Istutteko autossa takapenkillä vauvan kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Mä en ole ymmärtänyt että mitä järkeä tälläisessä on.. Minulla on paljon tuttavia jotka pitävät vauvan kaukaloa keskipenkillä ja toinen vanhemmista sitten istua nököttää siellä takana vauvan kanssa. Me tehtiin niin että vauvan kaukalo on ollut aina repsikan puolella takana, kuski pystyy törkkäämään helposti tutin vauvalle jos itkasee tai sitten siinä repsikassa istuva hyppää hetkeksi aikaa takapenkille katsomaan mikä vauvalla on hätänä. Miten teillä toimitaan?

mä olen aina istunut takana tytön kanssa,mikä siinä niin ärsyttävää on?
mua taas ihmetyttää miksi vauva pitää jättää yksin takapenkille kun vanhemmat istuu kaksin edessä :|
helpompi on vauvaa tai lasta hoitaa ja viihdyttää kun itse istuu takapenkillä

Takana on lapsi mutta ei mulla ole ikinä niin kiire ollut että takapenkille alan ajaessa sohimaan tutteja, kyllä minä pysähdyn. Vaarallistahan se on kuin mikä!

Aika paljon ajelen tytön kanssa kaksin, jos on tarvetta hoitaa vauvaa, pysähdyn ja menen katsomaan mikä hätänä. Kaukalo oli reunassa, en muista kummalla puolella ja istuin on nyt keskellä takana. Jos matkustamme isommalla porukalla, toinen vanhemmista on yleensä takana. Muun muassa siitä syystä että tyttö voi pahoin autossa.

No mä kuljin pääasiassa yksin lapseni kanssa , joten en istunut. Enkä kyllä istunut silloinkaan kun mies mukana, ettei laps "tottunut" siihen että seuraa löytyy..

en oo istunut, kun jonkun pitää ajaakin.. :whistle:

mutta satunnaisesti, jos ollaan jonkun muun kyydissä, niin istun. enemmän se vauva katsekontaktia kaipaa, kuin joku aikuinen kuski.

Istun kuskin paikalla niinkuin aina. Ja valitettavasti vielä jonkin aikaa lapsi on repsikan paikalla koska takapenkin turvavyöt eivät riittäneet kaukalon ympärille :/ Mutta sitten kun saa turvaistuimeen vyöt riittänevät ja lapsi menee takapenkille repsikan penkin taakse koska yletän siihen hyvin kuskinpaikalta tarvittaessa.

En oo istunut kummankaan kanssa... paitsi esikoisen kanssa Lappiin ajettaessa. Mutta muuten en. Tosin nyt jos istuisin niin saatais istua sitten vaan parkkipaikalla eikä auto liikkuis mihinkään :D

Me ei ainakaan halutttu totuttaa siihen et on joku viihdyttäjä paikalla. Ajetaan paljon ja pitkää matkaa ja hyvin viihtyy tätä nykyä 3 ja 4 vee lapset 300kilsaa takapenkillä keskenään.

Heh, mä istun vieläkin tuon meidän melki 2v kanssa takapenkillä, ainakin pidemmillä matkoilla. Vielä jokin aika sitten huusi niin kovasti yksin jäädessään, että mieluummin istuin siellä hänen seuranaan. Nykyään viihtyy siellä jo yksinäänkin, mutta silti istun usein seurana. Syynä se, että lastenistuin vie meidän autossa niin paljon tilaa etupenkkiläiseltä, että siellä etupenkillä saa istua polvet suussa.

jos on airbag repsikalla myös niin ei saa laittaa turvaistuinta sit repsikan paikalle. Meillä siis näin. Ja riippuu ihan matkasta joka ajetaan. Jos mennään lähikauppaan niin en istu takana lapsen kanssa, mut jos matkaa on yli 10 km niin sit istun. On niin paljon helpompaa kun vauva heittää tuttinsa aina jonnekkin niin voin sen sit siitä samalla poimia. Vauva tulee nyt 9 kk.

Mä kyllä istun lasten kanssa takana yleensä, ihan pikku matkoja saatan istua edessä kun joudun yleensä könyämään keskipaikalle takana. Musta on kiva istua siellä jo senkin takia että pystyy kunnolla höpisemään esikoisen kanssa.

Ja kyl muuten oli helppoa kun mä olin takana korkeasaaren reissullakin kun nuorin herra päättää paluumatkalla että hän ei halua viihtyä sitten ollenkaan kyydissä ja tissi oli ainoo joka lohdutti.

Minusta pienellä lapsella on turvallisempaa, kun on aikuinen lähellä. Ja kyllä meillä on silti osattu yksinäänkin takapenkillä olla, melko usein ajetaan 500 km pätkä eikä lapset (3 kpl) kitise juuri koskaan. Ei ne sellaiseen totu, että siellä pitäisi sitten esim. 2-vuotiaan kanssa olla. Pienellä vauvalla ajattelen, että jo perusturvallisuudentunne kehittyy hyvin, kun ollaan lähellä.

Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
Mä kyllä istun lasten kanssa takana yleensä, ihan pikku matkoja saatan istua edessä kun joudun yleensä könyämään keskipaikalle takana. Musta on kiva istua siellä jo senkin takia että pystyy kunnolla höpisemään esikoisen kanssa.

Ja kyl muuten oli helppoa kun mä olin takana korkeasaaren reissullakin kun nuorin herra päättää paluumatkalla että hän ei halua viihtyä sitten ollenkaan kyydissä ja tissi oli ainoo joka lohdutti.

Siis ethän sä vaan imettänyt samalla kun autoilitte??

Alkuperäinen kirjoittaja nti hulina:
mä olen aina istunut takana tytön kanssa,mikä siinä niin ärsyttävää on?
mua taas ihmetyttää miksi vauva pitää jättää yksin takapenkille kun vanhemmat istuu kaksin edessä :|
helpompi on vauvaa tai lasta hoitaa ja viihdyttää kun itse istuu takapenkillä

Meillä ei onneksi ole tarvinnut koskaan viihdytellä. Vauvana nukkui kaukaloon heti, ja taaperonakin istuimessa sammuu jos puoli tuntiakin ajellaan. Koskaan ei ole niin kiire ollut etteikö olisi voinut pysähtyä jos tarvetta on hoitaa tai muuten tsekata lasta.

Istun edelleen, vaikka poika on kaks. Eri asia sillon harvoin, kun kahelteen mennään, mut ne onkin onneks lyhkäsiä matkoja. Me ajetaan yleesnä satoja kilometrejä, joten pakko siellö on olla seurana ja leluja vaihtamassa yms. Kaukalosta istuimeen siirtymisen aikaan alko myös matkapahoinvointi, joten mun pitää senkin takia olla siellä... On pojalla turvallisempi olo ja mä saan ainakin enimmät kopattua kippoon (Ettei o koko istuin ja kaikki vaatteet ihan sotkussa... Hirvee homma siivota). Lyhkäsillä matkoilla ei voi pahoin, joten sillon ei o niin välttämätöntä... Joskus siis istun edessä, jos matkaa on vaan muutama kilsa.

Eteen ei uskalleta pojan istuinta laittaa, kun ei voi luottaa siihen, että turvatyynyt tosiaan on pois päältä siinä kohtaa. Taakse taas on vaarallista loikkia kesken ajon, joten sitä ei missään nimessä tehdä... Ajon aikana istutaan paikallaan ja pysytään vöissä. En sitte tiiä miten mahutaan sitte, jos jossain vaiheessa toinen saadaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:

Siis ethän sä vaan imettänyt samalla kun autoilitte??

Vauva istu omassa kaukalossaan vöissä ja mä omissa vöissäni vieressä, tissi venyi siitä vauvan suuhun joten miksei?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mä en ole ymmärtänyt että mitä järkeä tälläisessä on.. Minulla on paljon tuttavia jotka pitävät vauvan kaukaloa keskipenkillä ja toinen vanhemmista sitten istua nököttää siellä takana vauvan kanssa. Me tehtiin niin että vauvan kaukalo on ollut aina repsikan puolella takana, kuski pystyy törkkäämään helposti tutin vauvalle jos itkasee tai sitten siinä repsikassa istuva hyppää hetkeksi aikaa takapenkille katsomaan mikä vauvalla on hätänä. Miten teillä toimitaan?

Nooh, kaverin päälle ajoi äiti joka vauvalleen tuttia suuhun asensi juurikin etupenkiltä käsin... Että enpä nyt tiedä onko sekään niin kauheen hyvä juttu.

Yhteistyössä