Itsetehdyistä vauvan kasvissoseista kysymyksiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aloittaja ja aloittelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aloittaja ja aloittelija

Vieras
Mistä kasviksista saa itse tekemällä hyviä soseita ja onko jotain mitä kannattaa ostaa mieluummin valmiina?

Millä (yrteillä?) maustat soseita vai maustatko lainkaan?

Miten pitkään kasvissoseet säilyy pakkasessa? Esim porkkana, parsakaali, kesäkurpitsa yms.

Entä miten sulatus ja lämmitys kannattaa tehdä? Ei varmaan jäistä ruokaa suoraan mikroon, vaan sulatus ensin? Meillä vasta aloitellaan siis kiinteitä ruokia ja soseet on pakastettu pieninä annoksina jääpalamuotteihin.

Kaikesta paitsi maissista saa hyvää sosetta itse tehden. Maissin kuori on niin paksu, etten minä ainakaan saanut omilla koneillani sitä hienoksi, vaan piti vielä siilata, eli ihan älytön homma ja paljon hukkaan heitettävää (sose kyllä oli iiihanan makuista, se kaupan maissisose on aika pahaa).

Alun maistelujen jälkeen olen laittanut mausteeksi mm. persiljaa, ruohosipulia, sipulia, valkosipulia.

Meillä on mikrossa sulatusteho, jolla sulattelen ensin jos on jäässä. Yritän aina muistaa ottaa aamulla pöydälle sulamaan, niin on jo ainakin puoliksi sulanut lounasaikaan.

Kyllähän ne kaikki on itsetehtynä paremman makuisia. Meillä ei esim. kaupan maissi ja bataatti kelvannut ollenkaan vaikka itsetehtynä ovat herkkua.

Ainut kinkkinen valmistaa on peruna, koska se menee liisteriksi helposti blenderillä tms soseutettaessa. Käytin siihen käsipuristeista kasvissurvinta. Siis sellaista ison valkosipulipuristimen näköistä. Muut kasvikset blenderillä ja perunasose käsi sekoittaen sitten sekaan.

Ekat sekoitukset meillä oli peruna-maissi ja peruna-bataatti. Molempiin perunaa noin 2/3 ja muuta 1/3.

Vähän isompana (7-8kk) aloin sitten käyttää esim. kesäkurpitsaa, tomaattia, paprikaa, munakoisoa tähän sekaan vielä vähän sipulia, kanaa ja riisiä ja on meidän tytön suosikki. Yrttejä laitan myös: basilika, oregano tai persilja jne sekä hieman rouhittua mustapippuria. Mutta ei toki ihan alkuun kannata.

Parsakaalia käytän toisinaan, mutta meillä ei ole ollut suosikki. Jotkut vauvat taas kuulemma rakastavat sitä?! Porkkanaa joskus. Lanttua tms juureksia en ole jaksanut, niitä tulee sitten noista kaupan liha-kasvissoseista, niitäkin kannattaa muistaa välillä antaa, niin ei vauva opi liian krantuksi niin että vaan äidin tekemä kelpaa.

Omilleni olen tehnyt kasvissoseet pilttipurkkeihin. Lihan, kalan ja kanan olen pakastanut jääpalamuotissa ja laittanut siitä pussiin odottamaan syömistä. Aina on ollut omissa soseissani peruna-porkkana mukana sekä siihen kukkakaalia/ parsakaalia/maissia, tms. Tuo maissi on tosiaan sellaista, että siitä täytyy kuoret siivilöidä alussa pois. Enää en siivilöi, kun vauvelini on jo isompi. En ole soseita maustanut sen kummemmin.

Itse olen ottanut purkit edellisiltana jääkaappiin sulamaan ja mikrolla olen soseen lautasella lämmittänyt syöntikuntoon. Säilyvyydestä en osaa sanoa, itse teen noin 3 viikon soseet kerralla. Eiköhän ne soseet kuitenkin sen 3 kk ainakin säily pakastimessa.

Meillä todettiin hyväksi Oolannin perunamuusiaines (on pelkkää soseutettua perunaa). Tein myös sosetta pakastealtaan "amerikankasviksista" ja muista pakastevihanneksista (kukkakaali, parsakaali, maissi).

Kesäkurpitsa on hyvää täytettä moniin soseisiin. Ja bataatti + porkkana on tietenkin tosi herkkua.

Mausteiksi laitoin persiljaa, basilikaa, currya.

[QUOTE="tuulevi";23084132] Tuo maissi on tosiaan sellaista, että siitä täytyy kuoret siivilöidä alussa pois. Enää en siivilöi, kun vauvelini on jo isompi. En ole soseita maustanut sen kummemmin.

[/QUOTE]

Maissi menee blenderillä ihan pieneksi, ei tarvitse siivilöidä. Sauvasekoittimesta en tiedä, kun käytän itse tuota blenderiä, kun meillä se sattuu olemaan. Bamixilla varmasti hoituu myös.

Kaikista kasviksista voi tehdä soseita, mutta punajuurta, lattua ja naurista sekä lehtivihanneksia kehotetaan välttämään alle 1- vuotialla. Mausteena voi käyttää yrttejä ynnä muita mausteita, kunhan jättää suolan pois, ainoastaan persiljan käyttöä on syytä tarkkailla, se kun sisältää paljon a-vitamiinia (ja jotain muuta mutten muista mitä).

perunaa ei kannata pakastaa sellaisenaa, menee huonoksi, mutta esim. porkkanaan tai johonkin muuhun sekoitettuna sekin onnistuu. Ja ehdottomasti sulattaisin suoraan pakkasesta mikrossa, jotta sulatusaika olisi mahdollisimman lyhyt jolloin ne ravintoaineetkin säilyvät paremmin. usein miten kuitenkin soseutin niitä samoja kasviksia mitä muukin perhe söi, ihan haarukalla suoraan lautaselle.

peruna,porkkana, kukkakaali, parsakaali, maissi, noita tein esikoiselle ja tulen tekemään tällekin vauvalle kohtapuolin.
kaali voi pierettää et varovasti alottelisin niitä.

kun pakastaa jääpalamuotissa niin sulaa aika nopsasti kyllä huoneenlämmössä =)

aluksi en maustanut millään, sit aloin laittaa basilikaa, oreganoa..

Yhteistyössä