää kuin muiden loukkaantumiset. Mäkin olisin halunnut ettei meille tule ketään varsinkaan samana päivänä kun ollaan vauvan kanssa kotiuduttu, mutta isompi lapsi oli isovanhemmilla hoidossa niin en ihan kehdannut sanoa että tuokaa se tyttö vaan tohon pihalle mutta sisään ette saa tulla. :D

Arvatkaa miten paljon vitutti kun kahdesti on isovanhemmat ryykänneet samana päivänä kotiin kun on vauvan kanssa tultu sairaalasta? Vittu ois tehnyt mieli ampua koko porukka ja kyläilyyn luvan antanut mies siihen paikkaan.

Mä päästäisin ne sairaalaan, siellä on kuitenkin aika lyhyet vierailuajat, joten eivät voisi pitkään olla. Kun tulisivat sinne katsomaan, kertoisin, että kotona halutaan olla alkuun ihan rauhassa ja tutustua uuteen perheenjäseneen.

Voit tehdä, kuten parhaaksi koet. Itse sallin ihmisten tulla sairaalaan vierailuaikana (sen pari tuntia jaksoi hyvin), mutta kotiin en pyytänyt ketään heti alkuun.

TAYSissa tuo vierailu on ainakin todella rajoitettua, esikoisen kohdalla vuonna 2010 vain isät ja vauvan sisarukset pääsivät ja toisen kohdalla (2012) oli jo sen verran loivennettu tuota ehdottomuutta että isovanhemmille oli oma vierailuaikansa (olikohan tunti vai kaksi illasta...?)....
Meille ei onneksi ollut ketään tunkeemassa ekoina päivinä, olisikohan ollut noin neljä päivää kotiutumisesta kun anoppi laittoi viestiä että koska sopisi tulla poikkeamaan. Jos joku olisi heti kotiutumisen jälkeen halunnut tulla, olisin kyllä ilmoittanut että nyt vain ei vielä sovi, on sen verran rytmit sun muut hakusessa uuden tulokkaan kanssa (ja sisarusten kesken) ja oma väsykin vielä kova, mutta ilmoitan kyllä heti koska sopii tulla ;)

oli ihana, että esikoisen aikaan isovanhemmat kävivät sairaalassa. Toiset heti samana päivänä ja toisetkin seuraavana. Kotona saatiin sit pesiä viikko rauhassa, eikä tarvinnut kahvittaa ketään. Pienemmän aikaan ei sairaalassa saanut vierailla ollenkaan, kotona oli avoimet ovet jo ihan esikoisenkin takia.

Sano että voit huonosti ja olet liian väsynyt. Ymmärrän kans hyvin jos joku ei halua heti porukkaa siihen säätämään. Sanot myös että tämä synnytys oli entisiä raskaampi ja olet fyysisesti todella loppu...jos joku on niin pönttö ettei tuollaista ymmärrä, niin sitten voi suuttua!

[QUOTE="JJJ";27729891]TAYSissa tuo vierailu on ainakin todella rajoitettua, esikoisen kohdalla vuonna 2010 vain isät ja vauvan sisarukset pääsivät ja toisen kohdalla (2012) oli jo sen verran loivennettu tuota ehdottomuutta että isovanhemmille oli oma vierailuaikansa (olikohan tunti vai kaksi illasta...?)....
Meille ei onneksi ollut ketään tunkeemassa ekoina päivinä, olisikohan ollut noin neljä päivää kotiutumisesta kun anoppi laittoi viestiä että koska sopisi tulla poikkeamaan. Jos joku olisi heti kotiutumisen jälkeen halunnut tulla, olisin kyllä ilmoittanut että nyt vain ei vielä sovi, on sen verran rytmit sun muut hakusessa uuden tulokkaan kanssa (ja sisarusten kesken) ja oma väsykin vielä kova, mutta ilmoitan kyllä heti koska sopii tulla ;)[/QUOTE]

Meillä oli esikoisesta neljäntenä päivänä kotiutumisesta anoppi käynyt jo 3 kertaa katsomassa... Tää ehkä selittää osan mun ärtymyksestä. Ei oikeen ymmärrä sanaa "ei". :( Hän kun aina vaan "äkkiä piipahtaa tuomassa jotain". No onneksi alkuhuuma loppui aikanaan. Hän onkin varmaan se, jonka reaktiota eniten pelkään... Ei oikeen ole sellainen ihminen, joka ymmärtäisi tälläisen asian ja mun halun toipua rauhassa. Hänestä kuitenkin muuten suuri apu lasten kanssa, joten en haluaisi turhaan suututtaa.

[QUOTE="aloittaja";27729947]Hänestä kuitenkin muuten suuri apu lasten kanssa, joten en haluaisi turhaan suututtaa.[/QUOTE]

Niin, että anopin sopii kyllä auttaa lasten kanssa mutta ei saa tulla katsomaan vastasyntynyttä?

Lisään vielä, että oma äitini varmasti asiasta loukkaantuisi, mutta hänet saisin varmasti lopulta asian ymmärtämään oikein. Ehkäpä vaan ihan suoraan vetoan heikkoon oloon (on sellainen tai ei) ja pyydän hieman aikaa toipua rauhassa. Tuolloin varmaan iskee eteen se, että yritetään tarjota apua muiden lasten hoidossa ja sillä varjolla päästä kylään... :D

Yhteistyössä