istukka osittain kohdun suulla ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja En tajunnut kysyä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

En tajunnut kysyä

Vieras
Mitä haittaa siitä voi olla ? Nyt 22.rv käynnissä ja rakenneultrassa huomattiin että istukka on takaseinässä ja osittain kohdun sulla, kontrolli ultra joulukuussa.
En tajunnut kysyä ultraajalta että voiko nää supistelut, säryt jne. minkä takia olen sairaslomalla ollut monta viikkoa johtua juuri tuosta ?
Entä onko riski että istukka irtoaa nyt suurempi kuin jos se olisi täysin esim. etu- tai takaseinään kiinnittynyt ?

Toinen lapsi tulossa ja esikoinen leikattu ahtaan lantion takia. Eli sektio on edessä kaikesta huolimatta nytkin.

Ei mulle ainakaan kerrottu että olisi mitään muuta haittaa kuin se että jos ei istukka siirry niin joutuu sektioon, onneksi istukka siirtyi jotein mulla ei tarvinnu leikata :)

Selvä, kiitos :)

Supistusherkkyys johtuu sitten jostakin muusta, se on muuten kumma että nää kysymykset tulee mieleen tasan vasta sen jälkeen kun ei oo ammatti-ihmistä vastaamassa :D

mulla oli kans istukka osittain kohdun suulla (etuseinämässä). kontrolliin pitää mennä siksi että tarkistetaan onko istukka siirtynyt (kohdun kasvaessa) pois kohdun suulta, jotta lapsi mahtuu syntymään. Irtoamisvaara on tietääkseni suurempi jos istukka on kohdun suulla tai osittain siinä, mutta ei sitä kannata alkaa pelkäämään (ei mullakaan irronnut) normaalisti istukka siirtyy ylemmäs kohdun kasvaessa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mulla oli kans istukka osittain kohdun suulla (etuseinämässä). kontrolliin pitää mennä siksi että tarkistetaan onko istukka siirtynyt (kohdun kasvaessa) pois kohdun suulta, jotta lapsi mahtuu syntymään. Irtoamisvaara on tietääkseni suurempi jos istukka on kohdun suulla tai osittain siinä, mutta ei sitä kannata alkaa pelkäämään (ei mullakaan irronnut) normaalisti istukka siirtyy ylemmäs kohdun kasvaessa.

niin ja jos sektio edessä niin tuskin mitään haittaa...

Juu, sektio on kaikesta huolimatta joten sillä ei sen takia oo väliä vaikka ei siirtyisikään.
Pohdin vaan että kipuileeko se enemmän jos on kohdunsuulla kun tosiaan monta viikkoa olen jo sairaslomalla kipujen ja supistusten takia ollut, mutta se johtuu sitten kai jostain muusta.
:)

Mulla oli jälkimmäisessä raskaudessa istukka osittain kohdunsuun edessä, mutta siirtyi sitten juuri sen verran sivuun kuin pitikin, että sain synnyttää alakautta.
Mulle sanottiin jotain sellaista, että jos istukka on kohdunsuun edessä, niin kohdunsuu ei saisi alkaa aukeamaan, koska istukan irtoamisvaara on tuolloin olemassa, tms. En muista enää kovin tarkkaan kun siitä on kaksi vuotta aikaa :ashamed:. Mutta eiköhän ne tee suunnitellun sektion joka tapauksessa ennen, kun synnytys lähtee toden teolla käyntiin.

Yhteistyössä