Jään hoitovapaan jälkeen kotiin lapsen kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "karamelli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"karamelli"

Vieras
Ehdotin kyllä miehelle, että voisin valmistua ja aloittaa työt jotta miehen taloudellinen "taakka" pian otettavan asuntolainan kanssa hellittäisi, mutta toivoo että olen vielä lapsen kanssa vuoden-puolitoista kotona (kunnes 3,5-4v) ja sitten voidaan arvioida tilannetta uudelleen. Ihana mies, ehkä uskallan jäädä hyvällä omalla tunnolla kotiin vielä :) Ympäristön reaktioita odotellessa... (kun noita on tosiaan vain yksi, eikä toista edes ajatuksissa...) Muita?

Miksi oletetaan, että aina on oltava jollain tuella eläkseen? 300e kk kotihoidontukea on meille täysin symbolinen korvaus, eikä taloudenpito muutu mihinkään sen loppuessa.

Ap

[QUOTE="karamelli";28962579]Miksi oletetaan, että aina on oltava jollain tuella eläkseen? 300e kk kotihoidontukea on meille täysin symbolinen korvaus, eikä taloudenpito muutu mihinkään sen loppuessa.

Ap[/QUOTE]

Ei kukaan ole edes mistään kotihoidontuesta puhunut. Miksi siis itse nostit asian edes esille.

[QUOTE="karamelli";28962579]Miksi oletetaan, että aina on oltava jollain tuella eläkseen? 300e kk kotihoidontukea on meille täysin symbolinen korvaus, eikä taloudenpito muutu mihinkään sen loppuessa.

Ap[/QUOTE]

Miten luulet työllistyväsi noin pitkän kotonaolon jälkeen?

[QUOTE="vieras";28962636]Miten luulet työllistyväsi noin pitkän kotonaolon jälkeen?[/QUOTE]

Huono juttu, että jotkut menevät tuohon halpaan, ettei muka työllisty. Jos on työllistymisestä tarpeeksi innostunut, työllistyy. Jos taas tilanne on toivoton eikä töistä tietoakaan, ei siihen vaikuta onko kotona pidempään vai ei.

Alkuperäinen kirjoittaja kotona piiiiitkään;28962665:
Huono juttu, että jotkut menevät tuohon halpaan, ettei muka työllisty. Jos on työllistymisestä tarpeeksi innostunut, työllistyy. Jos taas tilanne on toivoton eikä töistä tietoakaan, ei siihen vaikuta onko kotona pidempään vai ei.

Tottakai vaikuttaa. Työnantajat eivät todellakaan katso hyvällä vuosien poissaoloa työelämästä. Yksinkertaisesti mitä pidempään olet kotona, sen vaikeampi palata työelämään.

Uskon työllistyvääni a. koska olen hoitoalalla (nytkin olisi tarjolla keikkaa vaikka täysipäiväisesti halukkaille) b. olen nuori c. valmistun vasta kun olen siirtymässä työelämään eli minulla on tuoreet paperit ja työharjoittelukokemus lähimuistissa :) en ole ollut koko aikaa kotona, vaan mis on ollut myös jolloin olen opiskellut. Nyt on kuitenkin mahdollisuus jatkaa vaikka maaginen 3v tulee täyteen ;)

Kannattaa muistaa ettei opiskeluoikeus säily kovinkaan kauan. Lisävuosia ei saa noin vain anottua enää.

Mutta hoisuille on kyllä töitä.

Nim. kotiäitinä kolmelle lapselle mutta viime la-su töissä keikkailemassa

[QUOTE="vvv";28962782]Miksi nuori ihminen haluaisi olla noin kauan kotona? Luulisi että olisi vielä intoa tehdä kaikkea muutakin.[/QUOTE]
Ai miksi? Ihanaa päästä seuraamaan aitiopaikalta lapsen kasvua ja kehitystä. Viihdyn kotona :) Lisäksi on vapaus mennä ja tulla ja tehdä. Olemme esimerkiksi matkustaneet lapsen kanssa paljon, perheenä ja sitten ihan vaan minä kaksin poikani kanssa. Tämä on vapaata nuoruutta, toisin kuin täysipäiväisenä opiskelijana / hoitajana lapsen kanssa. Ne ovat ruuhkavuodet ne ;)

ap

[QUOTE="karamelli";28962796]Ai miksi? Ihanaa päästä seuraamaan aitiopaikalta lapsen kasvua ja kehitystä. Viihdyn kotona :) Lisäksi on vapaus mennä ja tulla ja tehdä. Olemme esimerkiksi matkustaneet lapsen kanssa paljon, perheenä ja sitten ihan vaan minä kaksin poikani kanssa. Tämä on vapaata nuoruutta, toisin kuin täysipäiväisenä opiskelijana / hoitajana lapsen kanssa. Ne ovat ruuhkavuodet ne ;)

ap[/QUOTE]

Täysin vapaa et voi olla, koska sinulla on lapsi. Vapaampi se opiskelija ilman lasta on.

Huolestuttavaa tuossa minun mielestäni on se, että et ole edes aloittanut työelämää (?) ja jo nyt pidät monen vuoden tauon.

[QUOTE="vieras";28962837]Täysin vapaa et voi olla, koska sinulla on lapsi. Vapaampi se opiskelija ilman lasta on.

Huolestuttavaa tuossa minun mielestäni on se, että et ole edes aloittanut työelämää (?) ja jo nyt pidät monen vuoden tauon.[/QUOTE]
Öö, eikös monet käy kouluja sen 5 vuotta vähintään? Maisterit nimittäin. Okei, olen itse "vain" hoitoalalla (pisin mahdollinen koulutus 4,5vuotta). Opiskeluja olen saanut sen verran hyvin kasaan lapsessta huolimatta, että jäljellä tosiaan vain vuosi (tänä syksynä olisi valmistuminen, jos lasta en olisi saanut). Kyllähän sitä nuoret nykyään pitää kaiken maailman välivuosia reissaten ja tekee kahvilatöitä sun muita (niitäkin on tultu tehtyä!). En tietenkään ole niin vapaa kuin lapsettomat opiskelijat, mutta suurempi vapaus minulla on kun en ole täysipäiväisesti töissä/koulussa sen lisäksi että minulla olisi se lapsi ;) En ole lainkaan huolestunut, olen 23v, viittä vaille valmis ammattiin ja yhden lapsen äiti :) Vaikkakin jäisin nyt vuodeksi, jopa pariksi vielä kotiin!

ap

[QUOTE="karamelli";28962866]Öö, eikös monet käy kouluja sen 5 vuotta vähintään? Maisterit nimittäin. Okei, olen itse "vain" hoitoalalla (pisin mahdollinen koulutus 4,5vuotta). Opiskeluja olen saanut sen verran hyvin kasaan lapsessta huolimatta, että jäljellä tosiaan vain vuosi (tänä syksynä olisi valmistuminen, jos lasta en olisi saanut). Kyllähän sitä nuoret nykyään pitää kaiken maailman välivuosia reissaten ja tekee kahvilatöitä sun muita (niitäkin on tultu tehtyä!). En tietenkään ole niin vapaa kuin lapsettomat opiskelijat, mutta suurempi vapaus minulla on kun en ole täysipäiväisesti töissä/koulussa sen lisäksi että minulla olisi se lapsi ;) En ole lainkaan huolestunut, olen 23v, viittä vaille valmis ammattiin ja yhden lapsen äiti :) Vaikkakin jäisin nyt vuodeksi, jopa pariksi vielä kotiin!

ap[/QUOTE]

Ok. Jos et ole huolestunut ja olet varma että töitä riittää. Mitä jos et tykkääkään hoitoalasta ja haluat vaihtaa ammattia?

Minusta on ihmeellistä kyllä että nuori ihminen haluaa olla noin kauan kotona.

[QUOTE="vieras";28962897]Ok. Jos et ole huolestunut ja olet varma että töitä riittää. Mitä jos et tykkääkään hoitoalasta ja haluat vaihtaa ammattia?

Minusta on ihmeellistä kyllä että nuori ihminen haluaa olla noin kauan kotona.[/QUOTE]
Kyllähän hoitoalasta saa aika hyvän kuvan jo heti opintojen alussa, sillä työharjoitteluita on KokoAjan. Niitä on siis takana jo useita, ja vielä muutamia suorittamatta. Minä teen töitä elääkseni, en elä tehdäkseni työtä. Jos haluan vaihtaa ammattia, on sekin mahdollista toki jollain aikavälillä. Uudelleenkouluttautuminen ei ole nykypäivänä enää kovin erikoista.

Miksi on erikoista, että nuori haluaa olla lapsensa kanssa? Miksi keski-ikäisten synnyttäjien Oletetaan olevan lapsensa kanssa kotona? Minä en halua laittaa lastani päiväkotiin, koska siihen ei tällä hetkellä ole mitään pätevää syytä :)

ap

[QUOTE="karamelli";28962915]Kyllähän hoitoalasta saa aika hyvän kuvan jo heti opintojen alussa, sillä työharjoitteluita on KokoAjan. Niitä on siis takana jo useita, ja vielä muutamia suorittamatta. Minä teen töitä elääkseni, en elä tehdäkseni työtä. Jos haluan vaihtaa ammattia, on sekin mahdollista toki jollain aikavälillä. Uudelleenkouluttautuminen ei ole nykypäivänä enää kovin erikoista.

Miksi on erikoista, että nuori haluaa olla lapsensa kanssa? Miksi keski-ikäisten synnyttäjien Oletetaan olevan lapsensa kanssa kotona? Minä en halua laittaa lastani päiväkotiin, koska siihen ei tällä hetkellä ole mitään pätevää syytä :)

ap[/QUOTE]

Minun mielestäni siihen olisi aivan pätevä syy; jotta sinä pääsisit myös edistymään urallasi, eikä ainoastaan miehesi.

En myöskään ymmärrä keski-ikäisiä jotka jättäytyvät kotiin. Mutta turha tästä jankata, onnea päätökseesi :).

[QUOTE="vieras";28962939]Minun mielestäni siihen olisi aivan pätevä syy; jotta sinä pääsisit myös edistymään urallasi, eikä ainoastaan miehesi.

En myöskään ymmärrä keski-ikäisiä jotka jättäytyvät kotiin. Mutta turha tästä jankata, onnea päätökseesi :).[/QUOTE]
Hoitajat eivät edisty urallaan, eikä heillä ole uraa. He tekevät vain töitä, hoitotyötä. Siinä ei pahemmin edistytä, muuta kuin omat taidot karttuvat. Sitten kun "etenee" urallaan, niin vaihtaa osastoa, ja sitten on taas ihan nolla ja taitojen kartuttaminen alkaa alusta. Viisivuotiskorotuksen saa palkkaan, se on ehkä parisataa. Yhtä hyvin hoitaa lasta kotona ;)

ap

Mies tekee uraa, se on insinööri ja oikeasti etenee töissä, palkallisesti ja asemallisesti. Sellaista tämä on, lääkäriksi olisi varmaan pitänyt ruveta, ja olisinkin ruvennut, jos olisin "uraihminen".

ap

Yhteistyössä