Itse leivät leipovat emännät=)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pyryharakka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja leipuri hiiva:
No niin mammat...leipurimestareita näkyy olevan liikkeellä..suola auttaa hiivaa toimimaan,siksipä sitä laitetaan pullaankin.

Miten se auttaa? =)
Sokeriahan hiiva käyttää ravintonaan.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Miksi kaikkeen laitetaan suolaa? :o

Ihmettelen siksi, kun en itse lisää taikinoihin sitä, en vain pidä suolasta... Eikä vaikuta sitkon syntymiseen mitenkään.

Suola tuo maut esiin, hyvä ihminen.
Teetkö ihan suolatonta ruokaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Kyllä niillä joku merkitys on kun molempiakin laittaa.
Teetkö ihan suolatonta ruokaa? :o

En tee, mutta suolatonta leipää leivon. Suolaa olen opetellut käyttämään reilummin, mutta ei oikein luonnistu, toisaalta kaikenmaailman maustekastikkeissa ja -sekoituksisa on hillittömät määrät suolaa, eli eipä sitä välttääkään aina voi, jos makuakin haluaa.

5 dl maitoa, vettä tai piimää
50g hiivaa
2 tl suolaa
1 rkl siirappia (laitan yleensä tuplasti, antaa niiiiiin ihanan maun)
50g voita, margariinia tai öljyä
n.10dl sämpyläjauhoseosta (kaupasta saa käteviä sämpyläjauhopusseja esim.vehnä,ruis ja kaura)

Liota hiiva kädenlämpöiseen nesteeseen. Lisää suola ja siirappi ja alusta taikina sämpyläjauhoseoksella.
Lisää alustuksen loppupuolella pehmeä rasva.
Löysähköstä taikinasta saat kuohkeimmat sämpylät!!!!!
Anna taikinan kohta kaksinkertaiseksi hyvin peitettynä lämpimässä paikassa.
Leivo kohonnut taikina sämpylöiksi.
Anna sämpylöiden kohota vielä hyvin peitettynä.
Paista uunin keskitasossa n.225c 12-15min

Teen itse aina kuivahiivasta, se on jotenkin helpompaa. Silloin neste saa olla siis reilusti lämpöistä!
Ja monesti laitan maitoa ja vettä puolet ja puolet!

Kokeilkaa ihmeessä ja tulkaa kertomaan sitten onnistuiko yhtä hyvin kuin minulla on onnistunut. Tämä on eka resepti mulla jolla ei tule kivikovia sämpylöitä :)

Mä komppaisin tot Magentan sämpyläohjetta, tosin ite laitan suolaa maks. 1/2tl ja jauhoja yleensä maks 9,5dl ja niistäkin osa vehnäjauhoja ja lisäilen sit kaappitilanteen ja fiiliksen mukaan kauraleseitä, 4-viljan hiutaleita, grahamjauhoja... ja jos on joku jämä juustoraastetta niin se antaa sämpylöille kivasti pehmeyttä. Jos porkkanaraastetta niin sit n. desin verran enemmän jauhoja. eilen just tein sämpylöitä ja kun kaveri kävi illalla kaffella niin meni sämpylä jos toinenkin kun sano et on niin hyviä ettei malta olla ottamaat viel yhen ja sit toisen ja...
Ite teen yleensä kerralla vaan puolen litran taikinan kun ei pakastimessa ole tilaa ja tuoreet sämpylät on aina vähän parempia kun pakastetut vaik käyttäskin mikron kautta. Ja saampahan hyvän syyn leipoa... =)
Niin ja se et kuten edellinenkin niin ite käytän kuivahiivaa ja maidon korvaan maitojauheella niin löytyy aina ainekset kaapista. Ja sekin vielä et ennen kun laitoin jauhoja sen 12dl tms mitä ohjeessa sanottiin ja yritin saada niist sen 24 sämpylää niin tuli pieniä kiviä mut kun oon suosiolla vähentäny jauhoja ja jättäny aika löysäks niin tulee ihanan kuohkeita sämpylöitä ja puolen litran taikinasta teen niist 18-20 kun muuten tulee tosi pieniä.

Tässä herkullisten porkkanasämpylöiden ohje:

1 prk lasten porkkanasosetta
1 dl maitoa
1 pss kuivahiivaa
1 tl suolaa
2 rkl siirappia
2 rkl öljyä
vehnäjauhoja

Tee taikina niin kuin se yleensä tehdään ja leivo sämpylöiksi. Paista 225 asteessa 8-10 minuuttia ja syö kaikki heti lämpiminä pois :) Teen yleensä tällaisen pienen annoksen, koska tuoreet sämpylät ovat iiiihania, mutta ohjetta voi tietysti "monistaa" isommaksi taikinaksi. Itse teen toisinaan litran taikinan yleiskoneella niin jää pakastimeenkin.

noin 24 kappaletta

Taikinajuuri:
1-2 rkl hapanleipätaikinaa
tai 3 viipaletta hapanta leipää
1 l vettä
1 l ruisjauhoja

Taikina:
1 dl vettä
50 g hiivaa
1 rkl suolaa
noin 3/4 l ruisjauhoja
noin 1/2 l vehnäjauhoja
1 1/2 dl puolukoita

Valmista taikinajuuri hapanleipätaikinaohjeen mukaan.
Lämmitä 1dl vettä kädenlämpöiseksi. Liota siihen hiiva ja lisää taikinajuureen. Lisää ruisjauhot ja alusta joukkoon vehnäjauhot. Lisää jauhomäärää, jos taikina tuntuu liian löysältä.
Sekoita taikinaan puolukat ja anna taikinan kohota kaksinkertaiseksi lämpimässä paikassa liinalla peitettynä.
Leivo kohonneesta taikinasta pyöreitä sämpylöitä ja kohota niitä vielä noin 15 minuuttia. Paista 225-asteisessa uunissa 15-20 minuuttia.

http://www.hcb.fi/default.asp?docId=23364

Yhteistyössä