IVF:lla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja plussanneet, apua!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

plussanneet, apua!!

Vieras
Voisikohan plussauksen jälkeen lugejen lopetuksella liian aikaisin, olla yhteyttä alkion kasvun hidastumiseen ja näin ollen myöhemmin mahdolliseen keskenmenoon?

Pliis kertokaa te, joilla todettiin alkuraskauden ultrassa alkio liian pieneksi viikkoihin nähden, käytittekö silloin tukilääkitystä keskenmenoon saakka, vai käskettiinkö lopettaa lääkitys jo plussan aikoihin?!? Yritän tässä hakea mahdollista syy-yhteyttä alkion pienuuteen siitä, ettei mulla jatkunut tukilääkitys enää vko 4 jäkeen. (Jos vaikka jotain olisi vielä tehtävissä.....)

Tulee tässä hulluksi!!

Hei!

Ainakin Väestöliitossa Helsingissä pitempää tukilääkitystä käytetään käsitykseni mukaan vain PAS:in yhteydessä. IVF tuoresiirrossa tukilääkitys lopetetaan heti plussan jälkeen. Näin on ollut minun kohdallaani.

Minulla oli juuri marras/joulukuussa PAS, josta alkoi raskaus. Alkio ei kuitenkaan kasvanut normaalisti eli oli koko ajan viikkoihin nähden liian pieni, muutaman kerran oli verenvuorotoakin ja siten viikolla 8 syke oli lakannut. PAS tehtiin lääkeelliseen kieroon ja minulla olivat luget käytössä siihen saakka kun sykkeen loppuminen todettiin. Luget eivät siis minun kohdallaani edesauttaneet kasvua mitenkään.

Lääkärin mukaan alkion hidas kehittyminen/kehittymisen loppuminen johtuivat todennäköisesti jonkinlaisesta koromosomihäiriöstä (jotka ovat aivan normaaliraskauksissakin yleisin keskenmenojen syy) eli alko ei ollut elinkelpoinen.

Nyt olen toisen IVF/ICSI:n tuoresiirrosta jälleen raskaana alkumetreillä.

Minulla ei ollut lugeja käytössä lainkaan. Vain muutama Pregnyl-pistos, jotka lopetettiin ennen raskaustestiä. Alkio oli ekassa ultrassa pari päivää kasvussa jäljessä, mutta se ei haitannut mitään.

Minulle määrättiin ivf:n yhteydessä tukilääkitys 15 päivälle. Tämän jälkeen pyydettiin tekemään raskaustesti. Tukilääkistystä ei jatkettu ja raskaus on jatkunut nyt onnellisesti viikoille 23+. Toivottavasti jatkuu myös loppuun asti.

Kiitos vastanneille! Huojentunut olo. Pitäisi vaan osata luottaa raskauden kulkuun. Kysyessäni klinikalta, tuoresiirroissa ei ole katsottu yleensä tarpeelliseksi jatkaa tukilääkitystä, pakastesiirroissa kylläkin.
Alkion kokokin on kuulemma normaali tuossa vaiheessa. Heittoja saattaa aluksi olla, ja myös mittaaminen saattaa olla vaikeaa niin pienestä vielä.

Rauhallisin mielin siis eteenpäin...

Yhteistyössä