ISTUKAN KÄSIN IRROTUS

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja poika 2kk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

poika 2kk

Vieras
Esikoisen saatuani nyt kesällä, ei istukka irronnut. Ei auttanut mitkään pistokset eivätkä pillerit.Joten leikkuriin ja käsin irrotus. Nyt kuulin sellasta että jos ei ekassakaan ole irronnut, niin hyvin todennäköstä on ettei seuraavissakaan synnytyksissä..eli aina ois leikkuri keikka,onko kokemuksia??..Hirvittää vaan ajatuksena, koska nyt ekalla kerrallakin vuosin verta 900ml synnytyksen jälkeen istukan reunasta.. :attn:

Hei,

minulle kävi samoin eskoisen kanssa. Verta meni todella paljon ja hemoglobiini oli 70, mutta en suostunut verensiirtoon, koska en halunnut siihen sisältyviä riskejä. Samaa minäkin nyt pähkäilen toista odottaessani. KUKA SINULLE SANOI, ETTÄ VOI JÄÄDÄ UUDESTAAN? Lääkäri? (Minulle taas sanottu, ettei jäisi. Haluavatko kätilöt tällä tyynnytellä kenties, kun nyt olen raskaana etten tekisi sektiota?) Tutulleni jäi kahdessa synnytyksessä, mutta kolmannessa ei.

Minä olen kallistumassa sektioon. Olin heikossa kunnossa synnytyksen jälkeen ja lisäksi episitomiahaava tulehtui, joten....

huomenta.
minulla kolmannessa synnytyksessä jäi istukka kiinni joka kanssa jouduttiin käsin sitten irrottamaan, kahdessa ensimmäisessä raskaudessa ei mitään ongelmaa ollut eikä kukaan kyllä ole minulle puhunut että se olisi jotenkin toistuva meininki. luulisi että lääkärit kyselisivät vähän tausta tietoa edellisestä synnytyksestä jos se jotenkin uusis..itse synnyttänyt jokaisen tenavan eri sairaalassa..

Kyllä kysyvätkin. Minulla merkitty isolla papereihin, että edellisestä synnytyksestä istukka jäi kohtuun. TYämän ajattelen johtuvan siitä, että osaavat varautua, jos taas näin käy!

Minulla istukka irtosi vasta kovan painelun jälkeen. Istukkaan tuli lohkovälirepeämä ja vuosin verta 1200ml. Muistaakseni laitettiin vielä supistuksia aiheuttavia tabletteja jotta kohtu lähtisi laskeutumaan. Ilmeisesti siis siinäkin ongelmia. Mulle lääkäri sanoi että istukka on joka raskaudessa eri ja siksi istukkaan liittyvät ongelmat ei periaattessa pitäisi toistua. Verenhukka vaikkakin oli suuri ei aiheuttanut kovin kummosia oireita. Vähän kyllä itseänikin jännittää seuraava kerta. Olisi kiva saada ihan faktaa tästä asiasta.

Minullakaan ei istukka irronnut kuin vasta leikkurissa. Lisäksi sain pahat repeämät. Leikkurissa sitten paikkailtiin melkein neljä tuntia. Vuosin verta 5 litraa ja pahimmillaan hb oli 44.
Nyt sain valitan synnytystavan ja valitsin sektion. Lääkäri kertoi (pätevä) että seuraavassa on kohonnut riski, että istukka ei irtoa. Mutta voi olla, että se irtoaa normaalisti. Varautuvat kuitenkin niin, että tilaavat verta valmiiksi leikkuriin. Neuvolan terveydenhoitaja sanoi, että on todellinen riski että myös tämä istukka jää kiinni. (oman kokemuksensa mukaan) Mutta ei kai sitä kukaan voi varmaksi sanoa puoleen tai toiseen.

muitakin siis löytyy! Minulla kaksi synnytystä takana ja molemmissa jäi istukka kiinni.
eka heinäkuussa 2005, syntyi tyttö ihan normaalisti ja itse synnytys meni todella hyvin. istukka ei tullut vaikka kaikki kikat kokeiltiin. repivät sen nukutuksessa irti ja vuosin 4 litraa verta, hemppari pahimmillaan 50. Sain pari pussia lisäverta ja kun heräsin oli hemppari sadan tietämillä.
Lääkärit ja neuvolat lohduttelivat ettei seuraavissa synnytyksissä tarvitse moista pelätä, että tuskin niin tulee käymään.
Nyt synnytys syyskuussa 2006, syntyi poika ja taas synnytys meni tosi hyvin! odoteltiin istukkaa ja taas, ei tuu, pakko nukuttaa ja repiä käsin. Vuosin "vaan" kaks litraa ja hemppari 85. en saanut lisäverta ja kotiin lähtiessäkin hemppari oli 82.
Että mua harmitti niin kamalasti ja pelotti myös, kun tajusin että taas sama rumba! mutta tällä kerralla meni huomattavasti paremmin. syy siihen oli, että kätilöt varautuivat tähän. varasivat minulle verta valmiiksi ja ilmoittivat leikkaus saliin että saattaa tulla tälläinen potilas.
Lääkärin tarkastuksessa lähtöpäivänä lääkäri sanoi ettei pysty selittämään miksi minulle kävi näin. ja sanoi että saan varautua siihen, että hyvin todennäköisesti seuraavissa synnytyksissä käy samoin. että minulla on jokin "vika", miksi istukka ei tule itsestään.
Vaikka kaiken unohtaakin todella nopeasti, en tiiä uskallanko tehdä enää lisää lapsia. tosin tarkoitus olikin nyt pitää taukoa useampi vuosi. nyt siis tyttö 1v3kk ja poika 1kk, ja tuntuukin siltä ettei jaksais kolmatta pientä tähän syssyyn. mutta jos muutaman vuodenkin päästä lapsia haluaa niin uskaltaako vielä. on se kuitenkin aika "pelottavaa" kun vertakin menee noin paljon ja heikko olo on sitten monta päivää sen jälkeen....

Täältä positiivista rohkaisua! esikoisen synnytyksen yhtedessä istukka ei irronnut ja vuoto oli hulppeaa niin kiireellä leikkaussaliin ja käsinirroitus. huonossa kunnossa kotiin vaikka olin verta saanut muutaman pussin.
sen jälkeen olen synnyttänyt normaalisti kaksi seuraavaa lasta, istukka irtosi milemmilla kerroilla norm. ja kotiin loistokunnossa. Ja nyt neljättä tulossa toukokuussa..
Tsemppiä!

Yhteistyössä