Istukkaverenluovutus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Talvicci
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Talvicci

Aktiivinen jäsen
19.04.2007
2 602
0
36
Törmäsin tämmöseen aiheeseen tuossa spr:n sivuilla
http://www.veripalvelu.fi/www/31
Onko kenelläkään oma kohtaista kokemusta tai onko kuullu kenenkään luovuttaneen istukkaverta?

*Muoks*
"Tällä hetkellä istukkaverta kerätään ainoastaan Naistenklinikalla ja Kätilöopistolla Helsingissä"

Voi pylly, mulla alko tuo kiinnostamaan ku mitä mä sillä ite teen enää synnytyksen jälkeen...
Harmi että tuota ei tehä muualla ku helsingissä :(

Mä luovutin. Eipä sitä juuri itse huomannut.. Joku täti veripalvelulta tuli keräämään veren siinä samalla kun muitakin verinäytteitä otettiin. Istukkaveren luovutus ei onnistu kun naistenklinikalla ja kätärillä ja vaan "virka-aikaan" eli jos vauva sattuukin syntymään yöllä niin ei voi luovuttaa. Meillä eika parkaisu kuului 9.20, joten saatiin veri talteen :)

Yleistyyköhän tuo millonka laajemmallakki ku vaan helsinkiin?
Mä olisin ollu kiinnostunu luovuttamaan mut pitää varmaan sitten oottaa hamaan tulevaisuuteen jos tuota alettais täälläki päin keräämään...
Jollekki ku tuo on varmasti kullanarvosta apua...

mä luovutin, en huomannu mitään ite :laugh: en edes tajunnut kuka sieltä veripalvelusta oli kun siinähän on sitä häslinkiä muutenkin kun vauva oli juuri syntynyt ;) eli siis ei mitenkään haitannut tai häirinnyt itseä tuo.

Täällä Turun suunnalla tuota istukkaverta kerätään NeoPilot-nimiseen tutkimukseen. Siinä siis selvitellään kaikenlaisia perinnöllisiä sairauksia. Me osallistumme tutkimukseen, mutta verta ei siis käytetä mihinkään muuhun hyödylliseen. Harmi, vaikka onhan tuo tutkimuskin tärkeää.