Itsetehdyt soseet vauvalle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Muumilaaksoon
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Muumilaaksoon

Vieras
Höö, mä teen 4 kk vauvalle ensimmäisiä soseita. Eli tosi pieniä määriä, pääasiassa vielä imetän. Mut kysymys on, voiko sen soseen, eli käytännössä keitetyn porkkanan ja kukkakaalin, mussata haarukalla ja ohentaa vähän rintamaidolla?

Mun veli aikoinaan oli hysteerinen sen ekan soseen kanssa, se yritti yhtä perunaa ja vähän maitoa soseuttaa tehosekoittimessa, jottai ei jää yhtään kokkaretta. Se oli sitä mieltä, että vauva tukehtuu niihin kokkareisiin.....

Mites te muut, voiko 4 kk ikäisen soseessa olla pienen pieniä kokkareita vai pitääkö sen olla aivan samettista?

Haarukalla soseutin itsekin ja ohensin rintamaidolla.
Joskus painelin teelusikalla pienen sihdin läpi jos tuntui jäävän kovin kökkäreiseksi (ihan alkuun kun alettiin maistelemaan).

En tosiaan jaksanut parin lusikallisen takia sotkea sauvasekoittimella tms.

Noin pienelle olen ihan samettista antanut. Vähänkään kokkareista niin meijän vauvat vetäneet henkeen, yskineet, eikä lopulta ole suostuneet suutaan avaamaan.

Kyllä mä soseutin vaan haarukalla joitain pieniä makupaloja ja laitoin rintamaitoa joukkoon. Annoin niin mimimaalisesti kerralla lusikan kärjellä, että sai testattua, miten menee alas. Annoin kyllä myös kaupan soseita ja sitten joskus 5,5 kk iässä tein ison setin tehosekoittimella. Mutta siis jos haluat maistattaa kerran vaikka porkkanaa, niin kyllä sitä mun mielestä voi lusikan kärjellä tarjota varovasti ihan haarukkasoseututtana.

esikoisen kohdalla soseutin pelkällä haarukalla perunat, kukkakaalet, porkkanat yms. Ja hyvin menivät alas, vaikka jokunen kokkare olisi ollutkin. Nyt koupus on kohta 5kk ja samalla tavalla olen aloitellut soseiden antamisen eli vain haarukalla muusaan. Ja hyvin menee alas.. Yhtään kertaa ei ole kakistellut, vaikka jokunen pikkuinen kokkare olisikin. Eihän sitä tietenkään mitään peukalonpään kokoisia kokkareita jätetä. SItten kun siirrytään lihaan yms. Teen niin, että keitän ne kypsiksi ja sauvasekoittimella sileäksi. Minitrip-pussiin pakastan ja otan sitten pakkasesta tarvittavan liha/kana annoksen, kun olen potut ym. keittänyt...

Aloittelin 6kk ikäisen kanssa soseet, ekat ihan samettisia. Nyt kun tyttö on jo peräti 7kk ikäinen ;) ja omaa 6 kaunista hammasta, hän näyttää mieltyneen ruokaan, jota pitää vähän 'pureskella'. Eli soseille kääntää päänsä, maissinaksut, viinirypäleen pikkiriikkiset palaset ja mandariinin hedelmäliha on uponneet enää.

tee isompia satseja pakastimeen. Mä oon keitellyt aina yhtä ruoka-ainetta kerrallaan ja pakastanut soseen jääpalarasioissa, helppo niistä yhdistellä eikä tarvii joka päivä olla vauvalle kokkailemassa.

Ei meidän sihtikurkuille ole mennyt haarukalla muussattu alas. Itse olen hieronut ne esimmäisten soseiden aineet siivilän läpi ja maidolla ohentanut.

Myöhemmin sitten ole tehnyt isomman erän keralla sauvasekoittimella ja pakastellut kekoina ja siirtänyt purkkiin, mistä on voinut ottaa tarvittavan määrän ruoka-annokseen.

just alottelin toisen muksuni kanssa maistelee soseita ja vaikka kuinka hieroin haarukalla niin kauhee kakominen oli lopputuloksena. nyt on sitten 2,5 kiloo soseita pakkasessa jääpalamuotein jäädytettynä niin ei tarvii joka päivä temppuilla sen ruuan kanssa. pakastin nyt alkuun bataatti-perunasosetta ja porkkana-perunasosetta. peruna sosetta ei voi sellasenaan pakastaa kun sen koostumus muuttuu kuulemma epämiellyttäväks pakkasessa, mutta tollee kun on ollu reilu puolet jotain muuta joukossa niintoimii ihan hyvin...

kannattaa muistaa ettei jokainen vauva ole samanlainen vaan heidän nielemisrefleksi ja kurkun koko vaikuttaa hyvin paljon siihen milloin vauva on valmis rakeisempaan ruokaan, on joitakin lähemmäs 1 vuotiaitakin vielä joille pienikin kokkare aiheuttaa yskimisrefleksin. Opit pian äitinä huomaamaan millainen syöjä juuri sinun vauvasi on. Pakastaa kannattaa sitten kun alat tekemään suurempia määriä, se on hyvin kätevää..ja peruna menee aivan liisteriksi sauvasekoittimella. Bataatti on todella hyvä aloitus vihannes myös.

just alottelin toisen muksuni kanssa maistelee soseita ja vaikka kuinka hieroin haarukalla niin kauhee kakominen oli lopputuloksena. nyt on sitten 2,5 kiloo soseita pakkasessa jääpalamuotein jäädytettynä niin ei tarvii joka päivä temppuilla sen ruuan kanssa. pakastin nyt alkuun bataatti-perunasosetta ja porkkana-perunasosetta. peruna sosetta ei voi sellasenaan pakastaa kun sen koostumus muuttuu kuulemma epämiellyttäväks pakkasessa, mutta tollee kun on ollu reilu puolet jotain muuta joukossa niintoimii ihan hyvin...

niin ja tehosekottimella teen soseen ja nesteeks keitinvettä... jääpalamuotteja kannattaa kytistää kirppiksiltä.

Yhteistyössä