itse syömään opettelu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja suvisan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

suvisan

Vieras
Moi! Minkä ikäsenä teiän taaperot on oppinut ite syömään ja juomaan? Mun 1v10kk poika ei oo kovin kiinnostunu omin avuin syömisestä eikä edes juomisesta. Toki se "kuivaa ruokaa" kuten esim leivänpaloja itse änkee suuhun, mutta ei siis lusikalla syömistä. Voiskohan sitä jotenkin vauhdittaa??

Tyttö oli noin viikon päälle 11 kk, kun oppi itse syömään lusikalla.....lasista ei vielä itsenäisesti juo, mutta kaikki aikanaan, ikää nyt vuosi. Ei tota lusikalla syömistä mitenkään erityisesti harjoteltu, aina on saanu halutessaan pitää lusikkaa ruokailutilanteissa kädessä ja noin kymppikuisesta alkaen halusi aina syödessä sekoittaa/törkkiä ruokaa lautasella lusikalla samalla kun minä syötin toisella. Sitten yhtenä päivänä annoin tytölle muovisen ruokapurkin ja lusikan käteen, kun itse vielä söin ja huomasin, että neitihän laittaa lusikan ensin purkkiin ja sitten suuhun (vaikka siinä ei siis enää ollut mitään ruokaa)! No, mä laitoin kiireen vilkkaa kippoon muusia lisää ja niin tyttö söi kaksi isoa kauhallista muusia normiannoksensa päälle itse lusikoiden, sitten tein stopin ja hommaa jatkettiin taas iltapalalla.....pukluhan ton homman jälkeen neidiltä tuli, mutta kun ruoka oli niin hyvää ja kun sai vielä itse syödä, niin taisi syödä itsensä "hieman" ylitäyteen :whistle: :p

Meilä ei syöminen kiinnosta oikein missään muodossa.. Ylipäätänsä ei malttaisi olla paikallaan niin kauaa, että olisi masu täysi. Saattaa pitää omaa haarukkaa/lusikkaa ja tökkiä ruokaa, mutta ei jaksa kiinnostaa kauaa. Yleensä meillä pitää olla hirveesti kateltavaa syödessä..muuten ei onnistu.

Tyttö on ollut aina nirso syömään, heti maidon jälkeen. ja hoikka myös. Nyt 1v. 3kk. pituutta n.75cm ja painoa 9.8kg. Hirveä meno vaan päällä koko ajan.

Joskus ei äipän hermot tahdo riittää, jos syöminen menee taisteluksi.

Onko muita tämän tyyppisiä lapsukaisia?

Meidän tyttö 1 v 1 kk on nyt alkanut kiinnostua itse syömisestä. Siis lusikalla, sormiruokaa on syönyt jo pitkään itse. Oma lusikka on ollut jo alle vuoden ikäisenä käytössä, mutta tähän asti sillä on enimmäkseen leikitty. Nyt lusikalla on alettu tökkiä myös ruokaa ja välillä lautaselta eksyy jotain suuhunkin asti. Olen häntä kovasti kehunut tästä ja siitäkös tyttö on innostunut yrittämään lisää. Ihan ekoilla kerroilla tyttö laittoi lusikan lautaselle ruuan joukkoon ja odotti, että äiti laittaa siihen ruokaa. Sen jälkeen hän yritti laittaa valmiiksi täytetyn lusikan suuhunsa. Hän tietää mitä tarkoittaa kun sanon, että laita suuhun ja tätä olen hänelle toistellut, kun lusikassa on vahigossa annoksen tökkimisen seuraksena ollut ruokaa. Siitä se sitten on lähtenyt liikkeelle ja nyt neiti yrittää jo saada lusikkaan ihan itse ruokaa. Aina ei lusikka oikeen osu oikeaan paikkaan, mut yritystä on kuitenkin.

meillä neiti oli vuoden kun päätti ett häntä ei syötetä. alkuun ajattelin ett mitähän tästä tulee, kun syöminen oli yhtä leikkimistä, mutt syöttää ei saanut vaan suuttu jos yritti.
Nyt tyttö on 1v3kk ja syö ja juo ihan itsenäisesti. Ruoka annokset ei mitään isoja, mutt se vähäinen minkä syö niin vissiin riittää, tissistä loput tarpeet sitten =)

enää en edes taistele syömisen kanssa, jos ei syö niin sitten ei syö, seuraavan kerran taas kun on ruoka aika.
pikkunenhan tuo meidänkin neiti on, välillä tuntuu ettei kasva ollenkaan (75cm ja 9600g)

Meillä oppi syömään n. 1v6kk ikäsenä. Alkuun yritti itse ja samalla syötin. Mutta pääasiassa alkuun syötin kuitenkin. Sit vaan yks kaks alkokin ruoka mennä suuhun ja halusi syödä itse. Juuri oppi tuon, kun oli menossa hoitoon. Nyt harjotellaan mukista juomaan, ikää 1v10kk.

meillä 1v 5kk syönyt jo muutaman kuukauden ihan itse. suuttuu jos ei saa omaa lusikkaa tai jos yrittää auttaa syöttämisessä.. välillähän se lusikka menee väärin päin ja sotkua tulee...mutta saahan sen pestyä pois.

mukavaa kun ei tarvitse enää syöttää saadaan koko perhe syödä yhtäaikaa

Yhteistyössä