IVF/ICSI tammi/helmikuussa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Annuli81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tervetuloa taasen Ulpulummukka :wave:
Mites kaikilla joulu sujui? Täälläpäin hyvin rauhallisissa merkeissä. Jouluaattona aloitin Synarela-sumut. Aika voimakasta hikoilua siitä on tullut, mutta sen pitäisi pistosten alkaessa tasoittua. Onneliina, mun tietääkseni munisten keräyksen ja alkion siirron välillä on yleensä pari päivää? Me ollaan muuten mietitty, että siirrettäisiin kaksi alkiota kerralla, pitää vielä mietrtiä asiaa. Niin ja eihän sitä ikinä tiedä päästäänkö edes alkion siirtoon asti, pitää vaan toivoa ettei tule mutkia matkaan!

Hoitostimulaation pitkä kaava alkaa yleensä kuukautiskierron 18-23 pv (kierron pituudesta riippuen) nenäsumutteilla (Synarela tai Subrecur) Sumutteita otetaan Synarela aamuin illoin molempiin sieraimiin, Subrecur 4 kertaa päivässä molempiin sieramiin. Tätä jatketaan n. pari viikkoa jona aikana tulee normaali kuukautisvuoto. Ensimmäinen ultra, eli 0-ultra on aina keskiviikko. Yleensä siis vuodon jälkeinen ke, silloin alkaa piikitys (Puregon, tai Menogon tai Gonal F) yksi piikki päivässä, samalla sumutteet pienenee puoleen, eli vain yksi suihkaus kerrallaan. Seuraava ultra on seuraavan viikon tiistai, jolloin tarkastetaan, että munarakkulat on lähteneet kypsymään toivotulla tavalla. Piikitysannosta voidaan tässä vaiheessa muuttaa tarpeen mukaan. Seuraava ultra on saman viikon perjantaina, jolloin määritellään seuraavan viikon punktioaika (on yleensä ma, ti tai ke). 36 tuntia ennen punktiota pistetäään irroituspiikki (Pregnyl tai Ovitrelle). Tämä aiheuttaa monelle raskausoireet. Siirto tehdään yleensä toisena päivänä punktiosta, eli välissä on yksi toipumis/alkioiden jakautumispäivä. Siirron jälkeen aloitetaan Lugesteron tukihoito- Emätinkapselit 2 kertaa päivässä. Tästä 14 vrk:n kuluttua saa tehdä raskaustestin.

näin siis meillä tehty jo 5 kertaa, kuudes on hyvällä alulla.

Meillä siis taustalla mun endometrioosi ja miehen huonosti liikkuvat siittiöt. Hoitoissa oltu jo 5 vuotta.

Haluan sanoa kaikille, jotka miettii hoitoihin ryhtymistä, että kannattaa aloittaa heti, sillä niihin voi mennä aikaa, eikä välttämättä niistäkään ole kaikille apua...

Olinkin tuolla joulukuun ketjussa aiemmin. Siitä ensimmäisestä IVF-hoidosta tuli nega. Nyt olis tarkoitus kokeilla helmikuussa uudestaan jos en joudu sitä ennen myooman höyläykseen. Elikkäs sellainenkin este vielä tähän ilmaantui :/
Vaan toivottavasti pääsen aloittamaan uudet hoidot helmikuussa. Tammikuu vielä tasoitellaan elimistöä ;)

Täällä olis yksi kakkos kierrokselle lähtijä. Ikää löytyy 32 vuotta ja esikoista kovasti toivotaan. Vika löytyi miehen siittiöistä joten me ollaan aloitettu suoraan ICSI:llä.

Lasta on yritetty saada alulle 2 1/2 vuotta. Ensimmäinen hoitoyritys oli tasan vuosi sitten joka jouduttiin jättämään kesken koska munasoluja ei lähtenyt tulemaan kuin kaksi. Seuraava kierros oli syksyllä mistä saatiin kolme priimaa alkiota. Yksi siirrettin ja nega tuli. Syksyllä piti olla PASsi mutta alkiot ei selvinnyt sulatuksesta ja sitten sairaanhoitajien irtisanomisen uhka lykkäsi hoitoja mutta vihdoinkin ollaan tässä. 26.12 aloitin sumut ja punktio pitäisi olla viikolla neljä. Annulin kanssa mennään siis varsin tasatahtiin.

Vielä ei sumut aiheuta oireita mutta vanhasta kokemuksesta jo tietää, että ne aiheuttaa mulla joko valtavaa itkuisuutta tai kiukkuisuutta. Mies raukka ei oikein tiedä kummat oireet on pahempia. :laugh:

Kävin just äsken surffailemassa lapsettomuus sivuilla ja sieltä bongasin tiedon, että neljännessä koeputkihoidossa on ihan yhtä hyvät mahdollisuudet tulla raskaaksi kuin ekassakin. Mä kun olen kokoajan ajatellut, että mitä enemmän hoitoja on takana ja ei ole tullut raskaaksi niin sitä pienemmäkis mahdollisuus kokoajan tulee. Tuo hieman helpotti.

Moni on täällä murehtinut punktiota ja mun on kyllä sanottava, että mulle se oli ihan helppo juttu. Seuraava päivä oli jo hieman tuskaisempi mutta siitäkin selvisi särkylääkkeitä popsimalla ja lepäilemällä.

Tervetuloa Inkaliini ja Siisami:) Inkaliinille :hug: negasta, toivottavasti toka hoitokerta tuo toivotun tuloksen!
Siisamin kanssa tosiaan aika samoissa aikatauluissa mennään, hoitoihin lähdön syykin on muuten sama täälläpäin... Eikö sulla muuten sumut aiheuta hikoilua? Mulla on aiheuttanut todella runsasta hikoilua ainakin näin aluksi, mikä ottaa päähän varsinkin julkisilla paikoilla. Pientä hermojen kiristystäkin alkaa olla huomattavissa miehen iloksi :D

Annuli: Mä en kyllä ainakaan vielä ole huomannut mitään fyysistä oireilua ja en kyllä muista et viimeksikään olis ollut. Tänään olen ollut koko päivän jotenkin allapäin ja tämmöinen olotila on kyllä muistissa edellisiltä kerroilta.

Täällä ollaan aika allapäin ja sillä nyt valvon.. Isäntä ilmoitti eilen (siis pe päivällä ) ettei ole varma haluaako aloittaa hoitoja uudelleen. Kuulemma oli miettiny sitä että jos meille joskus jostain kumman syystä tulisi ero niin joutuisi nykyisen lisäksi maksamaan elareita joko toisesta tai jopa kolmannesta.. Olisiko syynä se miksi asiaa miettii kun sen kaveri eronnu juuri äsken.. Aika onnettomalla mielellä olen nyt. :'( :'(

Voi löllykkä sua :hug:
Jos teen parisuhde on nyt hyvällä pohjalla, ni miksi ihmeessä sun mies miettii teen eroa? Vai onko hänen kaverinsa eronnut juuri lapsettomuushoitojen vuoksi?
Ei nää oo henkisesti kyllä mitään helppoja juttuja, mut jos teen eka on saanut myös alkunsa hoidoilla, ni kyllä se parisuhde varmasti kestää myös toisen hoitorumban.

Tämä päivä menny vähän niinkuin unessa. Asiaa olen miettiny ja mies suostu edes puhumaan siitä. Parisuhde meillä kunnossa joten tiedä sitte mistä tuo ajatus miehellä tullu. Sitäkin koittanu miettiä. Mutta kai se huomannu/tajunnu sen ettei pääse kulkemaan niin vapaasti kuin eronnut kaverinsa. Sillä kun on vastuu tyttärestään. Ja tämä kaveri joka eronnu, sillä reilu vuoden ikäinen poika. Mutta näyttää siltä ettei poika kovinkaan paljoa kiinnosta. Kun on aikaa mennä joka viikonloppu ( jos ei ole töissä ) baareihin. Ja poika sai alkunsa normisti. Ei hoitojen avulla. Mutta ite ajatellu asian niin että jos hoitoihin ei enään ryhdytä niin onhan mulla jo kaksi aivan ihanaa lasta. Tytär josta olen jo kertonut ja sitten on vielä reilu 11v poika ed suhteesta. Siinä on mun elämän valot jotka auttaa mua jaksamaan.

Löllykälle :hug: Aika erikoisia ajatuksia kieltämättä miehelläsi, jospa vain jotain ramppikuumetta? Elämästähän kun ei ikinä tiedä, mitä tahansa voi sattua, eikä oikein voi tehdä mitään jos alkaa etukäteen pelkäämään liikaa mahdollisia takaiskuja...Näin itse ajattelen.

Mulle iski eilen illalla flunssa. Inhottava ottaa sumuja, kun nenä ihan tukossa.
Enää reilu viikko nollaultraan,on tosi malttamaton olo nyt kun kaikki tuleva alkaa olla niin lähellä. Suunniteltuun punktioon ja alkionsiirtoonkin on enää kolmisen viikkoa, mikäli kaikki menee suunnitellusti. Olen jo töissä ilmoittanut olevani viikon neljä saikulla, onneksi tietää vähän etukäteen tulevista poissaoloista.

Oikein hyvää viikonlopun jatkoa kaikille =)

Moikka! Nyt se 2.hoito sitten pian alkaa. Viikolla 2 alusta soittelen polille aikaa. Hain lääkkeet valmiiksi jo viime vuoden puolella. ICSI tehdään lyhyellä kaavalla. Hyvää alkanutta vuotta kaikille.

Moi vaan,

En ole ollut täällä sitten mukaan ilmoittautumiseni. Oon meinaan ollut aikas hermona tässä parit viime viikot, enkä edes ole viittinyt purkaa tänne palstalle fiiliksiä säästääkseni teitä muita mun jutuilta. Mutta nyt varotan, että on siis vuodatusta luvassa ja ehkä "hivenen" liian tarkkaa selostusta... Sori jo etukäteen. :ashamed:

Meillä näyttää pahasti siltä, että meidän kohdalla tää IVF-aloitus menee ihan päin prinkkalaa! Mun siis piti soittaa klinikalle ja ilmoittautua ekaan IVF:ään justiinsa ennen joulua, kun menkat alkoi (tai silloin luulin alkaneen) ja kaikki piti olla ok. Jäin silloin vähän jännittyneenä odottamaan hoitajan soittoa, että millä aikataululla edetään jatkossa.

Kävikin heti klinikalle soittamisen jälkeen seuraavana päivänä ilmi, että eipä tainneet alkaakaan kunnolla menkat, koska mitään vuotoa ei tullutkaan enää. Ei muuta, kun odottelemaan joulun jälkeistä arkipäivää, että pääsen soittamaan klinikalle uuden tilannetiedon. Ja niinpä soitinkin eikä siinä mitään, ottivat tiedot ylös ja jäätiin odottelemaan. Raskaustesti oli tottakai nega, pitihän sekin tehdä.

Seuraavana päivänä soittivat mulle yllättäen sieltä klinikalta ja kertoivat etenemisaikataulusta ym. ja sain ajat lääkärille ja suunnitelmissa oli punktio viikolle 6. Kerroin sinne taas, että ei alkanutkaan menkat - tieto ei ollut jotenkin mennyt tälle hoitajalle ollenkaan. Silloin pyysivät ilmoittamaan uuden vuoden aattona sitten heille, mikä tilanne silloin on ja sitten katsotaan aikatauluasiaa tarkemmin. Niinpä taas päästiin odottelemaan.

Uuden vuoden aattona ei ollut tilanne muuttunut ja soitin taas klinikalle. Siellä olivat lääkärin kanssa sitten keskustelleet ja kertoivat, että jatketaan alkuperäisen suunnitelman mukaan joka tapauksessa. Kysyin, että jos vuoto alkaa, niin pitääkö ilmoitella ja sanoivat että ei tarvitse. Pitää vaan laittaa päivä ylös ja kertoa lääkärille. Ja myös pitää varautua siihen, että suunnitelmaan voipi tulla muutoksia...

Ja sitten, nyt EILEN uuden vuoden päivänä alkoi oikeesti vihdoin ja viimein menkat (kp 48). Ja nyt sitten tilannehan on se, että mun pitäis ohjeiden mukaan alottaa näiden mun kiertojen takia terot 4.1. eli jo 4. kiertopäivänä - sehän on ihan väärässä kohtaa! Päivä laskettu siis mun ennen joulua tehdyn ilmoituksen perusteella.

Ongelma on se, että mä en vaan ehkä pysty pitämään itteäni pois puhelimesta, koska vuoto alkoikin yhden päivän sen jälkeen, kun mun piti ilmotella tilanteesta. Olisko ihan hölmöä taas soittaa klinikalle (ollaan hoidoissa naistenklinikalla) ja pyytää hoitoaikataulun tarkistamista oikeaksi? Koska onhan se hassua syödä ihan tietoisesti väärään aikaan teroja, koska vielä ehtisi vaihtamaan suunnitelmaa, kun en vielä ole ehtinyt aloittaa nappien popsimista? Mulla olisi lääkärille aika 10.1. ja silloin alkaisi ilmeisesti myös sumuttelut, jos oikein ymmärsin. Siis jos päivät olisi oikein eli todellisuudessa sumuttelut ei alkaisi tuolloin.

Tää on ihan sekaisin ja mä olen ihan raivona!! Toisaalta hävettäis soittaa sinne klinikalle varsinkin, kun sanoivat, ettei tarvii ilmoitella.... Luulis, että haluaisivat tietää, että voivat vielä muuttaa suunnitelman oikeanlaiseksi? Tai ehkä tää on multa vaan toiveajattelua.

Äh, tavallaan pikku juttu, mutta kun olis nyt pitkän jonotuksen jälkeen edessä hoidot, mistä vois oikeesti olla meille apua, niin tottakai haluaisi, että menisi kerralla oikein. Mutta ei, tääkin menee näin sotkuseksi ja alotus menee pieleen. Harmittaa suunnattomasti. :headwall:

Hapsu, tosi ikävä ettei sinulle ole annettu kovin selkeitä ohjeita. Soittele ihmeessä klinikalle ja kerro tilanne, jotta saat tiedon miten toimit. Tsemppiä sinulle! =)

Mä odottelen menkkoja, toivottavasti alkavat ensi tiistaihin mennessä jolloin nollaultra. Pitäis kyllä alkaa, nyt taitaa olla kp30. Lääkäri sanoi että Synarela saattaa jonkin verran kyllä pidentää kiertoa.
Eilen käytiin hakemassa apteekista lisää sumuja sekä Puregonit että Menopurit. Arvatkaapas paljon oli lasku: 1240 euroa! No Kelalta tulee takaisin melkein puolet, taisi maksukatto tänä vuonna olla 645 euroa.
Hieman tuntui oudolta maksaa apteekissa tuo summa, yleensä kun on korkeintaan kaksinumeroinen...

Mitenkäs uusi vuosi kaikilla alkanut? Itse palasin tänään töihin lomalta, ja hieman nihkeästi tuntuu tämä työnteko alkavan. Onneksi tällä viikolla vaan kolme työpäivää.

Huh! Soitin klinikalle ja siellä muistivat mun tapauksen (olikohan hyvä vai huono asia, heh) ja ottivat onneksi nyt puhelun uutena ilmoittautumisena ja lasketaan uudet suunnitelmat. Saan aikataulun ens viikon aikana kunhan ylilääkäri tulee töihin. Voi hiivatti, kun helpotti olo nyt todella! Nyt tuntuu, että uusi vuosi alkoi sittenkin ihan hyvin :D

Voi kauheeta, mikä hinta lääkkeillä! Eikö ne apteekissa vähennä sitä kelan osuutta suoraan loppulaskusta? Oon luullut niin tähän asti... No pitää maksaa masterilla ja maksaa lasku sitten säästötililtä ennen kelakorvauksen saantia. Ohhoh!

Hei vaan kaikille!

Meillä alkaa huomenna Puregon pistokset. Pelottaa aikaslailla :/
Olisi mukava päästä vaihtamaan ajatuksia ja kuulumisia samassa veneessä olevien kanssa. Ja kun hoidot osuvat vielä samaan hetkeen niin...

Eli muutamalla sanalla taustaa: mie olen 25 ja mies 26. Naimisissa ollaan oltu 1.2.2008 5 vuotta. Tästä vauvalupaa n. 3 vuotta pian. Takana 1 biokemiallinen raskaus, yksi tuulimuna ja yksi extra. Kaikki Clomeilla alkaneita. Mulla todettu PCO, mies terve. Extra leikkauksen jälkeen (joka oli 05/07) ei mitään tulosta, joten 11/07 oli ensikäynti Fertinovassa ja huomenna tosissaan alkaa Puregonit 150 annoksella ja Orgalutranit 8.1. jolloin myös eka ultra. 11.1. toinen ultra ja 13.1 Pregnyl ja sit punktio 14.1. ja siirto siitä parin päivän päähän jos kaikki menee hyvin. Toivekkaana siis mennään eteenpäin, pelkään että olen liiankin toiveikas, eli varmaan tammikuun lopussa tullaan alas ja kovaa.
Primolut oli käytössä loppukierrosta jolla tuli nyt menkat.
Eli mulla coctail Puregon 150+Orgalutran+Pregnyl+Luget.

Annuli: mites muuten tuo korvauskäytäntö kelan kanssa menee? Eli maksanko apteekissa normaalin summan ja haen kelalta korvauksen jälkikäteen?
Kiitos kovasti jo etukäteen :D

Tervetuloa Miikkis :wave: Kiva kuulla Hapsu, että asiat selvinneet =)
Apteekista ei tosiaan korvata Kelan maksukaton ylittänyttä summaa suoraan, mikäli yksi lääke ei sitä yksistään ylitä. Antoivat sieltä mukaan hakemuskirjeen Kelaan,josta rahat tulevat takautuvasti. Kelasta lähettävät kuulema myös kirjeen, jonka avulla saa kelakorvattavat reseptilääkkeet tästälähin ilmaiseksi, tai pieni summako niistä pitää aina kuitenkin maksaa.

Mun lääkemäärät kuulostaa tosi suurelta Miikkikseen verrattuna, Puregon 900IU+Menopur. Mitenkäs muuten muilla?

Hei Miikkis, Korvauskäytänteet riippuvat kait vähän apteekista ja henkilöstä, joka tiskin takana seisoo. Meillä on ainakin ollut pikkusen ongelmia korvausten ja itselle kuuluvien maksujen kanssa. Apteekki mieluusti ottaisi rahan vastaan heti tiskillä, vaikka näin ei kuuluisi. Siihen asti kunnes omavastuuosuus, joka noin 630? on täyttynyt, tulee lääkkeet kustantaa itse, siis maksaa tiskille. Ja kun katto on täyttynyt , pitäisi sinulta veloitettava summa / korvattava lääke olla 1,6?. Ja apteekin tulisi hakea korvaus kelalta.. Mutta esim meillä on ollut muutaman kerran ongelmia, kun tiskin takana on sellainen hlö, joka ei välttämättä korvauskäytänteitä tiedä.. niin on meinannut veloittaa koko summaa, vaikka katto onkin jo ylittynyt. Ja neuvonut itse hakemaan korvaukset.. Mutta monet lääkkeet mm. nuo mitä sinullakin on, on aika kalliita, ja katto ylittyy aika nopeasti, niin olisi tietenkin järkevää jos katon ylityttyä, korvattavuus otettaisiin huomioon heti apteekissa.
Ja esim meillä pas.sissa sitten reseptistä puuttui sic- merkintä, joka tarkoittaa normaalista poikkeavaa annostusta, joka oli vain lääkäriltä unohtunut, ei apteekki tuolloin suostunutkaan antamaan lääkettä 1,6? hintaan, vaan veloitti koko summan, vaikkka lääke olikin korvattava lääke.. Eli kannattaa olla tarkkana!! Osa lääkkeistä, esim. tuo lugesteron eivät ole ollenkaan korvattavia lääkkeitä. Eli ne joutuukin kustantamaan kokonaisuudessaan itse. Mutta nuo pistoslääkkeet on kaikki korvattavia..

Kiitti Annuli ja Kris vinkistä :flower:
Olin jo meinaan menossa YA:han ostamaan lääkkeet, koska olin varannut sen 600e niihin, mutta nyt ootankin miehen ja sen Visan ensin saapuvaksi :laugh:
Mulla on tosissaan päiväannos Puregonia 150, eli otan kaksi 600:sta ja jätän vielä yhden reseptille.
Mä luulen kanssa Annuli että sulla on kokonaisannos, koska Puregonia pistetään useita päiviä kasvataamaan muniksia. Mulla nyt määrätty 8 päivälle, mutta jos ei riitä niin nostetaan annosta, jolloin kokonaismäärä olisi 3*600 iu.

Joo kyllä se tosiaan varmaan on kokonaisannos,katsoin nimittäin että paketissa on ainoastaan yksi ampulli, ja tuskinpa se vedetään yhden päivän aikana :D Kaksi pakettia lääkäri oli tuota kirjoittanut. Ihmettelinkin kovasti että miksi mulla on noin suuri määrä hormonia, vaikka munasolujen kasvussa ei ole ollut ongelmia. Onneksi selvensitte blondille :laugh:

Meillä ainakin piti tosissaan ekat lääkkeet maksaa itse ja sitten kun sai kelalta korvauspäätöksen sai vasta sillä omavastuu (1,60 tai jotain) hinnalla. Sitä varten piti ensin viedä se kelan päätös apteekkiin ja allekirjoittaa valtakirja, että apteekki saa periä korvauksen suoraan kelalta. Lisättäköön vielä, että meillä kesti kelan päätöksen saaminen ainakin kaksi kuukautta kun kuulemma tälleen alkuvuodesta kaikki itsemaksavat hakeevat viime vuoden korvauksia.

Mulla pitäis olla maantaina nollaultra ja menkat ei ole vielä alkanut. Jos ei huomenna ala niin menee aika siirtoon kun eihän ne muuten ehdi millään loppua. Sumujen mielialaa heittävä vaikutus taitaa olla tasaantumaan päin mutta nyt ilokseni kärsin kuumista aalloista :snotty: Onneks niitä ei ihan kauheen usein tule.

Heippa!

Meillä alkoi eilen piikit. Nolla ultrassa ei kohtu ollut vielä aivan tyhjentynyt sillä tyhjennysvuoto alkoi vasta maanantaina. Vuodon ei tarvitse olla kokonaan ohi ultraan mennessä, kunhan pahin vuoto on ohi, se riittää. Mä pistelen Puregonia sen 300 iu/pv, eli melko maksimilla mennään. Yhteensä lääkäri määräsi 5 pakkausta 900 iu:ta Puregonia, joten pitäis riittää. Uutena tähän hoitoon mulla tuli se, ettei tiistain ultraa ole ollenkaan, en tiedä ajatteliko lääkäri meidän pitkää matkaa(400 kmm yhteen suuntaan) vai eikö se usko tähän hoitoon ollenkaan, vaimiksi hän tähän päätökseen tuli, eli menen vasta perjantaina ultraan ja sit katsotaan onko tapahtunut yhtikäs mitään munasarjoissa...

Tsemppiä kaikille muille omiin vaiheisiinne...

Yhteistyössä