Ja tässä sitten on lähete kohdunpoistoon, sanoi gynekologi tyynen rauhallisesti!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NasuNasu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En tiedä onko käsitykseni ihmeellinen tai peräisin 60-luvulta, mutta olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, etten enää olisi 40v halunnut tehdä lasta, vaikka olisin sen saanut. Olen mielestäni elämän taitekohdassa, monta asiaa olen saanut ns. valmiiksi ja elämänkokemustakin on karttunut. Nyt haluan nauttia elämästäni ja vapaudestani, en halua enää sitoa loppueläämääni lapseen enkä välttämättä jaksaisi näin vanhempana touhuta niiden kanssa, en valvoa enkä kuunnella kitinöitä. Ja 40-naisen raskauteen liittyy aina omat riskinsä.

Tuttavapiirissäni on naisia, jotka tekivät lapset nuorina, kasvattivat lapset maailmalle ja nauttivat nyt omasta ajasta yhdessä puolison ja ystävien kanssa. Tämä on minusta ok ja olisin tehnyt samoin, jos vain luoja olisi minulle lapsia suonut.

Metka tulkinta viestistäni.

Elämäni on hyvää näin ilman lapsia ja kohtua. Ja en osaa kaivata kumpaakaan. Mutta se ei tarkoita sitä, ettenkö ymmärtäisi myös toisenlaista ajattelua. Jokaisella on omanlaisensa ajatus, ei tässä sen enempää tarvitse peistä vääntää.

Ja se, olenko kalkkis, se voi pitää hyvinkin paikkaansa ;-)

Pääsääntöisesti kohtuja poistavat lääkärit eivät ole kirurgeja, niin kuin joku epäili. Pelkät myoomatkin voidaan poistaa, mutta kukaan ei takaa, etteivätkö ne kasvaisi uudelleen, koska taipumus niihin säilyy.

Itseltäni poistettiin kohtu muutama viikko sitten, pad-vastausten mukaan siellä oli kaikenlaisia muutoksia ml. isot myoomat, hyvänlaatuisia tosin. Kukapa tietää, vaikka olisivat ajan saatossa pahanlaatuisiksi muuttuneet. Munasarjat jätettiin. Elämä jatkuu täysin samanlaisena kuin ennen leikkausta, maha ei vaan pömpötä enää niin paljon. Eikä vuotoja tule.

Tunnetasollahan sitä voi kiintyä vaikka umpilisäkkeeseensä tai nielurisoihinsa, joku tarkoitushan niilläkin on.

ompa hienoo, kuinka hyvin täällä on porukka suhtautunut omiin kohdunpoistoihinsa. onnea teille nyt ja tulevaisuudes. ihmettelen silti, että tätäks nykypäivä on? ihmisest vaa leikellää pois turhia tai vaivaavii osii, EIKÄ SIIN OO EDES MITÄÄ IHMEELLIST???!!!

jumalako loi, vai sattumankaupast aikojen kulues kehitty erilaisia elimiä, vai vähä molempii . no tottahemmetis oli tultava myös maanataipäivän kappaleit. alkujaa jo sairait tai sairastuvii. mutta ihmisee ne on silti tarkotettu olevaks.

ja nyt niitä leikellää ihmisestä irti ihan tosta noin. okei okei, sairaita elimii ja sairauksii jotka voi vaikka tappaa. eikö silti ole vähän ihmeellist, jos ihmiselle on ihan ookoo, että ensin se turrutetaa syvää narkoosii ja sitten leikataa osa irti ja haava ommellaa umpee, eikä ihminen yhtää pätkää välitä, mitä tapahtu? eks muka oo luonnollist järkyttyä, jos joku osa otetaa pois?

pitäskö elimen poistoo, etenki kohdun, joka ehkä on vähä eri juttu ku joku umpilisäke tai nielurisa, suhtautuu ett ei täs mitää, vähä vaa osa mua leikattii pois.

nii, biologian kannalta kohtu on mukaan jos määrittellee biologist sukupuolta. aika tärkeä osa, ett empä yhtää ihmettele, vaik joku pitäs omaaki kohtuaa tärkeään. oikeestaa oudoksun vähä näkökulmaa, ett siin se kohtu meni ja vihels mennessää.

toki luopusin kohdustani, jos se taval tai toisel mun henkee uhkais. mut olis se silti järkytys.

sitten lapsentekoon, kun tähystysleikkaus on ohi. Toivottavasti ne ei tähystysleikkauksen reiästä vedä koko kohtua. Lapsentekotoive pitää kertoa, se on lopullinen se kohdunpoisto.

Tänks!! nimimerkki "onnea vaan" vaan jos yritit olla sarkastiin, kenties itseironinen, kommentissasi :

"onnea vaan (vierailija):
sitten lapsentekoon, kun tähystysleikkaus on ohi. Toivottavasti ne ei tähystysleikkauksen reiästä vedä koko kohtua. Lapsentekotoive pitää kertoa, se on lopullinen se kohdunpoisto."

... en tiiä, oliks ti tarkoitettu vitsiks, mutta mua se oikeast huvitti. Todella!!! "Mä en varmaa voi saada lasta jossei mul oo kohtua??!!?"???

Alkuperäinen kirjoittaja onnea vaan:
sitten lapsentekoon, kun tähystysleikkaus on ohi. Toivottavasti ne ei tähystysleikkauksen reiästä vedä koko kohtua. Lapsentekotoive pitää kertoa, se on lopullinen se kohdunpoisto.
Tähystysleikkauksen reiästä (n. 2 cm) ei kohtua voi vetää. Se poistetaan alakautta tai tehdään ns. avoleikkaus.

Kyllä niissä yksityisissäkin on ihan kamalia tapauksia joskus!
Olin vajaa vuosi sitten keskenmenon (ja tyhjennyksen) jälkeen jälkitarkastuksessa.
Se lääkäri tonki siellä vähän aikaa ja vihelteli (!!!) samalla ja mä itkin siinä pirun pöydällä sitä lasta mitä ei sit meille annettukaan.
Yhtäkkiä se ukko laulo jotain hiton trallalaa-marssia ja tokas että "tyhjä on, uutta putkeen vaan!"
Tuntu vallan mukavalta siinä itkee tissuttaa kun toinen lauleskelee, niinkun keskenmeno ei paljon tahtia haittais....

Itse muistan taas tuulimunaraskauden jälkeen hoitajan ilmeisesti lohduttavaksi tarkoitetun kommentin että "ei tässä sentään kukaan kuollut" :O Eli siis jos se olisi ollut "oikea" keskenmeno, olisin saanut surra? Vaikka minulle se oli sen kaksi viikkoa positiivisen raskaustestin jälkeen ihan yhtä todellinen kuin jos olisin ollut "oikeasti" raskaana.

tiolassa ihminen kääntää lohduttavatkin sanat käänteisiksi. Hoitajasi tarkoitti tietysti sitä, että tuulimuna on tyhjä, siinä ei ole elämää, joten älä sure kovasti sellaista, mitä ei ollut. Tuulimunaraskauksia on paljon enemmän kuin tiedämmekään, usein ainoa merkki ovat myöhästyneet tai tavallista runsaammat menkat.

Elimistösi sai harjoitella raskautta, seuraava onnistuu varmaan jo kunnolla.

Pettymystä toki saat tuntea ja surrakin sitä, niinhän hoitajasi tarkoitti.

tämä asia on naiselle niin herkkä-paikka, että pitäisi olla lohduttajana ihminen, joka ymmärtää, eikä rupea esim. arvostelemaan ja vähättelemään tilannetta.

Minulle on sanonut joku ihminen joskus, kun sanoin jossakin tilanteessa, että olen lapsirakas ja tykkään paljon lapsista, niin hänpä tokaisi ja nauroi minulle, että miten voit olla lapsirakas, koska eihän sinulla ole yhtään lasta, tietämättä minun tilannettani. Kyllä se tuntui minusta pahalta, mutta sain vastatuksi, että vieraitakin lapsia voi rakastaa yhtä paljon kuin omia lapsia. Mutta ehkä hän vain oli ajattelematon siinä tilanteessa, mutta itselleni jäi tämä mieleen.

Multa ainakin saisi viedä kohdun vaikka heti. Kun en lapsia halua niin kohdusta, joka ei ole mitään muuta kuin alkuvaiheen elatustankki sikiölle, ei ole mitää hyötyä. Haittoja sen sijaan on: kuukautiset ja kuukautiskivut, jatkuva raskaaksi tulemisen pelko, tulevaisuudessa kasvaimet (hyvän- ja pahanlaatuiset). En tajua miten kohduttomuus väentäisi naiseuttani. Jäisiväthän minulle silti häpyhuulet, vulva, vagina, 2 toimivaa munasarjaa, rinnat, naisen hormonitoiminta ja fysiikka. Kohtu ei liity naiseuteen mitenkään, paitsi niistä joiden mielestä nainen = lapsitehdas eikä mitään muuta.

Morjensta kaikille kommenttinsa antaneille.

Kyllä kannatti käydä kysymyssä toisen yksityisessä sairaalassa työskentelevän lekurin mielipide. Hän suositteli tähystyksenä tehtävää myooman poistoa. Hänen arvionsa oli myös, että kohdunpoisto on tarpeeton! ja näin myös tapahtui. Myooman poisto tehtiin tähystyksellä. Ja kunnallisella puolella. Tosin jouduin vähän tekemään "työtä" sen eteen, että sain tämän leikkaustavan. Olen voinut todella hyvin leikkauksen jälkeen! Toivuin myös nopeasti. Kiitos kaikille teille,jotka kannustitte minua tässä asiassa! ja oikein hyvää kesän jatkoa teille.

Alkuperäinen kirjoittaja NasuNasu:
Morjensta kaikille kommenttinsa antaneille.

Kyllä kannatti käydä kysymyssä toisen yksityisessä sairaalassa työskentelevän lekurin mielipide. Hän suositteli tähystyksenä tehtävää myooman poistoa. Hänen arvionsa oli myös, että kohdunpoisto on tarpeeton! ja näin myös tapahtui. Myooman poisto tehtiin tähystyksellä. Ja kunnallisella puolella. Tosin jouduin vähän tekemään "työtä" sen eteen, että sain tämän leikkaustavan. Olen voinut todella hyvin leikkauksen jälkeen! Toivuin myös nopeasti. Kiitos kaikille teille,jotka kannustitte minua tässä asiassa! ja oikein hyvää kesän jatkoa teille.

Hienoa kuulla, että asia järjestyi noinkin mukavasti. Kyllähän myoomia toki tähystysleikkauksella poistetaan, ja "pahankin" myoomakohdun myoomat voidaan poistaa, avoleikkauksella, ilman että koko kohtu poistetaan. Kumma että se ensimmäinen lekuri ei sitä osannut sanoa.

Mielestäni olisi ihan paikallaan, että kerrot ko. sekundalääkärin nimen. Ja vaikka sen paremman lääkärin myös. Tekisit siinä palveluksen naissukukunnalle!

Kun nyt jälkijunassa lueskelin tätä keskustelua, pisti taas silmään joidenkin (naisten?) kyvyttömyys empatiaan. Ja joidenkin lääkäreiden/hoitajien! Minua ärsyttää kovasti myös se, miten jotkut ryhtyvät puolustelemaan hoitohlökunnan hölmöilyjä.

Alkuperäinen kirjoittaja Melkein mamma:
Kyllä niissä yksityisissäkin on ihan kamalia tapauksia joskus!
Olin vajaa vuosi sitten keskenmenon (ja tyhjennyksen) jälkeen jälkitarkastuksessa.
Se lääkäri tonki siellä vähän aikaa ja vihelteli (!!!) samalla ja mä itkin siinä pirun pöydällä sitä lasta mitä ei sit meille annettukaan.
Yhtäkkiä se ukko laulo jotain hiton trallalaa-marssia ja tokas että "tyhjä on, uutta putkeen vaan!"
Tuntu vallan mukavalta siinä itkee tissuttaa kun toinen lauleskelee, niinkun keskenmeno ei paljon tahtia haittais....

Yäk mikä "lääkäri". (Itse en kyllä mieslääkärille menisikään.) Tuosta olisi hyvinkin voinut tehdä valituksen.

Hienoa kuulla, että asia järjestyi noinkin mukavasti. Kyllähän myoomia toki tähystysleikkauksella poistetaan, ja "pahankin" myoomakohdun myoomat voidaan poistaa, avoleikkauksella, ilman että koko kohtu poistetaan. Kumma että se ensimmäinen lekuri ei sitä osannut sanoa.

Mielestäni olisi ihan paikallaan, että kerrot ko. sekundalääkärin nimen. Ja vaikka sen paremman lääkärin myös. Tekisit siinä palveluksen naissukukunnalle!

Kun nyt jälkijunassa lueskelin tätä keskustelua, pisti taas silmään joidenkin (naisten?) kyvyttömyys empatiaan. Ja joidenkin lääkäreiden/hoitajien! Minua ärsyttää kovasti myös se, miten jotkut ryhtyvät puolustelemaan hoitohlökunnan hölmöilyjä.

Suomalaiset lääkärit ovat olleet vuosikausia suurin piirtein innokkaimpia maailmassa tekemään kohdinpoistoja. Tässä on ollut vielä organisaatio-, alue- ja lääkärikohtaisia eroja. Tietoa tästä löytyy helposti googlaamalla.

Tässä melko tuore Lääkärilehden uutinen asiasta.
Embolisaatiohoito hyvä vaihtoehto kohdunpoistolle - Suomen Lääkärilehti - Finlands Läkartidning
Embolisaatiohoito hyvä vaihtoehto kohdunpoistolle - Suomen Lääkärilehti - Finlands Läkartidning
Kohdunpoistossa komplikaatiot ovat yleisempiä kuin muissa hoitomenetelmissä. Kannattaa ehdottomasti kysyä "second opinion" joltakin toiselta lääkäriltä, toisesta organisaatiosta, jos joku lääkäri ehdottaa kohdunpoistoa.

Viimeksi muokattu:
Suomalaiset lääkärit ovat olleet vuosikausia suurin piirtein innokkaimpia maailmassa tekemään kohdinpoistoja. Tässä on ollut vielä organisaatio-, alue- ja lääkärikohtaisia eroja. Tietoa tästä löytyy helposti googlaamalla.

Tässä melko tuore Lääkärilehden uutinen asiasta.
Kohdunpoistossa komplikaatiot ovat yleisempiä kuin muissa hoitomenetelmissä. Kannattaa ehdottomasti kysyä "second opinion" joltakin toiselta lääkäriltä, toisesta organisaatiosta, jos joku lääkäri ehdottaa kohdunpoistoa.

Viime gynekologikäynnillä lääkäri totesi kohdussa sijaitsevan myooman kasvaneen jo 5,3 cm ja kohdunleikkauksen olevan mahd. edessä. Noh, olen kohta 50 v ja enää ei mitään lisääntymistoiveita ole, joten siinä mielessä ok, mutta silti sitä miettii, onko kohdulla jokin muukin merkitys ihmisen keholle, kuin se lapsen kasvamispaikkana toimiminen, miten kohtu ja munasarjat toimivat yhteistyössä, vaikka munasarjat jätettäisiin, niin tuleeko muutoksia ?

Tuo embolisaatiohoito vaikuttaa kiinnostavalle hoitomuodolle, mutta onko sitten edessä uudet myoomat, riskit kasvainten kohtien muuttumisesta pahanlaatuisiksi tms ? Keille se myönnetään ja millä perusteilla, onko lisääntyminen/ei lisääntyminen se ainoa peruste ?

Ymmärrettävän tunneperäistä on naisten suhtautuminen omaan kehoonsa ja kohtuunsa, että toki lääkäreiltä toivoisi enemmän aikaa ja perustellumpia vastauksia, sekä myös mahdollisuuksia kysyä aina useamman lääkärin mielipide asiasta, mutta kaikilla ei todellakaan ole varaa mennä yksityiselle puolelle valitsemaan vaihtoehdoista, joten on tyydyttävä siihen, mitä julkisella puolella on tarjota.

Onko kokemuksia Tays:in gynekologian poliklinikan suhtautumisesta asiaan ja minkälaisia hoitokokemuksia, tai myooman/kohdunpoistoja on ollut ?

Viimeksi muokattu:
Hmmm.......en ymmärrä...mitä se lääkäri teki väärin?Ei sulle kuiteskaan ilmotettu että henki lähtee/parantumaton sairaus.Ei elämä lopu siihen että lapsia ei saa.Ole kiitollinen että olet elossa.

Hmmm.......en ymmärrä...mitä se lääkäri teki väärin?Ei sulle kuiteskaan ilmotettu että henki lähtee/parantumaton sairaus.Ei elämä lopu siihen että lapsia ei saa.Ole kiitollinen että olet elossa.

Kyllä lääkärin tulee kertoa kaikki hoitokeinot, joita voidaan käyttää, myös tulevat vaihdevuodet ja kuinka myooma ei ole enää ongelma. Ylimalkaista, kiitän Luojaa omasta fiksusta ja mukavasta yksityislääkäristä, sama jo monen vuoden ajan. Samoin kaikki riskit tulee kertoa, ja potilas päättää, mihin suostuu ja mihin ei, näin aina, oli sitten mitä hyvänsä. Huonoa käytöstä lääkäriltä.

Viimeksi muokattu:
Lääkärit laittoivat jonoon yli viiden cm:n myooman takia ja nyt edelleen mietin, voisiko se kutistua vaihdevuosissa, että kannattaisiko jäädä toivomaan, että niin kävisi. En syö mitään hormoonivalmisteita, enkä e-pillereitä. Ikää kohta 50 , kuukautiset muuttuneet epäsäännöllisiksi ja ruosteenvärisiksi.

Onko kellään noin iso myooma kutistunut ja kohtu säästynyt ? Miksi lääkärit eivät edes kertoneet embolisaatiohoidon mahdollisuudesta, vaikka kyseessä on yliopistollinen sairaala ?

Ikäkö tekee, että kohdunpoistoon vaan laitetaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Vaihtoehtoja miettivä;11203494:
Lääkärit laittoivat jonoon yli viiden cm:n myooman takia ja nyt edelleen mietin, voisiko se kutistua vaihdevuosissa, että kannattaisiko jäädä toivomaan, että niin kävisi. En syö mitään hormoonivalmisteita, enkä e-pillereitä. Ikää kohta 50 , kuukautiset muuttuneet epäsäännöllisiksi ja ruosteenvärisiksi.

Onko kellään noin iso myooma kutistunut ja kohtu säästynyt ? Miksi lääkärit eivät edes kertoneet embolisaatiohoidon mahdollisuudesta, vaikka kyseessä on yliopistollinen sairaala ?

Ikäkö tekee, että kohdunpoistoon vaan laitetaan.

Kohdunpoistosta voi kieltäytyä, kai tiesit, ja siirtää. Avaa suusi ja sano oma mielipiteesi.

Itselläni on liki kymmenen senttiä iso myooma ja kaikessa rauhassa tässä seuraillaan alkaako se vaihtarien myötä pienentyä. Ei ole mitään kiirusta jos myooma ei aiheuta mitään vaivoja.

Yhteistyössä