Ja taas loukkasin anoppia, ei kutsuttu hänen kaikkia sisaruksia ristiäisiin.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Huoh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Huoh"

Vieras
Meillä ristiäiset 2 viikon kuluttua ja kutsut postitimme reilu viikko sitten. Nyt anoppi taas soitti ja kysyi emmekö todellakaan ajo kutsua kaikkia hänen sisaruksiaan ristiäisiin ja haukkui kuinka pahoitamme heidän mielensä. Kävi siis saman keskustelun mieheni kanssa kun kutsu hänelle tuli ja kuuli ketä olimme kutsuneet. Lisäksi on keskustellut asiasta tässä välissä jo ainakin kerran uudestaan mieheni kanssa.

Emme saaneet varatuksi mitään isompaa tilaa ja niinpä ristiäiset pidetään meillä kotona. Koska meillä ei mikään älyttömän iso koti ole päätimme kutsua minun ja mieheni kummankin vanhemmat, mummit, sisarukset perheineen sekä meidän kummit ja tietysti lapsemme kummit. Näistä jo tuli vieraita yhteensä 25 koska esim. mieheni vanhemmat ovat eronneet ja menneet uudestaan naimisiin ja kaikki minun sisarukseni ovat joko naimisissa tai avoliitossa. Tämä 25 vierasta oli mielestämme melkein maksimi määrä meidän kotiin. Anopilla on 6 sisarusta ja heistä 4 on naimisissa ja heillä on yhteensä vielä 4 kotona asuvaa lasta. Lisäksi olisi ollut kohteliasta kutsua minun tätini ja mieheni isän sisarukset (ovat siis eronneet ja anoppi ajatteli että vain hänen sisaruksensa olisi tärkeä kutsua vaikka enemmän olemme mieheni isän sukulaisten kanssa tekemisissä) jos olisimme kutsuneet heidät olisi ollut kohteliasta kutsua myös minun äitini sisarukset miehineen ja heitä taas olisi ollut 6 lisää. Eli vierasmäärä olisi melkein (ei ihan) tuplaantunut.

Minä olen ollut paljon pienemmissäkin ristiäisissä usein ja monesti on kutsuttuna juurikin lapsen kummien lisäksi vanhempien sisarukset, vanhemmat ja isovanhemmat. Toki olen ollut tällaisissa suurenluokan ristiäisissäkin missä vieraita on ollut se 50-100, mutta harvemmin. Ärsyttää tämä anopin jankuttaminen asiasta ja meidän syyllistäminen. Mutta nyt aloin miettiä onkohan tässä jotain alueellista eroa eli joissain suvuissa on tapana pitää aina ristiäiset joihin kutsutaan paljon vieraita? Meitä ei häirinnyt yhtään että juhliimme tulee vain 25 vietasta mutta anopille tämä tuntuu olevan järkytys.

Täällä pääkaupunkiseudulla on usein tapana kutsua ainoastaan ihan lähisukua, niinkiuin tekin olette tehneet. Anoppi tunkee nyt nenänsä teidän reviirillenne, te päätätte itse ketä kutsutte.

Anoppi on tässä se hassu, ymmärtäähän tuon kuka vain. Vierasmäärä tilan ja jaksamisen mukaan. Muutenkaan ristiäiset eivät yleensä ole megasuuret (vrt. vaikka häihin) ja jostain on karsittava.

En ole koskaan ollut ristiäisissä, joissa olis mummon sisarukset perheineen. Täällä päin ristiäiset on yleensä perhejuhla. Isot sukujuhlat on sit erikseen. Toki ymmärrän, että anoppi olis halunnut vähän "höyrytä", mutta raja kaikella. Unohda koko juttu:)

Sanot sille, että jos haluaa juhlistaa vauvaanne oman sisarusparvenne kanssa, niin on hyvä ja kutsuu teidät kaikki luokseen ristiäisten jälkeen. Ette todellakaan lähde tuplaamaan vierasmääräänne vastoin tahtoanne!

• Tykkää
Reactions: hallittu kaaos
Harvoin kai ristiäisiin mummin sisaruksia kutsutaan, tai tietty jotkut voivat kutsua, mutta itse olen aina kutsunut lähisuvun ja niin myös muut tuttavani.

Mitä ne mummin sisaruksen siellä tekee, pääasia että mummi on paikalla.

Meillä anoppi aikanaan kehotti lähettämään häidemme kiitoskortitkin kaikille hänen sukulaisilleen, vaikkei ko.henkilöt olleet edes muistaneet meitä kortillakaan.. Anna anopin suuttua, ja nauttikaa juhlistanne!

Meidän suvussa on myös ollut tapana pitää "isot" ristiäiset, eli vähän niinkuin koko suku kutsutaan. Ei meinattu pitää isoja ristiäisiä, mutta kun mummo ja pappa niin palavasti halus paikalle kummin serkun kaimoja niin sovittiin sitten että he vuokras ja maksoi juhlapaikan ja hoiti suurimmat järjestelyt :P Lopputulokseen oltiin kaikki tyytyväisiä, itseasiassa pääsin helpommalla, lähinnä pyyhälsin paikalle..

Äiti ja isä päättää tietysti loppupeleissä mimmoset järjestetään, mutta voihan sitä yrittää jotain kompromissiakin.

Onneksi ollaan alusta asti oltu miehen kanssa samaa mieltä ketä kutsutaan eikä todellakaan aleta enää muuttamaan paikkaa ja ilmoittelemaan sitä jo kutsutuille. Kävimme siis kotikaupunkimme vuokratilat läpi heti kun päätimme päivän mutta kaikki sopivat oli varattuja. Anoppi ehdotti, että kysyisimme vielä naapuri kaupungeista tiloja tai sitten vain kysyisimme kotikaupungista isoja ja kalliita "juhlataloja" Mitä emme alunperin kysyneet kun olivat todiaan liian isoja meidän käyttötarkoitukseen. Ärsyttää nämä sen mukamas hyvät ideat kun tiedän ettei sieltä suunnalta kymminkaan tule mitään apua järjestelyihin ja minä en jaksa nyt järjestellä mitään isoja juhlia missään kaukana kotoa.

Meillä anoppi aikanaan kehotti lähettämään häidemme kiitoskortitkin kaikille hänen sukulaisilleen, vaikkei ko.henkilöt olleet edes muistaneet meitä kortillakaan.. Anna anopin suuttua, ja nauttikaa juhlistanne!

Minusta olis lähinnä piruilua lähettä kiitoskortti ihmisille, jotka ei ole edes muistaneet millään lailla...

Ja ap:n ongelmaan -ristiäiset on yleensä perhejuhla, ainakin täällä päin.

Juhlitte juhlat sillä kokoonpanolla millä haluatte, mie kyllä ymmärrän tuon tilanpuutteen koska pidettiin omien lastenkin ristiäiset kotona kaksiossa eikä tännekään ois tosiaan mahtunut enempään kuin se parisenkymmentä.
Jos anoppi ei tajua sitä niin sanokaa sille ettei tarvi tulla senkään jos aikoo väninällään pilata teijän (ja lapsenne) ison päivän.

Niin ja sekin vielä ettei anoppi ole vielä edes käynyt katsomassa lasta (vaikka asumme samassa kaupungissa) eikä ole minulta kertaakaan kysymyt minun tai vauvan kuulumisia vaikka aikaisemmin soittelikin ja tekstaili usein. Ehkä sekin vähän tökkii nyt kun ykskaks juhlat ovat tärkeät vaikka lapsemme ei ole aikaisemmin kiinnostanut mitenkään. Eipä kyllä kysynyt koskaan mitään raskauteeni liittyvää. Eron suhtautumiseen huomasi jotenki helposti kun minun äitini ja mieheni isä olivat asiasta aivan innoissaan ja halusivat esim. Nähdä ulta kuvat ja tulla jo sairaalaan katsomaan vauvaa.

[QUOTE="Huoh";28488615]Niin ja sekin vielä ettei anoppi ole vielä edes käynyt katsomassa lasta (vaikka asumme samassa kaupungissa) eikä ole minulta kertaakaan kysymyt minun tai vauvan kuulumisia vaikka aikaisemmin soittelikin ja tekstaili usein. Ehkä sekin vähän tökkii nyt kun ykskaks juhlat ovat tärkeät vaikka lapsemme ei ole aikaisemmin kiinnostanut mitenkään. Eipä kyllä kysynyt koskaan mitään raskauteeni liittyvää. Eron suhtautumiseen huomasi jotenki helposti kun minun äitini ja mieheni isä olivat asiasta aivan innoissaan ja halusivat esim. Nähdä ulta kuvat ja tulla jo sairaalaan katsomaan vauvaa.[/QUOTE]

No ehkä se vaan halusi antaa tilaa eikä tuppautua, kun yleensä siitä aina valitetaan. Tosin sitten ei kyllä paljon passaa olla esittämässä vaatimuksia juhlien suhteen.

No huh huh. Anoppi täs on ny tökerö ja hän loukkaa sua. Jokaanen päättää itte ketä lapsensa ristiääsiin kutsuu eikä sinne tarvitte koko sukua kutsua. Meillä ainaki oli ihan lähisuku vain paikalla.

Mietin just, että pelkästään mun isän sisaruksista olis tullu 7 henkiä ja mahdollisesti näiden puolisot... Siihen päälle äitin sisarukset ja exän vanhempien sisarukset. Juu, aiva liikaa porukkaa.

Kyllä mä vähän anoppiakin ymmärrän, hän on ikään kuin saanut jälleen lapsen, ja hänen viiteryhmäänsä ovat tietenkin omat sisarukset. Siksipä olisi varmaan hyvä noudattaa periaatetta, että jos anoppi haluaa brassailla omalle suvulleen, hän järjestää silloin koko kekkerit pääasiassa omalla kustannuksellaan, ja myös miehen sukua kutsutaan isossa mitassa. Muuten sitten voivat tosiaan tulla sisarussarjana pitämään grillinyyttäreitä teille joku kaunis ilta.

Meillä oli 15 ihmistä, eli minun ja miehen vanhemmat ja sisaret puolisoineen. Ja tietenkin kummit. Pyysimme myös lasten jättämistä kotiin, koska ristiäiset olivat illalla ja halusimme viettää iltaa aikuisten kesken.
Tämä oli kaikille ok, meillä oli hyvää ruokaa, hieman joimme viiniä ja pappikin oli melkein kolme tuntia juhlissa. Pidimme tasan sellaiset juhlat kun halusimme.

Kuvitteellinen tilanne meidän perheestä:
Me päätettäis kastaa meidän muksu ja isovanhemmat vaatis moista, no, mun mutsilla on sisaruksia hengissä vielä 6, kaikilla puolisot. Mun isällä on sisaruksia hengissä vielä 12, 9llä puolisot. Miehen äidillä on 5 sisarusta hengissä, kaikilla puolisot, miehen isällä enää 4 sisarusta hengissä, kaikilla puolisot.

Lisäks sitten ne, jotka me itse haluttais + tietty meidän omat sisarukset. Juuei.

Pidätte päänne vaan, ei kuulu anopille pätkän vertaa miten järjestätte juhlanne.

Yhteistyössä