I
itsekäs
Vieras
Meille syntyi juuri esikoinen isoon sukuun. Kukaan ei kysellyt vointiani tai ollut kiinnostunut odotuksesta. Kukaan mieheni suvusta ei edes onnitellut minua, kun raskaudesta kerrottiin. Nyt kun vauva on syntynyt, häntä ollaan käyty katsomassa sairaalasa ja ekoina kotipäivinä, mutta ei sen jälkeen ollenkaan. Kukaan ei soita ja kysy miten jaksetaan ja miten vauva voi. Muuten sukulaiset kyllä muissa asioissa soittelevat ja yhteyttä pidetään molemmin puolin. Itse kyselen sukulaisten lapsien kuulumisia, mutta vastakaikua ei tule. Kun menemme kylään, kukaan ei halua pidellä vauvaa eikä kukaan kysele mitä vauvalle kuuluu. Se menee vaan siinä sivussa, kun lapsia on liuta suvussa muutenkin. Nyt on jo pian syntymässä suvun uusin jäsen, joten edes nuorimmaisen paikkaa ei kauaa saanut vauvamme pitää. Tiedän, että on itsekästä odottaa onnitteluja tai kiinostusta vauvaa kohtaan. Tosiaan, ei vauva ole enää sukulaisillemme iso juttu kun niitä on syntynyt viidentoista vuoden ajan tasaisesti. Mutta meille tämä on ensimmäinen, minua harmittaa että kukaan ei ota huomioon sitä. Meille tämä on ainutkertainen asia, vaikkei muille olisikaan. Koko raskaus ja vauva on vain kuitattu itsestäänselvyytenä, jota se tietysti onkin, mutta ei meille! Ja juu, ei tarvitse tulla sanomaan että itsekästä, tiedän kyllä että on.