isyyden tunnustaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lyyly
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lyyly

Vieras
miten isyyden tunnustaminen käytännössä tapahtuu kun kyseessä on vanhempi lapsi? mulla on siis kolme vuotias tytär, jota isä ei ole tunnustanut. elarit olen saanut kelalta. nyt isä haluaisi kuitenkin tunnustaa tyttärensä.

mites noi raha-asiat mahtaa sitten kolmen vuoden jälkeen tapahtua? joutuuko isä maksamaan valtiolle takaisin nuo kolmen vuoden aikana maksetut elarit? entäs miten määräytyy minulle maksettavan elarin suuruus?

Ota yhteyttä kuntasi/kaupunkisi lastenvalvojaan. Tuota en tiedä miten noiden aiemmin maksettujen elatusapujen kanssa käy. Mutta jatkossahan se menee sitten miehen tulojen mukaan, lastenvalvojalla sekin asia kaiketi sovitaan... mutta ole tarkkane ettet mene laittamaan nimeäsi mihinkään paperiin, jossa elatusavun summa on pienempi kuin kelasta saatava... onko se nyt sit 140€? ellette sitten ole muuttamassa yhteen?

Mun mielestä se miehen maksuvastuu alkaa, kun isyys on tunnistettu. Minimi miehen on ainakin maksettava, tai jos tulot pienet, niin esim.osan siitä, ja kela maksaa osan

Elatusvelvollisuus alkaa siitä hetkestä kun isyys on tunnustettu, eli ei pidä maksaa takaisin kelalle mitään.

Jos sovitte isän kanssa että hän maksaa elareita, niin vähintään tuon minimin joutuu maksamaan.

Yhteistyössä