Jaahas, mitäs mun pitäis tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mahza
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mahza

Aktiivinen jäsen
19.03.2006
5 120
0
36
Koitan kertoo lyhkäsesti.
Mulla siis on ollu huonovointisuutta jo joulukuusta, ja tammikuussa sain 3kk:den kuurin somacia. Se helpotti, mutta oireet palas, ja kävin lääkärissä viime viikolla. Sain taas somacia, vaihdettiin rinnakkaiseen, mutta aluks tuntu et se auttais. Nyt on kuitenki ihan kauhee olo aina jos syö. Perjantaiksi sain ajan vatsanalueen ultraan.
Odotanko sinne perjantaihin ja koitan kestää tätä huonoa oloa, vai soitanko jo maanantaina lekuriin? Kun en sit tiedä kauanko kestää et saan ajan omalle lääkärille, eikä tää oo enää elämisen arvosta, ku on huono olo...

Ootko huomannut yhteyttä mihinkään ruoka-aineisiin? Esim. mulla sappivaivaisella hedelmät, kasvikset, juurekset, mausteiset ruuat, paistetut ruuat, kananmunat, äyriäiset, hiilihapolliset juomat, kahvi jne. aiheuttavat oireita.

On sellainen olo kuin ruoka ei sulaisi alkuunkaan. Röyhtäyksiä, pakottavaa tunnetta vatsassa/rinnassa, ilmavaivoja jne. Paras olo silloin kun ei ole tunteihin syönyt mitään, juonut jotain vettä tms.

Olen leikkausjonossa.

Mitä sä sit voit syödä? Mulle tulee kaikesta huono olo, vesi on ainoo mikä helpottaa. Multa otettiin maksa-arvot ja muitakin kokeita, niissä ei mitään häikkää ollu. Miten sulla tuo todettiin? Mitä muita oireita sulla on? Anteeks utelu, on vaan raskasta kun ei tiedä miks on niin huono olo...

Alkuperäinen kirjoittaja Mahza:
Mitä sä sit voit syödä? Mulle tulee kaikesta huono olo, vesi on ainoo mikä helpottaa. Multa otettiin maksa-arvot ja muitakin kokeita, niissä ei mitään häikkää ollu. Miten sulla tuo todettiin? Mitä muita oireita sulla on? Anteeks utelu, on vaan raskasta kun ei tiedä miks on niin huono olo...

kuullostaisi crohnen-taudilta.. ei sitten hajuakaan miten se kirjotetaan oikeesti..

Mulle tehtiin se ultra, siinä nähtiin sappikivet. Oli mulla yksi paha kipukohtauskin, mutta ei niitä kaikille tule. Voin syödä tosi rajoitetusti, esim. keitettyä perunaa sellasenaan tai riisiä/makaronia. Vauvojen hedelmäsoseita kestän yhden per päivä. Vaaleaa "pullaleipää" voin syödä, mutta en ruisleipää, jota normaalisti syön ainoastaan. Leivän päälle voin laittaa hiukan jotain kasvisöljypohjaista levitettä. Riisimurot ja corn flakesit miedon hedelmäkeiton kanssa. Jotain kaurakeksejä ja korppuja toisinaan. Juomaksi lähinnä vesi.

Alkuperäinen kirjoittaja 2 vastaa:
Mulle tehtiin se ultra, siinä nähtiin sappikivet. Oli mulla yksi paha kipukohtauskin, mutta ei niitä kaikille tule. Voin syödä tosi rajoitetusti, esim. keitettyä perunaa sellasenaan tai riisiä/makaronia. Vauvojen hedelmäsoseita kestän yhden per päivä. Vaaleaa "pullaleipää" voin syödä, mutta en ruisleipää, jota normaalisti syön ainoastaan. Leivän päälle voin laittaa hiukan jotain kasvisöljypohjaista levitettä. Riisimurot ja corn flakesit miedon hedelmäkeiton kanssa. Jotain kaurakeksejä ja korppuja toisinaan. Juomaksi lähinnä vesi.

Ootkohan vielä linjoilla? Oisin kysyny et onko sulla koko ajan jano? Missä kohtaa se kipu sulla on? Ja oliko sulla oireena huonoa oloa?

On mulla aika suuri jano. Tai siis, nykyään on vesipullo mukana kassissa aina. Ennen ei ollut. En sitten tiedä liittyykö se tähän vai ei. Jos tulee kipua, niin se kipu on lähinnä oikea puoli keskivartaloa ja sitten toisinaan lapaluiden tienoilla.

Huonoa oloa, vetämättömyyttä, joskus yrjöttää ja sellainen blaah.

On mulla aika suuri jano. Tai siis, nykyään on vesipullo mukana kassissa aina. Ennen ei ollut. En sitten tiedä liittyykö se tähän vai ei. Jos tulee kipua, niin se kipu on lähinnä oikea puoli keskivartaloa ja sitten toisinaan lapaluiden tienoilla.

Huonoa oloa, vetämättömyyttä, joskus yrjöttää ja sellainen blaah.

No just. Samat oireet siis.
Mä luulin ensin että mulla on päässä vikaa, kun aina vaan ellottaa. Mut ei taida olla...
Toivottavasti pääset pian leikkaukseen, ja paranet :hug: Mä vielä diagnoosia odotan... Onko pitkät jonot leikkuriin?

Kun ei ole akuutti tilanne, niin pari kuukautta tässä odoteltava. Toisaalta, toimii hyvin dieettinä, koska tietää, että olo on järkky, jos erehtyy vääriä ruokia syömään. Tänäänkin paistoin korvapuusteja ja tiedän, että jos sellaisen erehtyisin syömään, ois maha pinkeänä lopun iltaa, saisin piereskellä puolet yöstä, tulis oksettava olo, närästyksen kaltainen pakahtuminen rinnassa, nihkeä hiki ja muuta mukavaa.

Kun ei ole akuutti tilanne, niin pari kuukautta tässä odoteltava. Toisaalta, toimii hyvin dieettinä, koska tietää, että olo on järkky, jos erehtyy vääriä ruokia syömään. Tänäänkin paistoin korvapuusteja ja tiedän, että jos sellaisen erehtyisin syömään, ois maha pinkeänä lopun iltaa, saisin piereskellä puolet yöstä, tulis oksettava olo, närästyksen kaltainen pakahtuminen rinnassa, nihkeä hiki ja muuta mukavaa.

Mä en kyllä selviä kahta kuukautta... Nytkin itku silmässä, kun ei voi edes viettää aikaa perheen ja sukulaisten kanssa, kurssista ei meinaa tulla mitään.. Mihinkään ei uskalla mennä kun ei voi olla varma koska paha olo iskee.
Mut voisin ehkä kokeila jotain ruokavaliojuttuu, jos siitä ois sen verran iloa et pärjäis. Laihtuminenkaan ei oo niin mukava asia enää, multa hävis silloin joulu-helmikuussa 4kg. Nyt oisin normaali, ja vaakaki on rikki, mutta veikkaan et paino on tippunu lisää kun housut putoo jalasta...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Diabetes?
http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_haku=diabetes&p_artikkeli=dlk00011#s2

Tuo kai ois näkyny verikokeissa? Ottivat suppean verenkuvan (tai joku vastaava...) Kaikki arvot kuulemma "ihan hyvät", kahden lääkärin suusta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko sulla todettu refluksitauti? Nimittäin somac tehoaa siihen. Nexium on parempi lääke mitä Somac

Ku ei oo todettu mitään... Vasta tutkitaan. Omalääkäri epäili alkavaa vatsahaavaa, ja siks sitä somacia sain, et jos sillä olis menny ohi. Mut ei menny sitten, helpotti elämää, mutta ei poistanut kokonaan oireita.