Ja mitäs mä nyt teen väärin? Pottailusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Huoh. Me on nyt muutama viikko (lämpimämmät kelit) harjoiteltu pottailua. Oon pitänyt ihan kalsareita ja housuja vaan. KERRAN saanut puolikkaan pissan pottaan ja muuten se kuseksii housuihinsa/lattialle/mihin milloinkin... Voisko nyt joku fiksumpi taas kertoa, kun tän kerta pitäis olla niiiiiiiiiiiiiiiiiin helppoa, että mitäs mä nyt teen väärin? Niin ja muksu on jo 2,5-vuotias eli ihan pikkusestakaan ei ole kyse :(

Osta wc:n seinälle tarrajuliste, johon lapsi saa aina laittaa tarran kun pissa tulee pottaan! Annettiin ihan pienestä "lirustakin" ja nopeasti tyttö hoksasi, että pissailusta pottaan saa palkinnon. Lisäksi aina pissan tullessa lattialle tai muualle, sanoimme vain, että voi ei, nyt kävi vahinko. Eli emme alkaneet huutamaan tms.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Huoh. Me on nyt muutama viikko (lämpimämmät kelit) harjoiteltu pottailua. Oon pitänyt ihan kalsareita ja housuja vaan. KERRAN saanut puolikkaan pissan pottaan ja muuten se kuseksii housuihinsa/lattialle/mihin milloinkin... Voisko nyt joku fiksumpi taas kertoa, kun tän kerta pitäis olla niiiiiiiiiiiiiiiiiin helppoa, että mitäs mä nyt teen väärin? Niin ja muksu on jo 2,5-vuotias eli ihan pikkusestakaan ei ole kyse :(

Miks sie nyt noin vanhana alotit pottajutut. Meillä käytiin potalla kun alko istumaan muutenki, 6kk jälkeen. Aamulla tuli pissa

Alkuperäinen kirjoittaja no:

Miks sie nyt noin vanhana alotit pottajutut. Meillä käytiin potalla kun alko istumaan muutenki, 6kk jälkeen. Aamulla tuli pissa

No voi sun... Ei kaikki vaan ole niin täydellisiä kuin sinä! Ap:lle että meillä toimi lahjonta ;) Tarrat ei tosin vaikuttanut mihinkään mutta pitää keksiä mikä on se sun lapsen juttu mikä tehois.

Ota kokonaan pylly paljaaksi. Meillä tehtiin niin ja laakista alkoi oma-aloitteisesti käymään potalla. Jos on housut päällä, niin (ainakin meidän) lapsi pitää niitä vaippoja vastaavana.

No ei se nyt kyllä oo siitä kiinni että missä iässä pottailu on aloitettu vaan siitä että missä iässä se lapsi on valmis ja kykenee havaitsemaan pissahädän ja ehkä pidättämäänkin pikkuisen aikaa. 6kk vanhasta asti pottaillut ei opi yhtään ennemmin kuivaksi kuin 2vuotiaana saman aloittanu mikäli hän ei ole valmis kuivana olemiseen.

Kyllä kuule meillä alettiin käymään sillon 6kk, mutta niin vaan se totaalistoppi tuli 2 veenä. Meillä vähän vaikuttaa vauvan syntymä selvästi, mutta vauvakin yli puolivuotias ja sitäkin aletaan potattaan ihan senkin takia, että esikko huomais että se olis kivaa. Meillä on se tarra potan pohjassa, mutta ei oo kuva kertaakaan tullut näkyviin, kun likka ei suostu yksinkertasesti pottaan mitään tekemään.

Alkuperäinen kirjoittaja km:

No ei se nyt kyllä oo siitä kiinni että missä iässä pottailu on aloitettu vaan siitä että missä iässä se lapsi on valmis ja kykenee havaitsemaan pissahädän ja ehkä pidättämäänkin pikkuisen aikaa. 6kk vanhasta asti pottaillut ei opi yhtään ennemmin kuivaksi kuin 2vuotiaana saman aloittanu mikäli hän ei ole valmis kuivana olemiseen.

Minä väitän nyt vastaan kuitenki. Jos laps on oppinu 1.5 v kuivaksi (esim. alottanu sillon jo 6kk). Ainaki meidän laps ei ole viel täytäny 2v ja on jo päivä ja yö kuiva.

Juu kyllä tätä pottailua on yritetty jo aiemminkin, mutta lapsella on ollut joku totaalinen "ei pottaa"-asenne. Nyt vasta ihan viime kuukausina on suostunut ekoja kertoja pottaa lähemmäs edes menemään. Tosin en mä nyt mitään 6 kk iässä tosiaan aloittanut tarjoamaan, mutta reilun vuoden kyllä.

En vaan tajua, kun lapselle tuntuu olevan aivan sama koko housuihin pissaaminen! Pissaa esim samalla, kun ajelee polkuautolla pihalla ja jatkaa eteenpäin vain, ei edes sano, että pissa tuli tms. Huoh. Kaipa se tästä jotenkin jonain päivänä. Tuskin se enää aikuisena vaipoissa on :D

Säännöllinen pissautus. Aamulla heti herättyä ihan ensimmäisenä. PIan aamupalan jälkeen, ennen ulkoiluja, ulkoilujen jälkeen, ennen päikkäreitä, päikkäreiden jälkeen, illallisen aikaan, kesken illan ja iltapesujen yhteydessä. Ei ne lapset heti tuu sanomaan, että on hätä. Meillä ainakin piti vanhempien pitää tarkka rytmi pissautuksissa. Siitä se sitten kyllä nopeasti lähti.

Alkuperäinen kirjoittaja km:

Minä väitän nyt vastaan kuitenki. Jos laps on oppinu 1.5 v kuivaksi (esim. alottanu sillon jo 6kk). Ainaki meidän laps ei ole viel täytäny 2v ja on jo päivä ja yö kuiva.

Mun kaveripiirin 50 alle kouluikäisestä lapsesta yksikään alle vuoden vanhana pottailun aloittanu EI ole oppinu kuivaksi vasta kuin n 2,5v iässä keskimäärin. Mun omat aloitti pottailun siinä vaiheessa kun huomasin, että alkavat huomata vaipan kastumisen ja kiinnostua potasta, eli vähä alle 2v. Kuivaksi oppivat parissa viikossa ilman mitään vaivannäköä. Sen sijaan tosi monen kaverin 6kk vanhana pottailun aloittanu lapsi oppi kuivaksi mun lapsia myöhemmin, vaikka äiti oli nähny hirveän kovan vaivan potan kanssa.

Ja mitä yökuivuuteen tulee niin sehän on kiinni siitä että aivoista alkaa tietty hormoni erittyä - vasta silloin lapsi pystyy olla yön yli kuivana. Yökuivaksi lasta ei voi siis opettaa vaan lapsi kasvaa siihen. Toisilla se hormoni alkaa erittyä vasta tosi myöhään, toisilla aiemmin. Ja samoin päiväkuivaksikin toiset on valmiita oppimaan aiemmin, toiset myöhemmin.

Jos jollain on kokemusta kaksosten potalle opettamisesta niin otan mielellään vastaan! Toinen ei suostu sekuntia pidempää istumaan ja toinen luulee että se on joku auto minkä päällä voi istua ja potkia eteenpäin... *Huoh* :D

Juu kyllä tätä pottailua on yritetty jo aiemminkin, mutta lapsella on ollut joku totaalinen "ei pottaa"-asenne. Nyt vasta ihan viime kuukausina on suostunut ekoja kertoja pottaa lähemmäs edes menemään. Tosin en mä nyt mitään 6 kk iässä tosiaan aloittanut tarjoamaan, mutta reilun vuoden kyllä.

En vaan tajua, kun lapselle tuntuu olevan aivan sama koko housuihin pissaaminen! Pissaa esim samalla, kun ajelee polkuautolla pihalla ja jatkaa eteenpäin vain, ei edes sano, että pissa tuli tms. Huoh. Kaipa se tästä jotenkin jonain päivänä. Tuskin se enää aikuisena vaipoissa on :D

Kaikki ei muuten halua pottaa. Meillä on käytetty aina vaan pöntön supistinta, eli sitä istuinrinkulaa. Siis ihan ihan alusta asti. Ja molempien lasten kohdalla näin.

Meillä tyttö alkaa nyt olemaan kuiva, ikää reilut 3v. Ajoissa pottatouhut aloitettiin, mutta koskaan ei tehnyt mitään pottaan. Sitten jokunen aika sitten hoksasi jutun ja nyt käy suoraan pöntöllä. Siskonsa alkoi 6kk lähtien käymään potalla/pöntöllä ja sinne usein kakat/pissat tulikin. 1,5v sitten oppi kuivaksi ja kuukauden päästä yövaippakin jätettiin pois.

Mulla on pottatouhuista aikaa, mutta muistelisin, että potta oli aika turha kapistus. Ihan hetken likka siinä sattui istumaan, mutta se kun pääsi pöntölle olikin ratkaiseva tekijä siinä hommassa.

No meidän muksu teki kaikki kakat pottaan jo vuoden vanhasta kun n.8 kk iässä alotettiin pottaileen. Päiväkuiva alkoi oleen 2 vuoden iässä (siis ilmoittamaan itse pissahädästä). Just toi kakaton vaippa mua motivoi ja se että ei mennyt niin paljon vaippoja päivässä, vaikka vähän kellon kanssa siellä potalla käytiinkin. Ikinä ei ole minkäänlaista pottalakkoilua ollut kun on pienestä tottunut potalle.

Yhteistyössä