Isyysraha ja isyyskuukausi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Saako isyysvapaan ja isyyskuukauden aikana saada palkkaa? Siis vaikka olisikin kotona hoitamassa lasta. Tarkistaako Kela jostain (esim. verotiedoista), että onko saanut palkkaa siltä ajalta?

Kela ei tarkista maksetaanko sinulle palkkaa isyysvapaan ajankohtana.

Voithan saada takautuvastakin palkkaa ja maksuhetkellä olet jo isyyslomalla.

Monikin tekee laittomasti niin, että ilmoittavat Kelalle pitävänsä isyysvapaan silloin ja silloin (se kun on pidettävä tietyssä ajassa), ovat papereilla isyysvapaalla, mutta todellisuudessa ovat sopineet työnantajan kanssa pitävänsä ko. vapaan myöhemmin.

Mä olen nähnyt näitä paljon...

Ok, hyvä tietää! Ajattelin vain, jos Kela tarkistaa verotiedoista vuositulot, että näkyykö niissä isyysvapaan aiheuttama lovi.

Kelan sivuilla luki isyyskuukauden kohdalla ukaasi, että "Isäkuukauden aikana isä ei voi käydä töissä. Jos isä työskentelee isäkuukauden aikana, ylimääräiset 1-12 isyysrahapäivää ja 12 vanhempainrahapäivää hylätään, eikä niitä voi palauttaa äidin käyttöön." -mutta ilmeisesti sitten kontrollointia työssäkäynnin suhteen ei kuitenkaan ole...?

Alkuperäinen kirjoittaja palkanlaskija:

Monikin tekee laittomasti niin, että ilmoittavat Kelalle pitävänsä isyysvapaan silloin ja silloin (se kun on pidettävä tietyssä ajassa), ovat papereilla isyysvapaalla, mutta todellisuudessa ovat sopineet työnantajan kanssa pitävänsä ko. vapaan myöhemmin.

...no jos se kerran on noin, niin saako sitten äitikin tienata äitiysrahakauden aikana, jos ei vaan ilmoita sitä kelalle? eli mitään kontrollia ei ole?

Mutta miten voi olla "päätyön" verokortti kahteen paikkaan? Siis kun tekee verokortin Kelalle sosiaalietuutta, eli sitä vanhenpainpäivärahaa varten, niin töihinhän ei oo verokorttia mitä toimittaa. Ja jos esim. vero.fi:ssä muuttaa verotustietojaan, siitä kai menee automaattisesti tieto Kelalle kun on toi Kela-verokortti jo olemassa?

Sivutulon verokortin kai voi toimittaa töihin jos tahtoo, kun sunnuntaisin kai on luvallista työskennellä myös vanhempainvapaalla, mutta luulis että sitäkin jotenkin kontrolloidaan...

Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Mutta miten voi olla "päätyön" verokortti kahteen paikkaan? Siis kun tekee verokortin Kelalle sosiaalietuutta, eli sitä vanhenpainpäivärahaa varten, niin töihinhän ei oo verokorttia mitä toimittaa. Ja jos esim. vero.fi:ssä muuttaa verotustietojaan, siitä kai menee automaattisesti tieto Kelalle kun on toi Kela-verokortti jo olemassa?

Sivutulon verokortin kai voi toimittaa töihin jos tahtoo, kun sunnuntaisin kai on luvallista työskennellä myös vanhempainvapaalla, mutta luulis että sitäkin jotenkin kontrolloidaan...

Minä ainakin sain verotoimistosta verokortin käteen ja lähettivät sieltä (ilmeisesti sähköisesti) samat tiedot suoraan Kelalle vanhempainetuuksia varten. Sama veroprosentti siis työtuloissa kuin vanhempainetuuksissa.

Ei kelalle tarvitse verokorttia toimittaa!

Minullekin on hieman epäselvää, miten kela tarkistaa noita työssäoloja. Tekeekö se pistokokeita?

Alkuperäinen kirjoittaja juuh:

Ei kelalle tarvitse verokorttia toimittaa!

Minullekin on hieman epäselvää, miten kela tarkistaa noita työssäoloja. Tekeekö se pistokokeita?

Ei kai niillä ole mitään resursseja ruveta tarkistelemaan kuka on tienannut, milloin ja mitäkin. Kelalle saa toimittaa verokortin, jos haluaa verotuksen menevän oman veroprosenton mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Alkuperäinen kirjoittaja palkanlaskija:

...no jos se kerran on noin, niin saako sitten äitikin tienata äitiysrahakauden aikana, jos ei vaan ilmoita sitä kelalle? eli mitään kontrollia ei ole?

Nosto!

Yhteistyössä