Itkettää ja harmittaa, lapsi jänkää ja väittää vastaan, että

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja itken
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

itken

Vieras
hän ei halua esiintyä joulujuhlassa viikonloppuna, koska häntä jännittää esittää ison väkijoukon edessä.

Olen niin murheellinen ja surullinen. Olen sanonut lapselle jo monesti, että tuo on hieno tehtävä, olla mukana joulukuvaelmassa (jouluevankeliumi). Ja että itsekin lapsena olen ollut enkelinä joulukuvaelmassa. Ja että jos hän esiintyisi, niin voisin ostaa hänelle jotain kivaa. Mikään ei tunnu kääntävän lapsen mieltä.

Kun jo niin iloitsin päivällä, kun hän kertoili, että ovat harjoitelleet tuota kuvaelmaa ja että hän on paimenena jne jne... Niin nyt on kaikki ilo täysin viety.

Lisäksi lapsi uhkasi pysyvänsä koko juhlapäivän huoneessaan ja ettei hän edes lähde koko joulujuhlaan. Sanoin siitä kyllä äkäisesti, että noin et voi toimia - kaikkien on pakko lähteä joulujuhlaan. Se kuuluu kanssa syksyn koulupäiviin.

Mutta että ottaa päähän......

Kyseessä minkä ikäinen? Täällä jouluevankeliumin esittäjät ovat 3.luokkalaisia ja varmasti jännittää monia. Meillä esikoinen joutui aikoinaan lukemaan jouluevankeliumissa alun. Hyvin meni , vaikka jännitti kovasti. Aina ollut kova jännittäjä.
En osaa kyllä vinkkejä antaa, jos on noin kova paikka, ettei halua koko juhlaan. Tarvitseeko paimenien siinä puhua mitään? Yritä selittää lapselle, että toisilta voi mennä esitys sekaisin, jos yksi puuttuu ja että muitakin jännittää.
Mutta jos tekee totaalisen stopin, en näe toisaalta syytä pakottaa lasta siihen. Ei se maata kaatava juttu ole olla juhlista pois. Tai juttele opettajan kanssa, jos joku keino auttaisi. Jos pitää puhua siinä, niin eikö vaihto toiseen rooliin auttaisi?

Annat sille lapselle piiskaa, jos se ei kerran suostu taipumaan tahtoosi ja esiintymään siinä näytelmässä. Lasten kuuluu tehdä niin kuin aikuiset käskevät tai he saavat piiskaa.

No ei se maailmaa kaada jos tälläkertaa onkin liian suuri kynnys lapselle. Omani oli ekaa kertaa koulun juhlissa esiintymässä ja meinasi jänistää. Pelkäsi sitä yleisömäärää isossa koulussa verrattuna pieniin päiväkotijuhliin. Mutta loppuviimeksi esitti osansa hyvin vaikka sali oli täynnä porukkaa. En häntäkään ois pakottanu jos ois liian tiukkaa tehny mennä sinne. Menkää yhessä juhliin ja unohtakaa harmitus.

Eskari ei halunnut enkelikirkkoon mikä itketti minua, koska esikoisen kanssa se oli niin ihana ja hieno kokemus. Toki yritin maanitella lasta sinne, mutta en leluilla tms, vaan kertomalla että sisko on ollut mukana, siellä on kivaa, ei ole pakko laitta siipiä..
Sai miettiä..mutta ei halunnut, joten en pakottanut.

Joulujuhlassa esiintyi todella hienosti isossa roolissa ( ei edes kertonut minulle etukäteen esiintymisestään).. Mielestäni lasta ei saa pakottaa esiintymään :( esiintyy sitten kun on valmis. Tottakai voi kannustaa, mutta ettei äidin "epätoivon tunne" (?) siirry lapseen/ lapselle tule velvollisuuden tunne että pitää tehdä äidin mieliksi...jatkossa esiintyminen voi olla entistä kauheempaa.

Yhteistyössä