Isovanhemmat laittavat lahjat suoraan lasten omille tileille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Nisse"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Nisse"

Vieras
Ehkä vähän pikkumainen aihe valittaa mut ärsyttää silti... Meillä on siis kaksi pientä lasta eikä montaa sukulaista. Oikeastaan vain yhdet isovanhemmat ja molempien sisarukset. Nyt kun joulu on taas edessä mietityttää jo etukäteen tulevat joulut ja synttärit kun lapset ovat isompia. Isovanhemmat eivät siis koskaan anna lapsille lahjoja vaan pistävät rahaa lasten tileille. Tuntuu kyllä jo tyhmältä koko asia kun tätä kirjoitan mutta jo nyt on vanhemmalla lapsella lahjatoiveita jotka olisi kiva toteuttaa mut ei raaskita kun kuusen alle olisi kiva saada enemmänkin kuin 1 iso paketti.

Mieskin nauraa kun pistän kaikki joulun alla hankitut välttämättömyydetkin lahjakääreisiin ja kuusen alle että lapset saa riemua lahjojen avaamisesta :D Mitä muiden lapsiperheiden kanssa olen jutellut niin rahojen tilille laitto on ainutlaatuista. Nekin isovanhemmat jotka antavat rahaa niin laittavat sen kuoreen tai antavat vanhemmille että ostavat lapsille jotain hyödyllistä. Sekin kelpaisi! Mutta tuntuu hassulta että pieni saa lahjaksi jotain mihin pääsee käsiksi vasta 18-vuotiaana... Olisiko tökeröä pyytää heitä ostamaan joku konkreettinen lahja tai jos eivät osaa niin me voisimme vaikka käydä ostoksilla heidän puolesta?

täh. En ymmrrää ollenkaan. Eihän kenenkään ole pakko antaa teidän lapsille yhtään mitään. Ja nyt isovanhemmat ovat noin anteliaita että antavat rahaa tilille.

Itse olisin onnelinen ja kiitollinen jos isovanhemat kerryttäisivät rahaa ajokorttiin tai tai kielikurssiin tai opiskeluun lapsille. Meille ei kukaan laita lasten tilille rahaa, eikä myöskää lahjo paitsi villasukin. Ihan itse ostamme lahjat lapsille jouluna.

Miksi olette kaksi tehneet jos ei ole varaa ostaa lahjoaj?

täh. En ymmrrää ollenkaan. Eihän kenenkään ole pakko antaa teidän lapsille yhtään mitään. Ja nyt isovanhemmat ovat noin anteliaita että antavat rahaa tilille.

Itse olisin onnelinen ja kiitollinen jos isovanhemat kerryttäisivät rahaa ajokorttiin tai tai kielikurssiin tai opiskeluun lapsille. Meille ei kukaan laita lasten tilille rahaa, eikä myöskää lahjo paitsi villasukin. Ihan itse ostamme lahjat lapsille jouluna.

Miksi olette kaksi tehneet jos ei ole varaa ostaa lahjoaj?

Niin mähän laitoin et tuntuu tyhmältä edes koko asiasta vaivata päätään.... Ja itse kudottu villasukka olisi ihana lahja! Ainakin lapsi voisi sanoa että on saanut lahjan :) Mutta siis silti ihmettelen että onko muita isovanhempia jotka myös tekevät noin?

Meillä isovanhemmat tekevät samoin. Mielestäni tämä ratkaisu on todella järkevä. Lapsille riittää lahjat jotka me vanhemmat ostamme, tilille kertyy rahaa tulevaisuutta varten ystävällisten isovanhempien ansiosta.

Miksi rahat pitäisi tulla kuoressa?

[QUOTE="Nisse";29297998]Niin mähän laitoin et tuntuu tyhmältä edes koko asiasta vaivata päätään.... Ja itse kudottu villasukka olisi ihana lahja! Ainakin lapsi voisi sanoa että on saanut lahjan :) Mutta siis silti ihmettelen että onko muita isovanhempia jotka myös tekevät noin?[/QUOTE]

On se ihana lahja ja lapsetkin tykkäävät sukista ja lapasista. Ja itse tykkään niin paljon että säästän ne muistona. Lapset niin kevyitä että eivät ehdi niitä rikki saada.

Mutta tarkoitin sillä että ei meilläkään kukaan niitä lelutoivelistoja lue kuin me vanhemmat eikä kukaan muu toiveista mitään täytä. Ja tuon lisäksi kukaan säästä tilille rahaa.

No aika turhanpäiväsiä ne kaikki sukulaisten lahjat periaatteessa onkin. Niin ku vastasyntyneelle ja ristiäisiin tuodut siniset bodyt, jotka kaikki on kuitenkin maksanu about 10 €, nii ne on nyt kaikki jo hyödyttömiä,, olleet jo pitkän aikaa vaikka lapsella vasta oli yks weet.

Ja ei siis siinä, ihaniahan ne saadut lahjat oli..yks tai kaks olis jokatapauksessa tullu saatua, tai ite ostettua.
Mutta ai että kun poika on 18wee, tai varsinkin jos niitä useempi siunaantuis, nii ai että kun olis pojan eka kerran asiaa kysyessä ihana heti varauksetta sanoa että Juuuu! Varaa vaan heti se autokouluaika, mummi ja ukki on säästäny sulle vauvasta asti hyvän pesämunan sitä varten.
Kyllä varmasti pojan tai tytön mieltä enempi lämmittäis tuo vastaus ku se että -no sun lahjarahat kaikki on jo ajat sit käytetty lastenleluihin ja lahjotettu serkuille sen jälkeen, mene töihin jos rahaa haluut... ( aijjoo mut kun se ainut mahdollinen työpaikks on naapurikunnassa js sinne tarttis auton ja kortin).

Tiedän että mun serkulla on ollu vastasva tili, ja parilla kaverilla oli. Osa tosin ei ole vieläkään saanut "käyttölupaa tiliinsä, vaikka ikää jo 20wee

Mut jos sää sitä pakettia paketin vuoks tahdot, nii alotappa heti joulun jälkee alennusmyynneistä ostelee kaikkee pientä turhaa. Ei maksa ku euron pari per paketti. Uuden pulkankin saa alle vitosella keväällä.

Jaxuhalit myös täältä :)
Ps.harvinaisen hyvin olet onnistunut kasvattamaan lapses jos osaa aidosti iloita villasukista, vaikka ne äidin mielestä oliskin vaikka kuinka ihanat.
Miks et muuten itse neulosukkia jos tiedät lapsesi niistä ilahtuvan??

Meillä ihan sama juttu joten tiedän miltä susta tuntuu! Miksi isovanhemmat ei voi ostaa edes jotain pientä pakettia, jonka esikoisemme voisi riemulla avata. Mut ei ni ei. Ilmoittivat taas etteivät osta mitään lahjoja eli suoraan tilille rahat.

[QUOTE="henni";29298122]Jaxuhalit myös täältä :)
Ps.harvinaisen hyvin olet onnistunut kasvattamaan lapses jos osaa aidosti iloita villasukista, vaikka ne äidin mielestä oliskin vaikka kuinka ihanat.
Miks et muuten itse neulosukkia jos tiedät lapsesi niistä ilahtuvan??[/QUOTE]

Kiito jaxuhaleista, tuntuu jo paljon paremmalta :)

Vois kuule olla vaikka 1 sentin kolikko kunhan on mummolta saatu ;) kerran isompi sai tuliaisena pehmolelun ja sitä kanniskelee mukanaan muistellen kuinka sai sen mummolta. Tapaavat vain muutaman kerran vuodessa mutta silti ovat lapselle tosi tärkeitä.

Aiemmalle vieraalle tiedoksi että ei niitä rahoja saa tililtä mennö räpeltämään vaikka olisikin käyttöoikeus. Onhan se kiva että lapsilla on rahaa ihan mihin vain kun ovat täysi-ikäisiä mut kai silti edes pienen paketin voi antaa?

Meillä ihan sama juttu joten tiedän miltä susta tuntuu! Miksi isovanhemmat ei voi ostaa edes jotain pientä pakettia, jonka esikoisemme voisi riemulla avata. Mut ei ni ei. Ilmoittivat taas etteivät osta mitään lahjoja eli suoraan tilille rahat.

En siis ole ainoa! Meille taitaa tuoda joululahjat pukki niin monta vuotta kuin mahdollista mutta synttärit ovatkin sitten hankalampi asia...

Alkuperäinen kirjoittaja Vätti Räsynyt;29298155:
Jokavuotinen krääsä vai ajokortti
hmmm...mietitääs

Ajokortti rahat on jo tilillä. Antoivat miehen veljelle uutta asuntoa varten rahaa ja tasavertaisuuden vuoksi miehen piti saada sama summa. Veroa kiertäen tietenkin lasten tilille.

[QUOTE="Nisse";29297998]Mutta siis silti ihmettelen että onko muita isovanhempia jotka myös tekevät noin?[/QUOTE]
Ei todellakaan tee. Yksi joulu lapset saivat 10 euroa suoraan käteen. Tileille ei ole kukaan laittanut rahoja vanhempia lukuunottamatta. Lahjoja isovanhemmat eivät ole ostelleet poikkeuksena yksi vauvajoulu, jolloin äitini oli ostanut lahjat lapsille. Toisaalta olen aina pitänyt normaalina sitä, etteivät isovanhemmat osta lahjoja, koska onhan siinä melkoinen touhu, jos joka lapsenlapselle pitäisi ostaa lahja.

Ei ärsytä yhtään, yksi isovanhemmista puolisoineen laittaa lasten tileille rahaa ja jouluna lapset saavat kirjekuoret, missä he kertovat summan minkä ovat laittaneet tilille ja kirjoittavat, että saa ostaa sillä mitä haluaa. Parempi niin kuin kalliit aivan tarpeettomat lahjat, joita tuli aikansa saatua. Joulun jälkeen alesta saa vielä ne lahjat halvemmalla, käydään yhdessä ne ostamassa. Jotkut sukulaiset taas laittavat minun tililleni rahaa lahjoja varten.

Anoppi puhui laittaneensa myös lapsille tänä vuonna rahaa tilille, ei niille käyttötileille vaan tavallaan anopin takana oleville tileille, jotka lapset saavat kai käyttöönsä vasta 18 vuotiaana. Ei nuo pikkukoululaiset varmaan ole hurjan ilahtuneita moisista lahjoista.

Kannattaa antaa niille sukulaisille sellainen/sellaiset tilinumerot, mistä niitä rahoja saa nostettuakin.

Ei todellakaan tee. Yksi joulu lapset saivat 10 euroa suoraan käteen. Tileille ei ole kukaan laittanut rahoja vanhempia lukuunottamatta. Lahjoja isovanhemmat eivät ole ostelleet poikkeuksena yksi vauvajoulu, jolloin äitini oli ostanut lahjat lapsille. Toisaalta olen aina pitänyt normaalina sitä, etteivät isovanhemmat osta lahjoja, koska onhan siinä melkoinen touhu, jos joka lapsenlapselle pitäisi ostaa lahja.

Entä jos niitä lapsenlapsia olisi 2 kappaletta, ei lahjoja silloinkaan? Eikä syntymäpäivänäkään muisteta?

Ei ärsytä yhtään, yksi isovanhemmista puolisoineen laittaa lasten tileille rahaa ja jouluna lapset saavat kirjekuoret, missä he kertovat summan minkä ovat laittaneet tilille ja kirjoittavat, että saa ostaa sillä mitä haluaa. Parempi niin kuin kalliit aivan tarpeettomat lahjat, joita tuli aikansa saatua. Joulun jälkeen alesta saa vielä ne lahjat halvemmalla, käydään yhdessä ne ostamassa. Jotkut sukulaiset taas laittavat minun tililleni rahaa lahjoja varten.

Anoppi puhui laittaneensa myös lapsille tänä vuonna rahaa tilille, ei niille käyttötileille vaan tavallaan anopin takana oleville tileille, jotka lapset saavat kai käyttöönsä vasta 18 vuotiaana. Ei nuo pikkukoululaiset varmaan ole hurjan ilahtuneita moisista lahjoista.

Kannattaa antaa niille sukulaisille sellainen/sellaiset tilinumerot, mistä niitä rahoja saa nostettuakin.

Ei niitä rahoja saa nostettua kuin meidän omilta tileiltä, ei lasten tileihin saa vanhemmat koskea vaikka niihin on käyttöoikeus. Eikä niitä rahoja ole tarkoitettu sieltä nostettavaksikaan lahjojen ostoon. Eli toimivat kuten anoppisi.

Miten ahneita paskiaisia tämä maa päällään kantaakaan. Ap:ta selkeästi vituttaa se, ettei pääse lastensa lahjarahoihin käsiksi. Mulle voi selittää hitaasti ja selkokielellä, mitä muutakaan tämä voisi olla.

Ymmärrän harmisi kyllä. Voishan ystävällisesti sanoa asiasta? :)
Toi "krääsää vai ajokortti" on oksettavaa. Väheksytään sitä mikä lapsen mielestä on kivaa ja korostetaan sitä mistä äiti tykkäis. Tottakai lapselle sitä mistä lapsi ilostuu. 15v:lle ajokorttirahojen tms antaminen olisi ihan eri asia.

[QUOTE="ville";29298456]Miten ahneita paskiaisia tämä maa päällään kantaakaan. Ap:ta selkeästi vituttaa se, ettei pääse lastensa lahjarahoihin käsiksi. Mulle voi selittää hitaasti ja selkokielellä, mitä muutakaan tämä voisi olla.[/QUOTE]

Hmmm, mistähän sellainen käsitys on mahtanut tulla, mitä mä niillä lapsen rahoilla tekisin? Mä kyllä haluan ahnehtia, nimittäin iloa siitä kun lapsi saa avata osovanhemmilta saadun paketin :) Jos sitä rahaa on pakko tilille laittaa niin voisiko siitä 5€ laittaa yhteen pieneen muistoon lapselle?

Ymmärrän harmisi kyllä. Voishan ystävällisesti sanoa asiasta? :)
Toi "krääsää vai ajokortti" on oksettavaa. Väheksytään sitä mikä lapsen mielestä on kivaa ja korostetaan sitä mistä äiti tykkäis. Tottakai lapselle sitä mistä lapsi ilostuu. 15v:lle ajokorttirahojen tms antaminen olisi ihan eri asia.

Niinpä, ei kukaan 5-vuotias innostu siitä kun joskus saa ajaa ajokortin... Ja muutenkin se on mielestäni vanhempien kustannettava. Isovanhempien tehtävä on lelliä lasta kun vielä voivat.

Kyllä mä periaatteessa ymmärrän tuon harmituksen. Mitä jos sanoisit isovanhemmille, että sopiiko heille että ostat itse jotain pientä (vaikka jonkun askartelutarvikkeen) ja lahjotat sen isovanhempien nimissä lapsille että saavat jotain konkreettista? Jos isovanhemmat ymmärtää yskän, he sanoo, että ei tarvitse, vaan he ostavat pienellä osalla lahjarahoista jotain pakettiin laitettavaa. Tai sitte vaihtoehtosesti todennäkösesti sanovat, että kyllä se heille sopii että sä ostat lapsille jotain niiden puolesta. Minusta isovanhempia ei voi velvottaa hommaamaan lapsenlapsille lahjoja, joten jos pieni vihjailu ei mene perille tai eivät halua toimia niin, niin asialle ei voi mitään. Rahalahjotuksesta uskon ap:n olevan erittäin kiitollinen lastensa puolesta, mutta toisaalta ei lapsi osaa ajatella että sitten kun mä 12 vuoden kuluttua oon täysikänen niin SITTEN mä ostan niiiin hienon Pokemonin että oksat pois...

Yhteistyössä