Isovanhempien lasten tapaamisoikeus erotilanteessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Mitä mieltä olette isovanhempien lasten tapaamisoikeudesta kun erotaan? Luin jostain, että Suomeen kuulemma kaavaillaan samanlaista sovittelumenetelmää kuin Australiassa, jossa erotilanteessa lapsen läheiset isovanhempia myöten kokoontuvat yhteen. Lain edessähän tällä hetkellä isovanhemmilla ei ole juridisia oikeuksia lastenlastensa suhteen (onneksi!!).
Itse hieman pelkään tätä ajatusta, koska olemme mieheni kanssa eroamassa ja hänen äiti on oikeasti todella erikoinen persoona ja voin vain kuvitella, että hän kyllä haluaa tavata lapsiamme ihan vain sen takia, että tällainen laki on!! Tällä hetkellä hän ei näe lapsia, koska lapset pelkäävät häntä ja itse pelkään lapsille jäävän traumoja hänestä.

Mitä ajattelette lakiehdotuksesta ja mitä se tarkoittaisi teidän perheessänne?

No joissain tilanteissa voisi olla ihan, eiköhän tuota katsottaisi tapauskohtaisesti. Omalla kohdallani se tuskin aiheuttaisi muutoksia. Lapsonen ei tapaa isänsä vanhempia juurikaan, mutta tämä johtuu enemmänkin lapsen isän ja tämän vanhempien väleistä. Lisäksi välimatka on pitkä. (Ex-anoppia kutsuin aikani meille kylään pitemmiksikin ajoiksi, mutta kun ei halunnut tulla, vaan meidän olisi aina pitänyt mennä sinne, on välit valitettavasti viilenneet. )

Mun mielestäni lähtökohtaisesti erittäin hyvä ajatus. Mutta riippuu siis pitkälti siitä, millaiset isovanhemmat lapsella on. Koskee kaikkia muitakin sukulaisia eli jos ne ihmiset eivät selvästikään ole hyväksi lapselle, niin sitten ei. Mutta se ei saa olla miniän mielipide anopista, vaan ihan ammattilaisten toteama tilanne.

Meidän kohdalla lapsi näkisi edelleen molempia isovanhempiaan niin kuin tähänkin saakka. Mulla ei ole anoppia ja miestään mitään vastaan eikä mun miehellä taas omia appivanhempiaan mitään vastaan. Jos vanhemmat eroaa, ei sen pidä tarkoittaa sitä, että lapset joutuvat eroon rakkaista isovanhemmistaan ynnä muista sukulaisistaan.

meillä se tarkottaisi helpotusta! lapsen isä ei kuvoissa eikä näe lastaan eikä anna äitinsäkään nähdä. aina hirveetä salailua ja kieroilua että voin viedä lasta sinnekkin. olis sitten laki meidän puolella kun haluan että yhteydet isän puolen sukuun kuitenkin on vaikka isä onkin vähän mitä sattuu....

Mielestäni isovanhemmat ei todellakaan ansaitse mitään oikeuksia lapsenlapsiin.
Mun anoppi on niin vastenmielinen ihminen että olisi kamalaa jos pitäisi vielä eronkin jälkeen olla tekemisissä lasten takia! Koska minä en pidä anopista en halua lapsenikaan pitävän. Tiedän tämän olevan monen mielestä itsekästä, mutta se ämmä on kohdellut mua niin törkeesti lapsenkin edessä, että en tosiaan tahdo lapselle ja hänelle läheistä suhdetta!

Yhteistyössä