Itsetunto ja paino-ongelmat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Onko täällä muita joilla on suuria ongelmia kehonkuvan ja itsetunnon kanssa? Miten pärjäätte? Onko teillä todettu syömishäiriö? Oletko tällä hetkellä painon puolesta millainen? Ja minkä ikäinen olet?

Mä oon 27 ja oon lähemmäs 10 vuotta kärsinyt näistä ongelmista miltei yhtäjaksoisesti. Mulla ei ole ikinä todettu syömishäiriötä ja paino on vaihdellut normaalin ja lievän ylipainon välillä. Mä tiedän, että mun pitäisi oikeasti laihduttaa kun on muutama kilo ylimääräistä mutta mulla on koko asiasta ihan järkky olo. Ajattelen syömistä ja painoa kymmeniä kertoja päivässä, vertaan itseäni muihin ihan koko ajan ja mielessäni "arvostelen" ihmisiä jatkuvasti ja toivon olevani yhtä laiha. Vihaan vaateostoksia ja vihaan myös omaa peilikuvaa.

Tänään taas päätin että nyt syön vaan sen mikä on ihan pakko et jaksaa käydä töissä mutta mun itseluottamus on niin huono etten usko onnistuvani ees siinä. En ole ulkonäössäni tyytyväinen yhtään mihinkään ja kaikki on sietämättömämpää kun on vielä pyöreä lisäks. Toivon laihtumistakin enemmän että voisin olla tyytyväinen itteeni ja päästä näistä ajatuksista eroon lopullisesti. En vaan oikein jaksa uskoa että itsetunto nousisi ja nää ajatukset katoaisi mihinkään kun ikää jo tän verran. Oikeasti olen sitä mieltä ettei ihmisen kauneus ole kiinni painosta mutta jostain syystä itselleni en anna sitä mahdollisuutta. :(

voi sua! On tosi vaikea hyväksyä että itse ei varmaan koskaan tule olemaan sellainen hoikka/upeakroppainen. Tai varmaan se ois sulle mahdollista, puhun vain itsestäni. Haluaisin niin myös olla hyvin hoikka ja olen toki joskus ollutkin, mutta nyt se ei vaan onnistu. Kärsin myös asiasta päivittäin ja monta kertaa. Vaihdevuosi-iässä painonpudotus on entistäkin vaikeampaa....

Hei! Yritä olla vertaamatta itseäsi muihin, tiedän että se voi olla vaikeaa, kokemusta löytyy. On tärkeää pystyä rakastamaan itseään. Jos haluat pudottaa painoa, tee se pikku hiljaa. Etsi itsellesi jokin mielenkiintoinen urheilutapa ja tee sitä säännöllisesti. Laihdut vain jos liikut ja et jaksa liikkua ellet syö kunnolla. Älä ota painon pudotusta ahdistavasti vaan osaksi elämäntapaa.
Ihmisen kauneus ei liity painoon. Olet hurmaava juuri sellaisena kuin olet. ❤

itse kärsin bulimiasta 15-vuotiaasta 30-vuotiaaksi. Ajattelin aina, että jos vain laihtuisin 5 kg niin sitten olisin onnellinen. Tiedän mitä se on, eikä siihen auta mitkään hyvää tarkoittavat neuvot "että on tärkeää rakastaa itseään". Syömishäiriö oli kuin vankila, jonka takia energiaa ei voi käyttää oikeasti tärkeisiin asioihin. Se on mielen sairaus, joka hallitsee ihmistä ihan täysin. Bulimia on myös helppo pitää salassa. painoni vaihteli kuitenkin aika vähän. En valitettavasti osaa antaa neuvoja, mutta oman häiriöni lopun alku oli se, kun hyvin lyhyellä aikavälillä minut irtisanottiin töistä, poikaystävä halusi päättää pitkän suhteemme, ja siskoni ja mummoni joutuivat kummatkin sairaalahoitoon vakavien oireiden vuoksi. Silloin aloin tajuta, että en halua, että elämäni pyörii vain oman perseeni miettimisen ympärillä. Elämässä on niin paljon muita ja tärkeämpiä asoita. Aloin vihdoin tajuta, minkälaisen arvojärjestyksen haluan elämääni.
Nyt 8 vuoden ja kahden lapsen jälkeen olen tyytyväisempi itseeni kuin koskaan aikaisemmin. Ja hoikkanakin on helppo pysyä, kun ei koko ajan ajattele ruokaa. Teen paljon ruokaa ja olen kiinnostunut siitä, mitä perheeni syö, mutta syömisen ja syömättömyyden ajattelu ei enää hallitse minua. Mutta syömishäiriö kummittelee aina jossain taustalla, ja toivon, että se ei pääse tulemaan enää koskaan takaisin.

Yhteistyössä