Itserakkaudesta....Neuvokaapa arvon palstalaiset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja essi2008
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tää ei nyt varsinaisesti kuulu tähän ketjuun mutta koska tässäkin tarinassa on kyse itsekkyydestä ja epäitsekkyydestä (ja koska mua tämä tarina kosketti kovasti), haluan kertoa tämän teillekin.
Elettiin sota-aikaa. Köyhä, elämän murjoma vanha nainen soitti ovikelloa. Oven avasi nainen jonka elämä oli kullalla silattu. Tämä nainen ei ollut koskaan nähnyt nälkää eikä kokenut kylmää.
-" Olisiko antaa leipäpalasta ja lasia vettä? En ole syönyt moneen päivään ja olen hyvin väsynyt."
-"Ei ole!"
Sama toistui monena päivänä. Vanha nainen soitti aina saman rikkaan naisen ovikelloa eikä koskaan saanut edes vesilasillista. Viimein vauras nainen kyllästyi ovellaan ramppaavaan naiseen ja päätti että nyt riittää. Hän tiesi, että kohta nainen tulisi taas kysymään leipäpalasta ja teki valmiiksi leivät joiden väliin sirotteli myrkkyä. Vanhan naisen tullessa soittamaan ovikelloa, vauras nainen ojensi hänelle leivät ja tämä laittoi leivät reppuunsa ja lähti kylän keskellä sijaitsevalle lähteelle.
Vanhan naisen pestessään kasvojaan paikalle tuli nuori, väsynyt ja nälkäinen mies. Mies lyyhistyi lähteen ääreen ja vanha nainen kiirehti kysymään, mikä hätänä.
-"Tulen läheisestä kaupungista jonka viholliskoneet pommittivat. Selvisin ainoana hengissä joukkueestamme ja olen matkalla kotiin. En ole syönyt moneen päivään ja lepään tässä vain hetken ennen kuin jatkan matkaa."
Vanha nainen kaivoi repustaan leivät jotka oli saanut vauraalta naiselta ja ojensi ne miehelle. -"Syö nämä, poikakulta, nämä jäi minulta tähteeksi."
Sodasta palaava mies oli vauraan naisen poika.

Tosi vaikea kysymys.

Mites tämmöiset pienet teot. Esim. pitkä lentomatka ja antaa lapsen tai jonkun muun läheisen nukkua paremmassa asennossa ja itse istuu pahasti jossain kulmassa tai sitten ottaa omiin jalkoihinsa ne käsitavarat vaikka voisi lykätä ne vaikka miehensä jalkoihin. Tai lemmikki nukkuu päiväunia sylissä, jalat puutuu mutta ei raski sitä poiskaan pistää. Entäpä jos leffassa tai konsentissa on joku edessä, mutta ei sitten raski valittaa. Mä en ainakaan tuollaisia tekoja tee siksi, että tulisi hyvä mieli (sillä hetkellä voi olla jopa paha olla ) vaan ainoastaan siitä syystä etten raskisi muulla tavalla toimia.

Minusta myös äkkinäiset päätökset toisen hengen pelastamiseksi on epäitsekkäitä, kuten täällä onkin jo puhuttu.

Sitten on tekoja joita tekee velvollisuuden tunteesta. En tiedä mihin ne luokittelisi. Ne ei kyllä taida olla epäitsekkäitä...vaikeaa.

Noita edellisiä kun lukee niin itsekkyys ja itserakkaus näyttäis kulkevan käsi kädessä, ellei peräti tarkoittavan samaa asiaa.

Miten mä kuitenkin ajattelen ne eri asioina...

Eli kumpaas tuossa kysymyksessä siis tarkoitetaan? :o

Johan siinä sun tehtävässä sanottiin, että ihminen on AINA KAIKESSA TOIMINNASSAAN itserakas. Aika mahdotonta sit pyytää esimerkkiä siitä milloin ei olisi.

Lähelle menee mun mielestä esim. äidin rakkaus silloin kun hän tekee asioita parantaakseen lapsen asemaa vaikka oma asema huononisi. Vaikka nyt että lapsi on vakavasti sairas ja äiti istuu lähes vuorokaudet ympäriinsä sairaalavuoteen äärellä. Tietenkin osatekijänä on se, että äidin tulee paha mieli jos näin ei tekisi. Mutta ei se ole se suurin ja tärkein pointti asiassa.

Eli minusta voi sanoa, että silloin ihminen ei ole itserakas, kun hän asettaa toisen edun oman edun edelle.

Alkuperäinen kirjoittaja kräm:
Tää ei nyt varsinaisesti kuulu tähän ketjuun mutta koska tässäkin tarinassa on kyse itsekkyydestä ja epäitsekkyydestä (ja koska mua tämä tarina kosketti kovasti), haluan kertoa tämän teillekin.
Elettiin sota-aikaa. Köyhä, elämän murjoma vanha nainen soitti ovikelloa. Oven avasi nainen jonka elämä oli kullalla silattu. Tämä nainen ei ollut koskaan nähnyt nälkää eikä kokenut kylmää.
-" Olisiko antaa leipäpalasta ja lasia vettä? En ole syönyt moneen päivään ja olen hyvin väsynyt."
-"Ei ole!"
Sama toistui monena päivänä. Vanha nainen soitti aina saman rikkaan naisen ovikelloa eikä koskaan saanut edes vesilasillista. Viimein vauras nainen kyllästyi ovellaan ramppaavaan naiseen ja päätti että nyt riittää. Hän tiesi, että kohta nainen tulisi taas kysymään leipäpalasta ja teki valmiiksi leivät joiden väliin sirotteli myrkkyä. Vanhan naisen tullessa soittamaan ovikelloa, vauras nainen ojensi hänelle leivät ja tämä laittoi leivät reppuunsa ja lähti kylän keskellä sijaitsevalle lähteelle.
Vanhan naisen pestessään kasvojaan paikalle tuli nuori, väsynyt ja nälkäinen mies. Mies lyyhistyi lähteen ääreen ja vanha nainen kiirehti kysymään, mikä hätänä.
-"Tulen läheisestä kaupungista jonka viholliskoneet pommittivat. Selvisin ainoana hengissä joukkueestamme ja olen matkalla kotiin. En ole syönyt moneen päivään ja lepään tässä vain hetken ennen kuin jatkan matkaa."
Vanha nainen kaivoi repustaan leivät jotka oli saanut vauraalta naiselta ja ojensi ne miehelle. -"Syö nämä, poikakulta, nämä jäi minulta tähteeksi."
Sodasta palaava mies oli vauraan naisen poika.

hyi kun oli surullinen tarina.. :'( mä oon nyt vähän herkällä päällä.

Alkuperäinen kirjoittaja emmi06:
Noita edellisiä kun lukee niin itsekkyys ja itserakkaus näyttäis kulkevan käsi kädessä, ellei peräti tarkoittavan samaa asiaa.

Miten mä kuitenkin ajattelen ne eri asioina...

Eli kumpaas tuossa kysymyksessä siis tarkoitetaan? :o

Mä mietin tätä samaa, että onko itsekkyys ja itserakkaus nyt sitten sama asia? Minusta ei ole, niillä on hienoinen vivahde-ero.

Miten seuraava?: Mies ja nainen ovat eronneet. Heillä on lapsi, joka on sairaana. Lapselle tehdään toimenpide. Vanhemmat eivät ole puheväleissä. Toimenpiteessä mukana oleva vanhempi tuntee huolta toisen vanhemman tilanteesta ja huolehtii, että se toinenkin vanhempi saa tietää, että lapsi on toipunut (eikä siis ajattele vain, että murehtikoon tms.). Äh. Vaikea selittää. Tarkoitan tilannetta, jossa toiselle hyvin tekeminen ei ole itsestään selvää eikä tee välttämättä itselle hyvää mieltä. Eikä tuosta saa myöskään taloudellista etua tai "hyvän" ihmisen mainetta.. Tosi vaikea kysymys. Pakko oli oikein yrittää miettiä :).

Alkuperäinen kirjoittaja nallekarhu2:
Alkuperäinen kirjoittaja uuniomena:
On siis kyse ITSERAKKAUDESTA. Ei mun mielestä esim.jonkun pulsun auttaminen oo itserakasta. Mä taidan ymmärtää ton koko sanan erilailla ku te muut... Mun mielestä itserakas ihminen on sellainen, joka pitää itteensä parempana kun muut ja se oma napa on aina tärkein.
Toi kysymys on vähän hassu. Enpä osaa auttaa.

joo mutta tässä haettiin nyt epäitsekästä tekoa eli sellasta mistä itte ei saa yhtään mitään mielihyvää tai siis minkä tekee ilman että hakee sitä mielihyvää siitä teosta.

itserakas nykyisessä käsitteessään ei liity tähän mitenkään vaan ehkä parempi on sanoo niin että onko olemassa vain itsekkäitä tekoja vai myös epäitsekkäitä.

Öö, sähän kumoat nyt koko tehtävän pointi...
Kysymys nimenomaan kuului missä teossa ei ole itseRAKKAUTTA, itsekkyydestä sun muista ei puhuttu mitään.

Kiitoksia kaikille hyvistä vastauksista!Mukavaa että teillä muillakin kuin mulla on pähkäiltävää...voi olla että tässä opiskelujen edetessä voin heittää yhtä pahoja kysymyksiä teille :) Laittakaa vaan jos keksitte jotain ja miettikää yön yli niin minäkin teen :D
Olipa mukava saada tälläinen "pohdinta"ketju jossa saa itse mukaan lukien oikein miettiä/funtsia/pähkätä.

Alkuperäinen kirjoittaja Hiljaa hyvä tulee:
Kiitoksia kaikille hyvistä vastauksista!Mukavaa että teillä muillakin kuin mulla on pähkäiltävää...voi olla että tässä opiskelujen edetessä voin heittää yhtä pahoja kysymyksiä teille :) Laittakaa vaan jos keksitte jotain ja miettikää yön yli niin minäkin teen :D
Olipa mukava saada tälläinen "pohdinta"ketju jossa saa itse mukaan lukien oikein miettiä/funtsia/pähkätä.

No mhiin tulokseen itse olet tullut, näin ennen yöpohdintoja? :)

synnyttäminen on mun mielestä epäitsekästä
a025.gif

Olemassa oleminen itsessään on epäitsekästä/ rakkautta. Eihän siitä mitään todellista hyötyä ole tai sillä mitään merkitystä ole itselle. Mutta kun ollaan, teoilla on aina jokin merkitys. Kukaan ihminen ei rakennu omaksi vapaaksi itsekseen ilman toista ihmistä ja hänen tunnustamista samankaltaiseksi vapaaksi itseksi. Mitä irrallisemmin toisista ihmisistä ja omaa etua tavoittellen toimii, sitä epävapaampi on. Se voidaan nähdä näin itsetuhoisuudeksi, jonka naiivisti ajattelemme olevan itserakkautta.

ei ole itserakas

En jaksanut lukea kaikkia vastauksia, eli näitä on ehkä jo pohdittu...

Onko ihminen silloin ei-itse-rakas, kun antaa lapsensa pois, kun tiedostaa, ettei heistä itse pysty huolehtimaan. Siis esim. jotkut alkkikset/mielenterveysongelmaiset. Tahtoisi vaan pitää salassa oman ongelmansa, että saisi pitää lapset luonaan, mutta silti tajuaa heidät antaa parempaan hoitoon?

Tai jos nainen on raiskattu ja hän tulee raskaaksi. Onko raskauden jatkaminen ja lapselle elämän mahdollisuuden antaminen ei-itse-rakas teko? Siis, kun se aina muistuttaa "pahasta", vaikka onkin (ehkä) synnyttyään rakas, jos ei sitten luovu lapsesta.

Vaikeaa.

Laivan kapteeni poistuu itse aina viimeisenä uppoavasta laivasta... No siinä on kyllä kyse kunniastakin ja velvollisuudesta, mutta periaatteessa hän antaa toisille ensin mahdollisuuden pelastautua. Olisiko se ei-itse-rakasta?

Olen tullut siihen tulokseen pitkän pohdinnan jälkeen, että pieni vauva(vastasyntynyt) ei ole itserakas,koska se ei saa mielihyvää siis koe itserakkautta,mutta en tiedä kelpaako vastaukseksi kun pieni vauvahan ei erota itseään äidistä siis erota että hän on oma persoona ja äiti oma.Missä iässä se oli kun vauva hahmottaa,että hän on oma yksilö ja äiti eri...eipä mulle ole tämän kummenpaa tullut mieleen yön aikana =)

Minun mielestä sillä ei ole oikeastaan mitään merkitystä, että onko hyvien tekojen motiivina jokin muu, kuin itserakkaus.

Huono teot voi sitten ollakin jo vähän enemmän kyseenalaisia :D Minusta voi ajatella myös muita, silloinkin kun toimii itserakkaista lähtökohdista. Eikä sen itserakkauden tarvitse olla sitä kummempaa, että haluaa tehdä jotain koska tuntee niin, että niin "pitäisi" tehdä.

Ja pieni vauvakin on minusta "itserakas", siinä mielessä että hän toimii vain ja ainoastaan omien biologisten tarpeiden pohjalta. Eikä niihin kuulu se, että kuinka muut voivat vaan se, että pitää saada lämpöä, ruokaa ja hoivaa :D

Alkuperäinen kirjoittaja Hiljaa hyvä tulee:
Olen tullut siihen tulokseen pitkän pohdinnan jälkeen, että pieni vauva(vastasyntynyt) ei ole itserakas,koska se ei saa mielihyvää siis koe itserakkautta,mutta en tiedä kelpaako vastaukseksi kun pieni vauvahan ei erota itseään äidistä siis erota että hän on oma persoona ja äiti oma.Missä iässä se oli kun vauva hahmottaa,että hän on oma yksilö ja äiti eri...eipä mulle ole tämän kummenpaa tullut mieleen yön aikana =)
Minusta vauva on taas tosi "itserakas". Noh, ehkä itserakas on väärä sana. Mutta vauvahan ajattelee kaiken vain omien tarpeiden kautta ja lapsi elää aika pitkään "olen koko maailman napa"-vaihetta.

Muoks. Olisinkin voinut peesata metsänpeittoa, ihan samat ajatukset tuli mieleen.

Yhteistyössä