Ja tässä sitten on lähete kohdunpoistoon, sanoi gynekologi tyynen rauhallisesti!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NasuNasu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

NasuNasu

Vieras
Kävin pari kuukautta sitten yksityisellä - Diacor Itäkeskuksessa- gynekologin tutkimuksissa. Lekuri oli kyllä alusta sen näköinen kuin vitsissä sanotaan "mihis vittuun mä jäinkään".

Mutta mitäs sanotte kohtelusta/ "asiakaspalvelusta"? gynekologi totesi, että minulle on lihasmyooma. Kysyin, että mikähän se mahtaa olla? no ne on hyvin tavallisia naisilla. Sitten tuli hiljaista. Pyysi laittamaan vaatteet päälle ja tulemaan toiseen huoneeseen pöydän ääreen. Seuraavaksi hän totesi, että tässä on sitten lähete kohdunpoistoon! olin ihan äimänä, että mitä nyt tapahtuu? totesi vaan, että näin se on. Kohdussani on lihasmyooma, joka on sen verran iso, että "hoitona" on kohdunpoisto. Kyllä tässä vaiheessa menin aivan sanattomaksi. Kysyin, että eikö voi tehdä muuta. Ei voi! Voitteko kuvitella? tällaisia pönttöjä on lääkärinä? ja vielä tästä "todella loistavasta" palvelussta piti erikseen itse maksaa? Otin yhteyttä myös potilasasiamieheen, koska ei tällaisia puupäitä, tunteettomia tunareita saa päästää lääkäriksi. Olen lähes 40 vuotias, mutta en ole luovuttanut lapsen saannin suhteen. Tämä ns. oma asiani vaan ei ollut niin tärkeää gynekologille. Ja mikä huonointa! olen edelleen leikkausjonossa. Pallero= appelsiini kasvaa vatsassani ja kohdunpoistoleikkaus on todennäköisempää mitä kauemmalle leikkaus menee. Olisin halunnut heti myooman poistoon, jotta mahdollisuuteni äidiksi ei pienenisi. Mutta nyt olen ns. 3 kiireellisyysluokassa. Myooma on kaikenlisäksi sellaisessa kohdassa, että selkäsäryt ovat todella "iloisia". Mutta eihän se mitään! antaa palleron kasvaa! Toivottavasti te ette joudu tuon saman puoskarin vastaanotolle.

Sillä puoskarilla ei ole mitään sananvaltaa siihen, kuinka nopeasti jonossa edetään. Ymmärrät varmaankin, ettei hengellesi vaaraton myooma ole yhtä kiireellinen kuin vaikkapa syöpä.

Alkuperäinen kirjoittaja puoskarista:
Sillä puoskarilla ei ole mitään sananvaltaa siihen, kuinka nopeasti jonossa edetään. Ymmärrät varmaankin, ettei hengellesi vaaraton myooma ole yhtä kiireellinen kuin vaikkapa syöpä.

Näin varmaan on. Jonossa ollaan kuin köyhän talon porsaat!

Juttu ei olekaan ihan näin lyhyt kuin kirjoitin. Samalla tsekkailtiin päässäni olevaa mahdollista etäpesäkettä, odotin pääsyäni paksuneulanäytteeseen (rinta). Eli tällaiset asiat olivat tulleet esille jo kyseisellä samalla viikolla. MUTTA lääkäri oli näistä asioista huolimatta "pikkasen tyly". Vai oletko sitä mieltä, että kohtelu oli ok?

Ymmärrän järkytyksesi. Mutta jos olet jo melkein 40 -vuotias, niin onhan sinun pakko olla jo prosessoida sellainen mahdollisuus mielessäsi, ettet ikinä saa lapsia.

Jos asialle ei voi kertakaikkiaan muuta tehdä, kuin poistaa kohtu, niin minkä se lääkäri sille voi. Toki asian olisi mahdollisesti voinut käsitellä toisinkin.

Voit myös mennä pyytämään toisen lääkärin lausuntoa ja kaivaa esiin säästösi ja mennä leikkaukseen yksityisellä.

Alkuperäinen kirjoittaja huohkis:
Ymmärrän järkytyksesi. Mutta jos olet jo melkein 40 -vuotias, niin onhan sinun pakko olla jo prosessoida sellainen mahdollisuus mielessäsi, ettet ikinä saa lapsia.

Jos asialle ei voi kertakaikkiaan muuta tehdä, kuin poistaa kohtu, niin minkä se lääkäri sille voi. Toki asian olisi mahdollisesti voinut käsitellä toisinkin.

Voit myös mennä pyytämään toisen lääkärin lausuntoa ja kaivaa esiin säästösi ja mennä leikkaukseen yksityisellä.

Olipa tämä piristävä ja kannustava kommentti!

tiedän olevani lähes 40v ja tiedän, ettei minulla ole lapsia. Ei vaan ole tullut jostain kumman syystä. Kukaan ei tiedä syytä! Joten mielestäni kommenttisi on tosi ala-arvoinen. Kyllä jokainen tämänikäinen miettii asioita monta kertaa miksi miksi ja miksi?

Voit uskoa, että en kaivannut tällaista keskustelua! tarkoitukseni oli kysyä, että onko muillakin ollut vastaavanlaisia puoskareita, eli henkilöitä, jotka eivät osaa asettua asiakkaan=potilaan asemaan, vaan tunteettomasti ilman sen suurempia "pehmentelyjä" heittävät pöytää kohduspoistoleikkauksen. Lyön vetoa, että jos itsellesi kävisi näin, osaisit suhtautua tähän asiaan hiukan empaattisemmin.

Ja kyllä säästössä on aina sen verran, että voin mennä yksityisellekin leikkaukseen. Se ei ole mikään kysymys. Itse asiassa aika edullista puuhaa. Yksi yksityinen sairaala veloittaa tästä perusoperaatiosta vain 3500 euroa + yöpymiset.

nimimerkki: lapseton 40 v ei omasta tahdostaan!

Aika suoraan tuo huohkis asiansa sanoi, mutta kovin olen samoilla linjoilla.
Se että lääkäri antoi sinulle diagnosin ja hoito-ohjeen mistä et itse pidä ei tee hänestä puoskaria.
Kaikki naiset eivät saa kokea äitiyttä se on vaan hyväksyttävä.
Vaikka olisit terve (mitä et tällä hetkellä ole) olisi iästäsi johtuen mahdollisuutesi tulla raskaaksi ja synnyttää terve lapsi merkittävästi heikommat kuin kymmenen vuotta nuoremmalla ja terveellä naisella.
Sinun on vaan hyväksyttävä faktat ja tehtävä se surutyö sen asian tiimoilta, että sinun mahdollisuutesi biologiseen äitiyteen ovat äärimmäisen pienet.

Ovatpas ihmiset olleet tylyjä. Tiedän, sain itse samanlaisia viestejä joskus asian tiimoilta. Ei tällaista asiaa ymmärrä sellaiset ihmiset, joilla ei näin ole käynyt.

Minulla on sellainen tilanne, että olen seurannassa 6kk välein ja saatan menettää kohtuni. Olen 26vuoden iässä ja lapseton. Asia on painanut minut ainakin maahan ja olen surullinen asiasta. Voihan olla, että kohtua ei koskaan poisteta, mutta mitä varmemmin se jossain vaiheessa elämääni leikataan pois.

Olen yrittänyt hyväksyä asian kylmänä tosiasiana, mutta ei se ole niin helppoa, kuin täällä osa ajattelee. Ihmisen ovat erilaisia. Joillain ei ole halua saada lapsia, joten heille kohdun poisto ei ole niin iso asia. Toisilla taas on jo lapsi/a ja hekin luopuvat kohdustaan astetta tyynempinä.

Sen sijaan me, jotka toivomme lapsia....Meitä se kirpaisee ja koskettaa.

Uskon, että moni nainen hiljentyy kohdunpoiston edessä.

Sinua kodellut lääkäri ole sosiaalisesti aika taidoton. Tunneälykkyys oli lähes nollissa. Ikävää, että jouduit tuollaisen eteen :(

Pärjäile.

Hae ihmeessä pikaisesti toisen lääkärin lausunto! Kyllä tuo on aika tyrmäävä ilmoitus. Itsekin olen ollut päälle 30 vuotiaana kohdunpoistoleikkausjonossa, kunnes päätin hakea toisen lääkärin lausunnon ja hän oli aivan toista mieltä, että tässä mitään kohdunpoistoa tarvita! Lääkärit eivät ole mitään jumalia, joiden sanaan tulee luottaa kuuliaisesti! 40 vuotias voi aivan hyvin saada lapsia, myoomienkin jälkeen, tuttavapiirissäni on käynyt näin. Jos asia askarruttaa, että ole kohdunpoisto-asian kanssa sinut, asiaa tulee todellakin pohtia hartaasti. Pääkaupunkiseudulla on tietääkseni monia hyviä naistentautilääkäreitä, joten mars ottamaan heihin yhteyttä!

Kyllä lääkärit saisivat "vähän" varoa, mitä sanoo ja miten! Yksi hyvä ystäväni itki taannoin muutaman viikon täristen, kun lääkäri oli ilmoittanut ilman mitään tutkimuksia, että ystävälläni todennäköisesti on aivokasvain ja silloin elinaikaa voi olla enää muutama kuukausikin jäljellä (ikää 25). Siinä sitten odoteltiin tuloksia, ja ei siellä mitään ollut, niskat kireellä ja päänsärkyä. Olin kauhuissani, miten lääkäri voi mennä päästämään suustaan tuollaisia, hyvä ettei asiakas/potilas ihan kerennyt vielä testamenttia kirjoittaa.
Tässä vähän sama, että vaikka diagnoosi (myooma) nyt olikin melkoisen varma ja vaikka kohdunpoisto olisikin ainoa vaihtoehto, voisi sen nyt vähän alustellen kertoa, eikä vaan lykätä lähetettä käteen!

Joskus kannattaa ottaa ne tosiasiat nyrkkiin ja puristaa.

Sen jälkeen kannattaa keskittyä elämässä muihin asioihin. Nelikymppisen naisen soisi kykenevän katsomaan asioita kylmästi silmiin ja miettimään sitten vaikka toiseksi parasta ratkaisua.

Valitettava tosiasia on, ettei meille kaikille suoda biologista lasta. Koskaan.
Se katkeroituuko tästä, vai kääntääkö sen voimavarakseen, on jokaisen oma valinta.

Eikö enää sairaaloissa ole olemassa erityismaksuluokkaa?

Itse olen sillä systeemillä ollut kaksi kertaa leikkauksessa. Olen siis päässyt ohi jonon ja saanut valita lääkärin mutta leikkaus on tehty julkisella puolella. Maksu on isompi kuin jonon kautta mutta huomattavasti pienempi kuin yksityisellä.

Ellei leikkaus ole rahasta kiinni, mene ihmeessä ohi jonon. Sitä ennen, hommaa se toisen lääkärin lausunto. Kaveriltani poistettiin kohtu alle 40 vuotiaana ja toinen lääkäri ihmetteli leikkauksen jälkeen että miksi ihmeessä kohtu poistettiin?

Alkuperäinen kirjoittaja käytöstapoja............:
Kyllä lääkärit saisivat "vähän" varoa, mitä sanoo ja miten! Yksi hyvä ystäväni itki taannoin muutaman viikon täristen, kun lääkäri oli ilmoittanut ilman mitään tutkimuksia, että ystävälläni todennäköisesti on aivokasvain ja silloin elinaikaa voi olla enää muutama kuukausikin jäljellä (ikää 25). Siinä sitten odoteltiin tuloksia, ja ei siellä mitään ollut, niskat kireellä ja päänsärkyä. Olin kauhuissani, miten lääkäri voi mennä päästämään suustaan tuollaisia, hyvä ettei asiakas/potilas ihan kerennyt vielä testamenttia kirjoittaa.
Tässä vähän sama, että vaikka diagnoosi (myooma) nyt olikin melkoisen varma ja vaikka kohdunpoisto olisikin ainoa vaihtoehto, voisi sen nyt vähän alustellen kertoa, eikä vaan lykätä lähetettä käteen!

Ja meillä ihmisillä on taito kuulla juuri ne asiat joita itse pahiten pelätään.
Moni "Kauhu"-lääkäri on ilmoittanut nämä meidän varmoiksi diagnooseuksi luulemat syövät MAHDOLLISUUTENA. On se kumma, jollei niitä olisi sanottu ääneen niin taas olisi ollu huono lääkäri kun EI HUOMANNU!!!
Käykää toisella lääkärillä niin ei tartte kotona asiaa märehtiä.

Suomessa on poistettu turhaan kohtuja paljon. Kohtu voidaan poistaa leikkauksessa, koska "muuta mahdollisuutta ei ollut". Lääkärin voi olla helpompi poistaa koko kohtu kuin myooma.

Vaihtoehtoisiakin hoitomuotoja on, mm. paasto. Embolisaatio koululääketieteen vaihtoehto. Etsi tietoa netistä. Raskaaksitulo voi poistaa myoomasi.

Ymmärrän tavallaan nuo kommentit, että sun iässäsi olisi pitänyt prosessoida tuo lapsiasia jo monelta kantilta. Ja niin olet varmaan tehnytkin. Mutta silti samalla ihmettelen tätä nykyajan tapaa olettaa automaattisesti, ettei 40-vuotiaalla tai sitä vanhemmalla voisi olla lapsihaaveita ja jopa mahdollisuutta saada vielä se lapsi! Osa saa tuossa iässä lapsen täysin "luontaisesti" ja osa joutuu turvautumaan hedelmöityshoitoon - mutta lapsensaanti sinällään on vielä mahdollista. Ja vaikkei olisikaan, on törkeää tyrmätä toisen haaveet suoralta kädeltä.

On totta, että olet saanut kohdallesi harvinaisen tökerön lääkärin. Sinuna pyytäisin pian (ja olisin jo pyytänyt) toisen lääkärin mielipiteen asiaan. Ja kerro suoraan lapsihaaveistasi!

Voimia kovasti, mikä lopputulema ikinä onkaan. Ymmärrän mielipahasi ja järkytyksesi.

Hae toinen mielipide!!!
Tsemppiä ja jaksamista - muista taistella - älä luovuta!
Asiat on kuin ne on tai ne on miksi ne annamme muodostua, paljon riippuu muista, mutta paljon myös omasta halusta selviytyä.
Meillä jokaisella on jossain vaiheessa riippamme - siitä joko päättää selviytyä tai sitten luovuttaa ja antaa asioiden luisua...purehan takahampaat yhteen ja mene kuulemaan toinenkin mielipide!

Alkuperäinen kirjoittaja luulempa:
että kirurgin on helpompi oistaa koko kohtu kuin myooma. Sen takia ne tekee niitä turhia kohdunpoistoja. Liekö ammattitaito niin ja näin.

Sinä päivänä kun sulla on omassa taskussa LL-tutkinto ja työskentelet leikkurissa, on sinulla varaa arvostella kirurgien ammattitaitoa!

Ja kertoisitteko vielä, miten paastolla hoidetaan myoomia =D

En ymmärrä ollenkaan teitä, joiden mielestä kohdunpoisto pitäisi ottaa vastaan rauhallisesti.. periaatteessa lastenteko tai tekemättä jättäminen ei ole se perimmäinen asia...

Se nyt vaan on niin, että biologian kannalta normaalisti naisen elimistöön kohtu kuuluu ja on tavallaan osa naiseutta.

Miksi sen osan, joka meistä tekee biologisesti naisia, menetystä ei saisi surra ja miksi siitä ei saisi järkyttyä?!

Kohtu ja munasarjat ovat omalta osaltaan säädelleet elämäämme syntymästämme saakka. Me tiesimme melko pienenä olevamme sukupuoleltamme naisia. Fyysisesti muutuimme sukukypsiksi, tunne naiseudestamme vahvistui, kun kuukautisemme alkoivat.

Kuukautiskiertomme kanssa elämme, kunnes kuukautiset loppu(i)vat. Kun kuukautiset loppuvat jää normaalisti kehoomme silti osa, joka omalta osaltaan meistä fyysisesti tekee naisia.

Ja joidenkin mielestä sen poistoon pitäis suhtautua... viileän järkevän rauhallisesti??? Ehkäpä se, että sana hysteria tarkoitti alunperin kohtua, on jotenki suuntaa antava... sellaisia me naiset olemme, välillä tulemme hysteerisiksi jostain asiasta, mutta eikö meillä ole siihen oikeus? Etenkin kun kyse on noinkin tärkeästä asiasta, kuin oma kohtumme?

niin, en ole aikonut koskaan tehdä lapsia. Oikeastaan nykyään minulla on eräs sairaus, jonka tänhetkinen lääkitys ei salli raskaaksituloa. Enkä oikeastaan edes halua lapsia. En silti kestä ajatusta, että jostain syystä joutuisin menettämään kohtuni, joka on osa kehoani, identiteettiäni, naiseuttani..

Joidenkin, tai oikeastaan erään kommentista huokui vähän sellainen vaikutelma, että ellei aijo lapsia tehdä tai on jo tietynikäinen, niin väliäkös kohdulla..

vaikka kohdussaan ei lasta tulisi (enää) koskaan kantamaankaan, ei kohdunpoistoon voi minkään ikäisenä suhtautua kuin johonkin mihin tahansa leikkaukseen. Se on vähän eriasia kuin muut elimet... menetys voi olla vielä intiimimpi.

Mielenkiintoista havaita, miten eritavalla me naiset suhtaudumme kohtuun. En henkilökohtaisesti koe, että naiseuteni olisi riippuvainen kohdusta. Toki ilman kohtua en voi saada lapsia, mutta naiseuteni en tunne vähentyneen kohdunpoiston jälkeen lainkaan. Olen naisena aivan sama eroottinen ihminen kuin ennenkin.

Olen 40-v. lapseton nainen. Kohtuni poistettiin muutama vuosi sitten isojen myoomien takia. Lasta toki nuorempana yritettiin, mutta se ei onnistunut. Olin täysin hyväksynyt lapsettomuuteni, joten kohdunpoisto oli minulle lähinnä helpotus. Ensinnäkin se vei kivut pois ja lapsettomuuteni sai sillä hetkellä sinetin. Koin sen vapauttavana asiana.

Do diin. Toisen yksityisen lekurin (tekee myös itse leikkauksia) mielestä operaatio voidaan tehdä tähystyksellä. Nyt pistääkin miettimään, että miksi halutaan tehdä isoja leikkauksia kun selvitään ns. pienemmilläkin leikkauksilla?. Onko niin, että ammattitaitoa on rajallisesti tähystyksien tekoon vai onko helpompi napsasta kaikki kerralla? katsotaan miten käy? neuvottelu leikkaavan lekurin kanssa on edessä ennen leikkausta. Nille kaikille, joiden mielestä olen vanha tekemään lapsia heitänkysymyksen? pitääkö ihmisten tehdä 20 tai 30 vuotiaana lapsia ihmisen/ ihmisten kanssa, joita ei koe ns. oikeaksi elämänkumppaniksi? vai mistä lähtee ihmeellinen käsitys, että 40 vuotias on vanha äiti? elättekö vielä 60 luvulla, jolloin lapsia tehtiin lapsina naapurin pojan kanssa 18 tai 19 vuotiaana? kannattaa pikku hijaa herätä todellisuuteen. Nyt eletään 2000 lukua ja meno on toisenlainen...

Ei voida olettaa, että kirurgi kuin kirurgi on yhtä taitava ja kokenut, toiset hallitsevat tähystyksen paremmin, osa suosii avoleikkauksia, joista toipuminen vie pidemmän ajan. Hienoa, että kysyit myös toisen mielipiteen.
Nelikymppinen ja vähän ylikin oleva äiti ei ole harvinaisuus. Osa taitaa elää kuten mainitsit 60-lukua. Uskon, että tähystys säästää suuremmilta operaatioilta.

Yhteistyössä