Istukka kohdunsuulla, raskausviikkoja vasta 12?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja myymä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Useinmiten käy niin, että istukka siitä siirtyy. Mullakin oli kolmosen kanssa tämä tilanne ja rv19 rakenneultrassa todettiin, että siirtynyt oli. Jos ei siirry, niin sitten raskautta seurataan tarkemmin (= useampia käyntejä ä-polilla) ja synnytystapa on sectio. Mutta siis yleensä siirtyy, kun kohtu kasvaa.

mulla näytti np ultrassa olevan istukka edessä (vaikka "normaalisti" sen vissiin kuulu olla takana), viikkoja vasta niin vähän ( 13+4) joten istukan paikkakin voi hyvin muuttua :)

Alkuperäinen kirjoittaja ellukka1:
tarkoittaako mulla tuo että kun istukka on edessä et se olisi kohdunsuunpäällä? tyhmä minä :ashamed:

Meinasinkin jo tuohon sun aiempaan viestiin kommentoida, että "istukka edessä" ja "istukka etinen(=kohdunsuun päällä)" on kaks eri asiaa, eli istukkahan voi kiinnittyä kohdun etu-tai takaseinään, tai fundukseen eli kohdun yläosaan. Nuo kaikki ihan normaalitilanteita.

Mutta jos istukka peittää osittain tai kokonaan kohdunsuun, silloin tilannetta seurataan, yleensa osittain kohdunsuun päälle tuleva istukka nousee n rv 24-26 mennessä. Täysin kohdunsuun peittävä istukka on aina syy tehdä sektio, melko harvinaista.

tarkoittaako mulla tuo että kun istukka on edessä et se olisi kohdunsuunpäällä? tyhmä minä :ashamed:

Ei välttämättä, tästä olisi sinulle varmaan erikseen sanottu. Istukka edessä = kohdun etuseinässä.

Ei tarkoita sitä, vaan edessä oleva istukka on siis kohdun etupuolella eikä takana.. Jos istukka on edessä voi olla vaikeampi tuntea pikkuruisia liikkeitä - se kun niitä ulospäin vaimentaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Miuski:

Ei tarkoita sitä, vaan edessä oleva istukka on siis kohdun etupuolella eikä takana.. Jos istukka on edessä voi olla vaikeampi tuntea pikkuruisia liikkeitä - se kun niitä ulospäin vaimentaa.

minulla ei siis ole tarvettä pelätä sektiota? pelkään isoja leikkauksi koska niitä ei minulle ole koskaan tarvinnut tehdä :/

minulla ei siis ole tarvettä pelätä sektiota? pelkään isoja leikkauksi koska niitä ei minulle ole koskaan tarvinnut tehdä :/

No ei ainakaan istukan sijainnin takia. Toivottavasti ei tietty muutenkaan =)

No ei ainakaan istukan sijainnin takia. Toivottavasti ei tietty muutenkaan =)

Helpottava kuulla :) kiitoksia vastauksistanne.

Mulla oli esikkoa odottaessa istukka edessä oikealla. Ei lähelläkään kohdunsuuta.

Nyt kolmosen kanssa alussa pelottelivat, että on kohdunsuulla. Olivat kauheasti huolissaan kun eivät kunnolla nähneet. Oli sitte onneksi väärä hälytys. =)

Kaikissa 3 raskaudessani on np ultrassa ollut istukka kohdun suulla. 2 raskaudessani istukka on aiheuttanut verenvuotoja, juuri tuosta syystä. Mutta jokaisessa raskaudessa rakenneultraan mennessä istukka on siirtynyt turvallisemmille vesille =)

Yhteistyössä