Itse syömään opettelun vaihe? kauanko kestää??!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Lapsi on nyt siinä iässä että haluaa syödä itse. Ei saa auttaa yhtään, edes toisella lusikalla. Paha vaan, kun suuhun saakka ei mee juuri mitään... muutama hassu hyppysellinen ehkä. Ruoka vaan levitetään täysin joka puolelle, sotku on valtava... Kuinka kauan teillä on kestänyt että se syöminen on alkanut edes vähän sujua ja sotkeminen jäänyt toissijaiseksi...

Riippuu lapsen iästä ja taustasta. Mein alun sormiruokaillut lapsi osasi syödä vuoden iässä itse lusikalla ja haarukalla eikä ruokaa enää kiinnostanut sotkea muuten koska oli saanu tutustua siihen alusta asti itse. Toki jos lasta on syötetty jo toista vuotta ja sit saa yks kaks lusikan käteen niin kiinnistus leikkiä ruoalla voi olla suurempi. Ei se kauaa tuskin kestä kun ite vaan jaksat. Veikkaan että kuukaudessa sotkemisinnokkuus vöhenee. Toki riippuu kait se monesta muustakin, esim ei nälkäinen lapsi alkaa leikkiä enemmin ku syö.

Kyllä on saanut sormiruokaa siitä saakka kun on siihen osannut tarttua! mutta sosemaiset olen lapannut suuhun (esim,puurot), mutta nää pitää nyt saada syödä myös itse... Täyttää viikon päästä vuoden.

Minäkin tässä havahduin pari päivää sitten siihen, että meidän vauva on jo 10kk.. ja aloin miettimään sitä joko olis aika laittaa se lusikka vauvan kauniiseen käteen ja antaa antaa opetella itse syömistä? :)

Yhteistyössä