Itse leivät leipovat emännät=)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pyryharakka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Pyryharakka

Aktiivinen jäsen
09.02.2005
2 304
0
36
Antakaas nyt hyviä ohjeita ruisleivän tekoon sekä vaikka kauraleivän ohje.Aineet ja miten sen teette ja missä paistatte sekä kuinka kauan.Samaten oisin kiinnostunnut siitä juuresta että miten se otetaan talteen ja miten säilytetään seuraavaan kertaa ja kuinka sen juuren kanssa sitten aloitetaan se leipominen.Tossa tuli isännän kanssa puhetta kuinka paljon siinä säästäisi kun kävis itse leipomaan leivät.Mä olen kerran kokeilut ruisleipää jonkun ihme ohjeen mukaan ja tulos oli että se samperin taikna oli niin vetelää ettei siitä mitään leipiä tullut.Se suorastaan valui pöydällä ja joka paikka oli siinä taikinassa.En sitten tiiä,mutta luulen ohjeessa olleen virheen =) .Joten nyt reseptejä kehiin että pääsee leipomaan=).Kiitos :flower:

Harmi, ku äiti juuri lähti, se tekee maillä aina ruisleipätaikinan, mun olis jossain välissä tarkotus opetella taikinan teko, kunhan tässä nyt saadaan aikaseks koittaa meidän leivinuunia. Siis ruisleipä paistetaan leivinuunissa.

Sämpylöihin käytän yleensä sitä ohjetta, mikä on Myllärin sämpyläjauhopussissa, mutta korvaan osan jauhoista kauraleseillä :p

Alkuperäinen kirjoittaja MyPoodles:
Itse kaipailen herkullisia sämpyläohjeita!! Voisko samaan pinoon pinota? Ja mielellään sellasia helppoja ja jokapäiväsistä aineista tehtäviä..

Minä myös kaipailisin ihan normaalia sämpyläohjetta.
Lisukkeita osaan kyllä lisätä itsekkin,mutta tuo häyvä sämpyläohje puuttuu.

Alkuperäinen kirjoittaja voita päälle:
Alkuperäinen kirjoittaja MyPoodles:
Itse kaipailen herkullisia sämpyläohjeita!! Voisko samaan pinoon pinota? Ja mielellään sellasia helppoja ja jokapäiväsistä aineista tehtäviä..

Minä myös kaipailisin ihan normaalia sämpyläohjetta.
Lisukkeita osaan kyllä lisätä itsekkin,mutta tuo häyvä sämpyläohje puuttuu.

Sori mutta pakko kommentoida. Miksi ette uskalla itse sekoitella eri jauhoja ja koklata sillee lopputulosta? Miks pitäis aina olla tarkka ohje?

Alkuperäinen kirjoittaja Leipuri Hiiva:
Sori mutta pakko kommentoida. Miksi ette uskalla itse sekoitella eri jauhoja ja koklata sillee lopputulosta? Miks pitäis aina olla tarkka ohje?
Uskallan kyllä,mutta haluan jonku hyväksi havaitun ohjeen,mihin sitten itse voin lisäillä vaikka porkkanaraastetta:)

voin suositella rainbown ruisjauho pussin kyljessä olevaa ohjetta.
Tulee tosi hyviä ruispaloja.

Sämpylät:
http://www.myllynparas.fi/portal/suomi/kuluttajat/reseptit/suolaiset_leivonnaiset/leivat_ja_sampylat/juustosampylat/

noi on tosi hyviä..

näppituntumalla sämpylätaikina..
suunnilleen 6dl jauhoja,pari desiä puurohiutaleita,suolaa,siirappia,pussi kuivahiivaa. sekä juusto palan jämät ja yrttimaustetta.
sitten lisäsin pikku hiljaa nestettä kunnes oli sopivan pehmeää taikina. Irtoaa seinistä mutta on kuiteskin tahmean pehmeää.
Kohotus puoli tuntia n.....leivonta kohotus puoli tuntia 200/225 sopivasti..

Mä tein itse juuren muinoin ja sit olen sitä pakastanut seur. kertaa varten. Mies hommasi mulle ihan puutiinun eli siinäkin se juuri on sit reunustoilla kun eihän se ihan puhtaaksi lähdekään. Mäkin olen tehnyt jo monta vuotta kokeiluja ja kait se pikkuhiljaa alkaa se tuntuma löytymään.

Kauralimput:

50 g hiivaa
1 l kylmää vettä
1-1,5 rkl karkeaa suolaa tai 1 rkl hienoa suolaa
1 dl kauraleseitä
2 dl kuitukaurahiutaleita
2 - 2,2 l vehnäjauhoja

Murenna hiiva, kaada vähän vettä päälle ja liuota hiiva. Lisää loput vesi ja suola. Mittaa leseet ja hiutaleet nesteeseen. Alusta lähes kaikki jauhot taikinaan ja vaivaa niin kauan että irtoaa reunoista. Ripottele ohut kerros jauhoja pinnalle ja peitä liinalla. Kohota noin 2 h huoneenlämmössä.

Hiero taikina kimmoisaksi kulhossa ja nosta jauh. pöydälle. Jaa kahtia ja leivo molemmista soikeat limput. Ripottele ohut kerros jauhoja ja nosta leivinpaperin päälle. Kohota noin tunti. Tee muutama viilto pintaan terävällä veitsellä.

Paista alaosassa 275 asteessa noin 10 min, alenna lämpö 200 asteeseen ja jatka paistamista n. 20 min. Jäähdytä ilman leivinliinaa ritilällä. Pinta on rapea.

Itse olen leiponut ja on muuten hyviä tuoreena. :p

*merks*
tarkoitus olisi alkaa myös itse leipomaan leivät kun ovat niin himputin kalliita nykyään kaupassa.. tosin meillä ei ole leivinuunia, mut eiköhän jotakin saa sähköuunillakin aikaiseksi

Alkuperäinen kirjoittaja tityytikki:
Mä tein itse juuren muinoin ja sit olen sitä pakastanut seur. kertaa varten. Mies hommasi mulle ihan puutiinun eli siinäkin se juuri on sit reunustoilla kun eihän se ihan puhtaaksi lähdekään. Mäkin olen tehnyt jo monta vuotta kokeiluja ja kait se pikkuhiljaa alkaa se tuntuma löytymään.

Kauralimput:

50 g hiivaa
1 l kylmää vettä
1-1,5 rkl karkeaa suolaa tai 1 rkl hienoa suolaa
1 dl kauraleseitä
2 dl kuitukaurahiutaleita
2 - 2,2 l vehnäjauhoja

Murenna hiiva, kaada vähän vettä päälle ja liuota hiiva. Lisää loput vesi ja suola. Mittaa leseet ja hiutaleet nesteeseen. Alusta lähes kaikki jauhot taikinaan ja vaivaa niin kauan että irtoaa reunoista. Ripottele ohut kerros jauhoja pinnalle ja peitä liinalla. Kohota noin 2 h huoneenlämmössä.

Hiero taikina kimmoisaksi kulhossa ja nosta jauh. pöydälle. Jaa kahtia ja leivo molemmista soikeat limput. Ripottele ohut kerros jauhoja ja nosta leivinpaperin päälle. Kohota noin tunti. Tee muutama viilto pintaan terävällä veitsellä.

Paista alaosassa 275 asteessa noin 10 min, alenna lämpö 200 asteeseen ja jatka paistamista n. 20 min. Jäähdytä ilman leivinliinaa ritilällä. Pinta on rapea.

Itse olen leiponut ja on muuten hyviä tuoreena. :p

Tarviipa nyt tästä kysyä että pitääkö tuon johon tuo tilkka vettä johon hiiva liuotetaan olla kanssa kylmää?Miten se hiiva sitten reagoi siihen kun ainahan sen pitää olla lämmintä että se hiiva jotain kohottaisi.

Ruisleipäset

2½dl vettä
2½dl piimää
50g hiivaa (tuoretta)
2tl suolaa
½dl öljyä
6dl ruisjauhoja
4-5dl vehnäjauhoja

Sekoita piimään lämmin vesi niin, että saat kädenlämpöisen nesteen. Liuota siihen hiiva. Lisää suola, ruisjauhot ja öljy. Tähän asti voit sekoittaa taikinan vatkaimella (käsivatkain). Lisää vehnäjauhot vähitellen. Alusta taikina käsin tasaiseksi. Kun taikina on kimmoisaa ja irtoaa käsistä ja kulhon reunoista, peitä se liinalla ja nosta kohoamaan lämpimään paikkaan noin puoleksi tunniksi. Jaa kohonnut taikina 8 osaan. Pyörittele palat leivinpöydällä palloiksi ja taputtele ne pikkulautasenkokoisiksi leiviksi. Anna leipien kohota pellillä/leivinpaperilla liinalla peitettynä pulleapintaiseksi n. 20-30min. Pistele leipiin haarukalla tai hammastikulla muutamia reikiä. Jos haluat leipäsistäsi reikäleipiä, paina kuhunkin leipään keskelle reikä pienellä juomalasilla, jonka reuna on ensin upotettu vehnäjauhoihin. Pane nuo "reiätkin" pellille paistumaan maistiaisiksi. Paista kohonneita leipiä uunissa 200 asteessa 20-25min.

Lounasleivät

4dl maitoa
½dl sulaa margariinia tai voita
hieman vajaa ½ dl sokeria
7½dl karkeita vehnäjauhoja
35g hiivaa

Kädenlämpöiseen maitoon sekoitetaan sokeri, hiiva, sula rasva sekä vehnäjauhot. Taikina saa jäädä ohueksi. Annetaan kohota hyvin liinalla peitettynä (30min). Leivinpöydällä se kaaviloidaan ohueksi, noin ½cm paksuksi levyksi. Pyöreällä, isohkolla muotilla (esim. ruokalautanen tai kakkupohjavuoka) otetaan "kakkuja" joiden pinta sivellään sulalla rasvalla ja "kakut" käännetään kaksinkerroin puoliympyräksi. Leipien annetaan vielä kohota liinan alla pellillä tai leivinpaperilla 30min. Ennen paistamista ne voidellaan kevyesti maidolla tai munalla. Erinomaista tarjottavaa aamiais- tai lounasleipänä.

Pienet sekaleivät vuoissa

3dl vettä
25g hiivaa
2tl suolaa
2tl sokeria
4dl vehnäjauhoja
4dl grahamjauhoja
15g voita tai margariinia

Lämmitä vesi kädenlämpöiseksi. Liota hiiva, suola ja sokeri nesteeseen. Lisää keskenään sekoitetut jauhot vähitellen ja taikinaa hyvin vaivaten. Lisää pehmennyt rasva taikinaan ja alusta taikinaa kunnes se irtoaa kulhon reunoista. Pane taikina jauhotetulle pöydälle ja jaa se kahtia. Leivo molemmat puolikkaat pyöreiksi limpuiksi. Voitele 2 tasapohjaista kakkuvuokaa ja pane leivät vuokiin. Peitä leivät liinalla tai kelmulla ja jätä leivät kohoamaan. Limppuset ovat valmiit paistettavaksi, kun ne ovat kohonneet 2-kertaisiksi (1½ tuntia huoneenlämmössä, ½ tuntia lämpimässä paikassa). Kohonneessa taikinassa sormella tehty painauma palautuu hitaasti ennalleen. Voitele leivät varovasti suolavedellä ja ripota päälle esim. kuminansiemeniä. Paista uunissa (200 astetta) noin puolituntia. Vuokien puuttuessa limput voidaan tehdä myös pellillä leivinpaperin päällä.

Hiivaleipä

50g hiivaa
½l vettä
2tl suolaa
3dl grahamjauhoja
3dl ohrajauhoja
n. 4dl vehnäjauhoja

Liota hiiva ja suola kädenlämpöiseen veteen ja lisää keskenään sekoitetut jauhot. Vaivaa taikina hyvin kimmoisaksi ja kulhon reunoista irtoavaksi. Peitä liinalla ja jätä kohoamaan vedottomaan, lämpimään paikkaan noin tunniksi. Kun taikina on kohonnut, kumoa se jauhotetulle pöydälle, alusta jälleen ja leivo siitä 2 pyöreää tai pitkulaista leipää. Peitä pelti leivinpaperilla, nosta leivät sille ja peitä liinalla. anna kohota kaksinkertaiseksi (puolesta tunnista tuntiin). Kuumenna uuni 225 asteeseen, ja laita haarukalla pistellyt leivät uuniin keskitasoon puoleksi tunniksi. Jäähdytä kypsät leivät paksun liinan tai pyyhkeen alla hitaasti, jotta niiden kuori pehmenisi. Huom. Jauholajeja voi vaihdella ha korvata mielensä mukaan. Voit maustaa taikinaa halutessasi teelusikallisella anista tai kuminaa.

Mä teen sämpylät tämmösellä ohjeella

½l vettä
½ hiiva
2tl suolaa (tai vähän vähempi)
jauhoja
½dl rypsiöljyä

Jauhoihi pistän ison osan vehnäjauhoja, sit lisäksi kauraleseitä, ruisleseitä tai ruisjauhoa, tai jotain lese/rouhesekoitusta, seesaminsiemeniä tai pellavansiemeniä. Määrää en uskalla mennä sanomaan...

Olen tehnyt tällä ohjeella

Sekoita juuri 1 litraan kädenlämpöistä vettä. Lisää ruisjauhoja niin, että syntyy vellimäinen seos. Anna hapantua 8 - 12 tuntia (lienee ilmeistä että pidempi hapatus -> happamampi leipä) lämpimässä paikassa (tavallinen huoneenlämpö on hieman vähän, joten kannattaa asettaa astia johonkin ylös). Prosessi on onnistunut, jos seos kuplii / tuntuu "kohonneelta".

Lisää 2 - 3 rkl suolaa ja ruisjauhoja niin, että taikunasta voi juuri ja juuri muovata käsissään pallon. Sopiva jauhomäärä vaihtelee leipätyypin mukaan; esim. litraan vettä menee noin 1,3 kg jauhoja, kun tehdään reikäleipiä. Jos jauhoja on liikaa, leivästä tulee kivikovaa, jos liian vähän, leipä levähtää eikä kohoa (limppuun tarvitaan siis hieman enemmän, mutta varovasti). Anna kohota lämpimässä paikassa 2,5 h.

Muotoile taikinasta 2 pallomaista leipää (tai millaisia nyt teetkään) ja ota kahvikupillinen juurta seuraavaa kertaa varten (reikäleipien keskustoista saa osapuilleen sopivasti). Anna kohota 50 min lämpimässä paikassa (uunin lähellä on hyvä, koska uuni kannattaa laittaa kohta päälle).

Paista leipiä 5 min 300°C:ssa(meillä uuni ei tuohon yllä joten 250, pikku hiljaa havaitsee mikä teidän uunilla paras), sitten 1,5 h 200°C:ssa uunin alatasolla (ts. kaukana vastuksista jottei pinta kärähdä), tai tietysti niin kauan että leipä on kypsä. Kypsä leipä kopisee ontosti ja pohja on tumma. Tämän jälkeen leipää jälkikypsytetään esim. villahuovan sisällä yön yli. Sitten vasta saa syödä!

Vinkkejä:

* tuoreilla ruisjauhoilla juuri toimii huomattavasti paremmin
* juuri säilyy jääkaapissa noin kuukauden, pakastettuna muutamia kuukausia
* leivän voi tehdä vuokaan, jolloin jauhon määrä taikinassa voi olla pienempi
* jos leipää kohottaa viileässä, siihen muodostuu etikkahappoa maitohapon sijasta, ja leivästä tulee hyvin hapanta

Myös tällä olen tehnyt ja toimii loistavasti myös!
http://ugly.blerp.org/~oh6kxl/ruisleipa.html

Nykyään sovellan noita kahta ohjetta toisiinsa :)

Grahamsämpylät

2½dl maitoa
2½dl vettä
50g hiivaa
3tl suolaa
1rkl öljyä
2dl raejuustoa
1l grahamjauhoja
4dl vehnäjauhoja
1dl vehnäleseitä
(vehnäleseitä pinnalle)
leivinpöydälle vehnäjauhoja

Lämmitä maito-vesiseos kädenlämpöiseksi ja liota hiiva nesteeseen. Lisää suola, öljy ja raejuusto. Sekoita. Alusta käsin taikinaan jauhot, peitä taikina liinalla ja jätä lämpimään paikkaan kohoamaan puoleksi tunniksi. Alusta taikina uudestaan, leivo siitä 2 pötköä, jotka molemmat jaetaan 10 osaan. Pyöritä palat pulliksi. Voitele pyörykät vedellä ja kasta ne vehnäleseisiin. Laita pellille leivinpaperin päälle kohoamaan noin puoleksi tunniksi liinan alle. Paista uunin keskitasolla 225 asteessa noin 20 min. ja jäähdytä liinan alla. Tarjoa esim. munavoin kanssa.

Perinteiset sämpylät

½l vettä tai maitoa
50g hiivaa
1½tl suolaa
2rkl sokeria
13dl sämpyläjauhoja
1dl öljyä

Lämmitä neste kädenlämpöiseksi ja liota hiiva nesteeseen. Lisää suola, sokeri, öljy ja jauhot. Alusta taikina hyvin, kunnes se irtoaa kulhon reunoista. Jätä kohoamaan liinan alle noin 20min. Kumoa taikina jauhotetulle pöydälle, leivo taikinasta 2 tankoa. Jaa tangot tasakokoisiin osiin, jotka pyöritellään pöydällä sämpylöiksi. Sämpylät asetetaan leivinpaperin päälle pellille ja peitetään liinalla kohoamaan n. 20min. Sämpylöitä paistetaan 200 asteessa 15-20min uunin keskitasossa, ja jäähdytetään liinan alla.

Teeleivät
4dl vehnäjauhoja
2tl leivinjauhetta
1tl sokeria
½tl suolaa
50g margariinia (pehmeää )
1½dl kylmää maitoa

Pane uuni kuumenemaan 225 asteeseen. Sekoita kuivat aineet keskenään ja nypi margariini joukkoon. Lisää maito. Sekoita varovasti, ettei taikina sitkisty. Taputtele taikina leivinpaperin päälle pellille jauhotetuin käsin. Aja leivontapyörällä (tai leikkaa veitsellä) sopiviksi paloiksi. Pistele leivät haarukalla. Paista uunin keskitasossa 15min. Taita leivät leikkuu-uria pitkin heti tuoreena, ja peitä liinalla.
Lisämausteiksi sopii anis, kumina, fenkoli, unikonsiemenet (1-2tl/annos) tai juustoraaste (2-3dl).

Patonki

2½dl vettä
35g hiivaa
2rkl voita tai margariinia
1tl suolaa
1l vehnäjauhoja

Murenna hiiva taikinakulhoon ja sekoita siihen tilkka (½dl) kylmää vettä. Sulata voi ja kaada siihen jäljellä oleva vesi ja kaada seos hiivan sekaan. Lisää suola ja jauhot muutamassa erässä. Vaivaa taikina kiiltäväksi ja notkeaksi ja jätä se nousemaan liinan alle (puoli tuntia - tunti). Jaa kohonnut taikina 5 osaan, ja leivo ne pötköiksi, jotka nostetaan voidellulle pellille. Pötköihin leikataan 4-5 vinoviiltoa kuhunkin. Leipiä kohotetaan liinan alla taas puolesta tunnista vajaaseen tuntiin, jonka jälkeen ne voidellaan lämpimällä vedellä. Paista pitkot vaaleanruskeiksi kuumassa uunissa keskitasolla (250 asteessa ) noin 12-15min. Jotta leivistä tulisi rapeita, ne pitää voidella kuumalla vedellä myös paistamisen aikana kahdesti. Jäähdytä ilman liinaa, mielellään ritilän päällä.

Miksi kaikkeen laitetaan suolaa? :o

Ihmettelen siksi, kun en itse lisää taikinoihin sitä, en vain pidä suolasta... Eikä vaikuta sitkon syntymiseen mitenkään.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Miksi kaikkeen laitetaan suolaa? :o

Ihmettelen siksi, kun en itse lisää taikinoihin sitä, en vain pidä suolasta... Eikä vaikuta sitkon syntymiseen mitenkään.

Ja ihmettelet vaikka sanoit jo vastauksen itsekkin.

Jotku vain pitää suolasta.Eikä sitä ole pakko todellakaan laittaa.Itse en tykkää käyttää sokeria niin paljoa mitä ohjeissa sanotaan,tai rasvaa.

Alkuperäinen kirjoittaja harmuus:
Ja ihmettelet vaikka sanoit jo vastauksen itsekkin.

Jotku vain pitää suolasta.Eikä sitä ole pakko todellakaan laittaa.Itse en tykkää käyttää sokeria niin paljoa mitä ohjeissa sanotaan,tai rasvaa.

Ihmettelen, ihmettelen. =) Humpuukipuheiden vuoksi... Ei suolaa, ei sitkoa. Mistä se käsitys on saanut alkunsa, kiinnostaa.

5dl vettä
hiivapala
1rkl siirappia tai hunajaa tai sokeria
1/2rkl suolaa
7dl vehnäjauhoja
4dl kaurahiutaleita
1/2 dl öljyä

Vesi, hiiva, siirappi, suola ja kaurahiutaleet sekasin. Lisätään jauhot ja öljy. Kaadetaan pellille ja levitetään 2/3 alueelle pellistä. Annetaan kohota 30 min. Jaetaan taikinapyörällä sopiviks paloiks, siis tehdään urat vaan, ei erotella. Paistetaan 225 jotai 15-20 min.

Tästä oon tehny kaikkii muunnoksii esim 3dl kaurahiutalleita+ puoli desiä auringonkukan-ja pellavan siemenii. Oon laittanu kans aurinkokuivatun tomaatin palasia, juustoraastetta, porkkanaraastetta jne. Mut ohje on tosi nopee ja onnistuu aina. Eikä mee aikaa pyörittelyyn.

Yhteistyössä