Itse tehty marjasose vauvalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kaisa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kaisa"

Vieras
Moikka! Oonko vähän tyhmä, kun en tajua miten 6kk vauvalle voisi tarjota pakastimesta marjoja, kun niitä kerran olisi? Nyt annan vain valmista kaupan marjasosetta. Pitäisikö noista keittää kiisseliä välipalaksi tai jälkkäriksi vai miten? Soseutettuna ei ainakaan vadelmaa syönyt sellaisenaan, oli liian väkevää. Jossain sanottiin, että voisi sekoittaa banaaniin, mutta mun vauva ei tykkää banaanista : / Auttakaa tyhmää!

meilläkin on marjoja vaikka kuinkapaljon, mutta mitäkin annoin purkista (helppo), ruoat toki tein itse. meillä marjat on enemmän käytetty puuroissa, eli VÄHÄN sosetta/mehua puuroon sekaan.

Siis tuokin vadelma menisi kaurapuurossa tuollaisenaan? Minäkin teen kyllä ruoat itse ja keitän puurot, mutta hedelmä- ja marjasoseet olen antanut kaupan purkeista...

Miten jos sekoittaisi esim. vadelmaa ja mansikkaa keskenään? Tai vadelmaa ja päärynää. Meillä vauva tykkäsi kovasti päärynästä, joten sen kanssa totuttelin häntä uusiin marja- ja hedelmämakuihin. Minä annoin marjoja sekä soseutettuna, puuron seassa sattumina että kiisseleinä.

eipä se marjojen vitamiinipitoisuus ainakaan lisänny keittämäll, joten anna raakana jos vaan suostuu syömään. sama pätee hedelmiin, ei niitä kannata keitellä vaan anna tuoreena, esim hienona raasteena. happamiin marjoihin saa lisätä hieman sokeria, tai sitten tosiaan sekoitat sitä johonkin makeaan hedelmään. kyllähän jossain piltti-marjasoseessakin on lisättyä sokeria.

vähän myöhemmin kun lapis oppii pinsettiotteen niin marjat uppooaa parhaiten sellaisenaan, vähän kohmeisena kun niit on kiva pikku sormilla napsia suoraan suuhun.

[QUOTE="kaisa";26080804]Ei mene marjat soseutettuna sellaisenaan... Se tässä vähän olikin se ongelma...[/QUOTE]

no meneekö sitten jos lisäät vähän hedelmäsokeria? sen verran vaan että olis yhtä makeeta kuin esim päärynä on sellaisenaan.

tiedättekö muuten sitä että hedelmäsokeri on epäterveellisempää kuin normaalisokeri. esimerkiksi diabeetikoille ei nykyään suositella sen käyttöä vaikka ennen vain sitä suositeltiin normaalin sokerin sijaan.

Muistathan että vauvallakin kestää oman aikansa se makuaistin kehittyminen ja tottuminen uusiin makuihin. Jos olet pari kertaa antanut jotain eikä ole tykännyt, niin reippaasti annat vaan uudestaan. Kokeilet just uusia makuyhdistelmiä jne. Minä olen laittanut hedelmäsokeria vain happamien marjojen (herukat, puolukka) kanssa, en noiden makeiden, sillä en halunnut totuttaa liian makeaan ruokaan.

Banaanikin saattaa mennä kivasti sormiruokana, oletko kokeillut? Joskus se että vauva itse pääsee kokeilemaan ja maistelemaan onkin niin kivaa, että aiemmin pahasta mausta tuleekin hyvä.