jääkö kiinni jos...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mietiskelijä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mietiskelijä"

Vieras
Nostaa kelalta työttömyyspäivärahaa mutta tekeekin samalla töitä satunnaisesti...
Merkkaa aina vaan työtön, työtön, työtön niihin lappuihin...

Kuinka tuosta voisi jäädä kiinni? Eihän ne tileille näe?

Mietin vaan kun eräs tuttu niin tekee...että jääkö siitä koskaan kiinni ja jos jää niin mitäs sitte tapahtuu??

Kyllä siitä aika suurella todennäköisyydellä kiinni jää, joten en suosittele. Tajuaakohan tuttusi syyllistyvänsä rikokseen? :-o Asia voi paljastua esim. silloin, kun työttömyysturvan maksaja ja muut viranomaiset vertailevat tietoja keskenään. Tai sitten joku tämän salaa töitä tekevän tuttu voi narauttaa hänet tekemällä asiasta nimettömänä ilmiannon Kelalle.

Olen itse ollut useamman vuoden työttömyysturvakäsittelijänä ja valitettavan usein tämmöisiin huijareihin on törmännyt. Kannattaa tälle tutullesi ehkä vihjata, että ei ole kovin mukavaa, jos asia joskus päätyy poliisin tutkittavaksi... Ja tietysti Kela myös perii liikaa maksetut tuet takaisin sitten, kun homma paljastuu.

Tääkin on kai valitettavasti yhtä yleistä,kuin se,että pariskunnat huijaa kelalta asumistukea,kun mies ei asu kirjoilla samassa asunnossa ( vaan esim vaikka isänsä luona ) mutta kuitenkin oikeasti asuu perheensä kanssa...

No, sen verran tiedän tapauksesta että huimat ei tuon ihmisen palkkatulot ole, joten ihan puhtaasti elämiseen käyttää noi saamansa rahat... Ei aina tee ilmoittamatta töitä mutta joskus jättää merkitsemättä siihen lappuun jos onkin ollut töissä...
Ymmärrän periaatteessa hänen tilanteensa... heillä vedettiin aika pahasti matto jalkojen alta ja nyt kaikki rahat ovat tervetulleita siihen talouteen... :/

näin kuuluukin toimia!!! muuten ei saa mistään rahaa eikä pysty edes elämään! ei jää kiinni ja kaikki on varmasti tehnyt jossain vaihees elämää edes päivän pimeitä töitä. suomessa rikkaat kyllä saavast rahaa. mut köyhille sitä ei jaeta.

tapauksen jossa eräs oli saikulla töistä pari viikkoa ja teki samalla töitä toiseen paikkaan ja nosti siis palkaa molemmista paikoista.
Oli siis irtisanomisajan saikulla ja aloitti työt toisessa paikassa samaan aikaan...
Kiinni ei jäänyt koskaan.

näin kuuluukin toimia!!! muuten ei saa mistään rahaa eikä pysty edes elämään! ei jää kiinni ja kaikki on varmasti tehnyt jossain vaihees elämää edes päivän pimeitä töitä. suomessa rikkaat kyllä saavast rahaa. mut köyhille sitä ei jaeta.

Tämä on juuri tyypillisin koskaan työtä tekemättömän sossupissiksen ajatusmalli. Suurin osa meistä muuten ei ole tehnyt pimeitä töitä.

[QUOTE="Kati";24229542]Kyllä siitä aika suurella todennäköisyydellä kiinni jää, joten en suosittele. Tajuaakohan tuttusi syyllistyvänsä rikokseen? :-o Asia voi paljastua esim. silloin, kun työttömyysturvan maksaja ja muut viranomaiset vertailevat tietoja keskenään. Tai sitten joku tämän salaa töitä tekevän tuttu voi narauttaa hänet tekemällä asiasta nimettömänä ilmiannon Kelalle.

Olen itse ollut useamman vuoden työttömyysturvakäsittelijänä ja valitettavan usein tämmöisiin huijareihin on törmännyt. Kannattaa tälle tutullesi ehkä vihjata, että ei ole kovin mukavaa, jos asia joskus päätyy poliisin tutkittavaksi... Ja tietysti Kela myös perii liikaa maksetut tuet takaisin sitten, kun homma paljastuu.[/QUOTE]

Saako ilmoituksen tehdä nimettömänä? Tiedän erään josta pitäisi tehdä ilmoitus.

Alkuperäinen kirjoittaja tiedän;24230038:
tapauksen jossa eräs oli saikulla töistä pari viikkoa ja teki samalla töitä toiseen paikkaan ja nosti siis palkaa molemmista paikoista.
Oli siis irtisanomisajan saikulla ja aloitti työt toisessa paikassa samaan aikaan...
Kiinni ei jäänyt koskaan.

Tämä aika törkeetä:/
Itse olen tehnyt vain töiden jälkeen eli viikonloppuisin keikkahommia, joista voinut tulla 2000e viikonlopusta. Enpä ole ilmoittanut minnekään.

Yhteistyössä