Ja taas aloitus poistettiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Emilyn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Tai no mähän kerroin siinä ekassa viestissä, miten lastenvalvoja sanoi mua henkisesti epävakaaksi koska olen itkenyt. Noh, se oli poistamisen aiheinen juttu :)

Hei, ihan oikeastiko lastenvalvoja sanoi tuollaista?
Mua sossuntätinä (hoitovapaalla olevana) kiinnostaa kovasti, miten ja millä perusteella lastenvalvoja voi tollasta todeta "tosta vaan"?
Ja kun nämä huoltajuusjutut ei perustu siihen, mitä lastenvalvoja arvioi, vaan ne arviot vanhempien kyvystä huolehtia lapsestaan tekee ihan muut tahot. Niin että millä perusteella?

Valitettavasti viimeaikaiset juttusi muistetaan pitkään: eli kannattaisi ehkä miettiä etukäteen millaisen miehen kanssa lapsia tekee, missä itkeskelee ja miltä vaikuttaa kun huoltajuusriitaa sossutoimistossa selvitellessä on jo maha pystyssä seuraavalle miehelle.

Alkuperäinen kirjoittaja syysäippä:
Tai no mähän kerroin siinä ekassa viestissä, miten lastenvalvoja sanoi mua henkisesti epävakaaksi koska olen itkenyt. Noh, se oli poistamisen aiheinen juttu :)

Mua sossuntätinä (hoitovapaalla olevana) kiinnostaa kovasti, miten ja millä perusteella lastenvalvoja voi tollasta todeta "tosta vaan"?
Ja kun nämä huoltajuusjutut ei perustu siihen, mitä lastenvalvoja arvioi, vaan ne arviot vanhempien kyvystä huolehtia lapsestaan tekee ihan muut tahot. Niin että millä perusteella?

Sulle siis äsken vastasin.

Ja LV lausuntohan tulee oikeuden väliaikaispäätökseen. Kysyin LVltä, että onko hän sitä mieltä että en kykene lapsesta huolehtimaan sen vuoksi kun pitää mua henkisesti epävakaana, eikä suostunut kommentoimaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Villivadelma:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Taisteletko siis lapsesi/lastesi huoltajuudesta?

Jatkan, siis eksäsi kanssa, vai mistä on kyse? Voimia.

Kohta 2v lapsi, ex hakee lapsen asumista luokseen.

Ai hakee?Millä perusteilla? :o
Toivottavasti saat muksun pidettyä itselläs.

Miksi isä ei saisi hakea huoltajuutta? Varmaan juuri sillä perusteella hän sitä hakee, että on isä. Täällä niin monet ovat sitä mieltä, että äiti ja isä ovat lapselle yhtä tärkeitä. Mutta yllättäen, jos ero tulee, tulisi lapsi jäädä automaattisesti äidille. Miksi?

Alkuperäinen kirjoittaja Rune:

Miksi isä ei saisi hakea huoltajuutta? Varmaan juuri sillä perusteella hän sitä hakee, että on isä. Täällä niin monet ovat sitä mieltä, että äiti ja isä ovat lapselle yhtä tärkeitä. Mutta yllättäen, jos ero tulee, tulisi lapsi jäädä automaattisesti äidille. Miksi?

Onkin muuten jännä, et tuolla lailla tuossa ihmeteltiin että isä hakee lapsen asumista luokseen...siis miksei?

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Alkuperäinen kirjoittaja Rune:

Onkin muuten jännä, et tuolla lailla tuossa ihmeteltiin että isä hakee lapsen asumista luokseen...siis miksei?

Jep, ja missäs on taas lapsen etu. Että lapsi pitäisi riistää ihmisen luota, joka on häntä jo kahden vuoden ajan hoitanut aamusta iltaan.

Jep, ja missäs on taas lapsen etu. Että lapsi pitäisi riistää ihmisen luota, joka on häntä jo kahden vuoden ajan hoitanut aamusta iltaan.

Mä nyt vaan kommentoin sitä, että miksi isä ei saisi hakea..en sun tapausta.

Alkuperäinen kirjoittaja syysäippä:

Sulle siis äsken vastasin.

Ja LV lausuntohan tulee oikeuden väliaikaispäätökseen. Kysyin LVltä, että onko hän sitä mieltä että en kykene lapsesta huolehtimaan sen vuoksi kun pitää mua henkisesti epävakaana, eikä suostunut kommentoimaan.

Tuollainen arvio ei riitä perusteeksi mihinkään. Lastenvalvojalla ei ole koulutusta eikä ammattitaitoa arvioida sun mielentilaa millään tavoin. Hän voi ottaa kantaa lapsen tilanteeseen, jos käytettävissä on todenmukaiset ja pätevät arviot molemmista vanhemmista. Eli vaikka kirjoittaisi lausunnossaan, että olet epävakaa, se ei oikeudessa riitä, vaan pitää pystyä todistamaan. Käytännössä ainoastaan psykiatri tai psykologi, joka on sua enemmän kuin kerran tavannut, voi kommentoida tuollaista asiaa niin, että se voidaan todisteeksi ottaa. Lastenvalvojan eikä sosiaalityöntekijän koulutus ei riitä tekemään tuollaisia arviota. Meidän tehtävä on vaan sitten "oikeiden" arvioiden avulla ottaa kantaa lapsen parhaaseen, eli kumman vanhemman luona se paremmin toteutuu vai toteutuuko.

Jos tämä lastenvalvoja ei suostu sun kanssasi asiasta enää keskustelemaan, niin ehkä sun kannattaisi (ja joka tapauksessa kannattaa) käydä jostakin hankkimassa itsellesi jonkunlainen lausunto, jos sun exäsi aikoo tuollaisiin perusteisiin vedota. Eli esim. lääkärinlausuntoa tai vastaavaa. Tarkoituksena siis "iskeä" takaisin samalla mitalla.

Yhteistyössä