ja TAAS rotikka asialla...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rokkivosu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rokkivosu

Vieras
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200901238959415_uu.shtml

Miten näitä tuntuu olevan jatkuvasti? Onko tosiaan niin, et rotikoitten päät on alkaneet jalostustyön tuloksena brakata ihan urakalla?
ja rotupiirissä tunnutaan taas kerran vähättelevän koko juttua... Heitetään se perusjuttu, et pikkukoirat ne vasta pureekin. Joo, tosi on, mut onhan se hieman eri asia pureeko esim. lasta joku pieni puudeli tai rotikka.
Suurin osa rotikkaharrastajista on ihan täyspäistä ja koirat on hanskassa, mutta liikaa on rotikka ollut tapetilla noitten erinäisten puruhommien takia viime vuosina.
Toki rotikka on helppo median ottaa silmätikuksi. Onhan se iso ja vahva rumilus. Ei välttämättä myy niin hyvin jos otsikko on et sekarotuinen koira puri.
Mut joo...ei ne kaikki rotikat toki sekopäitä ole (ainakaan vielä). Monen rotikan omistajan vaan olis kannattanut jättää se koira hankkimatta.

Tuo on kyllä enemmän omistajan vika.... ei tulis mieleenkään pitää koira irrallaan jos on vasta muuttanut naapuristoon. Eihän kumpikaan sitten tunne ympäristön "vaarat ja yllätykset"... eikä voi varautua etukäteen.
Koira pitäis AINA olla kytkettynä, oli sitten pieni puudeli tai newfoundlandi. Harva "kotikoira" on niin hyvin koulutettu että voi pitää irrallaan.
Suomessakin pitäis olla pakollinen koiranomistajan koulutus ENNEN kuin saa ostaa koiran. Ja koirankasvattajilla (jotkut) enemmän vastuuta minkälainen koira myy minkälaiselle ihmiselle....
aina kun ei omistaja ja koira "sopii yhteen" :/

En käynyt lukasemassa linkkiä, mutta tuli heti mieleen kun kävin reilu viiko sitten Espoon Lippulaivassa ja siinä ulkopuolella istuskeli tämmöstä n23 ikävuoden paikkeilla olevia tyyppejä, joista noin niinkuin voisi arvioida ettei brenkku ole ainoa kama mitä vedetään, harmitti ihan ketusti kun yhdellä niistä kundeista siinä liekan päässä nuori, mutta aika korkea rotikka uros olla möllötti, laihakin vielä (massaa ei voi vielä hirveästi varmaan ollakkaan koska näytti nuorelta, mutta ol kyllä liian laihakin), mitähän tuostakin koirasta tulee kun parivuotta on kulunut aikaa, nytkin siirtyivät peräti 30m edemmäksi kun piti taas köyttää koira kaiteeseen, niin pystyi jäädä siihen sitten juomaan ja jutustelemaan |O

Minunkin rakkaan lemmikkini tappoi koira, tosin kyseessä oli pupu ja kyseessä kaverini jackrussell. Unohdin että pupu oli vapaana kun pyysin kaverini koirineen sisään, meni koiralta tasan sekunti kun näki pupun lattialla ja tarttui niskasta kiinni. Mutta jackrusselithan toimivat myös rottakoirina, joten täysin ymmärrettävää, ja minun mokani.

Tähänkin lähelle muutti nainen kahden belgin kanssa, belgit hyökkäävät pihasta kun menen mäyrikseni kanssa ohi. Onneksi mitään vielä ei ole tapahtunut, mutta kyllä ihmettelen miten hänellä on pokkaa päästää koirat aina vain vapaaksi pihaan kun tietää niiden tulevan tielle toisten koirien perässä.

Koira pitää kouluttaa ja siltikin olla varovainen, pitää kiinni yms. Kanssaihmisten tulisi pyytää ensin lupa jos haluaa silittää ja omistajan ohjeen mukaan lähestyä koiraa. Lapset pitää opettaa myös pyytämään lupa ja silittämään nätisti. Ne kakat! Siivotkaa ne kiitos. On kurja antaa koirien temmeltää missään kun kakkaa on paikat täynnä, kiitos niille jotka sen tekevät mutta me myös saamme huudot ihmisiltä kun joku toinen on jättänyt korjaamatta.
Kiitos.

Olen onnellinen ettei meidän koiramme rotu ole päässyt uutisiin näissä merkeissä. Ilmeisesti tälle haastavan rodun yksilöille on aina osuneet vastuutuntoiset omistajat.

En minä tiedä on tässäkään rotikalla välttämättä päässä vikaa. Se toimii vaistojensa varassa ja mehän emme tiedä taustoja jotka johtivat hyökkäykseen. Omistajan kunniaksi on sanottava, että hän ainakin kantaa vastuunsa tapahtuneesta. Tosin ennakoiva käytös olisi parempi, niin tälläisiä tapauksia ei pääsisi sattumaan.

Ihottavia tällaiset tapaukset on, mutta onneksi sentään omistaja otti täyden vastuun:

"Koiran omistaja lupasi ottaa tapahtuneesta täyden vastuun. Hän aikoo viedä koiran leikattavaksi, tapakoulutukseen. Lisäksi hän aikoo hankkia kuonokopan."

olen vähän samaa mieltä ap:n kanssa. näitä rotuja, sakemanni, rotikka, dopperi, mastiffi yms otetaan usein sen m**kun jatkeeksi....ihmettelen kovasti kasvattajia jotka näill myy koiran?? |O

Alkuperäinen kirjoittaja Pinki:
olen vähän samaa mieltä ap:n kanssa. näitä rotuja, sakemanni, rotikka, dopperi, mastiffi yms otetaan usein sen m**kun jatkeeksi....ihmettelen kovasti kasvattajia jotka näill myy koiran?? |O

Millä perusteella väität noin? Kai näistä roduista voi tykätä muutoinkin.. kaikki ei sitä jatketta tarvi.

Aina syyllistetään eläintä jos se toimii vaistonvaraisesti ja hakee uutta reviiriä.

Kyllä näissä aina olemme syypäinä me ihmiset. Aivan liian monelta pitäisi kieltää eläimenpito kokonaan koska heistä ei siihen ole. Ja koirissa rodulla ei ole merkitystä, kaikki eläimet pitävät omaa reviiriään kokoon katsomatta..

Jos koira oli kytkemättä niin omistajalle eläimenpitokielto koska ei selkeästi hallitse lemmikkiään.

Alkuperäinen kirjoittaja .:

Millä perusteella väität noin? Kai näistä roduista voi tykätä muutoinkin.. kaikki ei sitä jatketta tarvi.

Kun ottaa huomioon koulutus-/ulkoilutus-/käsittelytarpeet niin ei voi ymmärtää, miksi näitä otetaan lemmikiksi. Muuten kun jatkeeksi.

siis, yleistin aika rankasti. en siis todellakaan väitä, että KAIKKI ko.rotujen omistajat tekisivät näin.

itsellänikin ollut saku ja rotikka =)

täällä meidän perällähän tuo :(
en ymmärrä miksi ihmiset pitää koiriaan irti, oli se sitten rotikka tai chihuahua. se on kielletty, ja turvallisuusriski.
en usko että tuollaisiin tapauksiin pätee leikkaaminen tahi tapakoulutus, vaan uskon että pimeässä on ison koiran saalistusvietti herännyt.jos nassussa olisi ollut kuonokoppa, lopputulos olis vähemmän järkyttävä.

mutta aina uskotaan että ei se meidän Seri/Rocky/Jeri..

Alkuperäinen kirjoittaja kannanottaja:

Kun ottaa huomioon koulutus-/ulkoilutus-/käsittelytarpeet niin ei voi ymmärtää, miksi näitä otetaan lemmikiksi. Muuten kun jatkeeksi.

Minä ymmärrän hyvin. Itselläni on laumanvartioihin kuuluva rotu ja vaikka se on haastava, niin silti se on rakas. Se on minun koirani ja minun rotuni. En ikinä vaihtaisi sitä pois johonkin helpompaan.

Alkuperäinen kirjoittaja kannanottaja:

Minä ymmärrän hyvin. Itselläni on laumanvartioihin kuuluva rotu ja vaikka se on haastava, niin silti se on rakas. Se on minun koirani ja minun rotuni. En ikinä vaihtaisi sitä pois johonkin helpompaan.

Niin, kyllähän samaa ajattelua sovelletaan parisuhteissakin..

Alkuperäinen kirjoittaja Marko 31v:
Aina syyllistetään eläintä jos se toimii vaistonvaraisesti ja hakee uutta reviiriä.

Kyllä näissä aina olemme syypäinä me ihmiset. Aivan liian monelta pitäisi kieltää eläimenpito kokonaan koska heistä ei siihen ole. Ja koirissa rodulla ei ole merkitystä, kaikki eläimet pitävät omaa reviiriään kokoon katsomatta..

Jos koira oli kytkemättä niin omistajalle eläimenpitokielto koska ei selkeästi hallitse lemmikkiään.

Aamen. Nyt ei pysty kun peesaamaan =)

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Minunkin rakkaan lemmikkini tappoi koira, tosin kyseessä oli pupu ja kyseessä kaverini jackrussell. Unohdin että pupu oli vapaana kun pyysin kaverini koirineen sisään, meni koiralta tasan sekunti kun näki pupun lattialla ja tarttui niskasta kiinni. Mutta jackrusselithan toimivat myös rottakoirina, joten täysin ymmärrettävää, ja minun mokani.

Tähänkin lähelle muutti nainen kahden belgin kanssa, belgit hyökkäävät pihasta kun menen mäyrikseni kanssa ohi. Onneksi mitään vielä ei ole tapahtunut, mutta kyllä ihmettelen miten hänellä on pokkaa päästää koirat aina vain vapaaksi pihaan kun tietää niiden tulevan tielle toisten koirien perässä.

eikö täälläkin joku aika sitten tilittänyt joku koiranomistaja joka oli pitänyt omia koiriian vapaana pihalla kun joku toinen oli sitten kulkenut oman koiransa kanssa pihan ohi, ja koira oli melkein karannut tältä aiemmalta kirjoittajalta? Jospa on toinen osapuoli tässä samassa jutussa? :)

Meillä on 4-vuotias rotikkatyttö ja kun esikoista (kohta 10kk) odoteltiin niin näitä kauhujuttuja kertoiltiin koko ajan ja jotku ihmiset olivat jopa järkyttyneitä koska emme ollet edes harkinneet koirasta luopumista vain siksi että meille on tulossa vauva. "Hankkikaa joku perhekoirarotu". Mikä on oikea perhekoirarotu? Meillä koira on kunnolla koulutettu ja tietää paikkansa ja asemansa perheessä ja kaikki on mennyt hyvin, tokikin on kovapäinen mutta kun on selkeät säännöt koko ajan ei ongelmia tule. Meillä saa puputkin kulkea vapaana lattialla eikä koira tee niille mitään.
Kyllä mä pahoitin mieleni monta kertaa raskausaikana kun on muutenkin herkkänä kun koirasta käsketään luopumaan kun se voi olla vauvalle vaarallinen. Koira vahti mua koko raskaus ajan todella tarkkaan ja nyt kun lapsi on syntynyt niin vahtii sitä, kerran tuli kotona väliil kun koiralle vieraampi tuttavamme oli kylässä ja tuli ottamaan vauvaamme syliinsä mun sylistä. Et ei varmana tekis pahaa lapselle eikä kyllä anna tehdä kenenkään muunkaan.
Äidilläni on myös kaksi isoa koiraa ja samalla tiellä asuu saksanpaimenkoira joka aina pihalla ollessaan hyppää aidan yli äitini koirien kimppuun kun ohi kävelee. Mitään pahempaa ei ole vielä käynyt mutta tuskin millään pikkukoiralla olisi suuret selviytymis mahdollisuudet jos eksyisi ulkoilemaan kyseiselle paikalle.
Meillä koira mökilläkin tietää missä menee oman pihan rajat eikä karkaile pihalta minnekkään vaikka aitoja ei ole.
Mä luulen että kaikista paras olis jos näille tietyille roduille pitäisi pennun hankkijan hankkia myös joku lupa et katsottais onko tuleva omistaja pätevä kouluttamaan koiran.