Isovanhempien oikeuksista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Seela"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tilanne olisi kyllä ihan eri jos isäni olisi soitellut tai laittanut viestiä että poika jakselee. Miten sitä ei voi kiinnostaa, jos kuitenkin haluaa lapsen tavata...

Mistä sä päättelet ettei kiinnosta jos tavatakkin haluis. Mä olisin kyllä enemmän huolissani mikä sua vaivaa ja miten voisit hankkia itsellesi apua, koska tuo ei todellakaan ole normaalia.

En ihmettele yhtää että se vaari on siellä herneet nekkuun vetäny, musta on aika luonnollista että isovanhemmat haluaa sen tulokkaan nähdä ja ite olen heille sen mahdollisuuden antanut..

Mä ymmärtäisin jos kyse olis oikeasta ongelmasta kuten esim. että isovanhempi on alkoholisti tms. joka luonnollisesti tuo rajoitteita (oma isäni ei ole nähnyt kumpaakaan meidän lapsista koska viina vie), mutta tuo sun käyttäytymises kuulostaa vähintäänkin erikoiselta..

Jos nyt kerta hormoonihuurut on poistunu niin sinuna ottaisin puhelimeen käteen, pyytäisin anteeks käytöstäni ja kutsuisin vaarin kahville.

Sinulle se ei ehkä ole tärkeää mutta lapselle ja isovanhemmille voi hyvinkin olla ja myös se lapsen näkeminen voikin tuoda sitä ihmistä lähemmäksi sinua.

[QUOTE="Seela";26729637]Tilanne olisi kyllä ihan eri jos isäni olisi soitellut tai laittanut viestiä että poika jakselee. Miten sitä ei voi kiinnostaa, jos kuitenkin haluaa lapsen tavata...[/QUOTE]
Mun isäni ei ole ikinä soittanut mulle kysyäkseen, miten lapseni jakselevat. Ja lapseni ovat jo aikuisia. Sen sijaan isäni on soittanut ja kysynyt, milloin tullaan käymään.

Mun mielestä se, että isoisä toistuvasti kyselee milloin saisi tavata lapsen, on kyllä hyvin vahva merkki siitä että häntä kiinnostaa.

Mutta ei. Pitäis kysyä miten poika jakselee, muuten ei pääse tapaamaan lasta...kun valitsee sanansa väärin.

Kiesus.

No joo. Outoa käytöstä sulta. Mitä pahaa siinä on että haluaa tavata lapsenlapsensa? :0 Ja ei miehet välttämättä osaa kysellä vastasyntyneet jaksamista. Oletaan että voivat hyvin. Syövät, nukkuvat ja kakkaavat. Ja miksi pitäisi kysellä??? Eikö se että haluaa tavata lapsen ole merkki siitä että hän on KIINNOSTUNUT? Jos omat lapsuus asiat hiertää, kannattaa jutella ja käydä ne läpi...
Sinuna soittaisin Vaarille ja pyytäisin anteeksi.

Minä toisaalta ymmärrän sinua ja toisaalta en tiedä voinko ymmärtää koska en tiedä kaikkia asian taustoja. Ilmeisesti menneisyydessäsi on tapahtunut asioita jotka saavat sinut käyttäytymään näin isääsi kohtaan. Toiset antavat anteeksi helposti, toisille se on vaikeampaa. Eikä kumpikaan silti toimi oikein tai väärin. Siksi ihmettelenkin miksi niin moni suoraltakädeltä tuomitsee sinut tässä asiassa.

Hmmm..ei ole mun äitikään tainnut koskaan kysyä, miten lapsi tai minä voidaan. Olettaa kai, että kerron, jos on kerrottavaa :D Sen sijaan kysyy usein, koska tullaan kylään tai koska nähdään. Toivottavasti kaunasi vaarin kanssa ei sentään johdu sanavalinnoista :D

Mulle itselleni on isovanhemmat olleet yksi tärkeimmistä ihmissuhteista. Siksi olen pitänyt tärkeänä myös sitä, että omat lapset saavat viettää aikaa isovanhempien kanssa. On meilläkin joitain mielipide-eroja ollut, mutta ne ovat aikuisten välisiä juttuja eivätkä vaikuta lapsiin.

Kiitos vastauksista! Hienoa että täältä saa oikeasti myös fiksuja vastauksia eikä palsta ole pelkkiä trolleja täynnä. Vastaan siis isäni viestiin että tervetuloa tapamaan! Mutta siis kyseessä on oikeasti mieleltään sairas ja alkoholiin menevä ihminen joka on jättänyt pahat lapsuudenarvet. Silti, hän on vähän skarpannut ja olen ollut aika kohtuuton.

• Tykkää
Reactions: rops
Taidat olla ensimmmäinen ihminen jonka "kohtaan", joka haluaa pesiä lapsen kanssa kotona jopa viikkoja (siis kuinka kauan?!) näkemättä ketään tai mitään muuta kuin oman porukkansa.
Mä itse olen mennyt tyyliin laitokselta kauppaan vauvan kanssa, meille on aina haluttu kaikki mahdolliset heti vauvaa katsomaan, olisin ottanut jo laitokselle kaikki vastaan (synnäri sabotoi tätä viimeiseen saakka). Siksi tuntuu kummalliselle, mutta ymmrrän toki että meillä on erilaisia toimintatapoja. Mutta kaikki eivät varmasti ymmärrä, kuten nyt isäsi kanssa on käynyt. Tottakai sitä luovuttaa kyselyt yms. jos ei vaan koskaan sovi arvon tyttärelle.

Toki pystyn ottamaan huomioon senkin, että sulla on vaikea suhde isäsi kanssa, etkä siksi halua tavata sitä ollenkaan. Mutta se on sanottava ihan suoraan, eikä roikotettava asiaa vuosia.

Minä toisaalta ymmärrän sinua ja toisaalta en tiedä voinko ymmärtää koska en tiedä kaikkia asian taustoja. Ilmeisesti menneisyydessäsi on tapahtunut asioita jotka saavat sinut käyttäytymään näin isääsi kohtaan. Toiset antavat anteeksi helposti, toisille se on vaikeampaa. Eikä kumpikaan silti toimi oikein tai väärin. Siksi ihmettelenkin miksi niin moni suoraltakädeltä tuomitsee sinut tässä asiassa.

Näinpä, en kyllä anna kovin helposti asioita anteeksi ja kun noin moni minut tuomitsi niin ajattelin heti olevani täysin kohtuuton. Ajattelin ettei taustoja tarvitse edes kertoa koska kuka nyt näin tekisi isälleen joka on ollut läheinen ja antanut hyvän lapsuuden.

[QUOTE="Seela";26729732]Kiitos vastauksista! Hienoa että täältä saa oikeasti myös fiksuja vastauksia eikä palsta ole pelkkiä trolleja täynnä. Vastaan siis isäni viestiin että tervetuloa tapamaan! Mutta siis kyseessä on oikeasti mieleltään sairas ja alkoholiin menevä ihminen joka on jättänyt pahat lapsuudenarvet. Silti, hän on vähän skarpannut ja olen ollut aika kohtuuton.[/QUOTE]

No tämä selventi sun suhtautumisen syytä ja voin ymmärtää asiaa paremmin..

Mutta jopa ton oman renttu isäni kanssa olen päättänyt antaa mahdollisuuden jahka hän sen itse haluaa käyttää..Tiettyjä reunaehtoja asetan tapaamisille jne. mutta annan edes yrittää..

Toivottavasti isäsi ymmärtää minkä mahdollisuuden saa.

• Tykkää
Reactions: Minuli
Ällä aseta isällesi mitään odotuksia, vaan anna hänen päästä näkemään lasta, jos se on turvallista. Tiedät, että voi käydä niin, että ei taas pitkään aikaan ota yhteyttä, mutta älä anna sen vaikuttaa. Kun lapsi kasvaa, niin sitten sillä on merkitystä. Silloinkaan ei pidä mennä kuitenkaan lupaaaman lapselle mitään.

• Tykkää
Reactions: rops
[QUOTE="Seela";26729732]Kiitos vastauksista! Hienoa että täältä saa oikeasti myös fiksuja vastauksia eikä palsta ole pelkkiä trolleja täynnä. Vastaan siis isäni viestiin että tervetuloa tapamaan! Mutta siis kyseessä on oikeasti mieleltään sairas ja alkoholiin menevä ihminen joka on jättänyt pahat lapsuudenarvet. Silti, hän on vähän skarpannut ja olen ollut aika kohtuuton.[/QUOTE]
Mun mielestä oikein hyvä päätös :) Jos haluat isällesi jotenkin mennyttä selittää, voit tässä vaiheessa vielä pistääkin kaiken niiden hormoonihuurujen piikkiin. Se, että tapaatte, ei onneksi tarkoita sitä, että pitäisi heti huomenna tavata uudestaan. Joillekin muuten oma lapsenlapsi antaa ihan uudenlaisen merkityksen elämään ja monet vasta silloin oivaltavat, mitä aikanaan menettivät omien lastensa kohdalla. Jos isäsi osoittaa suurta kiintymystä ja viehätystä lapsestasi, hän saattaa sillä osoittaa myös sitä kiintymystä, mitä hän ei koskaan ymmärtänyt tuntea sinua kohtaan tai ainakaan sinulle näyttää. Rakastamalla lastasi hän saattaa myös yrittää korvata sen, mistä sinä olet jäänyt paitsi.

• Tykkää
Reactions: tytsi-89 ja Maira
Seela kannattaa, eikä tarvitse olla läheisissä väleissä jos se ei itsestään tunnu hyvältä. Mutta anna Isällesi ja lapsellesi mahdollisuus tavata ja tutustua. Lasta jäisi varmasti harmittaan jos ei ei olisi tavannut Vaariaan, ehkä sinuakin jäisi jos aika loppuisi Isältäsi vaikka yllätten. Itse olen oppinut ette täällä lopputtomuuksia olla, joten kannattaa yrittää tehdä asiat niin ettei tarvitse katua tai miettiä jälkeenpäin. Kiva että annat Isällesi ja lapsellesi mahdollisuuden. :)

[QUOTE="vieras";26729517]Kyllä mun mielestä on aika outoa jos lapsen oma isovanhempi ei saa edes nähdä lasta ensimmäisen 2,5 viikon aikana! Eihän sitä olisi tarvinut kuin näyttää, olisi varmaan tällä hetkellä asiat hieman eri tavalla.............. Outo olet.[/QUOTE]

Peesaan. Naurettavaa tuo lapsivuodeaika kaksi ja puoli viikkoa :laugh:
Oletkohan sä ihan järjissäsi? On ERITTÄIN TÖRKEÄÄ, ettei isovanhempi saa nähdä lapsenlastaan 2,5 viikon aikana, koska 'me vietämme lapsivuodeaikaa'.

Mutta hyvä, että vihdoin viimein annoit isällesi luvan tulla. Oli jo erittäin korkea aika.
Jos olisin sinä, pyytäisin käytöstäni anteeksi.

juu, oma äitee on viinaanmenevä joka aina kysyy milloin voi tavata lapsenlapsensa,mutta eipä tuo oikein jaksa kun vanhin lapsi on uhmassa eikä tottele. Silloin tulee "kasvatusvinkit" siis ne jotka traumasoi oman lapsuuteni ja ompa jopa sanonu ettei haluakaan nähdä poikaa MUTTA VAUVAA KYLLÄ!

Minusta teit nyt oikean ratkaisun :)

[QUOTE="Seela";26729548]Niin tossa se just tuli. Miksi sitä pitäisi näyttää vain siksi koska toinen on isovanhempi? Tiedän että jos hän olisi päässyt käymään koko vierailu olisi mennyt siihen että hän valittaa kun vauva nukkuu tai ollaan rauhassa syömässä toisessa huoneessa. Eli ei olisi edes riittänyt näyttäminen vaan häntä olisi pitänyt vielä viihdyttää siinä samassa.[/QUOTE]

Sinulla on jotenkin outo asenne, mistä tuo negatiivisuus kumpuaa?

Suurin osa suomalaisista vanhemmista näkee lapsenlapsensa muutaman päivän tai viikon ikäisenä.

[QUOTE="Seela";26729509]Mutta siis eniten tuli nyt mieleen että miksi pitäisi antaa tavata? Meille lähes tuntematon ihminen.[/QUOTE]

No ei todellakaan tarvitse tuollaisen ihmisen antaa tavata lastenlasta. Ei ihmisillä ole mitään oikeuksia lapsenlapsiin, lapsella sen sijaan on oikeus olla tapaamatta lapselle mahdollisesti henkisesti vahingollisia ihmisiä, ihan sama mikä sukulaisuusside.

Kaikki ei vaan voi olla sellaisia ihania pullantuoksuisia isovanhempia omien ongelmiensa vuoksi, mutta palstamammat ei osaa ymmärtää, että erilaisia ja mahdollisesti vahingollisiakin vanhempia ja isovanhempia on olemassa, kun ovat itse eläneet pullantuoksuisen lapsuuden.

Jos isäsi tapaaminen ahdistaa jo sinua, mietipä, kohtelisiko hän lastasi paremmin kuin sinua. Tuskinpa. Minulla on isänä narsisti eikä hän tule ikinä näkemään lapsiani. Ja ihan sama mitä palstamammat vikisee, kyllä se on lapsen kannalta parempi, ettei joudu sellaisen henkisen ja fyysisen väkivallan kohteeksi kuin minä. Ja ihan tiedoksi vaan, että harvemmin huonoista vanhemmista tulee hyviä isovanhempia. Yleensä jatkavat samaa menoa.

Aloituksessa ei puhuttu mitään siitä, että vaarilla on alko-ongelmaa tms, joten siksi ajattelin, että aloittaja on ihan sekaisin. Ei ole normaalia estää isovanhempia näkemästä lapsenlapsia ellei heillä ole juurikin päihderiippuvuutta, tai mt-ongelmia ym. Joten jos näin on, niin ymmärrän aloittajaa. Muuten en, vaan pidän häntä ihan sekopäänä.
Ja on muuten pirun itsekästä viettää jotain viikkojen lapsivuodeaikaa, ja kieltää sukulaisia ja muita läheisiä näkemästä vauvaa. Minulle ainakin oli itsestäänselvyys, että isovanhemmat ja minun sekä miehen sisarukset tulevat jo sairaalaan. Siitäkin huolimatta, että jouduin kiireelliseen sektioon ja menetin paljon verta jonka seurauksena olin POIKKI! Halusin silti jakaa sen ilon uudesta tulokkaasta heidän kanssaan. Ja oli mielestäni myös heidän oikeutensa, olihan uusi tulokas erittäin odotettu.
Yleensä ymmärrän, että ihmiset toimivat eri tavoin ja kannioitan sitä, mutta tämä on asia jossa en vaan voi ymmärtää toisin tekeviä. On kuitenkin ihan mielettömän suuri juttu, kun saa lapsenlapsia.

Miksi joidenkin mielestä on outoa, jos ei parin ensimmäisen viikon aikana halua vierailijoita? Meille kutsuttiin vieraita vasta kun lapsi oli 3 viikkoa vanha. Aluksi oli tarkoitus, että jotkut olisivat tulleet aiemmin, mutta emme yksinkertaisesti JAKSANEET, joten soitimme ja siirsimme vierailua. Elämäntilanne oli uusi, olimme itse väsyneitä, minulla lisäksi baby blues, ja tuntui ettei vaan jaksa siivota ja kestitä vieraita.

En ole koskaan ajatellut, että se olisi kohtuutonta. Esim. itse en ole niin läheinen omien vanhempieni kanssa, että olisin tuolloin voinut pyytää heidät meille kotiin. Kävivät kyllä synnytyssairaalassa, eli parin päivän ikäisen vauvan ehtivät nähdä. Mutta parin viikon odotus ei ole minusta kohtuuton. Vauvaperheen jaksamisen mukaan on mentävä.